Gå til innhold
Hundesonen.no

SchæferValp


E.Michelle
 Share

Recommended Posts

Var på foredrag med en meget erfaren veterinær nylig, hun hadde fulgt schæferen de siste 30 årene. Hun kunne for eksempel nevne at HD-prosenten hadde gått ned sånn ca 1-2% (hvis det var så mye) på disse årene (fritt etter hukommelsen). Så mye for all den HD-røntgingen og avlen som er på "rett vei".

Disse tallene er ikke riktige Emilie, statistikkene ligger på NKK sin side.

I 2001 var det 60,2 % fritt for HD, i 2012 ligger rasen på 70,8 % fritt. I flere år lå det på rundt 65 % fritt, alikevel så er det pr i dag en vesentlig forbedring i snitt på dette med HD de siste 10 årene.

Så kan man jo diskutere om dette handler om at ferre røntger hunder eller om flere blir avlivet uten offisiell røntging osv. Men om man ser til Sverige har de også samme forbedringen de siste 10 årene, så vil faktisk tro at det generelt er en forbedring på rasen når det kommer til HD

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme om hunden skal brukes eller ikke, så er ALLE schäferhunder brukshunder. Man kan stille bruksavlede schäferhunder på lik linje med de rekeavlede hundene og faktisk også nå langt. Det som er den s

Enig med Emilie om at alle schäfere er brukshunder. Selv om det kanskje finnes noen dvaske familiehunder av showschäfere, så er det ikke sånn rasen SKAL være. Men er du på utkikk etter en hund du

Kjempebra skrevet Nå vil jeg legge til at din kan våkne noe voldsomt etterhvert Golden nå, gær'n om noen mnd. Hun er jo bare babyen ennå

Var på foredrag med en meget erfaren veterinær nylig, hun hadde fulgt schæferen de siste 30 årene. Hun kunne for eksempel nevne at HD-prosenten hadde gått ned sånn ca 1-2% (hvis det var så mye) på disse årene (fritt etter hukommelsen). Så mye for all den HD-røntgingen og avlen som er på "rett vei".

Akkurat det er vel det samme som hos de aller fleste andre raser som er belastet med HD. Min rase har mellom 20-25 % HD og har ligget på det jevnt helt siden vi startet med HD-screening på 80-tallet (dvs - det ble en brå nedgang med en gang etter at man begynte med kun avl på hd-frie individer, men etter det har forekomsten ligget jevnt på 20-25%). Man kan vel heller se det på den måten, at ved å kun benytte HD-frie foreldre i avl, greier man å unngå økning i hd-forekomst? Evt unngå alt for mange individer med middels til sterk grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tallene er ikke riktige Emilie, statistikkene ligger på NKK sin side.

I 2001 var det 60,2 % fritt for HD, i 2012 ligger rasen på 70,8 % fritt. I flere år lå det på rundt 65 % fritt, alikevel så er det pr i dag en vesentlig forbedring i snitt på dette med HD de siste 10 årene.

Så kan man jo diskutere om dette handler om at ferre røntger hunder eller om flere blir avlivet uten offisiell røntging osv. Men om man ser til Sverige har de også samme forbedringen de siste 10 årene, så vil faktisk tro at det generelt er en forbedring på rasen når det kommer til HD

Og DET vil jeg kalle utvikling i riktig rettning!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg personlig, så vil jeg si at det er ikke bare HD som er problemet med rasen. Det er målbart, så det er vel på mange måter "lettere" å bli kvitt enn feks allergi og den pakka. For det er det faktisk bare opp til oppdretter selv å vurdere hva de synes skal gå videre i avl..

Jeg personlig synes ikke at det hjelper at bikkja er fri for HD hvis man mister den ved en alder av 2,5 år pga allergi..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg personlig, så vil jeg si at det er ikke bare HD som er problemet med rasen. Det er målbart, så det er vel på mange måter "lettere" å bli kvitt enn feks allergi og den pakka. For det er det faktisk bare opp til oppdretter selv å vurdere hva de synes skal gå videre i avl..

Jeg personlig synes ikke at det hjelper at bikkja er fri for HD hvis man mister den ved en alder av 2,5 år pga allergi..

