Gå til innhold
Hundesonen.no

Skole og hund?


seigemann33@gmail.com
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger litt hjelp med et dilemma jeg har.

Jeg kommer fra en hundefamilie, og har praktisk talt alltid hatt en hund i nærheten. Er i tillegg generelt fryktelig glad i dyr, og har det generelt bedre både fysisk og psykisk om jeg har en hund å gå på tur med, "prate" med eller kose med.

Men nå har jeg bodd to år i Kristiansund, helt uten dyr, og begynner å kjenne meg fryktelig valpesyk. Problemet er at jeg går også skole, og skole tar fort 4-7 timer av dagen min.

Enda et problem er at jeg bor i en relativt liten leilighet, på grensen til å være en hybel.

Jeg har forsåvidt stort hageområde, bor vedsiden av en park, og har mange naturstier i nærheten av meg.

Jeg kan generelt mye om hunder, spesielt St. Bernhard og har litt erfaring med Cocker.

Vurderer Pug, Glen of Imaal eller Basset Hound, siden det er hunder jeg personlig tror skal fungere ganske bra.

Men igjen, så er jeg absolutt ikke en profesjonell, så tenkte det ikke skulle skade å få råd om dette i det hele tatt er en god idé, gode strategier for å få det til best mulig, eller hva som helst.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størelsen på hybelen har mindre å si. Noen mener det men ihuga hundefolk mener noe annet. Altså her bodde vi to personer og to hunder på hver 60cm skulderhøyde. Huset er på ca55 kvm og trivdes godt med det. Det er flere som har bodd trangere emd hund. Hunden skla jo ikke leke inne det skal foregå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange her inne som har hund(er) og går på skole fulltid. Spørsmålet blir vel heller om du orker å gå på tur med hunden før skolen, og en god tur/trening etter du kommer hjem. Og om du har tid til det i tillegg til skole, og kanskje jobb?

Jeg tror ikke jeg ville hatt en Sankt Bernhard, om du har veldig liten plass. Kanskje cocker eller pug da. Finn ut hva du vil med hunden, og finn en rase som passer det til. Bare mye turer, agility, lydighet, spor, trekk, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størelsen på hybelen har mindre å si. Noen mener det men ihuga hundefolk mener noe annet. Altså her bodde vi to personer og to hunder på hver 60cm skulderhøyde. Huset er på ca55 kvm og trivdes godt med det. Det er flere som har bodd trangere emd hund. Hunden skla jo ikke leke inne det skal foregå ute.

Det er jo et veldig godt poeng, og det er det jeg også tenker når jeg har så mange fasiliteter uttafor!

Hovedproblemet ligger vel i faktum at jeg må balansere hundepass med skole..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville hatt en Sankt Bernhard, om du har veldig liten plass. Kanskje cocker eller pug da. Finn ut hva du vil med hunden, og finn en rase som passer det til. Bare mye turer, agility, lydighet, spor, trekk, osv.

Jobbing går mest i å ta bilder ute, så det passer forsåvidt, og å gå tur før og etter skal gå fint.

Men nei, hadde null ambisjoner om en St. Bernhard, det får komme når jeg har hus!

Kunne kanskje tenkt Cocker, men er litt mer interessert i en kosehund, som Pug eller Glen.

Men om du har noen andre ideer med, så er jeg veldig interessert i å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbing går mest i å ta bilder ute, så det passer forsåvidt, og å gå tur før og etter skal gå fint.

Men nei, hadde null ambisjoner om en St. Bernhard, det får komme når jeg har hus!

Kunne kanskje tenkt Cocker, men er litt mer interessert i en kosehund, som Pug eller Glen.

Men om du har noen andre ideer med, så er jeg veldig interessert i å høre!

Hva vil du med hunden? Vil du bare ha en kosehund? Eller en hund du kan trene med? Må nesten vite det før jeg kan tipse om rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil du med hunden? Vil du bare ha en kosehund? Eller en hund du kan trene med? Må nesten vite det før jeg kan tipse om rase.

Helst veldig kosete, ja!

Men det gjør ingenting å gå tur(er) med den hver dag, men jeg vil helst gå i et rolig tempo, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst veldig kosete, ja!

Men det gjør ingenting å gå tur(er) med den hver dag, men jeg vil helst gå i et rolig tempo, for å si det slik.

Hehe. Om du vil ha en kosete hund, men "kan" gå turer med den, så vet jeg ærlig talt ikke om noen raser jeg. Alle hunder trenger turer, og er mer enn et kosedyr. Da bør man heller kjøpe seg en kosebamse..

