Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test - ulikt resultat uti fra testbeskriver?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Kapasitetsbegrensing er jo greitt, men om MH er fyllt opp et år i forveien, hvorfor endres ikke dette i NKK sin liste som fullt, selv om det er et år til? Og på arrangørens hjemmeside? Et lite notis om at man kan sette seg på venteliste er jo mulig? (jeg gjorde det for FA, og fikk plass på 2 forsøk)

Og om det skal være førstemann til mølla, ventelister og en fastsatt dato for tidligste påmelding, så skal det ikke gå an at det er fullt før denne datoen...

Fordi at sånne arrangement skal stå på terminlista? Jeg veit ikke hvordan andre arrangørklubber gjør det jeg, vår hjemmeside er lagt ned/ute av drift, så vi annonserer ikke MH'ene våre utover det at de står på terminlista. Det er bare når noen avlyser og de på venteliste ikke kan, vi annonserer restplasser, og da gjør vi det på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det vil alltid være sånn at en beskriver må vurdere hvilken rubrikk h*n setter sine kryss i - det er ikke alle hunder som reagerer A4 og da må man foreta en vurdering mht hvilket "kryss" som passer be

Jeg var jo påmeldt 3 stk med Amiga, 2 ble trukket pga personell og 1 avlyst uten at jeg husker helt hvorfor i farta. Endte med at jeg hoppet på når det var MH beskriver kurs og de trengte ekvipasjer o

Fast dato for TIDLIGST påmelding har jeg aldri hørt om... De påmeldingsfrister man opererer med er vel alltid siste frist for påmelding? Og da er det ikke rart det er fullt FØR fristen har gått ut, el

Var ei med min rase som skulle gå MH ned en klubb på østlandet, meldte på sine 2 good tid i forveien og fikk beskjed om at hun hadde plass, men to uker ellernoe før fikk hun beskjed om at hun ikke hadde en typisk brukshundrase og mistet plassen. Dette er vel 3 år siden nå, men lell. Da dro hun til Trondheim og tok det her istedetfor, uten noe problem :) Jeg hadde forsåvidt heller ikke noe problem med å få plass her i Trondheim i år altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det du skisserer her er helt feil. Det er førstemann til mølla som gjelder, ingen hunder/raser er prioritert.

Det som har blitt gjort her i Trøndelag de årene NHK har arrangert MH eller FA, er at lenge innen søknadsfristen for å holde beskrivelser/tester har gått ut har klubben sendt ut spørsmål til eiere og oppdrettere for å finne ut hvor mange skal testes/beskrives. Så har antall dager blitt arrangert ut fra nærmeste 8 oppover.

Så når terminlistene blir lagt ut hos NKK er det de første som blir med (nei, ingen trekking som det står i et annet innlegg her). Første som ikke er blant de deltagende, blir første reserve osv... Vi har aldri arrangert test eller beskrivelse uten at det har vært andre raser representert heller (og det i løpet av 5-6 år), selv hvor vi har hatt bare en dag.

Og, dessverre for arrangørene, så skal det arrangeres selv om det er bare en hund påmeldt og arrangøren går mange tusen i underskudd...

Med tanke på at klubben kontaktet NKK om akkurat dette når raseklubben skulle arrangere så fikk vi beskjed trekking eller første mann til møllen. Dette var i år.

Og man kan fint avlyse ved få påmeldte, det hadde heller ikke NKK noen problem med når vi måtte avlyse 2010. Når vi informerte på forhånd en dag etter tidfristen for påmelding til NKK at pga økonimi og få påmeldte så måtte vi avlyse stevne.

Det var helt uproblematisk.

Det var heller ikke noe problem for NKK å forflytte datoen når vi ikke fikk tak i dommere. Det var en tlf det.

Hentet fra MH regelverket:

Avlysning av stevner pga. ingen eller så få påmeldte at fellesøvelser ikke kan gjennomføres i henhold til reglene, tas til etterretning, men arrangør må i slike tilfelle uoppfordret sende Norsk Kennel Klub en detaljert redegjørelse om forholdet og vedlegge tilstrekkelig dokumentasjon på de faktiske forhold.

Klubben fikk ingen advarsel av NKK for den avlysningen.

Overtegning: Ved overtegning prioriteres påmeldingene etter mottagelsesdato.