Det er ingen som har sagt at det alene er problemet er det? Quote gjerne. Ett sted må man starte ikke sant. Personlig synes ikke jeg det holder heller, men klarer å se det positive i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som har sagt at det alene er problemet er det? Quote gjerne. Ett sted må man starte ikke sant. Personlig synes ikke jeg det holder heller, men klarer å se det positive i det!

Nei, jeg har ikke sagt at noen har sagt det heller ;) Men sånn generelt så har jeg lagt merke til at når det diskuteres hvilke hunder som kan brukes i avl, eller raser som er friske osv., så henger alltid folk seg opp i det som er "målbart". Selvfølgelig er det positivt at slike tall blir bedre også, men en hund er så veldig mye mer..

Litt ot: men se feks på rottis da. Det er en rase som har krav på HD, AD og FA ved avl + utstilling da. Så hvis man avler på en c på AD, er det fortsatt godtkjent (hvis partneren er fri), men det er for mange veldig mye neinei enn å avle på korsbåndskader, våteksem osv.

Ja, man må starte et sted, men jeg synes også at det er viktig å poengtere at en hund og helse er så mye mer enn bare gode albuer/hofte..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tallene er ikke riktige Emilie, statistikkene ligger på NKK sin side.

I 2001 var det 60,2 % fritt for HD, i 2012 ligger rasen på 70,8 % fritt. I flere år lå det på rundt 65 % fritt, alikevel så er det pr i dag en vesentlig forbedring i snitt på dette med HD de siste 10 årene.

Så kan man jo diskutere om dette handler om at ferre røntger hunder eller om flere blir avlivet uten offisiell røntging osv. Men om man ser til Sverige har de også samme forbedringen de siste 10 årene, så vil faktisk tro at det generelt er en forbedring på rasen når det kommer til HD

Jeg tror ikke dette gjaldt kun Norge. Men som sagt, jeg bare siterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe posetivt å si om rasen overhodet? Jeg undrer meg så over hvorfor i all verden du i det hele tatt har schæfer? Du hater åpenbart showdelen og snakker ikke annet enn dritt om den. Så fort det dukker opp en tråd med schæfer så er du der med dritten din.

Vet du, nå er det du som er negativ til min skepsis, som faktisk har et utspring i realitetene. Som sagt jeg kjøpte min siste schæfer for snart ti år siden, og på den tiden så jeg også ganske positivt på tingenes tilstand. Jeg har diskutert for schæferhunden også, flere ganger, mens du muligens bare har hengt deg opp i "dritten min".

Jeg har hatt tre søplehunder (hannhunder), men jeg har to tisper nå som knallfine. Om jeg skulle starte ute blandt folk så ville jeg møtt motvilje alla den du serverer nå. Aner du hvor moro det er å få høre dritt om rasen hver eneste gang man opptrer offentlig? Nei tror ikke det, du er for opptatt med å servere dritt både om det ene og det andre. Personlig gir jeg f i om du har hatt negative erfaringer over en lav sko, det har jeg å. Likevel har jeg ett håp om bedring og det er på vei, men det er ikke gjort på en dag. Med dine holdninger fortsetter rasen å ha ett stygt og dårlig rykte. Du hjelper ikke akkurat til med å gjøre rasen alle elsker å hate til noe bedre.

Det er flott at du har to fine tisper, jeg tviler ikke på det. Greien for min del er at det er langt mellom de gode eksteriørhundene, og jeg ser oppdrettere som gang på gang stikker hodet i sanden og lyger for seg selv og andre. Jeg unner ikke en fersk valpekjøper så kjipe opplevelser som jeg har opplevd selv OG også vært vitne til.

Jeg er ikke ute etter å hjelpe en rase i totalt forfall. Særlig ikke eksteriørlinjene. Jeg har blitt grovt skuffet gang på gang, nettopp fordi jeg tillot meg å holde motet oppe. Men for meg så er nok, nok.

Vel som schæfereier på 15. året har jeg fortsatt ikke så negative holdninger. Nå holder jeg til i Oslo og store deler av østlandet, og her er det ikke så ille som det tydligvis er på vestlandet...

