Gå til innhold
Hundesonen.no

Id tags - nødvendig eller bortkastet?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Mine hunder er microchippet, nettopp fordi at om uhellet skulle vært ute, så vil de finne hvem de hører til hos. Uavhengig om de har på halsbånd eller ikke. Halsbånd kan falle av, rives av, mistes, i tillegg til at hunden kan henge seg fast i ting når de har det på. Det er ikke akkurat noen idiotsikker livsforsikring det heller.

Min største bekymring når jeg finner løshunder er helt klart ikke hvor mye jobb det vil være å finne eieren. Bare at det er et argument syns jeg er sjokkerende, særlig på et hundeforum. At noen lar seg såre av det, bryr meg skikkelig lite..

.

Jeg svarer her istedenfor å skrive mer i den andre tråden.

Greit nok at du finner det sjokkerende at folk kan finne på å slippe umerkede hunder løs igjen, men faktum er jo at det er faktisk det som skjer i noen tilfeller... jeg tror ikke det skjer ofte, men sikkert oftere enn at hunder setter seg fast i halsbåndet i skogen. Folk er ofte korttenkte, og overraskende mange vet ikke at det er vanlig å ha chip i hunden engang.

Jeg har brukt mye tid jeg, både i fritiden og i arbeidstiden på å snuse opp eiere til løshunder, og jeg bruker gjerne tid på det, for jeg vil jo gjerne at andre og skal ta seg tid til å gjøre det med min hund, om uhellet skulle være ute. Men jeg blir og litt irritert hver gang, fordi disse hundene gjerne har på halsbånd, men ikke noe merke. Alt hadde vært så utrolig mye enklere om det bare hadde vært et telefonnummer tilgjengelig, slik at man kan kontakte eier direkte. Og som jeg skrev tidligere, det er faktisk ikke alle som tenker så langt som at de kan ringe politi eller falcken/viking. Jeg visste faktisk ikke at de hadde noe med løshunder å gjøre, før jeg leste det her på sonen en gang.

---

Jeg skriver telefonnummer + ID-merket på taggene. Når vi er i utlandet har jeg tagger med +47 foran nummeret.

Her er en link til et safe-halsbånd: http://www.non-stopd.../Safe-halsbaand

Spørsmål *rekke hånden i været* Det er ikke så lett å holde fast i en hund uten halsbånd, hva da? Er ikke så lett å få med hunden til vet. for å sjekke chip da

Nei det er ikke det, og jeg tenker at det og gjør terskelen litt høyere for u-hunde-personer å prøve å fange slike hunder, ikke alltid det er så lurt å holde fremmede hunder i nakkeskinnet f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg, nødvendig. Sjansen er minimal for at hun skal sette seg fast, og for meg veier fordelene med merket hund opp for den lille risikoen. Jeg ønsker å bli nådd så fort som mulig om hun skal kom

Jeg har alltid på merke, har på hver eneste sele og halsbånd. Jeg har aldri hørt om noen som har satt seg fast, og jeg antar at det hører til sjeldenhetene. Han har ikke på seg halsbånd inne, Og ikke

Signerer 100% Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt, jeg. Jeg bor i et "setter-strøk", og jeg møter løse hunder veldig ofte på tur. De fleste har på seg halsbånd uten noen form for informasj

Pax er chippet, selvsagt. Men han har også tag i tillegg. Mest fordi det er enklere for folk som evt skulle fange han inn hvis han skulle stikke av. Det er ikke alle som gidder å ringe politi/Falck, kjøre til dyrlegen etc for en fremmed løshund. Er telefonnummeret lett synlig på en tag er terskelen mindre.

Jeg regner heller ikke med at alle veit hva de skal gjøre hvis hunden ikke har tag, eller at hunder microchippes. Hvis mine ikke-hundevante brødre (de er voksne altså) skulle fått tak i en rømt hund er jeg ikke sikker på om de hadde visst hvem de skulle ringe (kanskje ta en kjapp forklaring på det..) En tag med eiers tlfnr gjør ting enklere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur uten hund? :o Det ser jeg ikke poenget med :P

Du beveger deg vel ut av huset uten hund? :lol: Det er jo ikke bare på tur man møter løse hunder. :P

Dessuten, når jeg er ute og går tur så bruker jeg båndet til min egen hund, jeg har ikke med backup bånd. Og ofte så vil jeg helst ikke at den andre hunden skal gå bort til min før jeg vet hva slags hund det er, og da er det veldig kjekt med et halsbånd eller sele jeg kan holde den fast i.