Står det i regelverket ja :) Selv om NKK informerte meg om trekking eller førstemann til møllen prinsippet.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var påmeldt til to MH'er med jentene før vi omsider fikk gå på den jeg desperat spurte om plass på 1 uke før datoen for MH. Hver gang har det vært mangel på personell som har vært årsaken til avlysninga. Innimellom her har MH'ene vi fant som alternativ, vært fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var påmeldt til to MH'er med jentene før vi omsider fikk gå på den jeg desperat spurte om plass på 1 uke før datoen for MH. Hver gang har det vært mangel på personell som har vært årsaken til avlysninga. Innimellom her har MH'ene vi fant som alternativ, vært fulle.

Fortsatt rart, for om jeg ikke husker helt feil, så er det ingen av de jeg kjenner som driver med sånt, som har blitt spurt av ihvertfall den ene av de klubbene du har meldt på for.

Men du hadde jo flaks da, for når du endelig kom med, så fikk dere jo en fantastisk testleder! :aww:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personell mangel handler ofte om litt dårlig planlegging, uheldige omstendigheter og økonomi. Det finnes klubber som prøver å få tak i beskrive, testleder og figuranter i kort tid før arrangementer. Da kan det selvfølgelig være vanskelig å få prioritert det, hvis man har andre planer og blir spurt. Noen ganger hender det at man blir skikkelig syk og ikke klarer å delta, og også sliter med å finne noen som ta jobben.

Også er det slik at det koster mer å be noen som bor lengre unna om å være fig, testleder og beskriver. Jeg bor litt langt unna og telefonen kimer ikke ustanselig med forespørsler.

Jeg er personlig godt fornøyd med hvordan hundene mine har blitt beskrevet og testet på MH og FA de siste årene. Alle tester er gjort i Norge på østlandet og i Trøndelag.

På de testene jeg har vært fig, testleder eller beskriver har vi iallfall hatt mange forkjellige raser. Det har defefinitivt ikke vært bare belgere..

Håper så mange som mulig tar med hundene sine på MH og så på FA senere. Det er gøy og spennende. Og jeg tror oppriktig at de som bruker alt fra en dag til xx antall dager og helger på dette gjør dette fordi de har ett stort engasjement for testing/beskrivning av hunder og gjør så godt de bare kan og ønsker at alle skal ha en fin opplevelse i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo påmeldt 3 stk med Amiga, 2 ble trukket pga personell og 1 avlyst uten at jeg husker helt hvorfor i farta. Endte med at jeg hoppet på når det var MH beskriver kurs og de trengte ekvipasjer og med issi hoppet jeg på eurasierklubben som hadde ledig plass. Takket være super-2ne som tipset meg om ledig plass :aww:

Doffen har jeg alt meldt på sin MH neste år :aww: ute i god tid, aw yeeeeah!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt rart, for om jeg ikke husker helt feil, så er det ingen av de jeg kjenner som driver med sånt, som har blitt spurt av ihvertfall den ene av de klubbene du har meldt på for.

Men du hadde jo flaks da, for når du endelig kom med, så fikk dere jo en fantastisk testleder! :aww:

:lol:

True that! :D Det hører med til historien at den ene klubben opplevde at beskriveren hadde dobbeltbooka seg, og valgte å beskrive for den klubben som ikke arrangerte i Gudbrandsdalen. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det skal være førstemann til mølla, ventelister og en fastsatt dato for tidligste påmelding, så skal det ikke gå an at det er fullt før denne datoen...

Fast dato for TIDLIGST påmelding har jeg aldri hørt om... De påmeldingsfrister man opererer med er vel alltid siste frist for påmelding? Og da er det ikke rart det er fullt FØR fristen har gått ut, eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo påmeldt 3 stk med Amiga, 2 ble trukket pga personell og 1 avlyst uten at jeg husker helt hvorfor i farta. Endte med at jeg hoppet på når det var MH beskriver kurs og de trengte ekvipasjer og med issi hoppet jeg på eurasierklubben som hadde ledig plass. Takket være super-2ne som tipset meg om ledig plass :aww:

Doffen har jeg alt meldt på sin MH neste år :aww: ute i god tid, aw yeeeeah!

