Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs før oppkjøring...!


Beautina
 Share

Recommended Posts

Det går bra! :)

Mitt tips, som var det jeg fikk negativ kommentar på (jeg strøk ikke) var at jeg kjørte litt fort. Så jeg ville heller tatt ting med ro og prøv å ikke på deg stresse sånn at du kjører alt for fort.

Kjør masse denne uka sånn at du får mengdetrening inn. Husk at om læreren din ikke adde trodd at du er god nok til å bestå så hadde de ikke latt deg kjøre opp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er veldig nervøse, så du er ikke alene om det! :) Bare gjør så godt du kan, prøv å ikke stresse deg opp på prøven. Er du usikker, så bare spør læreren. Bedre det enn at du skal gjøre noe alvolig galt :P Og hvis det ikke skulle gå din vei, så får du jo prøve på nytt! :)

Jeg var også nervøs. Det hjalp ikke at jeg ble syk den dagen med høy feber. jeg måtte ta taxi dit fordi jeg ikke klarte å ta bussen. FØlte meg helt rævva. Men det gikk bare fint! Syns teorieksamen var mye værre.

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra! :)

Mitt tips, som var det jeg fikk negativ kommentar på (jeg strøk ikke) var at jeg kjørte litt fort. Så jeg ville heller tatt ting med ro og prøv å ikke på deg stresse sånn at du kjører alt for fort.

Kjør masse denne uka sånn at du får mengdetrening inn. Husk at om læreren din ikke adde trodd at du er god nok til å bestå så hadde de ikke latt deg kjøre opp.

Nja, alt er vel relativt. En av mine venninner strøk fordi hun kjørte for sakte.

Men som IW sier - hadde du ikke vært god nok, hadde de ikke latt deg kjøre opp. Bare tenk at dette kan du, og førerkortet fortjener du, så skal det nok gå fint :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at du fjerner is fra alle rutene (om det er noe) og bruker spylevæske om nødvendig.

Se mye i speilet og overdriv litt så sensoren får det med seg.

Kjør på fartsgrensen dersom det ikke er spesielle føreforhold å ta hensyn til.

Hold god nok avstand til bilen foran

Om du skal ut på en annen vei og du må ta en luke, øk farten raskt tilpasset den nye veien så du ikke bryter vikeplikten i forhold til bilen som kommer på veien du skal inn på. (Dersom de bak må bremse kraftig ned.)

Gi tegn i god tid

Få med deg om du kjører på forkjørsvei eller har vikeplikt, altså...

...følg med på alle skilt!

Kjør sakte forbi barn selv om de går på fortauet, se etter fotgjengerfelt og mennesker som kan vimse ut i veien.

Det var noe av det jeg kom på. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var drit nervoes for forrige oppkjoeringen min, riktignok henger da. Jeg maatte rett og slett konsentrere meg paa aa puste dypt inn og roooolig ut, holdt paa i 10-15min mens jeg ventet paa sensor. Proev aa huske at det verste som skjer er at du stryker og da faar du jo en sjanse til. Det er heldigvis ikke slik at man bare har en sjanse til aa ta lappen :) Ang. tempo sas er det bare aa kjoere tett opp mot fartgrensen og planlegg litt frem i tid. Ser du en rundkjoering eller kryss saa slipp opp gassen og tenk hvordan du oensker aa bremse ned. Ogsaa er det stor sannsynlighet for at du glemmer alt som har med planlegging aa gjoere naar du faktisk kjoerer opp. Men det hjelper ofte aa forberede seg mentalt paa hvordan du vil gjoere det :) Edit: Glemte jo selvfoelgelig aa si at dette klarer du! Du virker som en oppegaaende og ansvarlig person. Det virker ogsaa som du virkelig oensker legge til rette for aa lykkes, bare med tanke paa at du lager denne traaden som viser at du oensker all hjelp du kan faa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gjør du noe du føler du gjorde feil, så gjør det ikke noe om du nevner det. Sensoren får med seg feil, så det er greit å gjøre h*n oppmerksom på at du er klar over det. Det gir et pluss i boka.

Når jeg var ferdig så spurte han meg hvordan jeg syns det gikk, og jeg sa nok en gang at jeg var nervøs, og nevnte ting hvor jeg var litt usikker.

Jeg klarte ikke svare skikkelig på spm jeg fikk i starten, og jeg kvelte motoren en gang, men ikke noe av det fikk noe å si for meg, for jeg stod med glans og fikk kjempegode tilbakemeldinger.

