Gå til innhold
Hundesonen.no

Baskis urin, struvitt krystaller og förbytte.


Stine
 Share

Recommended Posts

Da har Trym fått en full sjekk av utstyret, røntgen viser ingen steiner, men urinprøven fra igår hadde en PH på 9 (ettermiddagsurin) den idag hadde en PH på 7 (morgenurin) visstnok baskisk urin, hva er det?

Han hadde visst også endel struvitt krystaller i flere forskjellige fassonger.

Dyrlegen mente det var föret som gjorde han sånn?!? Vi förer da på Taste Of The Wild, og det påstod hun hadde altfor mye plantevekster i seg, noe jeg er uenig i. Men jeg kjøpte da noe spesialför for det, så får vi se om det, antibiotika og Rimadyl funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basisk urin er det lille Trym har ;) Og det er at urinen har en høyere pH enn ønsket. Vanlig vann er nøytralt og har en pH = 7. Urin skal vel helst være noe sur :) Hva som kan gjøre dette, kan være forskjellige årsaker. Hos mennesker er det i alle fall snakk alt ifra sykdommer til kosthold.

Krystallene, ettersom jeg vet, kan komme av denne pH forhøyelsen.

Et forbytte kan nok være løsningen ja. Proteiner osv kan gjøre utslag.

Ellers så regner jeg med at du finner en del hvis du prøver å google det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cvitaminer/askobinsyre hjelper til med å holde urinen sur. Snusern sliter med basisk urin, men ingen krystaller, så hun får periodevis ting som gjør urinen surere. "Heldigvis" kan jeg skylde på matlysta hennes når jeg ikke vil ha spesialfor, de er nemlig veldig glade i å prakke på oss det her og. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetten her liker å prakke på oss alt som jeg synes er unødvenig, jeg har bare vansker med å si nei midt oppi alt stresset :lol:

Jeg har funnet ut at TOTW med fisk har mye mindre protein enn Bison (som de bruker nå) C skal til förmannen i morra, så han skal spørre etter Fosfor og magnesium innholdet i fisken (finner det ikke på nett) hvis det er ok så bruker vi det istede (etter spesialföret er spist opp vel og merke :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre :lol: TOTW har jeg ingen erfaring med. Men dra på apotek og kjøp askobinsyre eller cvitaminer, så slipper du nok billigere unna enn med spesalfor. Jeg vurderte å kjøpe egne phtester for å teste urinen hennes selv innimellom, men har ikke kommet så langt. Men, hun hadde som sagt ikke krystaller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Kan Vom og Hundemat gi nøytral urin?

Luigi fikk en veterinærsjekk i dag, og der ble det sagt at urinen ikke var sur nok, og at vi måtte være obs på evt urinveisinfeksjon/urinstener.

vi forer med V&H, burde jeg slutte med dette da han hadde for mye protein i urinen? Er den årsaken?

Han er vanskelig å fore, og V&H er det eneste jeg får han til å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Vom og Hundemat gi nøytral urin?

Luigi fikk en veterinærsjekk i dag, og der ble det sagt at urinen ikke var sur nok, og at vi måtte være obs på evt urinveisinfeksjon/urinstener.

vi forer med V&H, burde jeg slutte med dette da han hadde for mye protein i urinen? Er den årsaken?

Han er vanskelig å fore, og V&H er det eneste jeg får han til å spise...

Ja. V&h kan være årsaken. Men det betyr ikke at du må slutte med det. Det er viktig at de får i seg nok vann, og selvom v&h stort sett har nok vann kan du prøve ut å tilsette litt vann i maten. En annen ting som kan hjelpe er å tilsette ca 5 % grønnsaker i maten, som gulrøtter, spinat, brokkoli, banan, eple (det er viktig at disse blendes, ellers klarer ikke hunden å fordøye dem).

Min løsning da Aïda fikk påvist krystaller i urinen ble å delfôre med tørt og v&h, 50-50, gi grønnsaker, samt tilsette litt vann i maten. Etter det har hun aldri fått tilbake krystallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. V&h kan være årsaken.

Hvordan kan den det? Og hvordan i all verden hjelper grønnsaker?