Kanskje noen andre har noen tips. Men du er aldri "lovet" en kosete hund. Det er individuelt. Jeg tror ikke noen raser er kjent for at alle individene er veldig kosete.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Om du vil ha en kosete hund, men "kan" gå turer med den, så vet jeg ærlig talt ikke om noen raser jeg. Alle hunder trenger turer, og er mer enn et kosedyr. Da bør man heller kjøpe seg en kosebamse..

Kanskje noen andre har noen tips. Men du er aldri "lovet" en kosete hund. Det er individuelt. Jeg tror ikke noen raser er kjent for at alle individene er veldig kosete.. :P

Hm, er ikke sikker på om jeg formulerte det rett.

For eksempel en Chihuahua, er det ikke påbudt med daglig mosjon, selv om det det såklart er lurt. Også har du en Pug, som er kjent for å være fryktelig lite aggressiv, rolig og en god familiehund, som på grunn av nakken sin ikke kan trene for mye. Altså, "kosete".

Så har du en Husky, som trenger ekstremt mye mosjon!

Så ordet jeg er ute etter, er nok "Rolig". Ikke kosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er ikke sikker på om jeg formulerte det rett.

For eksempel en Chihuahua, er det ikke påbudt med daglig mosjon, selv om det det såklart er lurt. Også har du en Pug, som er kjent for å være fryktelig lite aggressiv, rolig og en god familiehund, som på grunn av nakken sin ikke kan trene for mye. Altså, "kosete".

Så har du en Husky, som trenger ekstremt mye mosjon!

Så ordet jeg er ute etter, er nok "Rolig". Ikke kosete.

Både chi og mops (som den heter på norsk) SKAL ha mosjon hver dag. De som påstår noe annet sier det fordi de ikke gidder å gå tur hver dag. Men de trenger ikke like mye tur og aktivisering som f eks settere, schäfer osv, men tur skal de ha. Hvis du ikke ser for deg å gå tur med hunden hver dag så bør du ikke kjøpe hund. Selvfølgelig tåler de dager med minimalt, men det bør være unntaket heller enn regelen.

Og en hund er rolig og avslappet inne så lenge den får nok mosjon og aktivisering. Dette er ikke noe problem å få til selv om man går skole/jobber hvis man er innstilt på det, men man bør ikke la en hund være hjemme alene ut over det som er en normal arbeidsdag synes jeg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både chi og mops (som den heter på norsk) SKAL ha mosjon hver dag. De som påstår noe annet sier det fordi de ikke gidder å gå tur hver dag. Men de trenger ikke like mye tur og aktivisering som f eks settere, schäfer osv, men tur skal de ha. Hvis du ikke ser for deg å gå tur med hunden hver dag så bør du ikke kjøpe hund. Selvfølgelig tåler de dager med minimalt, men det bør være unntaket heller enn regelen.

Og en hund er rolig og avslappet inne så lenge den får nok mosjon og aktivisering. Dette er ikke noe problem å få til selv om man går skole/jobber hvis man er innstilt på det, men man bør ikke la en hund være hjemme alene ut over det som er en normal arbeidsdag synes jeg.

Åh? Diverse engelske hundesier påstår noe annet, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Føler fortsatt at folk mistolker meg, ga jeg virkelig stort inntrykk av at jeg ikke ville gå tur med den hver dag?

For det har aldri vært en problemstilling.

Men på grunn av en personlig helsefeil, så kan jeg ikke sprinte lange turer hver dag, dét er en problemstilling.

Så jeg repeterer: Jeg har ikke noe imot å gå turer, men foretrekker hunder som er rolige.

Og ja, å være rolig er relativt, men jeg håper folk forstår hvor jeg vil hen.

Dessuten var poenget en god førstegangshund, som kan tilpasse seg lite inneområde, og en sjanse alenetid på mellom 4-8 timer på en vanlig hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et veldig lite sted, studerer, og har hund. Det er ikke noe problem. Men det er jo klart, man blir jo litt bundet og. Har jeg lange dager på skolen så føler jeg ikke jeg bare kan gå hjem og lufte ham, også stikke ut med venner. Nå er jeg ikke sånn supersosial uansett, så jeg føler ikke jeg gir avkall på noe egentlig, jeg tar bare med meg hunden på ting jeg skal så langt det lar seg gjøre, men jeg synes egentlig ikke hund passer til et "typisk studentliv", altså at du er borte flere ganger i uken og generelt er lite hjemme... og ikke har mulighet til å ta med hunden på det du driver med.

Som Line sier er ikke tempo viktig. Og lærer du hunden å gå løs (altså har en god innkalling osv.) så kan jo hunden løpe rundt omkring mens du rusler.

Har aldri hørt at mops ikke kan trene mye pga. nakken, men jeg er ikke inne i rasen heller. Det er vel mer at de har så kort snute at de kan bli kortpustede.

