Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger en realitycheck


Mari
 Share

Recommended Posts

Jeg har dessverre fått ødelagt min sunne fornuft når det kommer til helse på mine hunder, så jeg trenger å låne deres litt.

For ordens skyld, jeg venter på at veterinæren skal ringe meg tilbake, det bare tar litt tid fordi de har det travelt. Tid gir rom til å stresse.

Fyda var til vetten forrige onsdag med kennelhoste og fæl pust. Vetten satte henne på antibiotika med mistanke om lungebetennelse, hun hadde pipelyder og mye slim. Hun har fått antibiotika siden, dette er sjette dag. Hun har vært i ro siden vet besøket, kun korte tisseturer. Men unntak av i går, hvor hun fikk ca 15-20 min i rolig tempo. Da begynte hun å hoste litt så vi dro rett hjem.

Men Fyda blir verre. Hun har rask pust med inndragninger. Raspete og fæl. Kaster innimellom opp litt slim, men hoster ikke mye. Slapp og pjusk.

Respirasjonsfrekvensen var i morges 50 etter et lite måltid og litt vann. Nå som hun har ligget helt i ro i noen timer er den på ca 40. Inndragninger som sagt ved kragebein og ribben, ikke voldsomt. Tung pust både på innpust og utpust.

Spiser og drikker godt, men blir tydelig sliten av begge deler. Har fine slimhinner. Kjennes ikke varm ut, men får ikke tatt temp uten kamp da jeg er alene og kampen ikke er verdt det.

Skal jeg bare slappe av og la antibiotikaen virke? Er det for tidlig å tenke at hun har lungekreft i hele kroppen og ikke overlever til lunsj?

Håper veterinæren ringer opp igjen snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå drar vi! Kryss fingre og tær og poter og ører (de som har lange nok)!

Si ifra hvis du trenger skyss.. Henter deg jeg Sent from my GT-I9100

Muligens hun er på feil antibiotika, og derfor er blitt så klein? For den skulle definitivt tatt knekken på det verste etter 6 dager. Jeg tenker ikke kreft, men feil antibiotika, så det burde dyrkes v

Muligens hun er på feil antibiotika, og derfor er blitt så klein? For den skulle definitivt tatt knekken på det verste etter 6 dager. Jeg tenker ikke kreft, men feil antibiotika, så det burde dyrkes væske og slim fra lungene for å få rett medisin. *klemme masse på Mari og fiiiiiiineste Fydadamen*

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke dette. Ikke har jeg bil heller så jeg fått ikke bare dratt av egen maskin uten å få familemedlem til å hente og kjøre. De gjør det altså, men vil ikke sette i gang mye før jeg vet det er nødvendig.

Jeg synes hun strever veldig med å puste nå, det skal veldig lite til før inndragningene blir markante.

Håper på noe så enkelt som feil antibiotika. Hun går på Baytril. Jeg ser det er bredspektret og skal funke på det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar kortere tid å hente inn famile, pluss at jeg vil ærlig talt ikke at Fyda skal gå så langt som til og fra bussholdeplassen. Hun fikk veldig høy resp. frekv. etter tisseturen rundt huset. Jeg vil bare vite om det trengs eller om jeg er hysterisk. Herregud, jeg ser nå at jeg sikkert ikke er hysterisk. Sant?? Eller? Sorry, jeg er bare så ødelagt etter mye syk hund og død, alt referansegrunnlaget mitt er shot to heck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hun får jo til å puste. Men den er tung ja. Jeg ringer pappa og så tar vi en tur.

Trøndere, vet vi at Heimdal har drop-in hele dagen? Det står poliklinikk fra 9-11 og 16-18. Jeg vil helst dra til Heimdal, jeg har god erfaring og de kjenner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader ikke med en ekstra tur til vetten, omså bare for å få sinnsro. Fyda er tydeligvis ikke frisk, og selv om vet ikke kan kurere henne idag, kan de nok hjelpe henne på sikt. EDIT: de tar imot krisetilfeller midt på dagen, men det er mye mulig du må vente til nærmere 15oo med å komme inn, spørs hvor opptatt de er med operasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, det høres ikke ut som Fyda går på rett antibiotika. Har hun grønt slim? For om hun ikke har en bakteriell infeksjon er det lite poeng i bytte antibiotika vil jeg tro, er det virus må den bare gå sin gang dessverre.

Det viktigste du kan gjøre er å få i henne masse vann slik at slimet blir mer flytende og gjerne slimløsende - men ikke hostedempene - det er drepen ved luftveisinfeksjoner. Håpe dere får god hjelp hos veterinæren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt slim. Hoster lite. Hun drikker godt av egen maskin.

