Gå til innhold
Hundesonen.no

Pitbullblandinger


Mirai
 Share

Recommended Posts

Poenget mitt er at jeg ikke er enig med logikken din om akkurat malle og pit bull.

Det sa jeg ikke. Men det er en selskapshund slik en tja, cairn er, eller evt en storpuddel.

Det er kun en ørliten del av pitbuller som har blitt avlet for kamp, også da hundekamper stod på som verst, og det er i tillegg veldig lenge siden. Amerikansk pit bull terrier har alltid hovedsaklig vært en selskapshund/familiehund.

Fordi Malle pluss pitbull ikke kan bli kræsj? Det kan faktisk ingen vite...

Edit: Er pittbull nå en storpuddel i annen innpakning så skal jeg vurdere og skifte mening, men det sliter jeg med og se for meg, selv om den ikke er kamphund lengre.... Terrier og storpuddel er vel rimelig forskjellig uansett hvilken terrier det er snakk om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi Malle pluss pitbull ikke kan bli kræsj? Det kan faktisk ingen vite...

Hvor har jeg sagt det? For å si det enda enklere da, jeg er ikke enig i din beskrivelse av pit bull terrieren.

Edit: Er pittbull nå en storpuddel i annen innpakning så skal jeg vurdere og skifte mening, men det sliter jeg med og se for meg, selv om den ikke er kamphund lengre.... Terrier og storpuddel er vel rimelig forskjellig uansett hvilken terrier det er snakk om..

Ikke undervurder en puddel, ass. Jeg sammenligner ikke egenskapene på rasene for øvrig, jeg sammenligner bruksområdet.

De pit bullene jeg kjenner personlig og de jeg kjenner via nett er i stor grad temmelig late sofagriser. Jeg kjenner flere fra kamplinjer, noen av disse er heite på andre hunder, men absolutt ikke vanskelige eller kompliserte bikkjer. Det er faktisk en rase jeg ikke hadde vært redd for å foreslå som førstegangshund til de som liker rasen og kan leve med at de ikke er hundejorde-hunder.

Seriøst, det er drømmerasen min, og jeg har ikke plass til en krevende hund i min livssituasjon. Jeg vil ha en enkel og forutsigbar en, og en pit bull hadde passet perfekt inn hos oss. Det vil ikke si at den passer for alle, det er det ingen raser som gjør.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt det? For å si det enda enklere da, jeg er ikke enig i din beskrivelse av pit bull terrieren.

Jeg sammenligner ikke egenskapene på rasene for øvrig, jeg sammenligner bruksområdet.

Egenskaper, der har du stikkordet. Jeg liker bullehunder og mollossere og hadde ikke hatt noen betenkeligheter med og ha noen av de, men jeg mener at terriere og en del mollossere og sikkert mange andre raser innehar en del egenskaper jeg ikke nødvendigvis ville blandet med driftene til en malle. Fordi jeg kjenner mallen. Og for og gjenta meg selv så er det i verste fall, det trenger ikke og bli klikk.

Forøvrig så kan jeg ikke se at jeg har beskrevet pitbullen på noe som helst vis, men sist jeg sjekket så var det en terrier, og som de fleste terriere (som vell også er selskapshunder i stor grad) så innehar den vell visse terrieregenskaper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskaper, der har du stikkordet. Jeg liker bullehunder og mollossere og hadde ikke hatt noen betenkeligheter med og ha noen av de, men jeg mener at terriere og en del mollossere og sikkert mange andre raser innehar en del egenskaper jeg ikke nødvendigvis ville blandet med driftene til en malle. Fordi jeg kjenner mallen. Og for og gjenta meg selv så er det i verste fall, det trenger ikke og bli klikk.

Forøvrig så kan jeg ikke se at jeg har beskrevet pitbullen på noe som helst vis, men sist jeg sjekket så var det en terrier, og som de fleste terriere (som vell også er selskapshunder i stor grad) så innehar den vell visse terrieregenskaper?

Nå leser du en haug av ting i innleggene mine som jeg absolutt ikke har skrevet.

Men det jeg derimot har skrevet er at jeg mener en malle generelt er mer terrier enn de fleste terriere når det kommer til nettopp egenskaper. Ja, pit bullen er åpenbart en terrier og har flere terrieregenskaper, det forandrer ikke meningene mine.

