Gå til innhold
Hundesonen.no

Rosa i pels og ekstrem slikking


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Hei alle i hundesonen.

Min Cavalier King Charles Spaniel, Lukas, er 8 år gammel og har vært lenge frisk nå. Men de siste månedene har han blitt ganske syk, og merkes at han blir eldre. Han har fått påvist hjertefeil og fått medisin for dette. I tillegg har han i de siste dagene fått en rosafarge i pelsen på undersiden og litt på potene, mens han slikker seg ekstremt mye på tissen. Det kommer også litt puss ut av tissen. Noen som har peiling på hva dette kan være? Disse symptomene kan jeg ikke se har noe til felles med at han har hjertefeil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosafargen er sopp. Det fjerner du med eddik. :)

Det er faktisk ikke alltid ... Ene dalmisen min var rosa i hele nakkepartiet og første vet'en jeg var hos messet om at det var sopp og ga meg alskens mulige soppsalver uten at de hjalp. Neste veterinær sa det ikke var sopp og tok en hudbiopsi. Foretok så et fòrbytte (fra RC til Hill's) og hunden var helt hvit igjen etter en uke på nytt fòr ...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alltid ... Ene dalmisen min var rosa i hele nakkepartiet og første vet'en jeg var hos messet om at det var sopp og ga meg alskens mulige soppsalver uten at de hjalp. Neste veterinær sa det ikke var sopp og tok en hudbiopsi. Foretok så et fòrbytte (fra RC til Hill's) og hunden var helt hvit igjen etter en uke på nytt fòr ...

Nei, det er det sikkert ikke. Men jeg synes det høres ut som det her. Det er vel derfor man først spør på forum, og så hvis tipsene ikke fungerer, så drar man til veterinær. Rosafarge og slikking er sopp i min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke alltid ... Ene dalmisen min var rosa i hele nakkepartiet og første vet'en jeg var hos messet om at det var sopp og ga meg alskens mulige soppsalver uten at de hjalp. Neste veterinær sa det ikke var sopp og tok en hudbiopsi. Foretok så et fòrbytte (fra RC til Hill's) og hunden var helt hvit igjen etter en uke på nytt fòr ...

Hva var det da?? Og hva i fôret måtte endres?>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var det da?? Og hva i fôret måtte endres?>

De fant vel egentlig aldri ut hva det var, men ettersom min oppdretter fortalte meg som har vært på x-antall fòrprodusentkurs via dyreklinikken hun jobber på, har RC begynt å spraye fòret med svinefett ... Rosafargen her i huset kom etter de skal ha begynt med dette og som sagt forsvant det etter jeg gikk over til en annen fòrprodusent (Hill's)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant vel egentlig aldri ut hva det var, men ettersom min oppdretter fortalte meg som har vært på x-antall fòrprodusentkurs via dyreklinikken hun jobber på, har RC begynt å spraye fòret med svinefett ... Rosafargen her i huset kom etter de skal ha begynt med dette og som sagt forsvant det etter jeg gikk over til en annen fòrprodusent (Hill's)

Det er jo bare å sjekke sekken du brukte, står det svinefett på den er saken grei, hvis ikke er det ikke det som er problemet. Og flekken kan da like fullt vært sopp, eller fikk du noe annet svar på hva fargen var? Årsaken til sopp kan jo være så mangt, men ikke kom å fortell meg at dalmis får rosa pels av svinekjøtt, det er vel drøyt :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å sjekke sekken du brukte, står det svinefett på den er saken grei, hvis ikke er det ikke det som er problemet. Og flekken kan da like fullt vært sopp, eller fikk du noe annet svar på hva fargen var? Årsaken til sopp kan jo være så mangt, men ikke kom å fortell meg at dalmis får rosa pels av svinekjøtt, det er vel drøyt :P

Vel, alle prøver som ble tatt av henne viste at det IKKE VAR SOPP, så nei, hun HADDE IKKE SOPP! Hun har da gått på RC i hele sitt liv uten noen som helst reaksjoner på det og i det RC gjør en forandring med fòret sitt, ble hunden min rosa! Om det er pga de ekstra proteinene som da blir tilsatt pga spraying av svinefett vet vel ikke jeg! Eneste jeg VET med SIKKERHET er at etter en uke på Hill's, ble hunden min helt hvit igjen i pelsen sin! Kjære tid, det er ikke rart man mister totalt lysten til å skrive noe på dette forumet i det hele tatt!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sannsynligheten for at det er sopp når hunden er rød i pelsen og slikker seg mye der er ganske stor. Men det kan være andre grunner til at den slikker seg også. Sopp trives godt der det er fuktig, og hvis hunden slikker seg mye pga en annen iritasjon i huden kan det føre til sopp også.

