Gå til innhold
Hundesonen.no

Mavedreining hos store hunderaser


13de
 Share

Recommended Posts

Hei.

Som tidligere eier av en stor hund av min største angst at hun skulle få en magedreining som er veldig akutt og dødelig. Hver eneste gang det var det minste avvik fra min hunds normale oppførsel gikk jeg i alarmberedskap.

Man kommer fort inn i rutinen med at hunden skal ha ro før og etter måltidet selv om det var en liten tålmodighetstest når det var en leken valp.

Selv om man har lest om dette noen ganger har i allefall min teflonhjerne en tendens til bare å huske ting litt sånn omtrentlig, eller i allefall at jeg frykter at jeg har glemt noe. Viss det er andre sjeler her på forummet som har litt de samme tendenser kan jeg anbefale å lese og evt printe ut den første posten i tråden som jeg legger link til her. Fant den artikkelen når jeg kikket etter oppdrettere og syns den var gull verdt! Syns det var en god idè å printe det ut og henge det opp på en tavle e.l. slik at vet dette og kan utelukke eller få bekreftet dette med det samme og spare livssviktig tid.

Kanskje hadde det vært en idè at moderator legger inn dette som sticker slik at folk kan bli klar over dette slik at man kan øke risikoen at noen ikke kan redde sin hund?

http://www.greatdaneowners.co.uk/index.php?/topic/22181-bloat-checklist/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Vil bare føye til en liten påminnelse jeg også,og det er at ikke bare store raser er utsatt. Raser med dype brystkasser er også inne i en faresone, dette veit jeg så altfor godt etter jeg mistet min setterblanding til magedreining i romjula. Og da magedreining for andre gang..Og dessverre hjelper det ikke alltid å ha gode rutiner på foring og mosjonering,det kan allikevel dukke opp ut av det blå...:-(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vil bare føye til en liten påminnelse jeg også,og det er at ikke bare store raser er utsatt. Raser med dype brystkasser er også inne i en faresone, dette veit jeg så altfor godt etter jeg mistet min setterblanding til magedreining i romjula. Og da magedreining for andre gang..Og dessverre hjelper det ikke alltid å ha gode rutiner på foring og mosjonering,det kan allikevel dukke opp ut av det blå...:-(.

Om hunden har hatt magedreining før, så er det desverre ikke ut av det blå. Hunder som har hatt magedreining har større sannsynlighet for å få det igjen (om de ikke blir operert så det ikke er mulig).

Forrige hunden min fikk forøvrig magedreining ca 5 timer etter hun fikk mat og det var over en time mellom mat og tur den kvelden... veterinæren som opererte henne etterpå hadde operert en dach for det samme like før, så mange raser kan rammes av dette, men det er helt klart noen som er mer utsatt enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du om uhellet skjer og du bor på bygda, der nærmeste veterinær bor 10-15 min unna? Det er mitt største mareritt. At Lucy får magedreining og jeg ikke rekker veterinæren. Og det å bære den store, tunge kroppen inn i bilen først. Så her er vi veldig forsiktig med foring og aktivitet, frossen mat og bein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint at folk er obs på dette, men jeg slutter jo ikke å ta hundene med meg på hytten på fjellet i tilfelle de får magedreining. Hvis uhellet er ute så kan det gå mange timer før jeg har mulighet til å få hunden til veterinær ettersom det ikke går an å kjøre dit, men det er jo en sjanse man nesten må ta. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-15 min er jo kjempenært, verre om det er en time eller to...

Din beste forsikring er familiehistorie og pexyoperasjon (sy fast magesekken slik at den ikke kan rotere).

Tipper det skal stå 10-15 mil, ikke min. :)

Men sånn er det å bo på landet rett og slett. Trist, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakte med en på "Vi med hund" messen her på lørdag.http://www.naturhunden.dk/

Hun påstod at hun ikke hadde hørt om noen som ble fodret rått som hadde fått magedreining. Har jo før hørt og tenkt at det er bedre, men visste ikke at det evt kan elinere problemet. Er det noen som har hørt om det, eller har noen tanker om det.

