Gå til innhold
Hundesonen.no

Atletisk schæfer?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Men siden utstillingsschäferen er så utrolig atletisk og fin, ikke måte på hvor utholdene den er og den er sikkert helt super mentalt, bruksmessig etc etc. Hvorfor i all verden har vi bruksschäferen da??? :icon_confused: Det ER en grunn til at rasen delte seg vel? Og litt mer enn av vi synes at den har en stiligere farge liksom...

I følge mange så har den vel heller aldri delt seg, utslillingsvarianten er like perfekt som du beskriver og sånn har det selvfølgelig alltid vært og det er bruksvarianten som er en ny konstruert mutasjon av ett ekstremt monster for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sonen er merkelig til tider. Jeg skjønte også veldig godt hva du mente, og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare svarer på det du faktisk spør om uten å blande seg i alt mulig annet rart. Man s

Men siden utstillingsschäferen er så utrolig atletisk og fin, ikke måte på hvor utholdene den er og den er sikkert helt super mentalt, bruksmessig etc etc. Hvorfor i all verden har vi bruksschäferen d

Nå skal jeg ikke gå inn på verken schäfer eller rottis, men om noen hadde kommet og ønsket seg briard, men hadde synes at de både er for store og tunge og har for mye pels til det de ønsker å bruke hu

I følge mange så har den vel heller aldri delt seg, utslillingsvarianten er like perfekt som du beskriver og sånn har det selvfølgelig alltid vært og det er bruksvarianten som er en ny konstruert mutasjon av ett ekstremt monster for spesielt interesserte.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://youtu.be/uzsYEFhIgZs?t=7m, dette er tysk mønster og hundene vises i fritt trav uten line.

Dette blir OT, men herregud! Det der var urkomisk! Vi hundefolk er spesielle, ass.

Tenk deg hvordan det der ser ut for utenforstående som tror (hah!) at hund bare er hund. Gærne folk som beinflyr alt det de makter foran et publikum og "spesialist(er)" bare for å vise fram hvor fint hunden sin kan løpe liksom.

Vi er spesielle, ass. :D

Sorry. Carry on...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*arrestere* Jo de kan holde det travet lenge. Uta og Asti holder i en mil samt at tempoet ligger i gjennomsnitt på 15-20 km i timen (Asti må opp i helvetes fart for å slå over i galopp faktisk). Men det er jo en kondisjonssak. Schæferhunden er ikke polarhunder som jobber for å trekke tungt, de er skapt for å holde det de gjeter under kontroll ved å patruljere. Mange av de du ser i utstillingsringen er langt unna kondisjonen mine hunder har og vil nok neppe overlevd de sykkelturene jeg driver med. Det travet egner seg helt klart ikke i de norske skoger *ler* Funker fint på åpne sletter da, dessverre for traveren så foregår en del av brukssporten i skogen. Ja til jordespor, jorderundering og jordefelt *gå i tog*

først, moro å se "fritt løpende" Schäfere :)

som en sammenligning de raskeste SH spanna har gjerne over 15km/t i MD løp som snittfart (litt avhengig av hvor tunge sporene er og hvor tungt terrenget er selvsagt). F.eks. ligger snitthastigheten på raskeste spann fra NSHKs vintersamling 2012 på 2x50km 16,0km/t, Rørosløpet 2012 2x33km 18,5km/t. I sprint er de så og si alltid over 20km/t - men da er det jo mye galoppering.

Mine er overhodet ikke så raske, men nå er de heller aldri trent mot MD kjøring (blir til høsten er planen) så jeg kan ikke si noe om hvor raske de faktisk vil være.

Det sagt så like jeg ikke "fartsjaget" som skjer hos en del med min rase, for det fører også til avl på utypiske invidier. Selv om noen raske spann består av rasetypiske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen er merkelig til tider. Jeg skjønte også veldig godt hva du mente, og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare svarer på det du faktisk spør om uten å blande seg i alt mulig annet rart. Man spør etter hvor man kan finne en vaniljeis med sjokoladebiter i, men får til svar at man kanskje burde tenke på om det er så sunt å spise. Men likevel elsker jeg sonen :lol:

Håper du finner hva du leter etter :) Lykke til!