Kan man altså melde på før terminlisten har kommet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto fikk feks "går fram til kjeledressen idet fører setter seg ned", fordi hun ikke gjorde noe som passa inn i de andre boksene, men kom bort idet jeg lokka på henne. Hun var nemlig ferdig med dressen idet den hadde reist seg, og var på vei ut i skogen for å finne på noe annet. :P

Hehe. Samma her. Min var også ferdig, og var på vei på nye eventyr. Så når jeg gikk mot dressen og lokket på hunden, så sprang hun like gjerne mellom beina på dressen. :lol: Husker ikke nå hvilke punkt hun fikk da. Men tror det var det samme som det dere fikk.

Hun spaserte også oppå blikk-greiene som laget skramler. Ikke så redd med andre ord, testlederen sa det var første gang han hadde opplevd. :P

Men jeg syns det var moro å ta MH, og har filmet hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo ut som et fint system, men er det mange nok klubber i Norge som har kapasitet til å følge opp dette?

Når de klarer det i Sverige, så burde vi klare det her på bjerget :whistle:

Det har forøvrig ikke noe med klubbene å gjøre, men med NKK sine søknadsfrister. I Sverige er det Svensk Brukshundklubb som er "overhode" for alle tester og beskrivelser ikke SKK.

Det er sånn med arrangement som har en kapasitetsbegrensning. Jeg for min del syns det er fjollete at arrangørklubber ikke kan prioritere egne medlemmer - når vi i belgerklubben arrangerer MH så er det jo fordi at vi ønsker at flere belgere blir mentalbeskrevet, det er en av hovedmotivasjonene til å gidde å bruke 2-3-4 helger i året på dette, liksom.

Samme er det for hoffene, og det har vært kjempebråk innad i klubben fordi andre raser fikk delta men ikke en hoffe (spesifikt tilfelle som endte med klage til NKK). Og det er veldig lite givende å holde tester/beskrivelser innad i raseklubber hvor rasene som tilhører klubben ikke får plass (men gjerne selskapshund-raser som bare vil gå MH/FA for moroskyld).

Men som sagt.. Jeg veit det er klubber som må avlyse fordi de ikke har nok påmeldte, jeg veit at det er MH'er som ikke blir fylt opp, så at det skal være så umulig å komme med, det tror jeg faktisk ikke på :P

Her i Trøndelag blir det et vannvittig rotterace om plasser neste år. En klubb kutter ut MH, en klubb kuttet ut alle tester f.o.m. 2012, en klubb har kun to MH i løpet av året, en klubb arrangerer ikke MH og den siste har noen få.

Utover det, så skulle jeg og ønske at det ikke var bare terminfestede MH'er i Norge, men at vi hadde samme system som i Sverige, der man kan melde opp en MH selv i løpet av året. Det hadde gjort ting veldig mye enklere for oppdrettere, fordi det er et lite poeng at et kull går samme dag.

:yes: var det jeg også skrev i tidligere innlegg ;)

Kapasitetsbegrensing er jo greitt, men om MH er fyllt opp et år i forveien, hvorfor endres ikke dette i NKK sin liste som fullt, selv om det er et år til? Og på arrangørens hjemmeside? Et lite notis om at man kan sette seg på venteliste er jo mulig? (jeg gjorde det for FA, og fikk plass på 2 forsøk)

NKK bryr seg ikke om tester og beskrivelser de, utstilling som gjelder der i gården :getlost:

Du fikk plass hos oss, så måtte vi avlyse da vi ikke fikk dommere og figuranter nok. Så ble 50% av de som hadde plass den gangen overført til en annen klubb, mens resten fikk plass på en ny FA som vi arrangerte.

Og om det skal være førstemann til mølla, ventelister og en fastsatt dato for tidligste påmelding, så skal det ikke gå an at det er fullt før denne datoen...

Nei, og jeg vet hvilken klubb dette gjelder, og de er de eneste som opererer med "ingen påmeldinger før X-uker innen".

Var ei med min rase som skulle gå MH ned en klubb på østlandet, meldte på sine 2 good tid i forveien og fikk beskjed om at hun hadde plass, men to uker ellernoe før fikk hun beskjed om at hun ikke hadde en typisk brukshundrase og mistet plassen. Dette er vel 3 år siden nå, men lell. Da dro hun til Trondheim og tok det her istedetfor, uten noe problem :) Jeg hadde forsåvidt heller ikke noe problem med å få plass her i Trondheim i år altså :)

I Norge har man ikke lov til å gjøre forskjell på brukshundraser og selskapshundraser. Og, som jeg skrev litt lengre oppe her, neste år blir et mye værre å få plass her også da det arrangeres færre...

