Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb, Apetitt, Eukanuba, Royal Canin osv.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Jeg har brukt RC i 10 år og er superfornøyd. Har variert mye på hvilke av forene vi har brukt, avhengig av behov hos de enkelte hunder. Nå går alle her i huset på 4800 som er et ekstremt høyenergifor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har prøvd litt forskjellig til dunkeren og landet til slutt på Sportsman's Pride. Vi får dette rimelig gjennom den lokale jeger og fiske foreningen. Det går ned på høykant, han er i godt hold, har fin pels og passe avføring. Bruker Maintenance Adult til vår/sommer og

har Professional Formula til høst/vinter.

Vi hadde Eukaneuba som valpefôr, men han ble etter en stund lei det. Prøvde å bytte smak, men han ville ikke ha det heller :icon_confused: Har prøvd litt Eukaneuba forprøver i ettertid, men han streiker fortsatt på dette.

Gikk etterpå over på Labb, og HALLO! Har aldri sett så mye røyting i mitt liv. I tillegg luktet han vondt og ble veldig løs i magen. Ikke fornøyd! Kommer til å holde oss til Sportsman's Pride en stund fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har prøvd en god del forskjellig på mine hunder, delvis fordi yngstemann hadde en del problemer med magen og delvis fordi begge pudlene var lenge i tynneste laget. Husker ikke alle navnene, men noen henger ennå fast. :) Fant fort ut at labb gikk ned, men skapte gass tilstander jeg ikke kunne leve med. Eukanuba ville ingen spise. Pro plan sensitiv ga jeg til eldsten da hun fikk hudirritasjon pga nytt teppe, og det var det eneste som fikk hun til å slutte å klø seg til blods.Ga de pro plan voksen en stund, og mikser til tider det i foret ennå, pels og avføring er ok da, men hundene virker ikke overbegeistret for smaken.

Vom elsker de , men gir veldig våt avføring.

Royal Canin elsker hundene mine, og avføring er da grei.Men blir litt dyr i lengden. ( har hatt gode rabatter på andre dyre foret)

Josera har jeg også prøvd. Det går ned, men blir litt mye avføring.

Siden to av tre hunder ikke røyter og røytemann er så liten at jeg knapt merker det, har jeg ikke tenkt så mye på akkurat det. Røytemann er også av den hunden som tåler og spiser alt og må kraftig begrenses for ikke å bli en liten trillende ball. :)

Kommer til å fortsette å gi de litt forskjellig da det ser ut som å være en vinner her, men Labb og Eukanuba blir det ikke igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hmm interessant, blir vanskelig når jeg skal orientere meg i for-kaoset for min neste hund...

Men... Så lenge hunden er frisk og i god form, så er det jo supert? Jeg for min del liker liksom ikke å si høyt at hunden min stortsett har fått Labb og Appetitt. Ikke fordi hun ikke er frisk - men fordi alle roper sånn i hytt og pine over hvor fælt Labb er, og da skammer jeg meg liksom litt, som om jeg ikke er en god nok hundeeier, at jeg glemmer litt ut at JO, Dixie er i super form og har vært det hele livet, til tross for at hun størsteparten av livet har fått Labb. Dette pga at Dixie har vokst opp som familiehund, jeg var 13 da vi fikk henne, og foreldrene mine har alltid vært veldig bestemt på det mest økonomiske. Mange ganger har jeg overalt dem når vi har vært ute for å kjøpe for at JO vi må prøve RC og Eucanuba, fordi Labb er så dårlig. Jeg hadde aldri noen god forklaring på hvorfor - Dixie er jo i helt utmerket form. Jeg merket ingen forskjell de gangene vi foret på RC og Eucanuba.

Det er liksom som om jeg føler man blir litt sett ned på om man bruker Felleskjøpet-for? Eller er det bare meg som overreagerer?

Jeg har liksom ingenting negativt å si om foret Dixie har fått, annet enn "Joo det er dårlig, sånn er det bare!" liksom. Hun har alltid vært i super form, god kondisjon, og pelsen har vært det beste av alt, skinnende blank, alltid fått komplimenter for det. Dog litt matt etter røytetidene. Hun røyter ikke mye utenom de to gangene i året. Hun har aldri noensinne vært syk, og hun er snart 9 og et halvt. Og ut fra det jeg hører fra de hjemme er hun enda like sprek og glad.