OT: Jeg kjenner til flere hvite hunder som har blitt gul-oransje i pelsen ved forbytte og hvite igjen når det ble bytta til et annet tørrfor igjen. Teoriene er at det er fargestoffer i forene som gir utslag i pelsen. Om det stemmer at det er fargestoffer som gjør det vet jeg ikke, men det er fakta at noen hunder kan endre farge i pelsen etter hva de fores på.

Ceccy, det blir neppe noen stor økning i proteiner i foret av å spraye det med fett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, alle prøver som ble tatt av henne viste at det IKKE VAR SOPP, så nei, hun HADDE IKKE SOPP! Hun har da gått på RC i hele sitt liv uten noen som helst reaksjoner på det og i det RC gjør en forandring med fòret sitt, ble hunden min rosa! Om det er pga de ekstra proteinene som da blir tilsatt pga spraying av svinefett vet vel ikke jeg! Eneste jeg VET med SIKKERHET er at etter en uke på Hill's, ble hunden min helt hvit igjen i pelsen sin! Kjære tid, det er ikke rart man mister totalt lysten til å skrive noe på dette forumet i det hele tatt!

Det står deg helt fritt å skrive på sonen, akkurat som det står meg helt fritt å kommentere det du skriver.

Hunder endrer IKKE pelsfarge av fett/protein, så enkelt er det bare. Betakaroten og andre fargestoffer kan gjøre det, og det vil i såfall gi utslag på utvidede prøver.av pelsen, men ikke på en hudbiopsi hvis ikke underhudsfettet er med ( i underhudsfettet samles det fort opp fargestoffer, som gjør at huden kan se gul/orange ut, selv om selve huden og pelsen ikke er misfarget). Så når du ikke har et svar fra vetten på nøyaktig hva det var, så kan du ikke si det var svinefett eller noe som helst annet, iom at du ikke engang vet hva endringene i fôret består av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han både har forhudskatarr og misfarging i pelsen hadde jeg tatt en tur til veterinären. Det kan väre at han har nedsatt immunforsvar av en eller annen grunn og derfor er mer utsatt for forskjellige infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet med sikkerhet at det ikke var sopp! Synes folk er veldig flinke til å slenge ut at alt mulig er sopp om dagen!

Det er jo greitt, men i over 90% av tilfellene med rosa pels ER det sopp. Jeg skjønner at du ville komme med innspill på de 10 andre %, men slik det ble framstilt fantes det ikke troverdig, spesielt når det aldri var en konklusiv diagnose og behandling.

Bare for å pirke, ble det dyrket soppkultur, eller SA bare vet at det ikke var sopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greitt, men i over 90% av tilfellene med rosa pels ER det sopp. Jeg skjønner at du ville komme med innspill på de 10 andre %, men slik det ble framstilt fantes det ikke troverdig, spesielt når det aldri var en konklusiv diagnose og behandling.

Bare for å pirke, ble det dyrket soppkultur, eller SA bare vet at det ikke var sopp?

Det ble dyrket og sjekket i mikroskop og jeg vet ikke hva de IKKE gjorde for å finne ut av det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange lure svar. Dyrlegen sa også her at det var sopp, og vi fikk en shampoo som skulle hjelpe mot dette. Den har ikke hjulpet, og rosafargen har utvidet seg.

Og forresten, fint å kjøre debatt her - men ikke vær så hissige nå da! Må være lov å ytre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange lure svar. Dyrlegen sa også her at det var sopp, og vi fikk en shampoo som skulle hjelpe mot dette. Den har ikke hjulpet, og rosafargen har utvidet seg.

Og forresten, fint å kjøre debatt her - men ikke vær så hissige nå da! Må være lov å ytre seg.

Prøv med eddik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har vært hos dyrlegen og fått noe som ikke virker, skader det jo ikke på prøve med eddik :) Det andre problemet er forhudskattaren. Den bør vel behandles, så det er nok lurt å ta en dyrlegetur til. Prøv en annen, kanskje :)

Edit: Ikke dypp snoppen i eddik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede har vært hos dyrlegen og fått noe som ikke virker, skader det jo ikke på prøve med eddik :) Det andre problemet er forhudskattaren. Den bør vel behandles, så det er nok lurt å ta en dyrlegetur til. Prøv en annen, kanskje :)

Edit: Ikke dypp snoppen i eddik!

Ja, får prøve på en ny dyrlegerunde kanskje. Er usikker på om denne dyrlegen er av den beste, han er spesialisert innen stordyr (kyr osv.) Haha, å dyppe snoppen i eddik kunne nok blitt stygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange lure svar. Dyrlegen sa også her at det var sopp, og vi fikk en shampoo som skulle hjelpe mot dette. Den har ikke hjulpet, og rosafargen har utvidet seg.

