Gå til innhold
Hundesonen.no

Maries utflytningstråd


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

I morgen skal jeg flytte ut, og dette blir aller første gang jeg flytter, så jeg føler meg litt alene og ensom. Derfor trenger jeg litt diverse tips fra dere. Alt som er nyttig når det kommer til det å flytte ut :) Bla annet trenger jeg hjelp til innredning og gode tips til matlaging, billig produkter å handle osv.

Først innredning. Her er noen vakre mobilbilder tatt av leiligheten uten lys. Den er på hele 30 kvm og er en hybelleilighet bestående av ett rom.

Utsiden - min leilighet er den med de 3 nederste vinduene. Fin tisseplass utenfor for Blondie, og en liten parkeringsplass til meg, men innkjørselen er supertrang så jeg har ikke turt å kjøre inn enda.

WOyJz.jpg

Felles gang. Min leilighet til venstre.

Oe78C.jpg

Inngangsdør helt til venstre i bildet og kjøkkenet. Legg merke til hvor kjøleskapet er plassert da det har betydning for å forstå resten av leiligheten.

eksks.jpg

Stuedelen. Her ser vi kjøleskapet helt til venstre i bildet. Kjøleskapet skal nok flyttes litt nærmere mot kjøkkenet, mer spesifikt mellom de to vinduene nærmest kjøkkenet. Da blir det bedre plass i stuedelen.

8pXzX.jpg

Siste hjørnet av leiligheten. Brukt som soveromskrok tidligere. Men om folk har andre ideer til hvor sengen kan stå, så kjør på. Sofakanten kan sees helt til venstre i bildet. På bildet står stuebordet på høykant, og en stor kommode helt til høyre i bildet.

8R62s.jpg

Så har vi badet. Fantastisk lite :D

mgME1.jpg

Håper på å få plass til en hylle eller annen oppbevaring av håndkler ol på badet. Kanskje på høyre side av toalettet? Men da må jeg ha lukke eller tildekkingmuligheter. Ønsker ikke do vann og andre uhumskheter på håndklene mine!

sMM7J.jpg

Tips til matlaging trenger jeg da kjøkkenet kun har 2 kokeplater, en ovn og en mikrobølgeovn. Så enkle, raske og billige retter som kan lages med disse fantastiske hvitevarene hadde vært flott :) Jeg er også veldig glad i små snacks å spise som mellommåltid på jobben og hjemme, eks youghurt og frukt. Billige og gode tips til det mottas også gjerne :D

Andre tips jeg trenger taes i mot med takk!

Edit: Skjedd noe rart med teksten..

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I morgen skal jeg flytte ut, og dette blir aller første gang jeg flytter, så jeg føler meg litt alene og ensom. Derfor trenger jeg litt diverse tips fra dere. Alt som er nyttig når det kommer til det

Oppbevaringsplass får du aldri nok av!

Endelig en liten oppdatering, og den vil bestå mest av bilder! Hva syns dere? Først litt fra nabolaget mitt. Vi har bla Bergens største tønnebål her, som jeg var å tittet på Sankthans. En lite

Så spennende MM! Grattis med eget krypinn! Jeg er for gammel til å ha noen gode tips her annet enn at det er superviktig at du gjør det koselig for deg! (trivelig belysning stortsett og så sterkere lys akkurat på arbeidsflater etc). Foreslår at du ser i Ikea katalogen på nettet for tips.. er vel Ikea som er flinkest på praktiske dubbeditter for liten plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dobbeltposte fordi Soelvd ga meg tips, men kunne ikke skrive selv her nå.

Ica MAXI har 50 % på alt i butikken på mandag, der kan jeg finne mye lurt :D

Edit: Oy, her var det jo mange svar! Ble ingen dobbeltpost.