Klart, dette er mine preferanser basert på mine behov og min hund, andre gjør seg andre preferanser og det er helt greit. Men siden vi driver og slenger ut eventualiteter liksom.

Chiper kan også slutte å funke, støtes ut, vandre til en tå, etc. Den er heller ikke failsafe. Det er det ingenting som er. Jeg liker å ha backup til chipen. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen episoder hvor jeg har funnet løshunder så har jeg skulderstroppen til vesken min liggende i veska (den er avtagbar). Funket knall som kobbel (og kobbel+halsbånd) de gangene jeg har funnet løshund. Enten går jeg med bikkja, eller så har jeg med veske. Slipper som regel min løs og tar den andre i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det jo merkelig at Falck og Viking er rekvirert av politiet til å ta hånd om alle de lausbikkjene de faktisk gjør sant? Folk må merke bikkjene med sytråd så mye de orker for min del, til syvende sist er det chip som gjelder, det er også meldt at det kommer krav fra myndighetene om id-merking. ID- som chip og gjenkjennbart i ett register, altså ikke noe hjemmemekk. :)

Hehe ... på bøgda er det ikke sånn. Jeg fikk tak i en løshund uten halsbånd for en liten stund siden, og ringte politiet, og politiet sier at jeg bare skal slippe hunden, så finner den veien hjem sjøl. Wtf? Jeg forklarte hvor jeg fanget hunden, og jeg fortalte også om hundens store forsøk på å kose på bilene som kjørte, og at hunden kommer til å dø dersom jeg slipper den, OG at det er en stor fare for trafikken (endel trafikk der). Falck eller Viking hos oss har heller ikke mulighet til å ta med seg hunden. Og etter mye om og men fikk jeg et telefonnummer til en kennel som kunne ta ham inn, men det ordnet seg heldigvis da eier selv ringer til politiet, og politiet ringer meg opp igjen. Case solved.

Spørsmål *rekke hånden i været* Det er ikke så lett å holde fast i en hund uten halsbånd, hva da? Er ikke så lett å få med hunden til vet. for å sjekke chip da

Nope. Heldigvis hadde jeg retrieverkobbel liggende i bilen, så jeg fikk håvet inn hunden over.

Jeg har for øvrig tags på de aller fleste halsbåndene nå, tror jeg. Noen har alltid hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer her istedenfor å skrive mer i den andre tråden.

Greit nok at du finner det sjokkerende at folk kan finne på å slippe umerkede hunder løs igjen, men faktum er jo at det er faktisk det som skjer i noen tilfeller... jeg tror ikke det skjer ofte, men sikkert oftere enn at hunder setter seg fast i halsbåndet i skogen. Folk er ofte korttenkte, og overraskende mange vet ikke at det er vanlig å ha chip i hunden engang.

Jeg har brukt mye tid jeg, både i fritiden og i arbeidstiden på å snuse opp eiere til løshunder, og jeg bruker gjerne tid på det, for jeg vil jo gjerne at andre og skal ta seg tid til å gjøre det med min hund, om uhellet skulle være ute. Men jeg blir og litt irritert hver gang, fordi disse hundene gjerne har på halsbånd, men ikke noe merke. Alt hadde vært så utrolig mye enklere om det bare hadde vært et telefonnummer tilgjengelig, slik at man kan kontakte eier direkte. Og som jeg skrev tidligere, det er faktisk ikke alle som tenker så langt som at de kan ringe politi eller falcken/viking. Jeg visste faktisk ikke at de hadde noe med løshunder å gjøre, før jeg leste det her på sonen en gang.

Det er ikke sjokkerende at folk slipper løshunder igjen, det er sjokkerende at hundefolk slipper løshunder igjen.