Jeg håper Margrete får gjennomslag for jorde-alt-mulig aktivitetene sine med toget sitt :lol: Også syns jeg de schäferne XO visste bilder av var nydelige :wub: Videoen fra tyskland var utrolig morsomt, og jeg tenke veldig mye på hvor god kondis handlerne må ha.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Sonen er merkelig til tider. Jeg skjønte også veldig godt hva du mente, og jeg forstår ikke helt hvorfor folk ikke bare svarer på det du faktisk spør om uten å blande seg i alt mulig annet rart. Man spør etter hvor man kan finne en vaniljeis med sjokoladebiter i, men får til svar at man kanskje burde tenke på om det er så sunt å spise. Men likevel elsker jeg sonen :lol:

Håper du finner hva du leter etter :) Lykke til!

Jeg håper Margrete får gjennomslag for jorde-alt-mulig aktivitetene sine med toget sitt :lol: Også syns jeg de schäferne XO visste bilder av var nydelige :wub: Videoen fra tyskland var utrolig morsomt, og jeg tenke veldig mye på hvor god kondis handlerne må ha.

Det komiske er at av alle dere som "skjønte hva TS mente", så har ingen av dere svart på spørsmålet om hvilke oppdrettere som prioriterer bygning med lite substans i avelen sin.

Mens vi som driver med rasen, tydeligvis ikke gir noe fornuftig tilbakemelding. Kanskje fordi det ikke er et entydig svar? Eller kanskje fordi spørsmålet er litt mer komplekst enn det det oppfattes som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

*arrestere* Jo de kan holde det travet lenge. Uta og Asti holder i en mil samt at tempoet ligger i gjennomsnitt på 15-20 km i timen (Asti må opp i helvetes fart for å slå over i galopp faktisk). Men det er jo en kondisjonssak. Schæferhunden er ikke polarhunder som jobber for å trekke tungt, de er skapt for å holde det de gjeter under kontroll ved å patruljere. Mange av de du ser i utstillingsringen er langt unna kondisjonen mine hunder har og vil nok neppe overlevd de sykkelturene jeg driver med. Det travet egner seg helt klart ikke i de norske skoger *ler* Funker fint på åpne sletter da, dessverre for traveren så foregår en del av brukssporten i skogen. Ja til jordespor, jorderundering og jordefelt *gå i tog*

Gutta mine er slettes ikke bygget som dagens gjennomsitts schæfere (de er ikke sch heller). Den ene er derimot litt lang i ryggen og har hellende kryss, men noe voldsomt vinklet er han ei. Begge gutta holder trav opp i 25km/t i over 4mil (som er det lengste jeg har giddet å sykle) og slår deretter over i galopp. Disse to er avlet for å holde høy fart over svært lange distanser, men jeg ser ikke helt hvorfor de skal ha så enorme vinkler, eller være tunge (som en del sch. er) av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komiske er at av alle dere som "skjønte hva TS mente", så har ingen av dere svart på spørsmålet om hvilke oppdrettere som prioriterer bygning med lite substans i avelen sin.

Mens vi som driver med rasen, tydeligvis ikke gir noe fornuftig tilbakemelding. Kanskje fordi det ikke er et entydig svar? Eller kanskje fordi spørsmålet er litt mer komplekst enn det det oppfattes som..