Jeg gruet meg kjempemasse og var supernervøs fordi jeg følte meg ikke helt komfortabel med bil (gjør de til tider fortsatt ikke). Men hadde en kjempeålright sensor som jeg følte meg trygg på. Før vi begynte å ljøre spurte han om hvordan jeg ville ha de - om vi skulle prate eller om jeg ville ha helt stillhet. Da svarte jeg pent at vi godt kunne prate, men om jeg i noen tilfeller ikke svarte så var det ikke for å være frekk. Og når jeg kvelte motoren sa han bare at det skulle jeg ikke bry meg om. For man blir jo litt ekstra netvøs og tenker "søren, der strøyk jeg sikkert".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min har sagt 1000 ganger at dette klarer jeg, men jeg føler at hvis jeg er for oppesen og sikker på at jeg klarer det, så går det gæli :P må være forberedt på det værste føler jeg :D ^_^

Hei. Det går nok bra, skal du se! Viss du kan er det best å si "dette klarer jeg" til deg selv enn å være forberedt på det værste. Viss du tror på det går bra, så går det bra, da er man (mer) rolig og konsentrert, og så får man jo heller ta skuffelsen viss den kommer.

Min anbefaling er å bare sitte i bilen så mye som mulig. Helst litt alene utenfor huset, med motoren i gang, kjenne på punktet der klutsjen tar, sette den i første gir prøve å sleppe klutsjen rolig, sette den i revers og merke når den tar, prøve alle funksjonene, late som om du kjører, "nå kommer et kryss med fotgjengerovergang og jeg skal til høyre" hav må jeg passe på da? Speilbrukt etc. Når jeg setter bilen i revers og vil rygge (selv om du ike rygger) bruk prosedyren som at du skal se i de riktige speilene etc som viss du hadde rygget. Dessuten, kjør så mye som mulig, viss du har noen å øvekjøre med.

Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk to ganger før jeg besto på tredje forsøk. Første gangen fordi jeg gjorde noen grunnleggende feil, andre gangen fordi jeg var nervøs, men tredje gangen gikk alt som smurt, og jeg har ikke hatt noen uhell til nå (7 måneder...hehe).


Mitt beste tips er å alltid kjøre etter føret, og sånn som det er nå, på østlandsområdet så er det ikke galt å kjøre saktere hvis du synes det er ekkelt føre. Det kan til og med være steder du må kjøre saktere enn angitt , også på sommeren.

Mitt andre tips er å sakne farten i god tid inn i rundkjøringer for å få oversikt og slippe å bråstoppe ved rundkjøringen - dette skaper flyt i trafikken, og det har du garantert lært, men mange blir litt nervøse og glemmer det. Mine tre sensorer var i hvertfall veldig opptatt av dette (som en av de tingene jeg gjorde bra).

Også er det greit (som skrevet før meg) å vite om du kjører på forkjørsvei eller ei, og hva fartsgrensen er.

Kan forresten ikke anbefale å kjøre forbi andre biler på E6 dersom det er mye snø på veien, da dette kan være en farlig manøver som sender bilen ut av veien. :lol:

Ellers kan jeg trøste deg med at det ikke er verdens undergang om du stryker, selv om det kan føles sånn. Masse lykke til :sorcerer:

Ps. Det er vitenskapelig bevist at man blir roligere av å klappe/stryke en katt/hund før man kjører opp, så jeg strøk over armen min som substitutt. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ey det går supert, hadde oppkjøring selv for 2 uker siden, det gikk bra! :)

Jeg trodde under hele turen att alt gikk dårlig, følte det gikk for sakte, for fort, for skarpe svinger osv. MEN år du hører "gratulerer du har bestått!" tro meg du letter 10 kg. Og ikke tenk "dette MÅ gå" tenk heller "det får gå som det går, går det ikke er det bare å prøve igjen" Det fikk jeg beskjed om å gjøre fra kjørelæreren min :)

Lykke til, bare slapp av og ta ting rooooooolig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del: ikke avslutt med å si at "dette gikk rett i dass" uansett hvordan du føler. Jeg vet om folk som har blitt strøket pga det, fordi det oppfattes som usikkerhet. Det kan være greit å si hvis du gjorde noe feil, og evt begunne hvorfor og hva du kunne gjort annerledes, men ikke bare si at det gikk dårlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til, om du skulle blacke helt ut på spørsmålene så er det fortsatt mulig å stå altså. Jeg trodde egentlig jeg hadde strøket da jeg ikke klarte noe på de to kontrollspørsmålene man får til å begynne med. Men tenkte at han hadde vel ikke kastet bort en time på meg dersom jeg fortsatt hadde mulighet. Det var en lur tanke, for når jeg hadde parkert på plass fikk jeg godnyheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere er så snille og hjelpsomme! :) :) håper jeg får en blid sensor :) jeg skal forresten kjøre opp i Drøbak :) Noen fler som skal/har kjørt opp der? :) :)

Jeg vil oppfordre alle som bor i Drøbakområdet til ikke å svare på dette;-)

Nei, helt seriøst, ikke tenk på det! Du trenger ingen blid sensor, og du behøver i alle fall ikke å vite noe om sensorene der nede fordi du kan jo kjøre bil! Prøv å tenk sånn, viss du kan.