Det var noe med at musklene som holder magen på plass og noe som er mer naturlig trenet opp og var mer elastisk, viss jeg forsto det rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden har hatt magedreining før, så er det desverre ikke ut av det blå. Hunder som har hatt magedreining har større sannsynlighet for å få det igjen (om de ikke blir operert så det ikke er mulig). Forrige hunden min fikk forøvrig magedreining ca 5 timer etter hun fikk mat og det var over en time mellom mat og tur den kvelden... veterinæren som opererte henne etterpå hadde operert en dach for det samme like før, så mange raser kan rammes av dette, men det er helt klart noen som er mer utsatt enn andre.
Da missforsto du meg litt, var første gangen som kom ut av det blå. Andre ganger venta jeg vel egentlig bare på, men første gangen kom igrunn som lyn fra klar himmel. Ingen endringer i verken foring eller mosjon som kunne utløst det. Men som dyrlegen sa,man veit ikke alltid hvorfor det skjer. Og han var såpass gammel at operasjon var ikke ett alternativ første gangen heller. Ja,de fleste raser kan jo få det og slm du sier noen er jo mer utsatt en andre..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei!
Jeg sitter nå med hund som er operert ferdig for ca 40 timer siden.. er det andre her som har utført operasjonen og hvordan var de etterpå? Her har morfinplasteret nå "kikket inn" i natt og hun har fremdeles smerter. Hun spyr/gulper enda opp vann ca 2-3 ganger på rappen hver time.

Hva er andres erfaringer??

Har snakket med vet og er under oppfølging, men hun vil vente til sjekk i morgen kl 08.30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakte med en på "Vi med hund" messen her på lørdag.http://www.naturhunden.dk/

Hun påstod at hun ikke hadde hørt om noen som ble fodret rått som hadde fått magedreining. Har jo før hørt og tenkt at det er bedre, men visste ikke at det evt kan elinere problemet. Er det noen som har hørt om det, eller har noen tanker om det.

Det var noe med at musklene som holder magen på plass og noe som er mer naturlig trenet opp og var mer elastisk, viss jeg forsto det rett...

Tviler på at dette er noe mer enn "råforing er så mye bedre enn alt annet, bikkjene blir aaaaaldri syke"-prat. Tviler også sterkt på at noen faktisk har oversikt over dette (jeg finner i alle fall ikke noen forskningsartikler på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg sitter nå med hund som er operert ferdig for ca 40 timer siden.. er det andre her som har utført operasjonen og hvordan var de etterpå? Her har morfinplasteret nå "kikket inn" i natt og hun har fremdeles smerter. Hun spyr/gulper enda opp vann ca 2-3 ganger

Hva er andres erfaringer??

Har snakket med vet og er under oppfølging, men hun vil vente til sjekk i morgen kl 08.30

Hva ble gjort under oprasjonen? Mi var kvikk og fin bare timer etterpå, hun ville bare ikke ha mat.

Hun fikk magesekken sydd fast og ble kastrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen skrivefeil jeg hadde da, haha :P

Hvorfor kastrering? Har det noen innvirkning på magesekken?

Det hadde ikke direkte noe med magesekken å gjøre nei, men ble tatt samtidig av andre grunder. Jeg skulle bare påpeke at min ble fort fin etter ett stort inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle bare påpeke at min ble fort fin etter ett stort inngrep.

Så bra :) Men dessverre er det ikke alltid slik. Vet om omtrent like mange som sliter mer eller mindre etter inngrep, som de som er oppe og lurer på hva som skjer relativt kort tid etterpå. Mange faktorer som påvirker, sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min forrige hund fikk magedreining og ble operert ved å sy fast magesekken. Hun var egentlig i grei form etter at narkosen var ute og kom seg fort.

Tviler på at dette er noe mer enn "råforing er så mye bedre enn alt annet, bikkjene blir aaaaaldri syke"-prat. Tviler også sterkt på at noen faktisk har oversikt over dette (jeg finner i alle fall ikke noen forskningsartikler på det).