Jeg ville ikke blandet noe med en malle, eller noen andre raser for den saks skyld, men jeg kan se for meg at pit bullen faktisk kunne hatt noe å bidra til rasen, og det er vel slik at det spekuleres i at nettopp det er gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapshunder (gruppe 9)

Pitbullen er en type bullterrier som stort sett holdes som familiehund og/eller vakthund, men selskapshund er den ikke :D

Nei, den vil selvsagt ikke stå på FCIs liste over selskapshunder. Nummer 1 fordi den ikke er FCI godkjent og nummer to fordi den er en terrier. Men en hund kan være både en terrier og en selskapshund. Hva er den om den ikke er en selskapshund?

Eller, enda bedre, hva definerer en selskapshund? Kanskje jeg tar feil, åpner absolutt for det.

Og sorry, nå må jeg baile fordi køya kaller. Have fun, boo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den vil selvsagt ikke stå på FCIs liste over selskapshunder. Nummer 1 fordi den ikke er FCI godkjent og nummer to fordi den er en terrier. Men en hund kan være både en terrier og en selskapshund. Hva er den om den ikke er en selskapshund?

Eller, enda bedre, hva definerer en selskapshund? Kanskje jeg tar feil, åpner absolutt for det.

Og sorry, nå må jeg baile fordi køya kaller. Have fun, boo. :)

Siden selskapshunder er definerte FCI godkjente raser, er det kanskje greit å kalle en pitbull en familiehund, når poenget er å hvermansengjøre hunden. På den måten blir det ingen misforståelser. Scilos er ingen jakthund selv om han flyr etter rådyr, heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fjern test! Så lite reell verdi, og den må jo spre hundefrykt som bare pokker?

Syns faktisk den hadde reell verdi. De viste at en liten hund kunne være en meget effektiv jeger, at størrelse og ren muskelkraft ikke nødvendigvis hadde mest å si. Selv om mastiffen med ren tyngde og kraft kunne få ned sin mann, så kunne mallen gjøre akkurat det samme, men med en noe annen teknikk (kaste seg etter mannen, og bruke hele kroppen sin for få ham ned).

Her: http://www.youtube.com/watch?v=0V7hDJvkzjw

Se fra 9:30. Det er mulig slikt sprer hundefrykt, men da har man vel ikke forstått hva man har sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Jeg er på overtid!

Siden selskapshunder er definerte FCI godkjente raser, er det kanskje greit å kalle en pitbull en familiehund, når poenget er å hvermansengjøre hunden. På den måten blir det ingen misforståelser. Scilos er ingen jakthund selv om han flyr etter rådyr, heller :)

Er selskapshunder definert av FCI? Hvordan? Linken din viser til tekopphunder bl.a., de er vel ikke FCI de heller?

En pit bull er heller ingen kamphund selv om den sloss. Enig med du. :)

Men ja, jeg kan absoutt leve med familiehund. Det er vel så bra i min bok. :)

Syns faktisk den hadde reell verdi. De viste at en liten hund kunne være en meget effektiv jeger, at størrelse og ren muskelkraft ikke nødvendigvis hadde mest å si. Selv om mastiffen med ren tyngde og kraft kunne få ned sin mann, så kunne mallen gjøre akkurat det samme, men med en noe annen teknikk (kaste seg etter mannen, og bruke hele kroppen sin for få ham ned).

Her: http://www.youtube.com/watch?v=0V7hDJvkzjw

Se fra 9:30. Det er mulig slikt sprer hundefrykt, men da har man vel ikke forstått hva man har sett?

Jeg må se på det senere. Jeg tenkte på det fra en annen vinkling, og da er det lite nytte i å teste enkeltindivider fra et knippe raser. Men det er sikkert vinklet helt annerledes enn jeg så for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må se på det senere. Jeg tenkte på det fra en annen vinkling, og da er det lite nytte i å teste enkeltindivider fra et knippe raser. Men det er sikkert vinklet helt annerledes enn jeg så for meg.

Poenget var bare å vise forskjeller mellom størrelse. Men jeg husket filmen litt feil. Den mener at den noe større nederlandske gjeterhunden viser seg som en mer effektiv "jeger" enn mallen. Filmen handler om en utdødd ulv, som var større en dagens gråulv. Så meningen var å "simulere" forskjellen mellom denne typen ulv og gråulven.

Men, men, ikke så viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mallen er mer terrier enn terriere er. ;) Den er eksplosiv, kjapp, har mer aggresjon og den er tøffere. ;) Gir du Marthe en terrier og sagt "få den opp så mye i drift og aggresjon du klarer" så tipper jeg hun hadde kjedet seg gløgg ihjel. ;)

*Ler*.

