Gå til innhold
Hundesonen.no

Jokking og vasking?


Kristinita
 Share

Recommended Posts

Lillegutten Ecko ble funnet ute i skogen av familiehunden vår Balder (bordercollie),han var ca 2mnd gammel da. Den ble flydd hit sammen med Balder etter en ferietur Balder hadde med filletanta mi i Krikenes. Ecko er en skogsmix av 5 forskjellige raser,ikke det at jeg tror dette har noe betydning for oppførselen hans..

Saken er den at han har bodd med Balder siden vi fikk han,så Ecko blir jo lillebror og spiller litt på at han er minsten. Nå er Ecko blitt veldig stor og har vokst seg større enn Balder så han blir jo tung når han jokker på Balder. Når di leker og han blir ivrig så begynner jokkingen,den kan også plutselig komme i starten av leken,men for det meste skjer det når han blir overivrig. Da får han kjeft for det med en gang det skjer,men han "driter" i den kjeften eller glemmer den etter et par minutter. Ekco har akkurat blitt 1 år nå og for en mnd tid siden begynte han å vaske utstyret til storebror Balder,noe jeg også kjefter på han for,jeg synes ikke det er så morsomt.. Hvorfor gjør han det? Jeg vet jokkingen kan bety dominans og at han kanskje prøver og dominere storebroren sin,men jeg er usikker på om han er voksen nok til å skjønne hva han driver med,om det er lek eller om det er dominans??

Med andre hunder så prøver han seg også med jokking,og gjør dette ofte når han blir overivrig hvis det er gjenglek,da tar jeg han bort og holder han,da får han en time-out i et par min,men det hjelper bare max et par min så er han på'n igjen...?? Treffer han nye hunder så jokker han nesten med engang,virker som han tror at det er hilsing eller at dette er populært?

Før dette startet la han seg på rygg og underdannet seg di andre veldig ofte,men føler det har snudd seg??

Noen tips??

På forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nevnte til en hundetrener att hundene våre jokket på hverandre så sa hun att vi bare skulle dele dem fra hverandre, "det er mangel på respekt" sa hun..Vi pleier ikke å stoppe dem da, vi har mere trua på att de ordner opp sjøl. :)

Gjør heller rolige ting som det er nevnt over her . :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nevnte til en hundetrener att hundene våre jokket på hverandre så sa hun att vi bare skulle dele dem fra hverandre, "det er mangel på respekt" sa hun..Vi pleier ikke å stoppe dem da, vi har mere trua på att de ordner opp sjøl. :)

Gjør heller rolige ting som det er nevnt over her . :)

Dere bør skille de, det er urettferdig å forvente at de bare skal fikse det sjøl, for det der kan fort utvikle seg til rein mobbeatferd. Jokking er stort sett utslag av stress, usikkerhet etc, med mindre det er løpetid inne i bildet. Så gjør både den som jokker og den som blir jokket på en tjeneste ved å stanse det når det forekommer.

Trådstarter; det der høres ut som stress, ikke dominans. Dropp frislipp og vill lek med andre hunder, og stopp jokking mellom deres egne hunder med en gang det oppstår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasterer bikkja. Det er en blandingshund, og skal vel aldri benyttes i avl? Da er det bedre for bikkja og slippe driftene(stress) sine. Nå er jo dette en unghund i puberteten (var han ikke litt over året?), så jukking er jo normalt i denne alderen.

Kan ikke kastrering ha motsatt virkning også på en stresset hund? kan det ikke bli værre?

Kunne jo prøvd slik kjemisk kastrering i første omgang å se hvordan det virker på denne hunden...kanskje...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...