Gå til innhold
Hundesonen.no

Turtråden


Raksha
 Share

Recommended Posts

Koselig tråd!

Har vært på to løpeturer de siste dagene. Er ikke så himla glad i å løpe, så det er stort til å være meg ;) Eine er selvsagt med og han er finfint løpeselskap! Har ham i grime slik at han kan løpe ved siden av meg. Har jeg ham i sele og bånd foran meg, blir det bare vimsing og tissing, og det orker jeg ikke når jeg puster og peser bak :P

lopetur.jpg?w=640&h=640

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Igår var jeg endelig på en "topp" som vi kaller Vass-Sætra her i bygda For meg så er det en liten milepæl, vi gikk der mye når jeg var mindre, men har ikke vert opp der på MANGE år rett og slett pga

Onsdag-fredag denne uka gikk vi den såkalte Trekanten i Trollheimen. Turfølget var meg og samboer, hunden vår Thorvald, en finsk lapphund på litt over året, og mammaen hans (som vi passet) på ca 4 år.

Eeeendelig kan jeg bidra ordentlig her igjen. Hadde en 6-7km tur på onsdag, en trekommato kmtur på torsdag til hest, men det er strengt tatt det eneste. Helt til i dag. La i vei til hest, jeg på Bu

Posted Images

Vært på tur til Trollvann, men glemte å skru på appen på telefonen. Gikk vel ca 7-8km.

En glad Taxigutt på tur:

img_81821.jpg?w=487

Møtte ingen monstre idag, men jeg møtte en "løve" da :D

img_80722.jpg?w=440&h=336

img_80731.jpg?w=440&h=349

Så stilig :ahappy: Så jo faktisk ut som en løve også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I dag har jeg endelig gått tur med Urbi igjen etter oprasjonen kjempestolt jeg det ble 4 km tur retur. Godt dyret stortsett er tolmodig for det er utrolig mange ganger en bruker magemuskler under en tur og det er ikke alle gangen som er like gode enda. Men vi får ta en tur i morgen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått så mye her hvor jeg bor nå, nordpå derimot.... der har det vært og blitt mye :)

6047480440_c661df5ce1.jpg

6163816523_b9571ceea0.jpg

6163601818_6710ea4427.jpg

6177898941_1cfe91e7d3.jpg

4964950346_0a50cab6dc.jpg

Trives best på tur når jeg har absolutt zero nix nada planer. Ikke veit jeg hvor langt jeg gidder å gå, ikke veit jeg hvor jeg går. Vi bare går der det passer oss. Kjenner terrenget i området hvor jeg bodde før omtrent inn og ut, så det er ikke så farlig "å gå seg vill", dessuten er det vanskelig å gå seg vill når man stort sett befinner seg over tregrensa og på ei øy :) Dermed er det lite turing her sørpå, er så mye ekkel skog og flått og sånt. :ermm: :ermm: :ermm: :ermm: :ermm: :ermm: :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på tur til Trollvann idag også vi :D Det er så trivelig på Trollvannsstua også :) Gikk 6,29km med flyttetid på 1t og 20 minutter. Møtte et nysgjerrig ekorn som jeg såvidt rakk å knipse et par bilder av før jaktinstinktet i Luna våknet (hun var i bånd, men kom med mye lyd). Hundene bada masse, og var slitne og fornøyde da vi kom hjem.

Ruta:

firbent4.jpg?w=440&h=655

Ekornet:

img_8228.jpg?w=440&h=284

Taxi:

img_8314.jpg?w=440&h=298

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet tur med Eine i dag. Hans første tur i år, så det var på tide :D Han har nettopp fått ny trekksele, så måtte prøve den. Har han festet i springer. Er usikker på hvor langt det ble, men siden det er hans første tur, tok vi det rolig og ikke så langt. Var vel noe mellom 3,5 km og 4 km, tenker jeg. Om noen lokalkjente leser her: er vel ca det tur-retur Tromsøhallen-Charlottenlund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig tråd! Og så flinke dere er!

Her har det ikke vært så mye turer i det siste... Formen min er rett og slett rævva, og da jeg i tilegg har jobbet mye de siste tre ukene, så er det blitt mye rolig tid på hundene. (Og dårlig samvittighet på meg).