Krystaller kommer alltid av bakterier i urinen, som igjen binder seg til proteiner eller mineraler fra fôret. Mer væske og sørge for at hunden virkelig tømmer blæra si minst to ganger for dagen forhindrer som regel tilbakefall om årsaken til bakterieoppblomstringen blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra Vom og hundemat sin side:

"Urinstein

Den vanligste formen for urinstein er struvite (80%) hvor mangnesium danner krystaller som vandrer nedover urinlederen og som kan vokse seg store i urinblæren. Urinstein er svært smertefullt og kan gi alvorlige komplikasjoner om tømming av urin stopper helt opp. Struvite kan kun dannes ved pH høyere enn 6,6 og vil løses opp om urinen er surere. Typisk for kjøttetende dyr ligger pH i urinen rundt 6 og urinstein av typen struvite vil ikke kunne dannes selv om kosten inneholder betydelige mengder magnesium. Vom og Hundemat er ikke tilsatt noe ekstra magnesium og det naturlige nivået varierer fra 200-300mg/kg Mg i ren Storfevom til 350-450mg/kg Mg i de øvrige produktene. Vom og Hundemat fører ikke noe spesialtilpasset fôr for hunder med urinstein, men ved kjøttfôring vil pH i urinen være så lav (under 6,6) at struvite ikke dannes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krystaller dannes i blæra pga for høyt magnesium- og fosforinnhold i urinen, dette kommer av fôret.

Krystallforebyggende spesialfôr har redusert innhold av fosfor og magnesium, og inneholder mer natrium som fører til økt væskeinntak.

Jeg undersøkte innhold av fosfor og magnesium i forskjellige fôr da Aïda fikk krystaller. Jeg fant at enkelte fôr inneholdt 1,2% fosfor og 0,1% magnesium. Jeg trodde det var lite. Helt til jeg så at spesialfôret inneholdt hhv 0,02% og 0,007%. Det er ganske stor forskjell.

Dersom v&h inneholder 200-450 mg/kg er dette vesentlig høyere enn anbefalt for hunder med krystaller, når det er så små marginer.

Veten sa at det er V&H som er årsaken til at enkelte hunder danner struvittsteiner/og eller urinsteiner. Det er altfor høy ph-verdi og innhold av proteiner i dette foret som kan være med på å gjøre dannelsen lettere.

Og når det gjelder grønnsakene så fikk jeg høre grunnen en gang og den er nå glemt :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjør dere meg veldig usikker her...

Finnes det andre fortyper á lá V&H som jeg kan bruke, med lavere verdier?

Får han ikke til å spise tørrfor...han går regelrett til sultestreik og blir så tynn at veterinær sa at han ikke måtte bli tynnere nå (før vi startet med V&H)

Edit: hvor mange prosent blir 200 mg/kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aïda ble også kvitt krystallene etter at jeg begynte med vann i maten. Jeg bare tar i en dæsh jeg, måler ikke. Noen ganger blir det suppe, andre ganger glemmer jeg det :) Men din har jo ikke problemer enda! Så hvis du begynner med litt vann i maten kan du forebygge det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krystaller dannes i blæra pga for høyt magnesium- og fosforinnhold i urinen, dette kommer av fôret.

Nix og nei, de dannes pga bakterier. Ellers hadde man ikke brukt antibiotika når hunden har urinstein. Urinen skal i utgangspunktet være steril, og kan derfor ikke spontant danne bakterier pga mineralerkrystaller, bakteriene er tilført først, deretter dannes stenene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hjelper det.med vann?

Ved mer væske i maten så skyller man ut disse krystallene før de blir til steiner.

Tulip: det er ikke riktig at det bare er bakterier som er årsaken

Urinstein dannes når pH i urinen blir for basisk. Det er forskjellig grunner til at dette skjer. Det kan ha med infeksjon å gjøre, eller hva dyret spiser. Det kan også være pga av feil med leveren som får steiner til å bli dannet i urinblæren. Det er svært smertefult for dyret og ofte ser vi blod i urinen. Rask og korrekt diagnose og behandling er viktig, og også forebyggende behandling for de dyrene som er disponert for urinstein.

Fra http://www.bærumdyre...urgi/urinstein/

Men urinveisinfeksjoner har med bakterier å gjøre, som har kommet seg oppi urinrøret og videre inn i blæren, men det er noe annet enn å danne krystaller i urinen. Det er når det er urinveisinfeksjon at man alltid bruker antibiotika, ikke på urinstein/krystaller

Endret av julnil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved mer væske i maten så skyller man ut disse krystallene før de blir til steiner.