Edit: altså, for MIN del så er det å være student og ha hund helt ideelt, det er fleksibelt, og stort sett har jeg mye mer tid til ham enn hvis jeg skulle jobbet fullt. Men jeg tror definitivt ikke det er for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et veldig lite sted, studerer, og har hund. Det er ikke noe problem. Men det er jo klart, man blir jo litt bundet og. Har jeg lange dager på skolen så føler jeg ikke jeg bare kan gå hjem og lufte ham, også stikke ut med venner. Nå er jeg ikke sånn supersosial uansett, så jeg føler ikke jeg gir avkall på noe egentlig, jeg tar bare med meg hunden på ting jeg skal så langt det lar seg gjøre, men jeg synes egentlig ikke hund passer til et "typisk studentliv", altså at du er borte flere ganger i uken og generelt er lite hjemme... og ikke har mulighet til å ta med hunden på det du driver med.

Som Line sier er ikke tempo viktig. Og lærer du hunden å gå løs (altså har en god innkalling osv.) så kan jo hunden løpe rundt omkring mens du rusler.

Har aldri hørt at mops ikke kan trene mye pga. nakken, men jeg er ikke inne i rasen heller. Det er vel mer at de har så kort snute at de kan bli kortpustede.

For min del går det mye på dette.

Er du villig til å gi avkall på sosialt liv for å ta deg av hunden?

Vi hadde f.eks et par i klassen som har hund, etter lange introduksjonsdager ved semesterstart måtte de gi avkall på fadderuke-aktiviteter fordi hunden allerede hadde vært alene hjemme i 7 timer. For å nevne et eksempel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk mynde har jeg hørt skal være veldig "lapdog", ikke lange turer, men gjerne litt sprint på langline/i lukka område (ikke allverdens), og ellers tilbringe tiden på sofaen/i fanget :) Skal ikke kalle meg noen ekspert, har aldri møtt en Italiensk mynde, men det er ihvertfall det jeg har hørt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke gå inn å anbefale deg en rase, til det har jeg for lite erfaring.

Men jeg ville ikke personlig valgt bort en St.Bernard pga plass. Jeg tror gemyttet til en hund er mye viktigere enn den fysiske størrelsen på en hund når man snakker om plassbehov. En rastløs og leken liten hund vil være langt lykkeligere med mer plass enn en stille og rolig bamse som ligger og tar det med ro når han er hjemme. Så lenge en fysisk stor hund får nok stimulans selvfølgelig.

Lykke til:-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er ikke sikker på om jeg formulerte det rett.

For eksempel en Chihuahua, er det ikke påbudt med daglig mosjon, selv om det det såklart er lurt. Også har du en Pug, som er kjent for å være fryktelig lite aggressiv, rolig og en god familiehund, som på grunn av nakken sin ikke kan trene for mye. Altså, "kosete".

Så har du en Husky, som trenger ekstremt mye mosjon!

Så ordet jeg er ute etter, er nok "Rolig". Ikke kosete.

Grunnen til at jeg fikk for meg at du ikke vil gå turer, er fordi du skriver "Men det gjør ingenting å gå tur(er) med den hver dag". Da virker det som om du egentlig ikke vil, men du kan hvis du må :)

Jeg har heller aldri hørt noe om at Chihuahuaer eller pugger ikke trenger turer. Det mener jeg er helt feil! ALLE hunder trenger daglige turer, men i forskjellige grader.

En rase som trenger lite turer kjenner jeg dessverre ikke til. Men kanskje Cavalier king charles spaniel? Men her må du være veldig obs på helse og sykdommer også. Om du lærer hunden en god innkalling, så kan den jo løpe løs også :) Så blir den mer mosjonert, og du kan tusle etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh? Diverse engelske hundesier påstår noe annet, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Må ikke glemme at mange av disse sidene hører på disse "beste og største" folk med utstillingsbikkjer som putter bikkja på tredemøller fordi de ikke kan gå ut ifølge dem selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en rolig innehund er hvertfall ikke basset noe å se på, det er en arbeidshund.

Alle hunder trenger tur som nevnt. Og de aller fleste hunder klarer (med tilvenning) å være alene hjemme en arbeidsdag.

Det er mye lettere å anbefale noe som helst om du kan si litt om hva du kommer til å gi hunden hver dag, fysisk og mentalt.

Vi har fire hunder, av forskjellige raser. Sist ankomne er bare valp, men av en rase som krever MYE.

Alle de voksene klarer fint å ha rolige dager uten å gå på veggen, men de trives med MASSE tur. Av de tre er det en gigant og en bitteliten. Tro det eller ei, den minste på 5 kg krever MYE mer mosjon enn den på 60 kg for å være fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...