Med tanke på at klubben kontaktet NKK om akkurat dette når raseklubben skulle arrangere så fikk vi beskjed trekking eller første mann til møllen. Dette var i år.

Da er det noe de begynte med da, for tidligere var det ikke slik.

Og man kan fint avlyse ved få påmeldte, det hadde heller ikke NKK noen problem med når vi måtte avlyse 2010. Når vi informerte på forhånd en dag etter tidfristen for påmelding til NKK at pga økonimi og få påmeldte så måtte vi avlyse stevne.

Det var helt uproblematisk.

Vi fikk beskjed om at så lenge det var 1 påmeldt så måtte det arrangeres, uansett hvilke kostnader klubben ble sittende med. Og den gang var det kun 3 som fungerte i Midt-Norge som beskrivere, og ingen av de kunne stille, så da måtte vi hente fra Østlandet og Nordland. Jeg fikk rett og slett beskjed om at NKK var ikke interresset i hvilke kostnader det medførte (og er en av grunnene til at NHK ikke arrangerer slike helger lengre, da kostnadene for å arrangere overgikk inntektene med mange tusen kroner).

Det var heller ikke noe problem for NKK å forflytte datoen når vi ikke fikk tak i dommere. Det var en tlf det.

Da vi måtte avlyse en helg med FA, fikk vi beskjed om at vi kunne arrangere den senere, men det gikk da ikke da denne ble arrangert som en av de siste det året. Og klubben fikk "bot" og anmerkning for avlysningen.

Fast dato for TIDLIGST påmelding har jeg aldri hørt om... De påmeldingsfrister man opererer med er vel alltid siste frist for påmelding? Og da er det ikke rart det er fullt FØR fristen har gått ut, eller?

Jo, den spesielle klubben har operert med "tidligst 3 uker innen", men jeg vet at både MH og FA i den klubben har vært fullskrevet lenge innen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har man ikke lov til å gjøre forskjell på brukshundraser og selskapshundraser. Og, som jeg skrev litt lengre oppe her, neste år blir et mye værre å få plass her også da det arrangeres færre...

Jeg vet at det er det som sies, men det ble allikevel gjort mot henne. Hun fikk dog plass hos Nidaros og fikk gått der tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Samma her. Min var også ferdig, og var på vei på nye eventyr. Så når jeg gikk mot dressen og lokket på hunden, så sprang hun like gjerne mellom beina på dressen. :lol: Husker ikke nå hvilke punkt hun fikk da. Men tror det var det samme som det dere fikk.

Hun spaserte også oppå blikk-greiene som laget skramler. Ikke så redd med andre ord, testlederen sa det var første gang han hadde opplevd. :P

Men jeg syns det var moro å ta MH, og har filmet hele greia.

Altså, hunden skal helt bortpå momentet, det holder ikke at den har sett og går videre, den skal bort og snuse på det.

Og at hunder går oppå skrammelet er slettes ikke så uvanlig, skjer minst en gang pr MH jeg har vært på (og jeg har holdt på med tester og beskrivelser i 6-7 år) :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hunden skal helt bortpå momentet, det holder ikke at den har sett og går videre, den skal bort og snuse på det.

Og at hunder går oppå skrammelet er slettes ikke så uvanlig, skjer minst en gang pr MH jeg har vært på (og jeg har holdt på med tester og beskrivelser i 6-7 år) :aww:

Det holder vel når hunden går mellom beina til dressen ;)

Noen hunder avreagerer kjapt og behøver ikke gå bort å snuse for å "bli ferdig" med dressen. Betyr vel ikke nødvendigvis at de er redde av den grunn. Min viste jo det ganske tydelig da hun like så gjerne gikk under greia, fremfor rundt. Men det blir da likevel krysset i samme rute som en som er redd, og som må ha eiers oppbacking for å tørre å gå bort?