Rekvirerer skyss nå, Heimdal virket litt ambivalent til å ta oss i mot og sa jeg måtte belage meg på å vente. Det får bare være så lenge jeg rekker barnehagen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg pøst på med vann slik at slimet ikke får muligheten til å bli tyktflytende og bygge seg opp i luftveiene, det kan nemlig resultere i bakteriell infeksjon og lungebetennelse.

Hovedreglen for mennesker med luftveisinfeksjoner at hvitt og klart slim betyr virus, mens farget slim er resultat av bakteriell infeksjon, jeg vil tro at det samme stemmer for hunder også. *Håper Fyda blir raskt frisk igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg pøst på med vann slik at slimet ikke får muligheten til å bli tyktflytende og bygge seg opp i luftveiene, det kan nemlig resultere i bakteriell infeksjon og lungebetennelse.

Hovedreglen for mennesker med luftveisinfeksjoner at hvitt og klart slim betyr virus, mens farget slim er resultat av bakteriell infeksjon, jeg vil tro at det samme stemmer for hunder også. *Håper Fyda blir raskt frisk igjen*

Ja, jeg vet alt det der etter å ha hatt en sønn som måtte legges inn og få pustehjelp pga virus. Friskt i minne selvsagt, noe som ikke akkurat er heldig i denne situasjonen. :)

Det finnes endel støtte man kan få ved virusinfeksjon, man er ikke overlatt til egen maskin selv om de ikke kan fjerne selve viruset. Fyda er jo en gammel dame, så virusinfeksjoner kan bli alvorlig, det er det som skremmer meg litt.

Vi vet at hovedgrunnen er virus (kennelhoste), men at hun sannsynligvis/kanskje har fått infeksjon pga av det. Veterinæren likte ikke lyden på lungene da vi var der sist iallfall, og hun er definitivt verre nå.

Uansett, nå venter jeg bare på bil. Så blir det vel mer venting etter det. Håper turen er unødvendig, selv om jeg tipper Heimdal blir litt irritert på meg da etter jeg har mast på dem i hele dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, vi er tilbake. Fikk komme inn fort og til samme veterinær som vi var hos på torsdag, det er bra.

Veldig bra vi dro, jeg så hvor dårlig hun er når hun reiste seg og knapt kom seg ned trappa. På vei til bilen i roooolig tempo fløy respirasjonsfrekvensen opp til 70 (!), hun strevde veldig for å få nok surstoff. Vi satt utenfor kontoret og ventet selvsagt, pga smittefaren, og dette er ikke et syn som er vanlig i en slik situasjon:

8043216067_d4f15eac5a.jpg

Hun orket ikke løfte på hodet av bråkehunder bortenfor engang. :(

Vel inne ser veterinæren fort at hun er mye dårligere. Pusten er ille, hun har fått feber og er veldig pjusk og slapp. (Men logrer fortsatt bare noen ser på henne. :heart:) Det er helt klart betennelser på toppen av viruset, og hun må få mer medisiner. Veterinæren er bekymret for hjertefunksjonen siden Fyda er så gammel. Hun fikk to nye sprøyter som skal lette til i morgen når vi skal tilbake for videre utredning. Da blir det narkose og endoskop ned i halsen, pluss røntgen for å sjekke lunger og om hun evt har vann på lungene.

Så alt i alt, veldig glad jeg dro men veldig bekymret for hunden min. Ikke akkurat mindre bekymret. Hun er skikkelig sjuk er hun, jeg har aldri sett henne så redusert så lenge jeg har hatt henne. :(

Takk for lån av sunn fornuft! Her er det manko, så jammen bra jeg har dere å ty til. :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for klemmer og snille Fyda-tanker!

Jeg føler meg så dust for at normalometeret mitt for (egen) hundesykdom er så herpa, så tusen takk for at dere ikke får meg til å føle meg som en dritt for at jeg ikke dro tidligere. Til mitt forsvar så var det først i går kveld at jeg merket at hun var verre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter bare ikke hvorfor uansvarlige crappy folk som behandler bikkjene sine som dritt - som f.eks nestennaboene mine "hjemme" nordpå - aldri får sjuke hunder. Mens skikkelig superhundeeiere som Mari skal få så mye dritt innenfor kategorien sykdommer med hundene sine. Disse folka har bikkja ute i minus 30 så den sitter og holder beina oppe fra bakken, den ligger på asfalt og brukes kun halsbånd på. Ikke rent få ganger den har hatt full flekkings og nådd enden av båndet og "snurra rundt" i halsbåndet omtrent.... Men tror dere den blir sjuk? NEI. Tror dere den engang får en liten forkjølelse, forstrekt muskel eller beinproblemer? Nei. Den har tilogmed A/A hofter og albuer.

Det er så sinnsykt urettferdig :gaah:

(Fint for den hunden da, jeg ønsker den ikke sjuk, men det er litt håpløst at dårlig atferd ikke fører til noe, mens god atferd ikke blir belønnet med noe... Sånn rent karmamessig eller whatnot).

God bedring til den gamle damen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...