Tulip: det er ikke riktig at det bare er bakterier som er årsaken

Urinstein dannes når pH i urinen blir for basisk. Det er forskjellig grunner til at dette skjer. Det kan ha med infeksjon å gjøre, eller hva dyret spiser. Det kan også være pga av feil med leveren som får steiner til å bli dannet i urinblæren. Det er svært smertefult for dyret og ofte ser vi blod i urinen. Rask og korrekt diagnose og behandling er viktig, og også forebyggende behandling for de dyrene som er disponert for urinstein.

Fra http://www.bærumdyre...urgi/urinstein/

Men urinveisinfeksjoner har med bakterier å gjøre, som har kommet seg oppi urinrøret og videre inn i blæren, men det er noe annet enn å danne krystaller i urinen. Det er når det er urinveisinfeksjon at man alltid bruker antibiotika, ikke på urinstein/krystaller

Les litt på PubMed, så ser du at det aldri er fôret som er årsaken til urinsteiner. Det er alltid bakterier eller genetiske årsaker (feks dalmis, yorkie, staff og chi er genetisk disponert for steiner). At det er komponenter i fôr som danner steinene er det ingen tvil om, men det er ikke årsaken. Det blir helt feil å gi fôret skylda når hunden er disponert for steiner.

EDIT: det blir som å si at hunden fikk HD av å gå i trapper. Trappene er helt uskyldig, hunden var genetisk disponert for sykdommen, og kanskje muligens medvirket trappene til at disposisjonen viste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan den det? Og hvordan i all verden hjelper grønnsaker?

Krystaller kommer alltid av bakterier i urinen, som igjen binder seg til proteiner eller mineraler fra fôret. Mer væske og sørge for at hunden virkelig tømmer blæra si minst to ganger for dagen forhindrer som regel tilbakefall om årsaken til bakterieoppblomstringen blir borte.

Nix og nei, de dannes pga bakterier. Ellers hadde man ikke brukt antibiotika når hunden har urinstein. Urinen skal i utgangspunktet være steril, og kan derfor ikke spontant danne bakterier pga mineralerkrystaller, bakteriene er tilført først, deretter dannes stenene.

Stort sett er bakterier årsaken ja. Men ikke alltid! Aïda hadde ikke snev av bakterier i urinen da hun fikk krystaller, hun ble ikke behandlet med antibiotika, og kun fôrbytte og økt væskeinntak kunne fjerne dem. Når man reduserer mengden mineraler i urinen reduserer man også risikoen for at krystaller dannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er bakterier årsaken ja. Men ikke alltid! Aïda hadde ikke snev av bakterier i urinen da hun fikk krystaller, hun ble ikke behandlet med antibiotika, og kun fôrbytte og økt væskeinntak kunne fjerne dem. Når man reduserer mengden mineraler i urinen reduserer man også risikoen for at krystaller dannes.

Jeg ser jeg har en leif, iom at jeg skrev alltid bakterier i urinen. Det stemmer jo ikke, men det er alltid bakterier eller genetikk bak krystallene. Det er nok at hunden har halsbetennelse og ikke drikker nok vann, slik at urinproduksjonen senkes, pH stiger fordi hunden har økt mengde hvite blodceller osv. Krystallene kommer som regel en stund etter et sykdomsforløp, og blir derfor ikke knyttet opp mot det.

Så klart reduseres krystallene når det er mer væske og færre mineraler, det er jo logisk. Men det er fortsatt ikke mineralene i fôret sin skyld at de dannes, ei heller at hunden ikke drikker nok vann hver dag. Men det er jo himla lettvindt å si at fôret har skylda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er bakterier årsaken ja. Men ikke alltid! Aïda hadde ikke snev av bakterier i urinen da hun fikk krystaller, hun ble ikke behandlet med antibiotika, og kun fôrbytte og økt væskeinntak kunne fjerne dem. Når man reduserer mengden mineraler i urinen reduserer man også risikoen for at krystaller dannes.

Var samme beskjed jeg fikk på min hund, at jeg måtte endre for og øke væskeinntak, for å forebygge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Yay. Glad jeg fant denne. Kjøpte også tørrfor til bikkja etter vet sa det var endel krystaller i urinen - og fy så stygg han har blitt i pelsen. Ikke spiser han skikkelig, og det som kommer ut igjen..... vel..... :ermm: Da får han heller vannes. Alt hva du vet, tulip.

Edit: Forresten, han drikker jo alltid endel etter hvert måltid - men det er altså ikke nok?

Endret av Grim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...