Jeg vil ikke gi deg noen råd utenom de som jeg skrev før, ikke konkrete situasjoner, nettopp fordi da tenker du ennå mer. Bare praktisèr. Du har uansett ingen aning om alle sensorene i Drøbak er syke den dagen og det kommer en pensjonert sensor fra Gubransdalen, og da er du likelangt.

Mao. det kommer til å gå fint, selv om du får en småsur Totensensor, dette klarer du!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det ble sagt over: ikke stress om du kveler bilen en gang eller to. Min sensor poengterte at de var vant til å se kveling av motor pga nervøsitet hos folk, og med mindre det skjedde hele tida, så gikk det helt fint.

Mitt store tips: pass på at du senker farta nok på vei inn i kryss. Enkelte av oss var litt vel opptatt av å holde flyt i trafikken på sin første oppkjøring, og fikk tilbakemelding om at det ble litt for høy fart inn i samtlige rundkjøring/kryss. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si èn ting: du har ingenting å bekymre deg over viss du bekymrer deg over det du ikke har innflydelse over (f.eks sensor). Viss det skulle være noen av ferdighetene dine du selv er i tvil om, konsentrer deg om dem, ikke om det du ikke selv har innflydelse over;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med oppkjøring, bestod selv for 2 mnd siden på 3 forsøk. Jeg ødela rett og slett for meg selv de to første gangene ved at jeg lot nerøsiteten overta, jeg var dog sikker på at jeg aldri kom til å klare det, men det gikk jo. Det er ikke verdens undergang om du skulle stryke, husk å puste :) gleder meg til å høre hvordan det gikk, krysser i alle fall fingrene.

Må bare si at følelsen av å bestå er helt fantastisk, og ble en del kilo lettere. Har du noen som kan øvelseskjøre med deg er det gull verdt, det hadde nemlig ikke jeg og gjorde at det ble mye fravær og en hel del penger til kjøretime.. Hehe. Nå ble det OT her, men er du sikker på kjøringa de er det stor sjanse til å bestå. Som sagt: Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Husk høyreregelen når du ikke er på forkjørsvei! Min verste fiende av en idiotisk regel. :lol: Og jeg som etter 20 år med lappen skal kjøre opp igjen med henger på nyåret skal nok passe mer på denne enn noe annet.. Høyreregelen tilsier at du ALLTID skal tilpasse farten som om det kommer idioter fra høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk så det sang på første oppkjøringa mi. Var dritnervøs før vi begynte og fikk i tillegg en sensor som så ut som han var hugget ut av stein og omtrent like koselig. :P Glemte alt om å kjøre etter forholdene og var mer opptatt av å følge fartsgrensene. Det gikk som det måtte og sensor måtte bryte inn underveis. Ikke en av mine bedre dager det der... :P

For min del var det verste at på den tida var byen her totalt fremmed for meg siden jeg bare hadde bodd her ett år og det året hadde jeg ikke øvelseskjørt her en eneste gang. Det å ikke kjenne til veiene var noe av det verste for meg for jeg føler meg alltid dritusikker hvis jeg ikke kjenner området der jeg skal prestere. Noe som gjorde at på den neste testtimen jeg hadde med kjørelærer før oppkjøring nr 2 kjørte vi hver bidige vei som går inn og ut av byen + de vanligste sidenveiene. ;) Det hjalp! Og da med en sensor som faktisk smilte litt fra tid til annen gikk oppkjøring nummer 2 som en drøm. :)

Sikker på at det går bra! Masse lykke til! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg var dritnervøs og alt gilk bra helt til jeg holdt på å meise ned en mann som kasta seg ut i veien.. Jeg gråt hele veien tilbake og sensor sa ikke ett ord.

Jeg bestod, mannen var ikke min feil og jeg hadde vist taklet situasjonen bra :P

Pust, vært oppmerksom og ha begge henda på rattet!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...