MEN, jeg har startet med geocaching (gcinfo.no) og da det i går ble lagt ut en haug med nye cacher i området rundt her, så kastet Bente og jeg oss i bilen og dro på cachejakt!

Litt av det artige med dette er jo å være FTF - First to find. Altså den første frem til en ny cache som er lagt ut. Så vi fulgte nøye med på nettet om det var noen som hadde logget at de hadde funnet stedene før vi satte avgårde.

Kjører bil så langt vi kommer, og går resten. Den første vi fant var snaut 100 meter fra der vi parkerte, så er det bare å følge GPS-signalene innover i skogen. Fant den ganske kjapt, og kunne logge vår første FTF og innkassere et flaxlodd i premie (yepp, vant hele 25 kr på det :P)

Etterpå sjekket jeg geocahing app'en på iPhone'n og fant ut at det var 3 cacher til i området, og da måtte vi jo lete etter disse også. Fant to av dem, men den siste antar vi er forsvunnet. Var fler som hadde lett etter den, men ikke funnet noe.

Så var det å sikte på neste nye cache, og håp om enda en FTF! Men, den vi hadde sett oss ut, hadde blitt funnet og logget, så da var det å endre litt i planene. Reiste i retning hjemover, og tok sikte på en ny en. Kjørte langt innover i skogen på grusveier og et stykke oppover på en gammel traktorvei (kjekt med 4x4 og store hjul!). Og her ble det en gåtur på 150 m hver vei, i bratt ulendt terreng. Og siden GPSsignalene var noe ukorrekte, brukte vi vel 20 min på å sose rundt i skogen på et 20x20 meter område for å lete etter cachen. Men fant den da tilslutt, og måtte desverre se oss slått av noen andre. Men, second to find er ikke værst det heller ;)

Etter disse cahene hadde det gått 5 timer med kjøring, sosing i skog osv, og spørsmålet var.... Hjem og finne sofa??? Eller ta sikte på ENDA en cache! Og yepp, man blir pokker så avhengig av dette, så vi tok sikte på en cache intet mindre enn 45 min kjøretur unna :P Her skulle man kunne kjøre nesten helt frem, og siden vi var litt lei av å sose i skogen så tenkte vi denne var perfekt.

Men, halvveis fremme sjekket vi loggen og pokker... Der hadde noen vært før oss. Vi fant da ut at vi var bare en til to mil unna enda en ny cache, så tok sikte på denne. Laaaaangt innover på skogsbilveier, og med beskrivelsen "Noen hundre meter i bratt ulendt skogsterreng" så var vi litt skeptiske.... Og da vi parkerte bilen ved angitte koordinater, så så vi vel ikke helt lyst på det.... INGEN tegn til sti, bare busker, skikkelig ulendt terreng og bare skog skog skog! Men, vi kastet oss ut i det. Og etter sikkert 45 min til 1 time med klatring i steinurer, vassing i myr, kryping gjennom busker og kratt oppover i totalt utråkket terreng, så fant vi cachen! Og var FIRST TO FIND!! Halvt oppspist av mygg, totalt tom for energi og pust. Det var en stund jeg trodde jeg kom til å svime av inni der. Kondisjonen min er virkelig ikke bra, og med x antall FOR mange kilo å bære på, så var jeg en stund redd dette kom til å gå skikkelig dårlig. men vi klarte det!! Og selv om 350-400 meter ikke er mye å gå, for mange, så var det SYKT mye for meg i DET terrenget. Og det er ikke noe jeg gjør frivillig igjen med det første... (eller jo, en ny cache, så har jeg glemt det jeg sier nå :P)

Litt akrobatikk i steinurene på vei ned igjen, litt mer snubling i busker og kanskje 30 min senere fant vi igjen bilen og kunne stolt sette nesa hjemover.

Men, man kan ikke passere en cache uten å finne den, så det ble to kjappe stopper langs veien hvor vi fant cachene på 2 minutter før vi tenkte at det var nok for nå.

Trodde vi...