Jeg befinner meg ikke bare på Vestlandet ser du.

Edit: fikk schæferbladet i posten forresten og her ser man "steg i riktig retning", Siegerschau 2012:

403423_475541149155142_167970998_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette gjaldt kun Norge. Men som sagt, jeg bare siterer.

I og med at det i norden + Tyskland generelt blir brukt mange av de samme hundene og linjene vil jeg tro statistikken er ganske lik for de fleste av disse landene. Og det er jo også de hundene/linjene som er aktuell for "oss" her i Norge. Vi ser jo akkurat samme trenden i Sverige hvor Svenskene hadde sitt "dårligste" år i 1998 med 62,9 % frie hunder og er i 2011 på 76,0 % frie hunder. I de fleste årene i mellom der har rasen ligget på 65-67 % fritt. I og med at denne trenden gjelder for både Norge og Sverige og man også ser at utviklingen i forhold til årstall er ganske lik, vil jeg tro at man generelt kan si at dette gjelder generelt for rasen. Vi ser også en positiv forbedring i forhold til at det blir mindre D og E hofter. Jeg tror det at Svenskene ligger hele 5 % bedre enn oss i Norge handler om at de der kun har lov å avle på hunder med A eller B

Og med dette vil jeg også si at jeg ikke tror rasen ikke har problemer, for det vet jeg den har! Og det finnens dessverre mange useriløse oppdrettere eller oppdrettere som ønsker det beste for rasen, men som rett og slett ikke har god nok kunnskap. MEN samtidig må man også se på det som faktisk skjer prositivt med rasen uten at det skal ta fokus vekk fra de tingene man skal jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper du har rett, at utviklingen faktisk peker i riktig retning.

Jeg har ikke mistet troen på schæferhunden som rase, men jeg har mistet troen på samtlige eksteriøroppdrettere. Og det sier jeg ikke for å være vrang, det er fordi jeg virkelig har gjort det. Gang på gang har jeg gitt det en sjanse, men nei, jeg blir bare skuffet. Og det er nå ikke sykdommene som skremmer meg mest, det er hodet på hundene. Jeg ser ukritisk avl, og kombinasjoner som gjøres om igjen, til tross for at valper fra tidligere kombo har hatt alvorlige mangler. Og så kommer fornektelsen, hvor man skal legge skylden på valpekjøper dersom hunden er rævva, and so on.

Siste observasjon var en eksteriørvalp som ble solgt til formålet "brukshund", og bikkjen har nada gjenstandsinteresse og mangler fullstendig jakt og kamp. Eier har jobbet iherdig med denne hunden fra den dagen den kom i hus, uten å overbelaste den. (Og jeg vet at valpekjøperen her har lært leksen sin, og er også i besittelse av en prima brukshund som trenes aktivt) Det som var greien var blant annet at jeg virkelig hadde troen på oppdretteren av valpen, av flere grunner. Men nei. Hunden holder ikke mål (og det ser i grunnen ikke særlig bra ut resten av kullet, men det er en del variasjon der kan man si). Og hva skjer da? Jo, eieren MÅ ha gjort noe feil, hunden MÅ ha opplevd noe, hunden har blitt trent for mye/for lite osv. Jeg kjenner bare at det koker. Og dette er selvsagt bare toppen av isberget. (Og neida, dette er ikke det eneste ekempelet mitt, men dette var da siste nytt hvor eksteriørfolk skuffer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tror man vil se en viss endring i alle de rasene med ekstremer som har blitt "utkjeftet" i en årrekke nå. Jeg merker selv et visst annet fokus og en viss endring i seriøse folks endringer. Selv om de driver utelukkende med utstillingshunder (snakker ikke spesifikt om schäfer nå).

Men det tar nok lang tid før det når inn til de hardeste "benekterne".

og nå blir jeg vel snart beskyldt for å være en slik en selv, fordi om jeg mener man overhodet ikke kan sammenligne en modereat show SH med en ekstrem show SCH

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Men det tar nok lang tid før det når inn til de hardeste "benekterne".