Min hund fikk forøvrig dette resultatet på nr 6:

3. Gjør unna manøver uten å vende seg bort

1. Viser ingen trusselatferd

2. Går frem når fører setter seg på huk og prater med kjeledressen/roper på hunden

1. Ingen tempoforandringer eller unna manøver

1. Ingen interesse for kjeledressen

Godt mulig det ikke er vanlig, men testlederen hadde aldri sett det før, og de flirte godt av det. :)

Jeg har bare vært med på en MH- så jeg har jo bare erfaring fra min runde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder vel når hunden går mellom beina til dressen ;)

Men gjorde hunden det på vei mot dressen da du slapp båndet eller når du fikk beskjed om å sette deg på huk og lokke på hunden?

Noen hunder avreagerer kjapt og behøver ikke gå bort å snuse for å "bli ferdig" med dressen.

De skal bort til dressen.

Betyr vel ikke nødvendigvis at de er redde av den grunn. Min viste jo det ganske tydelig da hun like så gjerne gikk under greia, fremfor rundt. Men det blir da likevel krysset i samme rute som en som er redd, og som må ha eiers oppbacking for å tørre å gå bort?

Se mitt første svar/spørsmål over her.

Min hund fikk forøvrig dette resultatet på nr 6:

3. Gjør unna manøver uten å vende seg bort

1. Viser ingen trusselatferd

2. Går frem når fører setter seg på huk og prater med kjeledressen/roper på hunden

1. Ingen tempoforandringer eller unna manøver

1. Ingen interesse for kjeledressen

Uten å ha sett denne spesifikke MH'n så "leser" jeg resultatet slik:

1: Hunden beveger seg unna kjeledressen, men har blikket vendt mot den hele tiden (men går ikke bort til dressen).

2: Ingen knurr, bjeffing eller andre tegn på trussel fra hundens side

3: du går halv-veis til dressen, du går helt inn til dressen, du setter deg på huk og snakker til dressen og lokker på hunden. (og når du lokker på hunden kommer den mellom beina på dressen?).

4+5: Hunden viser ingen redsel eller interesse for dressen i ettertid.

Godt mulig det ikke er vanlig, men testlederen hadde aldri sett det før, og de flirte godt av det. :)

Skjer ofte det ;) I fjor (2011) var jeg funksjonær ved tilsammen 21 av 24 tester/beskrivelser i landsdelen her. Og ved samtlige av de var det minst en hund som gikk oppi skrammelet (på FA/K-test sto oppå kjettingdelen, da skrammelet her står på skrå).

Jeg har bare vært med på en MH- så jeg har jo bare erfaring fra min runde. :)

Som jeg skrev, det er ikke uvanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast dato for TIDLIGST påmelding har jeg aldri hørt om... De påmeldingsfrister man opererer med er vel alltid siste frist for påmelding? Og da er det ikke rart det er fullt FØR fristen har gått ut, eller?

Dette er heller ikke lov lengre i følge NKK. Klubben vår oppererte med at vi ikke tok i mot påmeldinger før 4 uker før test og siste påmeldingsfrist 1 uke før test. Dette var et system vi syntes fungerte godt da vi slapp "maset" et år før test, samtidig som vi syntes det var et mer rettferdig system hvor de som kjenner systemet og meldte på et år i forveien ikke alltid skulle ha fordelene. Plassene ble utdelt etter førstemann til mølla prinsippet og i rekkefølgen mailene traff mailboksen. Vi gjorde dette i 2 år å syntes det fungerte helt topp, men det 3'de året fikk vi beskjed av NKK om at vi ikke fikk lov å gjøre det på denne måten. Personlig synes jeg det er en uting å begynne å få påmeldinger før terminlisten har kommet ut... Det er godt med litt "vinterferie" når man driver klubbarbeid også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjorde hunden det på vei mot dressen da du slapp båndet eller når du fikk beskjed om å sette deg på huk og lokke på hunden?

De skal bort til dressen.

Se mitt første svar/spørsmål over her.

Uten å ha sett denne spesifikke MH'n så "leser" jeg resultatet slik:

1: Hunden beveger seg unna kjeledressen, men har blikket vendt mot den hele tiden (men går ikke bort til dressen).

2: Ingen knurr, bjeffing eller andre tegn på trussel fra hundens side

3: du går halv-veis til dressen, du går helt inn til dressen, du setter deg på huk og snakker til dressen og lokker på hunden. (og når du lokker på hunden kommer den mellom beina på dressen?).