Ja, nei, det er jo to til rett her oppe da!! Den ene av dem hadde jeg funnet fra før, men Bente måtte ta den. Så da ble det jo enda en avstikker da. Og et møte med huggorm (heldigvis satt hundene i bilen), og enda mer mygg. Men vi fant cachene og tenkte at NÅ, NÅ kan vi ta kvelden... Men nei, måtte jo faktisk ta med en siste like ved der vi hadde parkert den andre bilen også.

Så, yepp! Intet mindre enn 9 timer etter vi reiste ut, var vi tilbake! Dette er en typisk geocaching dag for Bente og meg! Det baller på seg :P

Og selv om vi ikke gikk så langt, sånn i meter, så var det jammen meg litt av en treningsøkt allikevel! Og selv om vi kun hadde hundene våre ute av bilen annenhver gang (mine er utsatt for kennelhoste smitte, og jeg ville ikke slippe dem sammen med Buffy til Bente da) så var jammen meg alle hundene slitne etter turen også.

Buffy la seg godt ned i lyngen da vi logget en cache, og mine snorket i hele natt gitt.

Virkelig ålreit å komme seg ut sånn! Og bare gnagsårene mine roer seg litt nå, så blir det vel en ny runde i løpet av helgen mistenker jeg :P

Og bilder??? Det glemmer man å ta :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formiddagsturen, før jobb i dag. Hermes demonstrerer at det er altfor sjelden han får gå løs på sommeren (av kjente årsaker).

Gresse litt. Geiten vår.

7510935434_4c512b693c.jpg

Deilig, vått gress å gni seg i.

7510931658_893c22bba1.jpg

Ikke så lett å knipse han i fart med mobilkamera.

7510928430_bdc41443af.jpg

Skogen sin.

7510925486_04f11c1c8d.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går gikk jeg tur/retur Skullerudstua - Mariholtet, som ligger i østmarka i Oslo. Totalt ca 12 km. Stekende sol, men takket nei til solkrem, blir da ikke brent i skogen tenkte jeg (angrer i dag, for sola tar visst i skogen en skyfri dag i juli (tenke seg til)). Møtte på to døde mus med lang snute, en død orm. En gedigen levende padde og et nærgående ekorn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag-fredag denne uka gikk vi den såkalte Trekanten i Trollheimen. Turfølget var meg og samboer, hunden vår Thorvald, en finsk lapphund på litt over året, og mammaen hans (som vi passet) på ca 4 år.

kart+trollheimen.jpg?o=30753&w=311&frame=0&ee=

Startet i sør ved Gjevilvasshytta, gikk nordover mot Jøldalshytta, overnattet like ved hytta, gikk så vestover til Trollheimshytta via Svartåadalen, og overnattet like ved den hytta, før vi gikk sørover tilbake til Gjevilvasshytta, hvor bilen var! Det tok tre dager, men med laaange dagsmarsjer. Vi hadde med to hunder som ikke helt var i toppform (skal ikke skryte på oss toppform vi mennesker heller, da), i tillegg til at vi gikk med full oppakning, så dagsmarsjene ble mye lengre enn Turistforeningen beregner :P Dag 1 og 2 gikk vi rett over 10 timer, og siste dagen gikk vi i 11,5 time. Men vi tok oss tida, for vi ønsket ikke at hverken vi eller hundene skulle gå på en smell. Siden vi hadde med oss all mat samt telt hadde vi jo faktisk mulighet til det også, hehe.

Dag 1 var en fin tur blant de mer slake delene av Trollheimen (for all del, vi var nå oppe på ca 1100 moh), fantastisk nydelig terreng! Traff både sauer og reinsdyr, og hundene var i ekstase (men oppførte seg pent da!).

528925_10151943142195341_2140978883_n.jpg

Dag 2 mellom Jøldalshytta og Trollheimshytta tenkte vi på som en kosetur gjennom en trivelig dal (Svartåadalen). Vel, not so much :P Mye snø i fjellene og høy vannføring gjorde at det ble utrolig mye knot og tidsbruk på å finne alternative ruter, menmen. Vi forventet det forsåvidt, og vi tok gikk jevnt og hadde jevnlige pauser, så det ordnet seg det og.