Mitt inntrykk er dessverre at de hardeste benekterne også er de "store" på show. Ihvertfall her til lands, jeg klarer virkelig ikke å se at noe er blitt annerledes blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er dessverre at de hardeste benekterne også er de "store" på show. Ihvertfall her til lands, jeg klarer virkelig ikke å se at noe er blitt annerledes blant dem.

Kan du hoste opp bilder fra de store som har hunder alla de på videoen din. Utelukk kennel Quantos da de ikke avler etter Norsk Sch klubb regler ikke at jeg har sett at de har slike schæfere heller. Gleder meg vilt! Nope ikke gi meg oppstilte hunder, jeg vil se hunder i normale former. Gi meg gjerne en youtube film ;) Og det holder ikke med en hund fra en kennel, jeg vil ha flere hunder fra samme kennel. Da skal jeg kutte ut gnålet mitt om at det er på bedringens vei... Ikke før du har vist meg at flere av de store har søpledyr med kryss som så vidt ikke rører bakken og med vinkler som en frosk ville vært misunnelig på!

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du hoste opp bilder fra de store som har hunder alla de på videoen din. Utelukk kennel Quantos da de ikke avler etter Norsk Sch klubb regler ikke at jeg har sett at de har slike schæfere heller. Gleder meg vilt! Nope ikke gi meg oppstilte hunder, jeg vil se hunder i normale former. Gi meg gjerne en youtube film ;) Og det holder ikke med en hund fra en kennel, jeg vil ha flere hunder fra samme kennel. Da skal jeg kutte ut gnålet mitt om at det er på bedringens vei... Ikke før du har vist meg at flere av de store har søpledyr med kryss som så vidt ikke rører bakken og med vinkler som en frosk ville vært misunnelig på!

På forhånd takk :)

Hvor mange er det som legger ut så mye annet enn ikke-oppstillingsbilder? Uansett hvor mange videoer og bilder som blir lagt ut her, så er det jo ikke nok til å overbevise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er dessverre at de hardeste benekterne også er de "store" på show. Ihvertfall her til lands, jeg klarer virkelig ikke å se at noe er blitt annerledes blant dem.

Ja, det er de nok til en viss grad. Men at man er stor på show er ikke ensbetydene med at man er seriøs. For de som show er alt og fokuset ligger på titler og penger istedet for gleden ved å ha hund og utstilling som en fin og sosial hobby så vil selvsagt fokuset være et annet - alltid.

Men det betyr ikke at det IKKE er seriøse folk som driver med utstilling, og det er nok der endringene først vil synes. Så får man bare håpe at de fleste dommere "følger med i timen" og premierer de mer moderate hundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange er det som legger ut så mye annet enn ikke-oppstillingsbilder? Uansett hvor mange videoer og bilder som blir lagt ut her, så er det jo ikke nok til å overbevise deg.

Jo, klart dere kan overbevise meg, men jeg vil ha bilder fra norske oppdrettere som avler stort slik Snusken påstår. Altså bilder av valper som ser slik ut som på youtube filmen. For det er ikke ofte du finner slikt, joda, det finnes det skal jeg ikke benekte overhodet, men det er ikke standarden. Joda, flere legger ut annet enn oppstillingsbilder, krever bare litt mer leting av dere ;)

Lar du deg overbevise om det motsatte noen gang Emilie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, klart dere kan overbevise meg, men jeg vil ha bilder fra norske oppdrettere som avler stort slik Snusken påstår. Altså bilder av valper som ser slik ut som på youtube filmen. For det er ikke ofte du finner slikt, joda, det finnes det skal jeg ikke benekte overhodet, men det er ikke standarden. Joda, flere legger ut annet enn oppstillingsbilder, krever bare litt mer leting av dere ;)

Lar du deg overbevise om det motsatte noen gang Emilie?

