Gå til innhold
Hundesonen.no

Gule hunden kampanjen :)


Nettan
 Share

Recommended Posts

I Danmark har det lenge vært sånn at de som har hunder som av en eller annen grunn ikke skal hilse på andre hunder har festet en gul sløyfe på hunden. Akkurat som det i heste miljøet festes en rød sløyfe i halen på hester som kan sparke...

Den synes på lang vei enkelt og greit...

Svenskene er nå i gang med sin start av denne kampansjen, og vi i Norge bør vel ikke være dårligere...

Hvem er vel ikke lei av folk som ikke tar ett nei for ett nei, da man sier at hunden ikke ska hilse på deres hund.

http://www.gulahund.se/default_no.asp

Hvorfor behøver noen hunder mer plass?

Den kan være syk.

Kanskje den er under utdanning til servicehund.

Hunden kan ha dårlig erfaring med andre hunder.

Kanskje den er under rehabilitering.

Det finnes mange ulike årsaker til at den behøver litt mer plass, så vis respekt, gi dem plass eller gi dem tid til å flytte seg.

Gul markering på en hund betyr kort og godt : min hund trenger litt mer plass enn andre

gulhund.jpg

Takk !

Alle eiere til gule hunder setter pris på din hjelp og din respekt.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det har vært "lenge" i Danmark er nok å overdrive, det kom opp i noenlunde samme sammenhengen som det svenske opplegget. ;)

Husker ikke om det var her eller på Canis, men dette har jeg da foreslått for mange år siden. :P Men kjempebra om man kan få til et konsept som fungerer noenlunde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som har førerhund, hun er noget tvilende til dette, for siden folk ikke klarer la førerhunder i fred, hvorfor skal de da respektere en gul slufse? Hun har et poeng der. Jeg merker jo at om jeg sier til folk, enten de har hund eller ikke at de ikkef år hilse pga at vi trener eller slik, så er de ikke så alt for hensynsfulle, men sier jeg at de har lus eller en eller annen mystefistisk sykdom, da skygger de gjerne banen :)

Jeg opplever vel også at de som er litt "inne" i hunder og hundehold, oftere spør om det er greit om å få hilse, og det er vel gjerne disse som får med seg dette med gul slufse. "Alle" andre er jeg noe usikker på om vil få det med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule refleksvester osv i mørket kan også bli ett problem. Noe vi har snakket om, så derfor bør man henge noe gult i båndet eller bruke ett gult skjerf... Er det vi går for her, og prøver å spre...

Ei på Canis som nevnte dette om Danmark da hun flytter dit nå, og det gis vist nok info om det på hundekurs osv...

Jobber med en Gule Hunden Norge facebook side nå...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle monner drar tenker jeg og ingen tar skade av ei gul sløyfe, så jeg ser ikke for meg noen negative konsekvenser. Nei, det vil jo ikke funke 100%, det er klart. Men alikevel, jeg liker ideen veldig godt. Så enkel men så klart, liksom. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det har vært "lenge" i Danmark er nok å overdrive, det kom opp i noenlunde samme sammenhengen som det svenske opplegget.

Husker ikke om det var her eller på Canis, men dette har jeg da foreslått for mange år siden. Men kjempebra om man kan få til et konsept som fungerer noenlunde der.

Hvor lenge vet jeg ikke, men siden det spres info om det på hundekurs så er det ikke helt ny nytt ;)

Vet det har vært nevnt flere ganger på Canis, men liksom aldri blitt noe ut av det...

Så nå tar jeg fatt og starter opp...Hehehehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule refleksvester osv i mørket kan også bli ett problem. Noe vi har snakket om, så derfor bør man henge noe gult i båndet eller bruke ett gult skjerf... Er det vi går for her, og prøver å spre...

Ei på Canis som nevnte dette om Danmark da hun flytter dit nå, og det gis vist nok info om det på hundekurs osv...

Jobber med en Gule Hunden Norge facebook side nå...

Tror du må lese tråden litt nøyere. ;)

Det var aldri snakk om refleksvest (før du nevnte det). Det var en hundeskole i Danmark hvor en instruktør hadde fått med seg elevene på å prøve ut dette med en gul sløyfe på bånd/halsbånd e.l. som et forsøk, som nå åpenbart har slått an. Det er altså ikke noe som er "standard info" på "alle" hundekurs i Danmark.