320397_10151943147650341_1856561322_n.jpg

Leirplassen vår ved ei seter like ved Trollheimshytta:

559245_10151943149545341_458001619_n.jpg

Dag 3, fra Trollheimshytta til Gjevilvasshytta var vi fullstendig klar over at kom til å bli den vanskeligste etappen, og det ble det. Starter med bratt oppstigning opp til Skallen (1226 moh) og Mellomfjell, som vi kjente i hele kroppen. Jeg innrømmer det gjerne - jeg sprakk så det sang første timen. Da gikk vi en bra stigning i skog, det var sol, blå himmel og fullstendig vindstille, og jeg kokte både innvendig og utvendig. Fikk ligge rolig på en kald stein i et kvarter, fikk i meg godt med vann og litt spekemat (fantastisk turmat, btw!), og vi pakket om sekkene litt (jeg har verdens beste samboer :wub:), så klarte jeg å hente meg inn skikkelig, og holdt veldig godt resten av turen. Fantastisk! Denne etappen var den mest spektakulære by far, men det syns jeg vi fortjener når den er så tøff :P Utrolig flott tur, da.

Trollhetta ble kun beskuet på avstand

599918_10151943150610341_120170013_n.jpg

Vestover sett fra Mellomfjell

484098_10151943151520341_31204753_n.jpg

På vei ned fra fjellet traff vi en liten hindring

529114_10151943153720341_719252168_n.jpg

Der skulle vi egentlig vært over, gitt... Det gikk ikke helt. Men vi fikk vadet over lengre opp i elva, og det ble heldigvis ikke så lang omvei som vi trodde. Selv om det ble kaldt, og vi hadde klissvåte sko resten av turen. Jaja.

Endelig kommet oss slik at vi ser Gjevillvatnet, hvor bilen vår står parkert! Et godt syn, selv om turen har vært fabelaktig!

391425_10151943154355341_1915200451_n.jpg

Verdens beste turkompiser:

547576_10151943145175341_1677022300_n.jpg

Sita bakerst og min Thorvald i forgrunnen.

Har en million flere bilder, men prøvde å begrense meg nå :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig tråd! Skal absolutt bidra her altså. Formen til både meg og Shensi er heller laber, så det er rolige dager for tiden. Men forhåpentligvis blir det endring på det, så snart vi finner ut hva som feiler oss begge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde i døren da jeg kom hjem i dag, og tok en skikkelig skogs- og fjelltur med Hermes. Merker det er noen dager siden sist, og det var skikkelig deilig på tur i dag. Vi tok noen mindre stier, som til slutt ikke var sti i det hele tatt, noe Hermes syns var kjekt (han hoppet og spratt i lyngen). På vei tilbake, ned fra Løvstakken, forsøkte Hermes å fly ned en steinur og slo kneet sitt i fjellet, noe som resulterte i et kutt. Typisk han, til tross for at han har temmelig god koordinasjon og er vant til å gå disse stedene. Av og til har han litt vel god selvtillit ned bratte fjellsider.

Vi fant, vi fant...

7543607090_e6dac4d34f.jpg

Hermesgutt.

7543597222_344cdc777d.jpg

Denne gikk Hermes med i kjeften et par minutter før jeg skjønte hva det var...

7543577462_2d814ab92f.jpg

Sikte inn mot Løvstakken.

7543534550_e000faec5d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster og jeg gikk tur i dag. Vi skulle rundt Skarvannet, som er nesten som Sognsvann i Molde. Faktisk oppdaget jeg at det må være tilsvarende distanse rundt også? Ihvertfall jogget vi intervaller til vi var kommet til en sving på slutten av runden, når jeg innså at dette var altfor kort. Så da snudde vi og jogget intervaller tilbake, og fikk totalt en tur på drøye 5 km på litt under en time. Kovu var skikkelig slitsom og skulle snuse hele tiden, så det var mer 40 kg motvekt enn 40 kg motor...

Runde med kart og greier: http://www.sports-tracker.com/#/workout/simira/8fmbms76tvt3ekv8

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeendelig kan jeg bidra ordentlig her igjen. Hadde en 6-7km tur på onsdag, en trekommato kmtur på torsdag til hest, men det er strengt tatt det eneste. Helt til i dag.