Nei, jeg har ikke tenkt å leite i sju lange og sju brede for å legge bilder her, som vil bli stemplet som uthenging. Det vi ser i filmen til Snusken, er kanskje ikke noe man finner hos ALLE eksteriøroppdrettere, men det var heller ikke poenget vil jeg tro. Men det ER et resultat av den avlen man bedriver i dag, og Norge henger seg mer enn gjerne på tyskerne, sammen med resten av Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jo, klart dere kan overbevise meg, men jeg vil ha bilder fra norske oppdrettere som avler stort slik Snusken påstår. Altså bilder av valper som ser slik ut som på youtube filmen. For det er ikke ofte du finner slikt, joda, det finnes det skal jeg ikke benekte overhodet, men det er ikke standarden. Joda, flere legger ut annet enn oppstillingsbilder, krever bare litt mer leting av dere ;)

Er da ingen som har påstått at det youtubeklippet representerer norske valper.. Jeg har fått pes av admins pga denne tråden så jeg skal ikke legge ut noe mer som kan såre ømme norske oppdrettere. Trur du vet veldig godt hvem vi snakker om som store og hjemmesider / FB osv med bilder og filmer kan du finne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tenkt å leite i sju lange og sju brede for å legge bilder her, som vil bli stemplet som uthenging. Det vi ser i filmen til Snusken, er kanskje ikke noe man finner hos ALLE eksteriøroppdrettere, men det var heller ikke poenget vil jeg tro. Men det ER et resultat av den avlen man bedriver i dag, og Norge henger seg mer enn gjerne på tyskerne, sammen med resten av Europa.

Jeg er langt på vei helt enig med deg Emilie :o Men jeg tør påstå at det bedriver bør skrives i fortid som i bedrev. For jo, det er ett tappert forsøk der ute. Det går sakte sakte sakte, men det gjøres forsøk. Gi nå oppdrettere litt kreditt :) Peace?

Satt med tre oppdrettere på søndag og da ble det vist frem ett bilde av en hund som lignet på de i filmen til Snusken. Det var enstemmig enighet at slik skal IKKE en schæferhund se ut.

Er da ingen som har påstått at det youtubeklippet representerer norske valper.. Jeg har fått pes av admins pga denne tråden så jeg skal ikke legge ut noe mer som kan såre ømme norske oppdrettere. Trur du vet veldig godt hvem vi snakker om som store og hjemmesider / FB osv med bilder og filmer kan du finne selv.

Sier du at vår oppdretter driver med slik avl? Jeg vet utmerket godt hvor jeg kan finne bilder ja, søker på Google. Oppdrettere jeg har som venner på facebook har ikke slike hunder.

Edit: Tok bort dobbeltquote, selv om Emilie og jeg er på kanten til å være enige så trenger hun ikke å få lov til å si det to ganger i min post :P

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Satt med tre oppdrettere på søndag og da ble det vist frem ett bilde av en hund som lignet på de i filmen til Snusken. Det var enstemmig enighet at slik skal IKKE en schæferhund se ut.

Godt de er enige om noe da, det er jo positivt og i seg selv en bedring.

Sier du at vår oppdretter driver med slik avl? Jeg vet utmerket godt hvor jeg kan finne bilder ja, søker på Google. Oppdrettere jeg har som venner på facebook har ikke slike hunder.

Jeg har da ikke nevnt noen spesifikk oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har jeg bare skumlest, og er relativt nybegynner på schäfer. Jeg har en 4 mnd. gammel schäfervalp som er 75% brukslinjer, altså moren hennes er 50/50.

Her er tre bilder fra da hun var 13-14 uker gammel. Noen tidligere i tråden spurte om ikke hunden fikk rettere rygg om den ikke ble oppstilt, og det gjør den jo.

860013-11-1356805234856.jpg

860013-11-1356805332676.jpg

860013-11-1356805444898.jpg

Ellers så synes hvertfall jeg at jeg har vært veldig heldig med min oppdretter. Jeg driver nå og utreder valpen min for kløe, vi vet ikke hva det er enda. Og både oppdretter og hannhundeier har vært veldig engasjert valpen min. De spør hvordan det går, kommer med råd og tips om hva som evt. kan være galt osv. Så det synes jeg er kjempeflott:)

RED: Jeg vet at hun er feil oppstilt på alle bildene, det var bare for morroskyld og det er vel egentlig fristilling. Bare lokket framover med godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...