Du beveger deg vel ut av huset uten hund? :lol: Det er jo ikke bare på tur man møter løse hunder. :P

Dessuten, når jeg er ute og går tur så bruker jeg båndet til min egen hund, jeg har ikke med backup bånd. Og ofte så vil jeg helst ikke at den andre hunden skal gå bort til min før jeg vet hva slags hund det er, og da er det veldig kjekt med et halsbånd eller sele jeg kan holde den fast i.

Klart, dette er mine preferanser basert på mine behov og min hund, andre gjør seg andre preferanser og det er helt greit. Men siden vi driver og slenger ut eventualiteter liksom.

Chiper kan også slutte å funke, støtes ut, vandre til en tå, etc. Den er heller ikke failsafe. Det er det ingenting som er. Jeg liker å ha backup til chipen. :)

De få gangene jeg beveger meg ut av huset uten hund, kjører jeg bil. I bilen har jeg opptil flere bånd, deriblant et retriverbånd, det passer til de aller fleste hunder. At jeg bruker båndet mitt til egen hund når vi er på tur, har ikke så veldig mye å si når båndet er 2.20 m langt, da er det god plass til å feste to hunder. I verste fall kan min hund gå løs, hun er ganske lydig hun.

Det er flere her som har skrevet om hunder som har hengt seg fast i ting, som har blitt hardt skadet, evt kunne blitt skadet hvis eier ikke var i umiddelbar nærhet, i tillegg til at man anbefaler at halsbånd til utegående katter har strikk så katten kan komme seg løs om den skulle sitte fast i noe, så at det skal være så utrolig at hunder setter seg fast i halsbånd eller sele, syns jeg er utrolig. Mine hunder har ikke på halsbånd/sele når de leker eller er alene sammen heller de, for jeg har hatt hund som klarte å trå bakbeinet sitt i halsbåndet på den andre hunden vår, og det kunne ha gått skikkelig ille hvis vi ikke hadde vært i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg beveger meg ut av huset uten hund, kjører jeg bil. I bilen har jeg opptil flere bånd, deriblant et retriverbånd, det passer til de aller fleste hunder. At jeg bruker båndet mitt til egen hund når vi er på tur, har ikke så veldig mye å si når båndet er 2.20 m langt, da er det god plass til å feste to hunder. I verste fall kan min hund gå løs, hun er ganske lydig hun.

Min hund har jaktlyst og hun kan gå i forsvar om bøllete hunder kommer for brått på henne. I tillegg er hun en kamphund med det ekstra ansvar som kommer med, så jeg liker å ha henne i bånd på tross av at hun er temmelig lydig, ganske gammel og dassete på tur.

Men ja, jeg er ute med barnet mitt hver dag. Jeg går også til bussen av og til, de dagene jeg ikke har bil. Og jeg bor i et ganske hundetett område.

Det er flere her som har skrevet om hunder som har hengt seg fast i ting, som har blitt hardt skadet, evt kunne blitt skadet hvis eier ikke var i umiddelbar nærhet, i tillegg til at man anbefaler at halsbånd til utegående katter har strikk så katten kan komme seg løs om den skulle sitte fast i noe, så at det skal være så utrolig at hunder setter seg fast i halsbånd eller sele, syns jeg er utrolig.

Jeg synes ikke det er utrolig. Men for meg og min hund så er sjansen minimal. Så liten faktisk, at fordelene med dobbelmerking langt veier opp for den lille risikoen. Jeg er ikke redd for at hunden min skal bli stjålet heller jeg, på tross av alle historiene om hundenapping og vasler om kamphundåte. Det betyr ikke at jeg benekter at det kan skje liksom.

Mine hunder har ikke på halsbånd/sele når de leker eller er alene sammen heller de, for jeg har hatt hund som klarte å trå bakbeinet sitt i halsbåndet på den andre hunden vår, og det kunne ha gått skikkelig ille hvis vi ikke hadde vært i nærheten.

Dette kan jeg med stor sikkerhet si at ikke vil bli et problem hos meg. Så rart at vi kan ha så forskjellig hundehold, havne i forskjellige situasjoner og komme fram til forskjellige konklusjoner du.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri halsbånd inne eller i hagen.

På tur slippes de aldri med vanlig halsbånd men halsbånd som er laget for sånt bruk.

Jeg har dessverre liten tiltro til andre mennesker og ønsker at om min hund skulle bli borte at jeg kan få beskjed snarest.