Mokken: Er ikke så glad i wok, men jeg kan jo prøve meg frem og se om jeg finner noe jeg liker. Typen er veldig glad i det, så får lage det når han kommer på besøk! :D

Madam mim: Lite bad er jo faktisk ok, da er resten av leiligheten større :D

TonjeM: Jeg har store planer om å gjøre det koselig for meg selv der :D Det er viktigst nesten! Jeg skal bare ha ting jeg liker der, så jeg slipper å se en stygg stol, eller et stygt bilde hver dag og bli irritert på det :P Med så liten plass, skal alt være perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lys og fin leiligheten er! Deilig med noe som er relativt nyoppusset. :)

En loftsseng hadde jo egentlig vært midt i blinken, hvis du er villig til å investere i litt nye møbler? Da kan du enten ha sofaen stående under den, eller du kan bruke den ledige plassen til oppbevaring. Hvis du vil beholde sengen du har, ville jeg brukt veggplassen over senga til oppbevaring - det går an å kjøpe vegghyller, men hvis du får lov av utleier til å henge opp, blir det ryddigere og mindre støvete med veggskap. Ikea har ulike typer som ikke koster så alt for mye. Det går til og med an å bruke kjøkkenskap, så får du noe som matcher det du har der fra før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matprat.no

Ellers: regner med at du ikke har tenkt å bli boende her for alltid, så tenk litt på det når du innreder o.l. Det er bare bra å gjøre det hjemmekoselig, men det er greit å ikke samle altfor mye ting, for du skal gjerne flytte igjen senere og da er det greit å ikke ha altfor stort flyttelass. Mye ting selges billig brukt på finn.no f.eks., så det kan jo være en måte å spare litt penger på.

Grattis med eget krypinn! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende MM! Grattis med eget krypinn! Jeg er for gammel til å ha noen gode tips her annet enn at det er superviktig at du gjør det koselig for deg! (trivelig belysning stortsett og så sterkere lys akkurat på arbeidsflater etc). Foreslår at du ser i Ikea katalogen på nettet for tips.. er vel Ikea som er flinkest på praktiske dubbeditter for liten plass!

Ja, IKEA har jo innredet leiligheter i div. størrelser, alt fra 20 kvm til 75 (sånn circa), i butikken. Mange nyttige tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flyttet hjemmefra husker jeg jeg reagerte på hvor mye det egentlig koster når man skal kjøpe alle mulige kjøkkensmåting på en gang. Sånne som bare "er der" når man bor hjemme med foreldre som fikser og ordner :) Jeg tenker på sånne ting som fryseposer, matpapir, bakepapir, folie, salt, pepper, zalo, osv osv osv.. Sånne ting man bruker bare bittelitt av og som holder en evighet.

Ellers er jeg veldig fan av å lage middag som man kan fryse ned og varme opp, evt lage restematkalas av. Jeg vet det ikke er så mange som synes restemat er stas, men jeg liker det :) For eksempel, å lage en megasvær gryte med kjøttsuppe eller grønnsakssuppe, fryse ned i porsjonsbokser eller noe, så kan du tine i mikron og vips, nam, god mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lys og fin leiligheten er! Deilig med noe som er relativt nyoppusset. :)

En loftsseng hadde jo egentlig vært midt i blinken, hvis du er villig til å investere i litt nye møbler? Da kan du enten ha sofaen stående under den, eller du kan bruke den ledige plassen til oppbevaring. Hvis du vil beholde sengen du har, ville jeg brukt veggplassen over senga til oppbevaring - det går an å kjøpe vegghyller, men hvis du får lov av utleier til å henge opp, blir det ryddigere og mindre støvete med veggskap. Ikea har ulike typer som ikke koster så alt for mye. Det går til og med an å bruke kjøkkenskap, så får du noe som matcher det du har der fra før.

Ja, den er ganske nyoppusset, og det er deilig :D Loftsseng blir det ikke, det hadde vært praktisk, men jeg syns egentlig det ser for dumt ut + jeg trenger ekstra sitteplasser og da er sengen genial. Og vegghyller har jeg tenkt mye på, men jeg får egentlig ikke lov til å skru opp ting som vil lage merker. Men mamma mener at om jeg sier at det jeg skrur opp kan bli igjen i leiligheten, så får jeg kanskje lov :)

matprat.no

Ellers: regner med at du ikke har tenkt å bli boende her for alltid, så tenk litt på det når du innreder o.l. Det er bare bra å gjøre det hjemmekoselig, men det er greit å ikke samle altfor mye ting, for du skal gjerne flytte igjen senere og da er det greit å ikke ha altfor stort flyttelass. Mye ting selges billig brukt på finn.no f.eks., så det kan jo være en måte å spare litt penger på.

Grattis med eget krypinn! :D

Jeg tenker ikke å ha døds mye i leiligheten, men litt sånn bordbrikker, stolputer, puter til sofa, tallerken ol skal være fint. Jeg er veldig nøye på å ikke skaffe meg for mye. Det har jeg uansett ikke plass til.