La i vei til hest, jeg på Bugen og Lusa løs bak, ingen bilveier eller fristende hager mellom oss og snaufjellet. :D Turen tok ca to timer og var 11,39km lang. Helt fantastisk natur! Endel stigning da.

Tar litt av med bilder her, men stille i tråden så da kan jeg vel tillate meg litt. :D

Lille tøtta vil helst være med, men må jo ete samtidig, så ble mye løping på henne, og pauser for å ete under veis. Men hun hadde hele tiden kontroll på hvor vi var og hvilken vei vi gikk.

7569871952_bd852ec8c3_z.jpg

Jeg trodde jeg var bortskjemt med flotte turområder på rena jeg, helt til jeg kom hit!

7569868930_edef8d53f2_z.jpg

7569861748_9b8df5c847_z.jpg

Neste gang det er fint vær så skal jeg ha med sekk med drikke og niste til meg, kamera og gulrøtter og så skal vi opp på den høyeste toppen bak der, som er rundt 1500m over havet. Den hytta der ligger på 1000 meter. Kjæresten bor på omtrent 800meter over havet. Så blir noen høydemeter i stigning.

Bannet litt over at jeg ikke hadde med annet enn mobilkamera - var et helt fantastisk lys!

7569859742_8c5bd7ae06_z.jpg

Løpelus!

7569855270_17267c3ba8_z.jpg

Hun hang bak oss på hele veien opp, men på tur hjem igjen så var hun faktisk foran oss endel, til Bugens store frustrasjon. :lol:

Regnet kom og tok oss et par hundre meter over gården, og alle sluser bare åpnet seg, og vi var vel gjennombløte alle tre før vi kom til gamlefjøset - så var deilig å bli tørka litt og stå og vente til regnet gav seg før de måtte ut på beitet igjen.

7569853690_755d1b0d6f_z.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så glad jeg blir av å se hvor mye du koser deg med jentene Raksha. Og det så ut som en helt fantastisk tur!

Hvis du flytter opp, så kan du begynne med turistridning. :) Da kommer jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så glad jeg blir av å se hvor mye du koser deg med jentene Raksha. Og det så ut som en helt fantastisk tur!

Hvis du flytter opp, så kan du begynne med turistridning. :) Da kommer jeg!

Tenkte på det på turen i går at jeg tror kanskje jeg må begynne med noe sånt etterhvert. Hvertfall ha minst en til ridehest her. Det er helt utrolig fint her! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var motiverende lesestoff, flott å høre om fine turer andre har hatt. Idag har jeg hatt en veldig deilig, men hundeløs tur. Jeg putta musikk i øra og et mål om å gå rundt golfbanen, samt et håp om å klare det på en time uten å vite hvor langt det egentlig er, men her ser dere resultatet:

15.juli%252C12.jpg

Som dere sikkert også ser så glemte jeg å skru på RunKeeper det første stykket av turen, men det ble en runde på ganske nøyaktig en time, og turen var 5,23km.

Her har jeg tidligere ridd turer innover, så nå har jeg mange gode mål innover i skogen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dårlig tid på ettermiddagen idag, så det ble bare en kort strandtur.

Vi får ta en lengre tur ikveld :)

15072012.jpg

15-07.jpg

Så fin strand! På kartet ser det ut som dere gikk tur ute i vannet hihi.

Tenkte på det på turen i går at jeg tror kanskje jeg må begynne med noe sånt etterhvert. Hvertfall ha minst en til ridehest her. Det er helt utrolig fint her! :D

Jaa, det må du! :D

Dette var motiverende lesestoff, flott å høre om fine turer andre har hatt. Idag har jeg hatt en veldig deilig, men hundeløs tur. Jeg putta musikk i øra og et mål om å gå rundt golfbanen, samt et håp om å klare det på en time uten å vite hvor langt det egentlig er, men her ser dere resultatet:

15.juli%252C12.jpg

Som dere sikkert også ser så glemte jeg å skru på RunKeeper det første stykket av turen, men det ble en runde på ganske nøyaktig en time, og turen var 5,23km.

Her har jeg tidligere ridd turer innover, så nå har jeg mange gode mål innover i skogen :)

Det var sprekt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...