Kjedelig å pines i flere timer når man kunne fått beskjed med engang.

Og som Bananen nevner, det er ikke alltid falken etc er like villig til å ta i mot hunden. Og da er man like langt. Kan bli vanskelig å få tak i bikkjedyret.

Derfor bruker jeg sånne bånd

Tynt orange refleksbånd eller safe fra Non-Stop.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjokkerende at folk slipper løshunder igjen, det er sjokkerende at hundefolk slipper løshunder igjen.

Er ikke ofte så greit å vite da... ofte jeg treffer på hunder (dvs. fuglehunder) uten eier i skogen rett ovenfor her. Som oftest kommer eier haltende etter en kilometer bak. En gang huket jeg med meg en gordon setter, og eier ble nesten irritert da jeg møtte han litt senere. Hva var vitsen med at jeg hadde gjort det, liksom? En annen gang tok jeg en engelsk setter med meg ned på fjellet, den hadde tag, jeg ringte, og helt riktig hadde den tatt seg en tur alene. Eier ba meg først bare slippe den, for han ville komme hjem selv, sa han. Jeg insisterte på at jeg kunne ta han med meg, og det ble til dette, og jeg klipset han i andre enden av bånden jeg hadde Hermes på. Det er faktisk ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre, for ofte er eier i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg med stor sikkerhet si at ikke vil bli et problem hos meg. Så rart at vi kan ha så forskjellig hundehold, havne i forskjellige situasjoner og komme fram til forskjellige konklusjoner du.

Ja.

Derfor bruker jeg sånne bånd

Tynt orange refleksbånd eller safe fra Non-Stop.

De halsbåndene går an. Jeg har også reflekshalsbånd eller refleksvester hundene mine, men de er med borrelås eller strikk, sånn at de kan komme seg løs om det er nødvendig.

Er ikke ofte så greit å vite da... ofte jeg treffer på hunder (dvs. fuglehunder) uten eier i skogen rett ovenfor her. Som oftest kommer eier haltende etter en kilometer bak. En gang huket jeg med meg en gordon setter, og eier ble nesten irritert da jeg møtte han litt senere. Hva var vitsen med at jeg hadde gjort det, liksom? En annen gang tok jeg en engelsk setter med meg ned på fjellet, den hadde tag, jeg ringte, og helt riktig hadde den tatt seg en tur alene. Eier ba meg først bare slippe den, for han ville komme hjem selv, sa han. Jeg insisterte på at jeg kunne ta han med meg, og det ble til dette, og jeg klipset han i andre enden av bånden jeg hadde Hermes på. Det er faktisk ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre, for ofte er eier i nærheten.

Jeg er ikke helt enig med deg, jeg syns jo at om man finner løshund, så skal man fange den inn, med få unntak. En hund med peiler midt i jaktsesongen f.eks er det kanskje greit å la gå (og pelle seg unna så fort som mulig :P ). Jeg ville ikke tatt meg så veldig nær av en hundeeier som ble irritert fordi jeg fanget inn hunden hans/hennes, man skal ha kontroll selv når det ikke er båndtvang, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at du finner det sjokkerende at folk kan finne på å slippe umerkede hunder løs igjen, men faktum er jo at det er faktisk det som skjer i noen tilfeller... jeg tror ikke det skjer ofte, men sikkert oftere enn at hunder setter seg fast i halsbåndet i skogen. Folk er ofte korttenkte, og overraskende mange vet ikke at det er vanlig å ha chip i hunden engang.

Jeg har brukt mye tid jeg, både i fritiden og i arbeidstiden på å snuse opp eiere til løshunder, og jeg bruker gjerne tid på det, for jeg vil jo gjerne at andre og skal ta seg tid til å gjøre det med min hund, om uhellet skulle være ute. Men jeg blir og litt irritert hver gang, fordi disse hundene gjerne har på halsbånd, men ikke noe merke. Alt hadde vært så utrolig mye enklere om det bare hadde vært et telefonnummer tilgjengelig, slik at man kan kontakte eier direkte. Og som jeg skrev tidligere, det er faktisk ikke alle som tenker så langt som at de kan ringe politi eller falcken/viking. Jeg visste faktisk ikke at de hadde noe med løshunder å gjøre, før jeg leste det her på sonen en gang.