4+5: Hunden viser ingen redsel eller interesse for dressen i ettertid.

Skjer ofte det ;) I fjor (2011) var jeg funksjonær ved tilsammen 21 av 24 tester/beskrivelser i landsdelen her. Og ved samtlige av de var det minst en hund som gikk oppi skrammelet (på FA/K-test sto oppå kjettingdelen, da skrammelet her står på skrå).

Som jeg skrev, det er ikke uvanlig ;)

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg mener ikke å motsi deg på noen som helst måte. Og jeg har ingen problemer med å tro på at det er vanlig at hunder spaserer på skrammelet. Jeg vet at de skal bort til dressen for å bli ferdig med momentet i følge reglene, jeg mente mer at de ikke behøver det for å avreagere.

Hunden min var ferdig med å reagere på dressen med en gang, og begynte å undersøke andre ting. Husker ikke om jeg snakket til dressen, eller lokket på henne, men da hun først kom til meg så gikk hun mellom beina på dressen.

Jeg har filmet momentet, så jeg kan gjerne legge det ut dersom det er interessant å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man altså melde på før terminlisten har kommet ut?

Nei har ikke meldt på men når vi diskuterte MH'en sa jeg at jeg ville gå og de sa supert da har vi 1 person :P

Har fylt ut skjemaet og trenger egentlig bare sende det når terminlista er offentlig. Vil si det er god nok planlegging :)

Blir jo som 2ne sier, man vet når de er for de er ca samme tid hvert år og kan dermed planlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg mener ikke å motsi deg på noen som helst måte. Og jeg har ingen problemer med å tro på at det er vanlig at hunder spaserer på skrammelet. Jeg vet at de skal bort til dressen for å bli ferdig med momentet i følge reglene, jeg mente mer at de ikke behøver det for å avreagere.

Den delen av momentet (avreagering) er ikke ferdig før hunden har vært inntil dressen. Ubehaget har vært såpass stort at hunden ikke vil gå inntil frivillig.

Hunden min var ferdig med å reagere på dressen med en gang, og begynte å undersøke andre ting.

Men da har faktisk ikke hunden avreagert. Hunden overlater til fører å sjekke ut det ubehaget som dukket opp. Og når du satt på huk og pratet/lokket på hunden fant den ut at "ok, dette fikser muttern så da kan jeg komme og sjekke ut".

Husker ikke om jeg snakket til dressen, eller lokket på henne, men da hun først kom til meg så gikk hun mellom beina på dressen.

Jeg har filmet momentet, så jeg kan gjerne legge det ut dersom det er interessant å se.

Se over ;)

Edit:

Nå er ikke jeg noen beskriver, men det er i alle fall jeg "leser" kryssene sammen med det du har skrevet.

Endret av Dratini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme er det for hoffene, og det har vært kjempebråk innad i klubben fordi andre raser fikk delta men ikke en hoffe (spesifikt tilfelle som endte med klage til NKK). Og det er veldig lite givende å holde tester/beskrivelser innad i raseklubber hvor rasene som tilhører klubben ikke får plass (men gjerne selskapshund-raser som bare vil gå MH/FA for moroskyld).

Det er ikke sånn hos oss, så vidt jeg veit er det ingen som krangler på at vi har andre raser enn belgere. Men som sagt, vi trenger stort sett ikke å annonsere våre MH'er, de fyller seg opp mer eller mindre av seg selv :)

Vi fikk beskjed om at så lenge det var 1 påmeldt så måtte det arrangeres, uansett hvilke kostnader klubben ble sittende med. Og den gang var det kun 3 som fungerte i Midt-Norge som beskrivere, og ingen av de kunne stille, så da måtte vi hente fra Østlandet og Nordland. Jeg fikk rett og slett beskjed om at NKK var ikke interresset i hvilke kostnader det medførte (og er en av grunnene til at NHK ikke arrangerer slike helger lengre, da kostnadene for å arrangere overgikk inntektene med mange tusen kroner).

Da vi måtte avlyse en helg med FA, fikk vi beskjed om at vi kunne arrangere den senere, men det gikk da ikke da denne ble arrangert som en av de siste det året. Og klubben fikk "bot" og anmerkning for avlysningen.