Jeg for min del, kan jo hvertfall ikke svare på det - i å med at jeg ikke har peiling på sch. Jeg kunne jo googla meg til noen fine varianter, eller linka til noen kenneler jeg liker, men det var vel ikke helt det svaret Malamuten var ute etter. :P

Det jeg ikke skjønner, er at man ikke kan spørre om en ting, uten at alle skal belære en om alt det andre man også må tenke på. Jeg er riiimelig sikker på at de fleste her inne, som er nogelunde aktive, vet at det er mye å sette seg inn i. Jeg syntes det er å undervurdere folk litt jeg, og det er en gjenganger.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Gutta mine er slettes ikke bygget som dagens gjennomsitts schæfere (de er ikke sch heller). Den ene er derimot litt lang i ryggen og har hellende kryss, men noe voldsomt vinklet er han ei. Begge gutta holder trav opp i 25km/t i over 4mil (som er det lengste jeg har giddet å sykle) og slår deretter over i galopp. Disse to er avlet for å holde høy fart over svært lange distanser, men jeg ser ikke helt hvorfor de skal ha så enorme vinkler, eller være tunge (som en del sch. er) av den grunn?

Mente da ikke å tråkke på noens tær *himle* Uansett er det en liten forskjell å trave løst og uanstrengt rundt en flokk med dyr? Er jeg virkelig så på jordet at jeg ser det er en viss liten forskjell på schæfere eller polarhunder i vifte med slede og bør? For da må jeg se til å finne frem GPS'n komme meg inn til byen og bli gal kattedame i stedet.

Og mens jeg er i gang med purking, som i og for seg er fordømt dumt i dag da jeg har en skikkelig drittuke og kommer til å ta alt innover meg. Både BP og jeg mente helt klart at siden show schæferen kan trave og er nokså atletiske med sine jordvinnende bevegelser (mine hunder teller ikke, da det er to av rasen og ikke noe særlig flere) så var det en fullgod brukshund og at de grå var ailiens dannet ut i fra mote. Helt klart, det var det nok det vi mente *nikke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Men siden utstillingsschäferen er så utrolig atletisk og fin, ikke måte på hvor utholdene den er og den er sikkert helt super mentalt, bruksmessig etc etc. Hvorfor i all verden har vi bruksschäferen da??? :icon_confused: Det ER en grunn til at rasen delte seg vel? Og litt mer enn av vi synes at den har en stiligere farge liksom...

Trådstarter spurte om atletisk schæfer - og i samme slengen ble det igjen massiv dissing av utstillingschæfere - jeg poengterte at hunder som beveger seg som de jeg så på utstilling neppe er utatletiske på noen som helst måte. Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt sagt NOE om hvor brukanes de er i skauen eller wherever - så ikke gidd. At en hund ikke har drifter behøver ikke å bety at den ikke er atletisk - hjernen har ikke så mye med det å gjøre - på samme måte som at en hund som kan jobbe ikke alltid nødvendigvis er så sunn og atletisk.

Men det er tydeligvis veldig vanskelig å få inn......... Og bare for å poengtere, jeg har ikke noe forhold til schæfer, det er en rase som ikke tiltaler meg overhodet og jeg ville ikke hatt en om jeg så hadde fått en kasta etter meg. Jeg poengterte bare at utstillingsschæfere neppe er uatletiske fordi det faktisk ikke vil være fysisk mulig å bevege seg som enkelte av de gjør om de var.

Nå skal jeg ikke bruke ordet atletisk, ettersom det virker og være mye forskjellige meninger knyttet til det, men det er mer enn bare og bevege seg tilsynelatende uanstrengt som skal til for at en hund skal fremstå solid, i form, brukandes osv i min verden. Om det ser ut som alle ledd er kuleledd feks så hjelper det ikke hvor uanstrengt travet er, det imponerer ikke meg.

Vet ikke helt hvordan dette ble et svar til deg, men jeg er vell enig :P

Nei - atletisk favner ikke arbeidskapasitet faktisk - atletisk = muskuløs, kraftig og harmonisk.

Det beskriver det du ser fysisk ikke det som er inni hodet på hunden.