Signerer 100%

Det er ikke sjokkerende at folk slipper løshunder igjen, det er sjokkerende at hundefolk slipper løshunder igjen.

Jeg er ikke enig med deg i det hele tatt, jeg. Jeg bor i et "setter-strøk", og jeg møter løse hunder veldig ofte på tur. De fleste har på seg halsbånd uten noen form for informasjon, og møtes både i skogen og aller mest på fjelltur. Jeg har blitt skjelt ut for å ringe Falcken fordi eierne var rett i nærheten, og fant det naturlig at bikkjen hadde 2kms radius. Jeg har møtt på hunder som er sinte, som jeg ALDRI ville gått og slept på sammen med min egen hund. Jeg har ventet i timesvis på politi/Falcken med løshunder fordi jeg ikke har bil, og de tar seg passe god tid... Nå sjekker jeg for tag, og hvis ikke jeg kjenner hunden eller eierne (og logisk nok ikke står i et farlig område), så får det bare gå som det går. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bruke timesvis av min tid på å få tilbake en hund til eierne som de ikke en gang gadd å hive en 50-kroners tag på halsbåndet til. Har hunden uansett på halsbånd, så ser jeg ikke helt problemet med å få på en tag jeg altså.

Har de derimot en tag, tar det 4 minutter å få tak i eier og lage en plan - og alle er glad. Easy peasy!

Her er det tag på alt av seler og halsbånd (+ chip) nettopp fordi det skal være lett for folk som evt. finner bikkjen å gi den tilbake.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og som Bananen nevner, det er ikke alltid falken etc er like villig til å ta i mot hunden.

Akk og ve så mye myter pga. en og annen røverhistorie, det er ikke opp til Falck / viking å stikke tommelen i være for å kjenne på villigheta, det er noe de gjør på rekvisisjon fra politiet. Med forbehold om at hunden er under kontroll, altså ikke løs. De fanger altså ikke opp løshunder i så måte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk og ve så mye myter pga. en og annen røverhistorie, det er ikke opp til Falck / viking å stikke tommelen i være for å kjenne på villigheta, det er noe de gjør på rekvisisjon fra politiet. Med forbehold om at hunden er under kontroll, altså ikke løs. De fanger altså ikke opp løshunder i så måte.

Ringte Falck og Viking etterpå også, jeg. Bare for å høre senere. De ville ikke ta i mot hunden, enda jeg stod med den der i bånd. So watcha gonna do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ringte Falck og Viking etterpå også, jeg. Bare for å høre senere. De ville ikke ta i mot hunden, enda jeg stod med den der i bånd. So watcha gonna do?

Nei det er jo det jeg sier, de tar ikke i mot hunder med mindre de har rekvisisjon / avtale med politiet. Hadde akkurat ett tilfelle her med en løshund, ringte politiet som ikke hadde fått inn noen savnet / etterlyst melding. Ble enige med de om å sjekke chip hos veterinær. hvilket den hadde men var ikke regga så like langt. Ringte politiet opp igjen som sendte falck, de var her på 30 minutter. Case solved.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk og ve så mye myter pga. en og annen røverhistorie, det er ikke opp til Falck / viking å stikke tommelen i være for å kjenne på villigheta, det er noe de gjør på rekvisisjon fra politiet. Med forbehold om at hunden er under kontroll, altså ikke løs. De fanger altså ikke opp løshunder i så måte.

Jammen, Snusken, dette er førstehåndserfaringer. Det spiller ingen rolle hvordan ting "skal være" om de i realiteten ikke er sånn. Jeg tror på Bananen når hun forteller om hennes erfaring. Jeg har også selv opplevd lignende når jeg har fanget inn løshunder ved flere anledninger, da i Oslo hvor rutinene burde være gode. Alikevel ble jeg møtt av motvillig politi og Falck/Viking som helst så at jeg holdte hunden hjemme hos meg fram til de sporet opp eier. I det ene tilfellet ble ga politiet meg ansvaret med å kontakte Falck/Viking. Jeg lyver ikke, det er ikke røverhistorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jammen, Snusken, dette er førstehåndserfaringer. Det spiller ingen rolle hvordan ting "skal være" om de i realiteten ikke er sånn. Jeg tror på Bananen når hun forteller om hennes erfaring. Jeg har også selv opplevd lignende når jeg har fanget inn løshunder ved flere anledninger, da i Oslo hvor rutinene burde være gode. Alikevel ble jeg møtt av motvillig politi og Falck/Viking som helst så at jeg holdte hunden hjemme hos meg fram til de sporet opp eier. I det ene tilfellet ble ga politiet meg ansvaret med å kontakte Falck/Viking. Jeg lyver ikke, det er ikke røverhistorier.