Ja, IKEA har jo innredet leiligheter i div. størrelser, alt fra 20 kvm til 75 (sånn circa), i butikken. Mange nyttige tips der.

Jeg så på en som var 35 kvm. De fikk plass til MYE i den. Men nå er jo deres leilighet designet for at de skal få presset mest mulig inn på minst mulig plass (altså fasongen på den også), men jeg fikk en del nyttige tips fra den likevel :)

Da jeg flyttet hjemmefra husker jeg jeg reagerte på hvor mye det egentlig koster når man skal kjøpe alle mulige kjøkkensmåting på en gang. Sånne som bare "er der" når man bor hjemme med foreldre som fikser og ordner :) Jeg tenker på sånne ting som fryseposer, matpapir, bakepapir, folie, salt, pepper, zalo, osv osv osv.. Sånne ting man bruker bare bittelitt av og som holder en evighet.

Ellers er jeg veldig fan av å lage middag som man kan fryse ned og varme opp, evt lage restematkalas av. Jeg vet det ikke er så mange som synes restemat er stas, men jeg liker det :) For eksempel, å lage en megasvær gryte med kjøttsuppe eller grønnsakssuppe, fryse ned i porsjonsbokser eller noe, så kan du tine i mikron og vips, nam, god mat :)

Jeg har fått med en del ting hjemmefra av boller og kjøkkenredskap (snilleste foreldre! :D ) inkludert en svææær bolle fylt med alle mulige slags krydder, så den delen er dekket. Men ja, jeg tenker at oppvasksåpe ol blir kjeeempe kjedelig å kjøpe, så jeg har ønsket meg div slikt i innflytningspresang av venner :lol: Jeg elsker restemat! Jeg har store planer om å lage masse mat så jeg kan ha med som mat på jobben ol :) Godt tips! Men jeg er veldig fan av tuppervare bokser og andre bokser til oppbevaring av mat, fremfor fryseposer som må kastes. Miljøvennlig :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjøpe sånne kjedelige husholdningsprodukter når de er på tilbud. Sure penger hver gang!

Gjør oppvasken alltid samme dag!! Har lett for å samle seg.

Kjøp masse dopapir på en gang.

Gi deg selv noen dager til å føle deg hjemme, det er ikke uvanlig å føle seg litt ensom og what to do de første dagene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med endelig leilighet! :D Hvor i byen er den?

Jeg eeelsker innredning og interiør! Syntes det var kjempe gøy å fikse og trikse i leiligheten da jeg flyttet for første gang... Men dumt at du ikke får henge opp ting på veggene - da veggene er kjempe grei å ha til hyller for oppbevaring, og bilder for hyggens skyld (spesielt dere som har så mange fine bilder).

Skuffer under sengen er ikke dumt! Greit å ha en plass å stue bort sengetøy, tepper og diverse. Kanskje du kan ha en reol som skillevegg mellom seng og sofa? Da får du en koselig liten sovekrok, samt at du får en følelse av å ha to små rom i ett. Og med liten plass kan det være greit å ha et stuebord med hylle under til plassering av PC, fjernkontroller og diverse. Og en sovesofa med sjeselong, som også har oppbevaringsrom under sjeselongen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mann flyttet inn på 36 kvadrat når vi flyttet sammen. Og der bodde vi i over tre år med hund, katt og tre fugler. Helt utrolig så hadde de klart og lage vegger slik at soverommet var adskilt ( man måtte sette opp senga inne på soverommet, for rommet var like stort som ei seng ;) ). Vi fikk akkurat plass til en hjørnesofa i stua, og TV sto på en andre veggen. Da klarte man akkurat og gå i mellom. Under ene vinduet fikk vi plass til Ita sin seng, og på veggen uten vindu sto fugleburet.

Kjøkkenet var en vask, et underskap med to kokeplater og et kjøleskap. Men vi fikk henge opp hva vi ønsket, så ved og flytte underskapet fikk vi inn stekeovn, og så hengte vi opp overskap hele veien over benken og komfyren.

Badet var egentlig ganske greit. Trangt, men greit!

Vi trivdes kjempegodt, både med beliggenheten og de vi bodde hos. Men på den tiden var vi unge, og jeg må nok innrømme at det nok ble spist flere middager hos foreldrene våre enn hjemme.