Eneste fordelen jeg kan se med rått istedenfor tørrfor i denne sammenhengen er at det ikke blir liggende like lenge i magesekken og svelle. Min hund fikk magedreining ca 4-5 timer etter hun hadde spist tørrfor, og når vi pumpa henne var ikke tørrforet på langt nær oppbløtt. Jeg vet forresten om en hund som fikk magedreining som ble fora på v&h, så jeg tviler også på sannheten i det utsagnet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som har erfaring med denne operasjonen, er det vanlig å gjøre for å forebygge? Risikoer, "bivirkninger"? Tenker at siden magedreining kommer så plutselig så er det kanskje lurt å hvertfall vurdere, men er jo fortsatt en operasjon liksom så blir litt usikker, spesielt mtp at det, som MaritaS nevner over her, er åpen abdomen-operasjon.

Nå har jeg ikke hund enda, men tenker at siden jeg er såpass sikker på at det er stor hunderase jeg skal skaffe meg er det greit å være så godt forberedt som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakte med en på "Vi med hund" messen her på lørdag.http://www.naturhunden.dk/

Hun påstod at hun ikke hadde hørt om noen som ble fodret rått som hadde fått magedreining. Har jo før hørt og tenkt at det er bedre, men visste ikke at det evt kan elinere problemet. Er det noen som har hørt om det, eller har noen tanker om det.

Det var noe med at musklene som holder magen på plass og noe som er mer naturlig trenet opp og var mer elastisk, viss jeg forsto det rett...

Det jeg har lært er at risikoen reduseres. Grunnen er som Therese sier at rått går fortere gjennom systemet enn tørt, men også at det stort sett fores mindre mengde med rått vs tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sys magen fast forebyggende kan hunden fortsatt få dreining, da vil bukhinnen revne og hunden dør. Det er mindre sannsynlig at de får magedreining etter oprasjonen, men ikke umulig

Er det noe tall på sannsynligheten før/etter operasjon? Og leste tidligere i tråden at når en hund først har fått dreining er den mer utsatt for å få det igjen.. Er det ikke da veldig skummelt å gjøre det etter at hunden har hatt det? Da har man jo ikke engang en liten sjanse for å redde hunden dersom den får dreining igjen? Eller er det sånn at sannsynligheten for at hunden dør er nær 100% uansett ved andre omgang dreining?

Edit: Er det normalt å sy fast forebyggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe tall på sannsynligheten før/etter operasjon? Og leste tidligere i tråden at når en hund først har fått dreining er den mer utsatt for å få det igjen.. Er det ikke da veldig skummelt å gjøre det etter at hunden har hatt det? Da har man jo ikke engang en liten sjanse for å redde hunden dersom den får dreining igjen? Eller er det sånn at sannsynligheten for at hunden dør er nær 100% uansett ved andre omgang dreining?

Edit: Er det normalt å sy fast forebyggende?

Har ingen tall på det, men det finnes sikkert.

Når det pågår er det ikke alltid noenting annet enn å sy fast magesekken hjelper, da har man på en måte ikke noe valg.

Dyrlegen fortalte at har den hatt det en gang kommer det nesten uansett alltid igjen, men etter oprasjon er det langt færre som noengang får det igjen.

Noen syr fast forebyggende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tall på det, men det finnes sikkert.

Når det pågår er det ikke alltid noenting annet enn å sy fast magesekken hjelper, da har man på en måte ikke noe valg.

Dyrlegen fortalte at har den hatt det en gang kommer det nesten uansett alltid igjen, men etter oprasjon er det langt færre som noengang får det igjen.

Noen syr fast forebyggende ja.

Får google litt etter disse talla. Kjekt å ha :sleep:

Blir jo en avgjørelse å ta det også.. Skummelt :wacko: Hvordan er det forresten med en hund som har hatt dreining og får sydd fast, kan de være like aktive som tidligere? Er det her forskjell på en som har hatt dreining vs. en som ikke har hatt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...