Jeg sier ikke at du lyver. Men en og annen historie blir blåbær å regne når dette er noe som foregår og fungerer på daglig basis. Det blir liksom ikke noe bedre av å spre masse eder og galle rundt en enkelthendelser når det er noe som ellers foregår og fungerer i stort omfang. Mennesker dauer pga feil i systemet i dette landet, hva kasserolle spiller det da om en og annen løshund må vente en time ekstra på å komme hjem når flertallet får en happy ending? Hatt masse erfaring med de her, egen og andres bikkjer. Aldri vært noe problem. Og hva i heiteste huleste er så vanskelig med å holde hunden mens de sporer opp eier såfremt det er mulig? det er jo det andre skriver her at de vil ha hunden hjem fortest,mulig! Neimen ikke lett å tilfredsstille alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir liksom ikke noe bedre av å spre masse eder og galle rundt en enkelthendelser når det er noe som ellers foregår og fungerer i stort omfang.

Eder og galle? Nå må du prøve å sette ting i perspektiv her. Vi er i en tråd som omhandler merking av hund, det er helt naturlig at folk forteller om sine erfaringer og problematiserer rundt temaet. Det er det sonen er til.

Du ser ikke meg hyle opp om at folk er helt hysteriske for at de er redde for at hunden skal sette seg fast i halsbåndet selv om jeg personlig mener at det ikke er et spesielt utbredt problem. Hvorfor ikke? Fordi argumenter som det hører hjemme i denne tråden, folk tar veloverveide avgjørelser basert på slike historier og erfaringer, og i denne tråden blir de spurt om nettopp dette. Det er spot on, sant? På samme måte tar folk andre valg basert på sine/andres erfaringer med at systemet ikke alltid fungerer slik det skal. Det er også helt legitime argumetenter som fører folk i en annen retning, og hører derfor hjemme i tråden.

Mener man å si at systemet er skakkjørt og meningsløst? Nei, selvsagt ikke. Man sier at på grunn at at rutiner ikke er feilfrie, så velger de å dobbeltmerke hunden sin, slik at sjansen er større for at man blir kontaktet raskt om uhellet er ute.

Mennesker dauer pga feil i systemet i dette landet, hva kasserolle spiller det da om en og annen løshund må vente en time ekstra på å komme hjem når flertallet får en happy ending?

Jess, Snusken, og barn sulter i Afrika. Ingen likestiller det med en løshund på avveie, ei heller har det noe med saken å gjøre. Men vi er på et hundeforum hvor vi diskuterer alt fra vaksiner til bæsjeposer, og det er det lov til selv om grusomme ting skjer som til sammenligning er langt viktigere.

Og hva i heiteste huleste er så vanskelig med å holde hunden mens de sporer opp eier såfremt det er mulig? det er jo det andre skriver her at de vil ha hunden hjem fortest,mulig!

Hvem sier at det er et problem når det er mulig? Det var du som dro fram røverhistorier, og poenger var da å påpeke at ting ikke alltid skjer etter boken. Jeg sa ikke at det dermed er et gedigent problem, men det tilfører noen humpler i veien som er mellom hund og eier, som merking på halsbånd eller sele kanskje hadde gjort kortere og mindre humpete.