Føler liksom det nesten er sosialt uakseptert å fore med Labb :P Godt mulig Dixie er en av få som fungerer på det, men det er bare at jeg synes det er ubehagelig å si høyt at hun går på Felleskjøpet for.

Hvilket for blir generelt regnet som et godt for; rimelig pris og lett å få tak i? Råforing er ikke et alternativ for meg heelt enda, kanskje senere når jeg har fått tid å sette meg inn i det, men jeg begynner nok med det enkleste med den neste hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker faktisk ingen forskjell på hundene mine og hvilket tørrfor de spiser. De blir aldri dårlig i magen, uansett hva de får, og pelsen er alltid fin. Det har nok vært noe forskjell på mengde avføring, men jeg husker ikke helt hvilke.

Jeg forer med V&H og den tørrfortypen jeg fortiden har. Av tørrfor har jeg brukt RC, pro plan, hills, labb og eukanuba, sportsman pride(usikker på navn). Husker at de likte labb veldig godt i alle fall. Nå forer jeg på RC med ekstra smakelighet. Det spiser de godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi bikkje går på V&H med innslag av labb. De jeg bor hos sin hund får labb hele tiden, den har nå fått en hårløs flekk på ryggen, med eksemlignende hud. Om det er foret eller noe annet vet jeg igrunn ikke. Huden har blitt bedre, men er fremdeles hårløst.

Vi har pøvd vanlig butikkfor, RC slankefor og spesific. Han hadde dårlig pels på alle disse tre, avføring husker jeg ikke. Olivers har han fungert veldig bra på dog med løs mage, samme gjelder i de periodene han har fått labb. På V&H fungerer han i grunn optimalt. Fast avføring, selvtømmende analkjertler, finfin pels og veldig lite røyting ift hvordan han har vært tidligere. Han får da Sprint, hundemat med ris, lam og ris eller kylling. Aller helst har jeg en pose med alle disse oppdelt så får han forskjellig fra dag til dag, mest sprint og kylling dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu fikk Orijen, men var aldri begeistret for maten. Det var han ikke av noen fôrtyper. Han kunne lett hoppe over et måltid eller to, og tømte bare skålen når han var sulten nok uten noen form for entusiasme. Avføringen var også lys og bløt. Jeg ville gå over til V&H siden så mange skryter av det, men siden vi fortsatt har en stor sekk med Orijen igjen, så gir vi nå 50/50 til sekken er tom.

For første gang viser han nå stor vilje til å spise, han står ved siden av meg med et forventningsfullt blikk når jeg lager til maten, og skålen er tom på et øyeblikk. Han tar til og med en ekstra runde og slikker skålen helt ren i tilfellet han glemte en smule, mens han på rent tørrfôr ofte ikke gadd spise alt en gang. Og selv bare med 50% V&H, uten noen spesielt myk overgang, så er avføringen nå mye mørkere og fastere. Så langt er jeg svært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Belcando hundefor (som de selger på Handlers.no) ? http://hundesonen.no/forum/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

Jeg har tre hunder som får Belcando som tørrfor og er fornøyd med det. Mine får active i rolige perioder og power i høysesongen. I tillegg får de kjøtt og innmat av forskjellige typer.

Den testsiden som blir referert til på første side er gammel. Mange av testene er fra 2008, og veldig mange for har på de siste 3-5årene gjort endringer i sin sammensetning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min sin første hund var en Husky, hun fikk labb. Praktisk og billig. Hun prompet iallfall vesentlig mer enn hva mine hunder gjør i dag. Det samme gjelder en hund til ei venninne som fores på Labb, enorme mengder gass som må ut. I tilegg må hennes hun bommelomm alt fra tre til fem ganger om dagen.

Jeg tror hver og en må bare finne det foret de tror på og som de tror hundene trives med. For min del så er det Hills som jeg foret med tidligere, og nå Royal C. Adult medium, 4200 og 4800. Er super fornøyd og kan ikke tenke meg å bytte. Til tross for at det er dyrt. Jeg slet med å klare å holde hundene i passe hold da jeg foret på Eukanuba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått både labb, appetitt, RC, orjen (?), eukanuba mm gjennom åra og for å være helt ærlig har jeg ikke merket noe særlig forskjell mellom fôrene. Det ser tvert i mot ut til hun setter pris på litt forrandring i ny og ne. De siste årene i Ås brukte jeg appetitt voksen medium, og nå har jeg gått over til RC medium senior, mest grunnet tilgjengelig.

