Gå til innhold
Hundesonen.no

PC til "fotobruk"?


Petra
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger ny PC.

Egentlig har jeg ikke behov for noe mer enn en enkel greie jeg kan surfe og gjøre enkle ting i word/excel på. Men sånn i tilfelle fotointeressen min skulle ta seg opp igjen bør den også funke til redigering og den slags. Er det spesielle spesifikasjoner jeg bør se etter da? Antar fargene på skjermen kan være viktig? Andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig "eplene" er bedre til sånt, men jeg orker ikke å lære meg å bruke det...

Gjekk frå pc til mac tidlegare i år då det var det som vart anbefalt med tanke på fotobruk. Og det er ikkje så invikla som ein gjerne skulle tru. Og når du har gått i frå pc til mac, så går du neppe over til pc igjen for og sei det sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en PC være så håpløs til mitt bruk, da?

Og er det i det hele tatt mulig å bruke en mac til jobbtingene mine (office)? Har pc på jobben og er avhengig av å kunne jobbe med ting begge steder.

(Og nei, det er ikke aktuelt å løse akkurat det ved å bytte ut jobb-pc'n med en mac... :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror på at mac er best, altså, men finnes det virkelig ikke en eneste pc som er god nok til mitt bruk?

Jeg har et billig kamera med billige objektiver, og alt har gått i bakken minst en gang. Jeg er dårlig til å fotografere, og har sjelden tid til å redigere. Jeg føler liksom ikke at jeg trenger det beste av det beste?? Men det må jo være godt nok, da.

Men ok, hva slags apple-produkt vil dere anbefale, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg tror på at mac er best, altså, men finnes det virkelig ikke en eneste pc som er god nok til mitt bruk?

Jeg har et billig kamera med billige objektiver, og alt har gått i bakken minst en gang. Jeg er dårlig til å fotografere, og har sjelden tid til å redigere. Jeg føler liksom ikke at jeg trenger det beste av det beste?? Men det må jo være godt nok, da.

Men ok, hva slags apple-produkt vil dere anbefale, da?

Så du skal ikke redigere bildene? du vil bare importere og legeg påf book ol? det blir jo litt annerledes enn å si du skal ha til fotobruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, til ditt bruk vil jo det mest fungere for å være ærlig! Jeg har en gammel Acer laptop på 4 år som bruker en ny BenQ skjerm på 21"! Den har egen bildemodus på skjermen og lyset blir derfor annerledes! Kan helt fint uten problemer redigere bilder, klippe, lime, forandre farger o.s.v helt uten problemer! Tegne på den kan jeg og uten at fargene blir noe rare!

For mitt simple hobbybruk er dette mer en godt nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, beklager, nå formulerte jeg meg dårlig. Tanken er selvsagt at jeg skal kunne redigere også. Det jeg mente å si var at med mitt utstyr, tid og interesse er ikke redigering noe jeg kommer til å bli veldig god i, og dermed virker det litt bortkastet å kjøpe "proffutstyr", liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye hadde du tenkt til å bruke på ny pc?

Hvis du ikke kommer til å redigere store raw-filer, trenger du ikke en veldig dyr pc.

Så lenge oppløsning og skjermkort er bra + en grei prosessor holder det lenge. :)

Vil anbefale deg å gå på komplett.no og finne pc'er i prisklassen du har tenkt deg og rett og slett bare sammenligne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en to år gammel acer aspire laptop og jeg redigerer bilder hver dag på den, jeg. Aldri hatt problemer og ser overhodet ikke vitsen med å svi av massevis av tusenlapper når min gode gamle acer funker gull.

Redigerer også mye bilder med den stasjonære med Benq-skjerm, og jeg er veldig fornøyd.

Begge maskinene drar photoshop uten problem.

Om du ikke er hardcore fotograf eller filregissør (satt på spissen) så ser jeg ikke at ikke en helt alminnelig laptop/data med brukbart grafikkkort, minne og prosessor skulle klare seg utmerket til ditt bruk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge oppløsning og skjermkort er bra + en grei prosessor holder det lenge. :)

Om du ikke er hardcore fotograf eller filregissør (satt på spissen) så ser jeg ikke at ikke en helt alminnelig laptop/data med brukbart grafikkkort, minne og prosessor skulle klare seg utmerket til ditt bruk.