Det er sånn med alle offentlige arrangementer at man aller helst skal arrangere de, og at man kan risikere å ikke få arrangere offentlige arrangement senere om man "stadig" må avlyse. Men klart, ting kan skje som gjør at man må avlyse, selv NKK forstår det.

Dette er heller ikke lov lengre i følge NKK. Klubben vår oppererte med at vi ikke tok i mot påmeldinger før 4 uker før test og siste påmeldingsfrist 1 uke før test. Dette var et system vi syntes fungerte godt da vi slapp "maset" et år før test, samtidig som vi syntes det var et mer rettferdig system hvor de som kjenner systemet og meldte på et år i forveien ikke alltid skulle ha fordelene. Plassene ble utdelt etter førstemann til mølla prinsippet og i rekkefølgen mailene traff mailboksen. Vi gjorde dette i 2 år å syntes det fungerte helt topp, men det 3'de året fikk vi beskjed av NKK om at vi ikke fikk lov å gjøre det på denne måten. Personlig synes jeg det er en uting å begynne å få påmeldinger før terminlisten har kommet ut... Det er godt med litt "vinterferie" når man driver klubbarbeid også

Hvis folk ønsker sånne fordeler, så kan de jo alltids gidde å få fingra ut av ræva og gjøre en bit sjøl. Jeg har ikke spesielt dårlig samvittighet for å kjenne systemet og kunne utnytte det, de fleste av oss bruker mer enn nok tid på andres bikkjer til å veie opp for den lille fordelen, gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen av momentet (avreagering) er ikke ferdig før hunden har vært inntil dressen. Ubehaget har vært såpass stort at hunden ikke vil gå inntil frivillig.

Men da har faktisk ikke hunden avreagert. Hunden overlater til fører å sjekke ut det ubehaget som dukket opp. Og når du satt på huk og pratet/lokket på hunden fant den ut at "ok, dette fikser muttern så da kan jeg komme og sjekke ut".

Så du mener at alle hunder må gå inntil og snuse på det de har reagert på for å avreagere?

Tror du ikke at hunder kan reagere på en ting, se på tingen og kunkludere med at det ikke var noe farlig likevel, og så være ferdig med det, uten å absolutt måtte bort å snuse?

Og igjen, jeg er klar over at reglene i testen er sånn at hunden må bort. På samme måte som at den må bort til personen på avstandslek, selv om den i utgangspunktet ikke er interessert eller gadd å springe bort (uavhengig av om hunden har vært uinteressert eller redd). ;)

Nå er ikke jeg noen beskriver, men det er i alle fall jeg "leser" kryssene sammen med det du har skrevet.

Det var vel også grunnen til at det i utgangspunktet ble skrevet om hunder som oppfører seg på en måte som ikke passer helt inn i noen av boksene. Fordi man da kan "lese" kryssene på forskjellige måter. Hunden kan enten ikke være ferdig med å avreagere, eller den kan ha vært ferdig for lenge siden, slik det også blir beskrevet her:

Imouto fikk feks "går fram til kjeledressen idet fører setter seg ned", fordi hun ikke gjorde noe som passa inn i de andre boksene, men kom bort idet jeg lokka på henne. Hun var nemlig ferdig med dressen idet den hadde reist seg, og var på vei ut i skogen for å finne på noe annet. :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at alle hunder må gå inntil og snuse på det de har reagert på for å avreagere?

Tror du ikke at hunder kan reagere på en ting, se på tingen og kunkludere med at det ikke var noe farlig likevel, og så være ferdig med det, uten å absolutt måtte bort å snuse?

Og igjen, jeg er klar over at reglene i testen er sånn at hunden må bort. På samme måte som at den må bort til personen på avstandslek, selv om den i utgangspunktet ikke er interessert eller gadd å springe bort (uavhengig av om hunden har vært uinteressert eller redd). ;)

Det var vel også grunnen til at det i utgangspunktet ble skrevet om hunder som oppfører seg på en måte som ikke passer helt inn i noen av boksene. Fordi man da kan "lese" kryssene på forskjellige måter. Hunden kan enten ikke være ferdig med å avreagere, eller den kan ha vært ferdig for lenge siden, slik det også blir beskrevet her:

På en FA kan dommerne konkludere med at hunden har avreagert selv om den ikke er inntil. På MH så skal hunden inntil dressen. Uansett om den har eller ikke har avreagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...