Lagt til: et ekstra pluss for felleskjøpets fôr er at de er kortreiste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund ble skikkelig tørr i pelsen av vom og hundemat, vi prøvde både den vanlige, den med bare kylling, og den med laks. Han gikk også lei det etter en to ukes tid., + at han fikk dårlig ånde :( Gikk da tilbake til RC medium, som han fungerer fint på, men det er jo så dyrt.. Nå har vi brukt NP en stund og det går kjempebra, pelsen er smidig og fin igjen :) Så det fungerer for oss i hvertfall. Det er jo også et lite pluss at det lukter leverpostei når det er tint og at det tåler mange dager i kjøleskapet. Katten liker det også, hun likte ikke VoH :P

Han får kyllingvinger og annet rått som snacks da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er ihvertfall sikker: Det foret som passer for alle hunder, finnes ikke ! Mine har spist mye forskjellig, Labb (ganske OK) Eukanuba (fikk rosa pels ) Proplan (OK) V&H (gode greier), og har nå landet på RC. Flotte pelser og mager, lite møkk, holder vekten fint. Noen av valpekjøperne mine bruker Appetitt, og det funker også veldig bra. Det er ikke mulig å sette op en fasit. Finner du et for som din hund fungerer fint på, så bruk det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuma har gått på Acana (lillesøsteren til Orijen), men siden det er dyrt selv her nede i billig-land så har vi nå en runde hvor vi prøver nye ting.

Akkurat nå spiser han seg igjennom en sekk med Eukanuba adult medium og han BÆSJER! Han bæsjer og han bæsjer! Og den er grønn.. mener å huske det var grunnen til at jeg sluttet med eukanuba forrige runde også, men det er jo så lenge siden.

Neste runde blir det RC eller proplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Labb og Apetitt fra felleskjøpet bra? Kontra de mest kjente som Eukanuba og Royal Canin? Hva forer dere med og hva liker dere best? Vet det er forskjellig fra hund til hund og sånn da men lurte bare. Erfaringer, fordeler, ulemper? Labb og Apetitt fra felleskjøpet er jo billigere men er de like bra som de dyrere forene?

Jeg foretrekker å fòre på Norwegian polar, Pro plan med laks og Specific sitt høyerergifòr. Det er de fòrene som har fungert best på mine hunder. :ahappy:

Hunden med sensitiv mage fungerte best på Pro plan med lam.

Eukanuba og Hills har jeg dårlig erfaring med, opplevde at den sorte hunden ble matt og brun i pelsen. Prøvde også Hills høyenergi på kelpien, men det fungerte dessverre ikke på sikt.

Vi har også prøvd en halv sekk med Orijen, fungerte fint det, men pris og tilgjengelighet trekker ned for meg.

Labb er ikke aktuelt å fòre med her, altfor mye møkk, samt dårlig pels og ånde.

RC har jeg kun prøvd på en hund og det fungerte ikke, han fikk fryktelig mye luft i magen av det. :x

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må fôre 50/50 rått og tørt på eldste og 75/25 på yngste for å holde tarmene i gang. Varierer mellom kylling og sprint fra vom & hundemat, og tilsetter smult og ister til yngste i kalde og tøffe perioder. Har prøvd veldig mange forskjellige tørrfôrtyper, og merker ikke nevneverdig forskjell på bikkjene utover at yngste lett blir tynn og at de naturlig nok bæsjer mye mer jo mer tørt de får.

Jeg har ikke bytta rundt pga endringer hos jentene, men fordi de ikke vil spise. Registrerer at kulene må lukte masse og helst være skikkelig fettete for at det skal være noe stas. RC 4800 er en hit, det samme med Orijen (pga lukta, det har for lite fett for den yngste) og Brit Care Activity. Jeg har brukt ProPlan tidligere, og kommer til å kjøpe det i neste runde. Høyenergi til knertis og vanlig voksen til tjukkis.

Labb, appetitt og eukanuba er bare dritt iflg mine hunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...