Og forresten, fint å kjøre debatt her - men ikke vær så hissige nå da! Må være lov å ytre seg.

Hvor mange ganger har du vasket, iom at du postet spørsmålet her for to dager siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får prøve på en ny dyrlegerunde kanskje. Er usikker på om denne dyrlegen er av den beste, han er spesialisert innen stordyr (kyr osv.) Haha, å dyppe snoppen i eddik kunne nok blitt stygt!

Optima ph sin forhudrens er den beste jeg har vært borti til mine hunder, anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har du vasket, iom at du postet spørsmålet her for to dager siden?

Har holdt på med vaskingen i to/tre uker. Postet spørsmål her ettersom jeg ble usikker på dyrlegens diagnose med sopp siden medisinet ikke virket, og om det eventuelt var andre ting denne rosafargen kunne være. Men de fleste mener at det er sopp, så da er det kanskje medisinet det er noe feil med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukas var med dyrlegen i dag, og fikk påvist forhudskatarr og får medisin for dette. Rosafargen i pelsen, som for noen uker siden var sopp, sa dyrlegen nå at ikke var sopp. Hva det var så det da ut til at han ikke visste, så ikke vet jeg om hvor troverdig denne karen er. Slik som jeg har forstått det på denne tråden er sopp stort sett det eneste som fremkaller rosafarge i pels. En årsak har det i alle fall, for han har nå gått 8 år med tricolor-pels, og nå plutselig har den hvite delen blitt rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som ble rosa ii pelsen ettter en tid på Eukanuba. Da jeg byttet til et annet merke, forsvant rosafargen gradvis. Det var nok fargestoofer i foret som var årsaken.

Rosafarget pels på potene behøver ikke være sopp. Der fins enzymer i spyttet som setter farge på pelsen, akkurat som tårer forårsaker rødbrune flekker i pelsen. Men der fins jo en grunn for poteslikkingen, som vetr. bør kunne finne ut av. En eldre hund kan jo ha leddsmerter i potene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Morsomt, Phoenix har jeg jo møtt flere ganger, og dømt i rallyringen. Velkommen tilbake!
    • Får prøve meg på å bli sonis igjen. Var aktiv med en annen bruker for relativt mange år siden (typ 10 år?😅), og kan faktisk melde meg inn i valpegjengen for 2024 med Krim på 11 uker. Han er etter Australian Mates Go For It "Alva" og Cefeus Blazing Phoenix II "Phoenix". 
    • Anbefaler Perfect Image. Du finner dem på facebook under Perfect Image Rough & Smooth Collies. Ellers synes jeg at Kennel NoorWay ser ut til å ha fine hunder.  Vær nøye med å velge en oppdretter som fokuserer på gemytt er mitt tips. Mulig @Tine Kristine Lindbeck har noen gode råd, hun er muligens litt mer orientert i Collie-verdenen en det jeg er akkurat nå. 
    • @Perfect Image collies har vært aktiv her inne, men usikker på om hun fortsatt driver. Nettsiden jeg fant har ikke vært aktiv på mange år ihvertfall. Ellers er nok raseklubben, og rasegrupper på Facebook, gode steder å lete. De fleste legger nok også ut kull på finn.no dersom de har valper å selge. NKK har vel også en registreringsside for kull nå.
    • Vær hilset, hundeeiere! Jeg er ny her, så mulig jeg poster dette på feil sted 🤔 For tiden er jeg på jakt etter en langhåret collievalp. Jeg har ønsket meg hund i flere år nå, og har de siste månedene gått flere runder og funnet ut at jeg er klar for å ta det store steget. Jeg synes det er noe utfordrende å få oversikt over oppdrettere av rasen her i landet. Norsk Collie Klubb har en oversikt, men den er under oppdatering, og har vært det en stund nå. Jeg har kontaktet flere av oppdretterne på den gamle listen, men uten hell. Jeg har også kontaktet NCK og spurt litt, men i påvente av svar, tenkte jeg at jeg kunne se om noen her har tips eller råd. Det virker som et fint sted, dette her! Forøvrig er det verdt å nevne at jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe valp på dagen, og at ventetiden gjerne kan være lang, alt avhengig av. Likevel har jeg et håp om å kunne skaffe valp denne sommeren, nå som jeg har en ferie på to og en halv måned i vente. Hvis noen av dere har anbefalinger rundt forskjellige oppdrettere, hva man bør se etter med collie, hva man bør være obs på, eller andre innspill, er det bare å fyre løs. Til info, holder jeg til 45 minutter fra Bergen, men reiser glatt annetstedt for å hente valpen min  Håper å høre fra dere 👋  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...