Selvfølgelig vil det ikke fungere 100% , men jo flere som bruker det og jo flere som spør hva det betyr, jo flere vil vite om det (hvorvidt man respekterer det er nå en annen sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det jo ingen krise om folk tror en refleksvest eller et gult halsbånd betyr at hunden ikke skal hilse på andre hunder... det verste som skjer da er jo at hunden ikke får hilst på noen liksom

Så sant så sant...Hehe :P

Tror du må lese tråden litt nøyere. ;)

Det var aldri snakk om refleksvest (før du nevnte det). Det var en hundeskole i Danmark hvor en instruktør hadde fått med seg elevene på å prøve ut dette med en gul sløyfe på bånd/halsbånd e.l. som et forsøk, som nå åpenbart har slått an. Det er altså ikke noe som er "standard info" på "alle" hundekurs i Danmark.

Selvfølgelig vil det ikke fungere 100% , men jo flere som bruker det og jo flere som spør hva det betyr, jo flere vil vite om det (hvorvidt man respekterer det er nå en annen sak).

Så bra du vet hvor ideen har sitt opphav... Kjekt å vite :thumbs:

Vet at du ikke skrev noe om det, men vi snakket om det på Canis. Jeg nevte det selv det også. Å om rødt kanskje ikke var en bedre idee, men fant ut at da er det likt over alt vist vi går for gult... Å som andre sa så er det jo ikke det samme med gul sløyfe/skjerf og refleks av ett slag...

Eller så blir det sånn at om vinteren hilser vi ikke, men om sommeren er det fritt frem... Som noen nevte litt morsomt der inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra. Likte det godt. Også de bildene som var lagt ut! Er jo ingen skam å fortelle omverdenen om at hunden sin ikke er barnevant eller kan være redd folk eller sint på hunder. Syns det var en lur løsning. Man ser jo folk som bruker sele som står ikke forstyrr (førerhund etc) det virker som at flesteparten respekterer det? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tanke! Vil kanskje få vekk noe uønsket hilsing, og litt er jo bedre enn ingenting!

...men sier jeg at de har lus eller en eller annen mystefistisk sykdom, da skygger de gjerne banen :)...

Hehe, har ei dame som bor like ved meg som jeg fra dag 1 har sagt vi skal ikke la hundene våre hilse, og hun har aldri hørt på meg, bare slippi hundene sine etter min. En gang trakk jeg meg langt inn i en fremmed innkjørsel og sto og brølte "han har lus, gå VEKK", og allikevel kom hun etter oss, inn i den fremmede innkjørselen, og slapp hundene bortil. Noen, altså :P Jeg håper hundene hennes fikk lus, selv om jeg tviler på at min fortsatt var smittefarlig. Lov å håpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott idé, synes det var kjempesmart :) De amerikanske var jo geniale! :D Men kommer det til å bli som i hestemiljøet da, at det blir lagd en standardsløyfe som passer til alle bånd og som selges i de fleste utstyrsbutikker? Som selvfølgelig ikke er kjempedyr da (og kanskje overskuddet kunne gått til en god hundesak, alt er jo mulig) :P For det hadde vel vært enklere, så slipper man at folk misforstår og tror hunden med gult bånd bare har gult bånd og ikke er "gul hund"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg liker! Putte gul på begge mine. ( :icon_redface: )

(Må jo utdype - B liker ikke fremmede hunder, og E liker ikke at fremmede mennesker klapper henne alltid.)

Og jeg som har gul slufse fra utstilling. Kan jo bruke den :)

Endelig kom den til nytte! :P

Edit: Kanskje droppe det på Ellie. Hun kan jo godt hilse på andre hunder, og vi har jo egentlig ikke noen store problemer med at folk prøver å klappe henne i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt supert at så mange liker ideen. Vi er alt 180 medlemmer på facebook, og siden har bare vært i noen timer... Gule Hunden Norge :D

Vi kommer nok desverre ikke til å klare å stoppe alle tullinger der ute som ikke respekterer andre, men hver eneste en er en mindre den Gule Hunden trenger å få presset på seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er god oversettelse på slike seler/ bånd? Vennlig, Farlig. Forsiktig, Ikke Hils, ikke barnevennlig ?

Jeg syns selv best om de selene/båndene, siden de beskriver godt hva det gjelder. Også den tingen festet på båndet med symboler på. En gul sløyfe er vanskeligere å vite om, hvis man ikke har hørt om dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...