....og jeg poengterer igjen, jeg har ikke kommentert utstillingsschæferes evne til å jobbe - for strengt tatt så er jeg så ekstremt lite interessert i rasen at det driter jeg i å vite noe om - men å si at den er uatletisk blir helt feil. Man trenger ikke embetseksamen i anatomi for å skjønne at det er en fysisk umulighet å bevege seg som enkelte av disse gjør (nei, jeg mener ikke de som kaster beina to meter opp i lufta foran under bevegelse fordi det er feil, og de ble heller ikke premiert på den utstillinga jeg var på) om de var uatletiske. DET var mitt poeng. Hvorvidt de kan jobbe driter jeg i - jeg forholdt meg til ordet atletisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Trådstarter spurte om atletisk schæfer - og i samme slengen ble det igjen massiv dissing av utstillingschæfere - jeg poengterte at hunder som beveger seg som de jeg så på utstilling neppe er utatletiske på noen som helst måte. Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt sagt NOE om hvor brukanes de er i skauen eller wherever - så ikke gidd. At en hund ikke har drifter behøver ikke å bety at den ikke er atletisk - hjernen har ikke så mye med det å gjøre - på samme måte som at en hund som kan jobbe ikke alltid nødvendigvis er så sunn og atletisk.

Men det er tydeligvis veldig vanskelig å få inn......... Og bare for å poengtere, jeg har ikke noe forhold til schæfer, det er en rase som ikke tiltaler meg overhodet og jeg ville ikke hatt en om jeg så hadde fått en kasta etter meg. Jeg poengterte bare at utstillingsschæfere neppe er uatletiske fordi det faktisk ikke vil være fysisk mulig å bevege seg som enkelte av de gjør om de var.

Nei - atletisk favner ikke arbeidskapasitet faktisk - atletisk = muskuløs, kraftig og harmonisk.

Det beskriver det du ser fysisk ikke det som er inni hodet på hunden.

....og jeg poengterer igjen, jeg har ikke kommentert utstillingsschæferes evne til å jobbe - for strengt tatt så er jeg så ekstremt lite interessert i rasen at det driter jeg i å vite noe om - men å si at den er uatletisk blir helt feil. Man trenger ikke embetseksamen i anatomi for å skjønne at det er en fysisk umulighet å bevege seg som enkelte av disse gjør (nei, jeg mener ikke de som kaster beina to meter opp i lufta foran under bevegelse fordi det er feil, og de ble heller ikke premiert på den utstillinga jeg var på) om de var uatletiske. DET var mitt poeng. Hvorvidt de kan jobbe driter jeg i - jeg forholdt meg til ordet atletisk.

Men nå er det jo ikke bare det som sitter inni hodet på hunden som hindrer mange utstillingsschäfere i å fungere som gode brukshunder. De har faktisk en fysikk som faller igjennom i form av at de får skader og unødendig stor slitasje på kroppen sin. Jeg har kjent utstillingsschäfere som har hatt arbeidslyst så det holder jeg, men det hjelper fint lite når de er kontruert for å trave fort i ring på en flat gressplen. Det hjelper fint lite at de har hodet til å jobbe når kroppen ikke tåler det og de må pensjoneres eller avlives som 4-5-6-åringer. Er det atletisk? Det er ekstremt sjelden du har behov for trav på flatt underlag over lang tid hos en brukshund. De fleste hunder som ikke er helt missfoster kan da trave noen mil om de trenes til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo ikke bare det som sitter inni hodet på hunden som hindrer mange utstillingsschäfere i å fungere som gode brukshunder. De har faktisk en fysikk som faller igjennom i form av at de får skader og unødendig stor slitasje på kroppen sin. Jeg har kjent utstillingsschäfere som har hatt arbeidslyst så det holder jeg, men det hjelper fint lite når de er kontruert for å trave fort i ring på en flat gressplen. Det hjelper fint lite at de har hodet til å jobbe når kroppen ikke tåler det og de må pensjoneres eller avlives som 4-5-6-åringer. Er det atletisk? Det er ekstremt sjelden du har behov for trav på flatt underlag over lang tid hos en brukshund. De fleste hunder som ikke er helt missfoster kan da trave noen mil om de trenes til det?

Det der finner du på bruksavla hunder også, både hos schäfer og belger, jeg vil tro på retriverene også.