Det er du som dramatiserer her. Ingen grunn til å gå i fistel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hehe ikke mye fistel her ligger i hammocken og ler av de samme gamle historiene som går igjen hver gang dette kommer. Tydelig at noen har behov for å presisere det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merker på alle hundenes seler og halsbånd, og slipper dem aldri uten det på. Nå er ingen av mine hunder noe spesielt til å stikke av heller, men man vet jo aldri. Tanken har slått meg angående dette med å sette seg fast. Men som Mari sier i sitt innlegg på første side, så ser jeg sjansen for å sette seg fast som minimal, og velger derfor å ha tag og halsbånd på hele tiden. Sånn liker jeg det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har id-tags på alt av Sølves seler, har kjøpt brorparten her: http://www.petpamper.com.au/index.php Disse tagsene er i plast og klirrer ikke så mye som de av metall.

For meg er id-tags på selen en ekstra trygghet, Sølve er selvfølgelig chippet - men en id-tag kan alle lese av i motsetning til chippen. Mitt mareritt er at båndet skal glippe ut av handa mi og bikkja stikker av etter en katt eller noe i den dur og da vil jeg ha id-tag på slik at hvermansen som fanger Sølve lett kan få tak i meg.

Når Sølve slippes løs (med vilje!) er han som regel uten sele, men da slippes han løs i skogen på hytta og andre steder jeg er lommekjent eller har full oversikt. Han trenger ingen klirring fra id-tagsen for å holde viltet unna, Sølve løper og bjeffer så høyt han bare kan så jeg vet hvor han befinner seg hele tiden.. Tror egentlig han er en treskjeller - det ikke det det heter? :P

Alle hunden jeg har funnet på frilabb bortsett fra en hadde alle på seg halsbånd eller sele, men ingen tag. Det ble dyrt for eierene som måtte hente hundene sine hos Falcken. Så for min del er 80 kr for en id-tag en billig ekstra forsikring om uhellet er ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sjokkerende at folk slipper løshunder igjen, det er sjokkerende at hundefolk slipper løshunder igjen.

Ok, men hvor har noen skrevet at det er blitt gjort?

Og OT, beklager, men jeg må nesten bare kommentere dette.

(se uthevet) Seriøst? Fordi noe ikke dinglet i halsbåndet?.... Jeg har nummeret mitt sydd/brodert PÅ halsbåndet til bikkja jeg.... Ingenting som dingler der. + at han er IDchippet. Og ja jeg har stikke av bikkje. IDtaggsene jeg har hatt har stort sett falt av pga ringen som følger med er for svak.

Svarer her istedet jeg.

Kjapt skrevet, men ja (og det var heller ikke et halsbånd det gikk an å skrive noe som helst på). Men jeg kan godt legge til at jeg hadde min egen hund, og denne hunden var både unnvikende, og jeg vet at han hadde blitt sint på min hund (og omvendt) om jeg måtte ha tatt dem sammen (de har møttes før med varierende hell). Gidder ikke forklare hele situasjonen (eller forsvare meg heller egentlig), men bottom line var at jeg ikke ønsket noe slagsmål, jeg måtte ha tatt med meg hunden hjem siden jeg ikke hadde mobil på meg, og jeg visste at hunden bodde i strøket. Jeg gikk forøvrig ut igjen etter jeg hadde vært hjemme med min egen hund for å se om den fortsatt streifet der.

ps. jeg har begynt å bruke strips, eller knyte dem fast med et tynt lærbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England er det påbudt, så vi har ikke så mye valg :)

The Control of Dogs Order 1992 mandates that any dog in a public place must wear a collar with the name and address of the owner engraved or written on it, or engraved on a tag.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ikke mye fistel her ligger i hammocken og ler av de samme gamle historiene som går igjen hver gang dette kommer. Tydelig at noen har behov for å presisere det. :-)

Jepp, uttrykk som " hva i huleste heiteste" bare oser ro og zen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dagene går. Litt for mye ramp fremdeles, elsker å bite og hoppe høyt. Har vært på et kurs som ble ferdig for et par uker siden, og begynner på et nytt kurs på mandag.
    • Her går det i vom og hundemat, rett og slett fordi oppdretter begynte med det. Latte er nå 4 mnd. Synes det både er lettvint og greit, virker som hunden trives med maten, og det blir mindre avføring enn med tørrfôr. Har ikke regnet på om det lønner seg da. Vi har kjøpt 9 kgs esker med puppy easy pack.
    • Lurer på om dette er løsningen? Rett og slett at jeg gjør det selv  - Nå fikk jeg noe å tenke på. Takk for tips 👍😊
    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...