Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med tette tårekanaler?


Recommended Posts

Hei soniser!

Jeg og Josie har nettopp vært hos veterinæren for kontroll av de tette tårekanalene hennes (som jeg skrev såvidt om i tråden hennes, her) Maxitrolen vi fikk for å holde tårekanalene hennes åpne etter at vetten stakk dem opp sist, har ikke hjulpet og det eneste som kan hjelpe er i følge veterinæren å operere henne, og legge inn noe knøttlite i tårekanalen så den holdes åpen en stund.

Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med dette fra før? Jeg har googlet litt, men finner ikke så mye relevant... Vil det være verdt en operasjon for henne, eller blir det mer plunder og ubehag for henne enn nødvendig? I skrivende stund har hun nettopp fylt seks år, og veterinærene mener at de ikke kan ha vært åpne på noe tidspunkt (hvilket også forklarer hvorfor det renner sånn av øynene hennes bestandig, men jeg har alltid fått beskjed om at det er siste rest av allergien hennes som henger igjen). Jeg er litt i tvil selv på hva jeg skal gjøre, så hvis noen har erfaringer eller synspunkter som kan belyse dette mer er det bare fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bumper litt, nå som jeg har snakket litt mer med veterinærene. De mener at effekten av å operere kun vil være estetisk, og ikke ha noen innvirkning på livskvaliteten hennes siden hun har hatt dette så lenge uten å plages nevneverdig. En operasjon vil gi henne mye "plunder" i tiden etter operasjonen, hun må gå med skjerm for ikke å komme borti de små trådene som blir lagt inn i tårekanalene for å holde dem åpne, hun må dryppes i øynene annenhver time i ti dager - alt for at hun kanskje får åpne tårekanaler igjen.

Kort oppsummert var det en ganske enkel beslutning å ta, vi får heller dryppe litt med en salve om hun plages mye i perioder og prøve å unngå at hun gnir det søte lille fjeset sitt i gresset når vi er ute :P Heller det enn å la henne gå gjennom en relativt stor operasjon som muligens vil ha en effekt når hun er seks år og skal ha hatt tette tårekanaler hele livet.

Så står det i hvertfall her om noen søker det opp senere...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å ikke gjøre det på Blaze den gang hun fikk diagnosen, og den dag i dag anbefaler de det samme når jeg er å årlig kontroll.

Blaze fungerer fint med å dryppes med kunstig tårevæske, det har jeg gjort i 7 år med henne nå og hun har tilnærmet 0 i tåreproduksjon.

Med 1-2 års mellomrom får hun en infeksjon, somoftes på våren. Om det er pga pollen og dritt i luften, eller jeg som er sløv med å dryppe på den tiden av året er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...