Ja, det irriterer meg litt når man får dårlig konstruksjon til å være en utstillingsgreie. Det er ikke det. Det er en avlsgreie. Om man reindyrker show-eksteriør, om man gir f... i eksteriør så lenge bikkja jobber, det er ett fett det, resultatet er at det er usunt konstruerte bikkjer i begge leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg scrollet over mange innlegg her. Men det første jeg la merke til var vekt kontra høyde på schäfer hannhund.

Om man ser på Fenris, som Fannhvit inne her har, så er han 68 cm og 39 kg (nei ikke schäfer, men hovawart). Han er atletisk, ingen problemer med å bevege seg (but still, ikke en schäfer (selv om det finnes en langt der tilbake på 20-tallet) :P ).

Våre tisper er 64,5 cm og 32 kg og 65 cm 32 kg. Og hun minste av de fikk jeg beskjed i sommer (av en "schäferdommer") at var av en liten og lett type, våre tisper skal være 58-65 cm... Hvor er hun "liten" og som jeg sa til dommeren "hunden brukes i skog og mark og kan ikke være overvektig"...

Jeg er litt usikker på hva du ser på som atletisk Malamutten.. Ut fra de første bildene du la ut er det jeg ser hunder med veldig steile bakbensvinkler noe som får hundene til å se langbent ut. Beowulf som du ikke likte, tror jeg ikke er en tyngre type enn de to andre, men han har mye mer pels. Beowulf er i tillegg salrygget noe som ikke gir en atletisk fremtoning. Så om jeg skjønner deg rett ønsker du en hund med lite vinkler, rett rygg, langeben, lett og litt smal type?

De hundene du la ut bilder av er de fleste av de døde for 100 år siden. Hva mener du om brukstypene i dag? Noen forandringer er det...spesielt i forhold til at salryggene begynner å forsvinne og litt mer bakbensvinkler har de fleste. Hva synes du om hunde typene under, hvem er i dine øyne mest atletisk? (bare for å prøve å danne meg et bilde av hva du mener... :) )

Jeg tar glatt Aylar og Bris-typer jeg altså! :P De to tispene er virkelig flotte! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamløst fortsetter jeg ot (det burde vært forbudt å lage schæfertråder på sonen):

Våre tisper er 64,5 cm og 32 kg og 65 cm 32 kg. Og hun minste av de fikk jeg beskjed i sommer (av en "schäferdommer") at var av en liten og lett type, våre tisper skal være 58-65 cm... Hvor er hun "liten" og som jeg sa til dommeren "hunden brukes i skog og mark og kan ikke være overvektig"...

Vet ikke helt hvor du vil med dette. Mener du at en dommer som synes en hoffe som var liten og nett, men som schæfer ville vært stor, mener at hun var liten og nett og ergo mener at schæfertisper skal være slik også? Altså at han tenker såpass store sch-tisper er små og nette? well well, Uta er på den str, og får alltid middelsstor, kraftig type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal man kjøpe en schäfer som ser ut som en malle, egentlig? Om det er bruksegenskapene du er ute etter, så er en bruksavla malle like brukbart som en bruksavla schäfer..

Men altså.... en "bruksavla" (sånn type forsvarshund) malle, er vel strengt tatt LITT mer enn en schæfer, uansett åssen den er avlet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså.... en "bruksavla" (sånn type forsvarshund) malle, er vel strengt tatt LITT mer enn en schæfer, uansett åssen den er avlet..

Nja. Det går fortere med maller enn med schäfer, men om de er så innmari mye mer hund enn schäfer, er jeg litt usikker på? Uansett. Ønsker du deg bruksavla bikkje, så bør ikke eksteriøret være det du velger hund etter. Trodde det var nettopp derfor man valgte bruksavla hund jeg, fordi det er det samme hvordan bikkja ser ut, så lenge den jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Gråtass
vet det ;)

Så da anbefaler du en blandingsbikkje som ikke finnes i Norge. I tillegg til at den er i andre enden av skalaen for hva TS ønsker seg. Det var jo konstruktivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...