Syns faktisk den hadde reell verdi. De viste at en liten hund kunne være en meget effektiv jeger, at størrelse og ren muskelkraft ikke nødvendigvis hadde mest å si. Selv om mastiffen med ren tyngde og kraft kunne få ned sin mann, så kunne mallen gjøre akkurat det samme, men med en noe annen teknikk (kaste seg etter mannen, og bruke hele kroppen sin for få ham ned).

Her: http://www.youtube.com/watch?v=0V7hDJvkzjw

Se fra 9:30. Det er mulig slikt sprer hundefrykt, men da har man vel ikke forstått hva man har sett?

Den testen var vanvittig dårlig. Så dårlig at de aldri burde fått lov å ha den på trykk. Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dette har med treningen og individene å gjøre, ikke rasene.

At et stor hund har kraftigere bitt, er heller ikke noe sjokkerende for min del :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor leser jeg feil?

Hvor har jeg sagt det? For å si det enda enklere da, jeg er ikke enig i din beskrivelse av pit bull terrieren.

Hvor har jeg beskrevet pit bull terrieren?

Ikke undervurder en puddel, ass. Jeg sammenligner ikke egenskapene på rasene for øvrig, jeg sammenligner bruksområdet.

Ja, og i alle innleggene mine så har jeg skrevet om egenskaper som er typisk for bla en del terriere som jeg ikke ser for meg er utelukkende positiv i mallen..

De pit bullene jeg kjenner personlig og de jeg kjenner via nett er i stor grad temmelig late sofagriser. Jeg kjenner flere fra kamplinjer, noen av disse er heite på andre hunder, men absolutt ikke vanskelige eller kompliserte bikkjer. Det er faktisk en rase jeg ikke hadde vært redd for å foreslå som førstegangshund til de som liker rasen og kan leve med at de ikke er hundejorde-hunder.

Seriøst, det er drømmerasen min, og jeg har ikke plass til en krevende hund i min livssituasjon. Jeg vil ha en enkel og forutsigbar en, og en pit bull hadde passet perfekt inn hos oss. Det vil ikke si at den passer for alle, det er det ingen raser som gjør.

Nå leser du en haug av ting i innleggene mine som jeg absolutt ikke har skrevet.

Men det jeg derimot har skrevet er at jeg mener en malle generelt er mer terrier enn de fleste terriere når det kommer til nettopp egenskaper. Ja, pit bullen er åpenbart en terrier og har flere terrieregenskaper, det forandrer ikke meningene mine.

Jeg ville ikke blandet noe med en malle, eller noen andre raser for den saks skyld, men jeg kan se for meg at pit bullen faktisk kunne hatt noe å bidra til rasen, og det er vel slik at det spekuleres i at nettopp det er gjort?

Jeg er helt enig i at pit bull kunne hatt noe og bidra med, men jeg mener også at det er visse egenskaper som kunne slått feil ut, og den mallen ville ikke jeg ha hatt. Godt mulig det er blandet i pit bull, men det er i såfall lenge siden og innen nå så er egenskapene mye mer forutsigbare enn i en førstegenerasjons pit/malle blanding.. Og en malle med malledrifter og terrier hodet (uansett nesten hvilken terrier) er ikke noe jeg ville hatt i hus. Jeg synes det er flott at mallen er veldig førermyk og førbar (type gjeterhund) og ikke så utrolig sta/egen (i mangel på bedre ord) og tøffe(harde?), som terrierne er kjent for.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh! Jeg er på overtid!

Er selskapshunder definert av FCI? Hvordan? Linken din viser til tekopphunder bl.a., de er vel ikke FCI de heller?

En pit bull er heller ingen kamphund selv om den sloss. Enig med du. :)

Men ja, jeg kan absoutt leve med familiehund. Det er vel så bra i min bok. :)

Jeg må se på det senere. Jeg tenkte på det fra en annen vinkling, og da er det lite nytte i å teste enkeltindivider fra et knippe raser. Men det er sikkert vinklet helt annerledes enn jeg så for meg.

Her da. Fornøyd nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrier og storpuddel er vel rimelig forskjellig uansett hvilken terrier det er snakk om..

standard_poodle_8.jpg

Bedlington-Terrier.gif

Nei, altså, beklager flås. Jeg har absolutt ingenting konstruktivt å komme med i denne debatten, bare pauseunderholdning.

Men bare for å late som, så er de fleste storpudler jeg kjenner hakket tøffere en den lille myndeterrieren min, sånn helt uten å undervurdere hva som faktisk bor i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...