Det er sånne ting jeg ikke kan noe om i det hele tatt... Hva mener dere er bra nok oppløsning, minne, prosessor og grafikkort? Kan dere oppgi noen tall eller navn?

Altså, her tror jeg du først og fremst kan komme med hva du har for noe nå. Kan hende at noe så simpelt og billig som en ny skjerm er alt du trenger for at det skal fungere bra nok for ditt bruk :)

Jeg har ingenting nå, jeg, siden den gamle pensjonerte seg alldeles selv :-P Så det hjelper ikke med bare en ny skjerm :-)

Dere Mac-folk:

Jeg har ikke brukt datamaskin fra Apple før, men jeg har en iPad jeg ikke er så fornøyd med. Det er stadig vekk ting jeg ikke kan gjøre med den fordi et eller annet program ikke kan kjøres på et Apple-produkt. Blant annet kan jeg ikke bruke nettbanken fordi iPad'en ikke støtter Java (var det vel?), og jeg får ikke sett en del typer nett-TV, filmsnutter og slik fordi jeg ikke får brukt Flash. Kanskje kan dette løses ved å laste ned andre apper, men siden "padda" selv ikke kommer med forslag, orker ikke jeg å bruke tid på å lete etter det.

Hvordan fungerer det med en Mac? Vil jeg også der møte på problemer med å gjøre ting som går helt av seg selv på en PC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil en PC være så håpløs til mitt bruk, da?

Og er det i det hele tatt mulig å bruke en mac til jobbtingene mine (office)? Har pc på jobben og er avhengig av å kunne jobbe med ting begge steder.

(Og nei, det er ikke aktuelt å løse akkurat det ved å bytte ut jobb-pc'n med en mac... :-) )

Jeg kunne aldri tenkt meg Mac av den grunn at jeg jobber 8 timer daglig på PC og synes det er greit med samme system hjemme som på jobb.

Vil tro de fleste pc'er er bra nok, men velg en med god lagringskapasitet. Ville valgt fra 750mb og oppover. Ellers blir disken fort full av bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bilderefigering ville jeg kjøpt minst 4gb med ram, helst 8.jeg ville kjøpt i5 elle i7 prosessor (jeg har en laptop med 4 kjerner i7 så er fult mulig å finne monster prosessorer) også ville jeg hatt enn 500gb hdd eller mer. Husk å ta backup av bildene på f. Ex ekstern hdd ol.

Skjemkort så husker jeg ikke helt hvilken serie som er de nye i laptop men kjøp et som har minst 512mb dedikert! Helst 1gb minne dedikert til skjermkortet.

Da burde du være sikret til en god pc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg Mac av den grunn at jeg jobber 8 timer daglig på PC og synes det er greit med samme system hjemme som på jobb.

Vil tro de fleste pc'er er bra nok, men velg en med god lagringskapasitet. Ville valgt fra 750mb og oppover. Ellers blir disken fort full av bilder.

Takk for svar. Har du noen tanker rundt grafikkort?

Tusen takk til alle dere andre som har svart også, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bilderefigering ville jeg kjøpt minst 4gb med ram, helst 8.jeg ville kjøpt i5 elle i7 prosessor (jeg har en laptop med 4 kjerner i7 så er fult mulig å finne monster prosessorer) også ville jeg hatt enn 500gb hdd eller mer. Husk å ta backup av bildene på f. Ex ekstern hdd ol.

Skjemkort så husker jeg ikke helt hvilken serie som er de nye i laptop men kjøp et som har minst 512mb dedikert! Helst 1gb minne dedikert til skjermkortet.

Da burde du være sikret til en god pc.

Takk for tips. Jeg finner ikke ut hvor mye minne som er dedikert til skjermkortet - heter det noe annet på "pc-språket"?

Noen som har noen tanker rundt oppløsning? (trenger en skjerm på minst 15 tommer til jobbtingene, om det skulle være relevant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...