Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter storpuddel brukshund


asegun
 Share

Recommended Posts

Ettersom min flatcoated retriever begynner å bli ganske gammel tenker jeg å kjøpe ny valp. Har tenkt på å kjøpe storpuddel, målet er å trene den som redningshund. Er det noen som vet om oppdrettere som fokuserer spesielt på pudler som er gode på spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hva er kriteriene for å kalle en storpuddel-oppdretter for oppdretter av brukshund, egentlig? Det er strengt tatt ikke en rase som hverken brukes så mye (og jada, jeg er fullstendig klar over at de kan jobbe, om man ønsker det, mange av dem), eller testes noe større, så hvordan finner man brukshund-oppdrettere på storpuddel? Evt hva kaller man brukshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Altså.. Hva er kriteriene for å kalle en storpuddel-oppdretter for oppdretter av brukshund, egentlig? Det er strengt tatt ikke en rase som hverken brukes så mye (og jada, jeg er fullstendig klar over at de kan jobbe, om man ønsker det, mange av dem), eller testes noe større, så hvordan finner man brukshund-oppdrettere på storpuddel? Evt hva kaller man brukshund?

Og kan en oppdretter være en bruksoppdretter når ingen andre i rasen avler på bruksegenskaper (og det er ikke kritikk, men et spørsmål :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om at oppdretteren på noe som helst vis offisielt kan kalle seg brukshundoppdretter. Det handler heller om å finne en oppdretter som har erfaring med å puddel som brukshund, og som prøver å bringe fram dette i avlen. Skal antakelig hente valp fra abdog kennel i Arendal, de har et kull nå med både mor og far som er gode på både spor og vannapportering

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om at oppdretteren på noe som helst vis offisielt kan kalle seg brukshundoppdretter. Det handler heller om å finne en oppdretter som har erfaring med å puddel som brukshund, og som prøver å bringe fram dette i avlen. Skal antakelig hente valp fra abdog kennel i Arendal, de har et kull nå med både mor og far som er gode på både spor og vannapportering

Bare for å ta det først, jeg har ingen erfaring med Abdog, så jeg ser ikke bort fra at de avler brukbare pudler.

Det er mye mulig at jeg bare er gjennomsyret kynisk, men hva en oppdretter sier er gode brukshunder, er ikke nødvendigvis gode brukshunder - det er lett å påstå noe man ikke kan hverken bevise eller motbevise. Ikke sant, jeg kan påstå at Leah (mellompuddelen) er en god brukshund, men jeg kan ikke bevise det, og du kan ikke motbevise det, sant?

La oss nå si at hun er voksen bare for argumentasjonens skyld, og jeg hverken har deltatt i offisielle prøver med henne, mentaltestet henne, ingen av foreldrene har deltatt på offisielle prøver, og ingen av foreldrene, søsknene eller øvrige slektninger er mentaltestet (nå er både moren og morfaren til Leah MH-beskrevet, men for argumentasjonens skyld..) - hvordan skal du da kunne stole på at jeg har rett når jeg sier at hun har bruksegenskaper som gjør at hun er en hund å jobbe med? Hvis jeg i tillegg selv ikke har ført noen hund i konkurranse, knapt nok har deltatt på en MH/FA/MT selv, hvordan veit du da at jeg veit hva slags egenskaper en brukshund bør ha?

Altså, jeg skjønner hva du mener, du vil ha en puddel du vil jobbe med. Jeg så etter det samme selv for et knapt år siden (og mener jeg har funnet det), men å snakke om bruksoppdrett på puddel blir litt rart for meg. Ikke fordi jeg tror at pudler ikke kan jobbe - jeg vil ha puddel selv neste gang jeg, for å jobbe med, selv om det er en størrelse mindre enn hva du ser etter, og jeg mener jeg har funnet en oppdretter som tar hensyn til arbeidsegenskaper i avlen sin, og som faktisk veit hva som kreves av egenskaper hos en hund som skal jobbe.. Men jeg ville ikke kalt henne bruksoppdretter. Det finnes så vidt jeg veit ikke brukslinjer på puddel, sånn som det gjør på belgere, schäfere og andre typiske bruksraser, så for meg så blir tråden og "problemstillingen" veldig rar. Nesten som når man spør om bruksoppdrettere på f.eks sheltie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg er så enig med deg 2ne, kennelen bør som minstekrav ha testet avlsdyrene, ha oversikt over flere generasjoner bakover og også brukt hundene i konkurranser eller liknende en god stund. Evt bør da hvertfall avkommene ha vært brukt slik at man vet noe om hvaslags arbeidsdyr man har. Nå er det vel ikke så inmari lett som det at om man tar en stk sporflink tispe og blander den med en stk sporflink hann så får du masse sporflinke avkom. Dette må da vel jobbes med i flere generasjoner bakover. Og det er jo mange egenskaper som spiller inn for at en hund skal kunne gi sporflinke avkom. Nytter ikke å være flink til å spore om hunden bryter sammen ved synet av et ekorn for eksempel.

Men det er jo et lønnlig håp om at puddelen fra kennelen som fokuserer på bruksegenskaper vil være et bedre valg enn den som kommer fra rene show linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...