Kjøp det du MÅ ha, og så ta det litt om litt. Det er utrolig hvor lite man klarer seg med. Om man vasker opp etter hvert måltid så trenger man kanskje bare en kasserolle og en øse. Om du har lite skapplass til glass og lignende tenk på det når du kjøper glass, slik at de kan stables og ikke må stå ett og ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredje gangen jeg prøver å svare dere, har klart å fjerne alt jeg har skrevet to ganger og blitt veldig deprimert :P Dere er nesten for flinke til å svare i denne tråden :D

Du får henge opp plakat på do; her sitter alle og tisser! Alt annet er dødsstraff! :P

Hahah, jeg vurderer det :D Men jeg fant et skap som var kort, men høyt på Ellos til å ha på badet :D Det må jeg se nærmere på.

Har du plass til fryseboks så kan du spare mye penger på å kjøpe stort når det er tilbud på ting. Kjøtt/fisk ol. som kan fryses. Lage store porsjoner og fryser ned.

Han som flytter ut fra leiligheten min skal selge sin fryseboks, mulig jeg kan kjøpe den. Tenker å prøve å fore Blondie på V&H og da er det lurt med fryser.

Hva med en slik seng fra ikea med skuffer under? Har en venninne som har en slik, superpraktisk! Der kan alt du ikke kan lagre "pent" puttes.

Grattis med eget i hvertfall :)

Jeg kommer til å ta med den sengen jeg har, og det er rammemadrass, men jeg har kjøpt sengekappe, så jeg skal putte noen billige, stygge sengeskuffer under der :D

Prøv å kjøpe sånne kjedelige husholdningsprodukter når de er på tilbud. Sure penger hver gang!

Gjør oppvasken alltid samme dag! Har lett for å samle seg.

Kjøp masse dopapir på en gang.

Gi deg selv noen dager til å føle deg hjemme, det er ikke uvanlig å føle seg litt ensom og what to do de første dagene.

Takk for tips!

Ja, jeg kan tenke meg at det blir litt ensomt til å begynne med. Jeg skal prøve å finne på mye rart da. Jeg har leid serie på biblioteket frem til jeg har internett, tenker å gå turer i nabolaget og bli kjent der, begynne å trene skikkelig osv :D

Gratulerer med endelig leilighet! :D Hvor i byen er den?

Takk, den ligger på Laksevåg!

Det var masse huller i veggen, så jeg har tatt bilder det og skal sende til huseier, så får vi se hva han sier om det. Blir jo finere om jeg henger noe opp for å dekke hullene da!

Blir nok ingen reol, jeg tenker å bruke sengeplassen til sitteplass når folk er på besøk. Stuebordet har en hylle under :D Sofaen som står er der er den som kommer til å bli der, det er en stor sovesofa. Ingen oppbevaring under den da, desverre. Men jeg har stort garderobeskap og 3xkommoder!

Kjøp det du MÅ ha, og så ta det litt om litt. Det er utrolig hvor lite man klarer seg med. Om man vasker opp etter hvert måltid så trenger man kanskje bare en kasserolle og en øse. Om du har lite skapplass til glass og lignende tenk på det når du kjøper glass, slik at de kan stables og ikke må stå ett og ett.

Godt å høre at det kan funke med så liten plass :D

Økonommannen min sier: handle ukentlig og ha disiplin på at du spiser det du har :)

Takk, det skal jeg prøve å få til :) Nå i begynnelsen blir det litt styr i og med at jeg jobber seint og vil prøve å ta handlingen mens jeg drar hjem fra jobb. Men neste uke kommer jeg sterkere tilbake!

Kommer mer snart!

Edit:

Vi prøvde oss frem med litt ulike innredninger i dag, hvilken løsning syns dere er best?

Løsning 1: Kommoder med tv oppå inntil vinduet, sofa foran sengen. Sengen blir en liten koselig, hulekrok sak, fylt med masse puter hvor folk kan sitte akkurat som en kino sal bak om det er flere på besøk.

cLFbc.jpg

Løsning 2: Sofaen bak kjøleskapet, man får en følelse av at det er to rom, kjøkken og stue. Kommoder (totalt skal det bli 3 stk der tilsammen) med tv på helt inntil veggen med bildet, sengen helt til høyre.

7URAK.jpg

Løsning 3: Denne har jeg nesten slått fra meg. Det var slik han som bodde der før hadde det. Da blir tv'en stående bak kjøleskapet. Da kan jeg ikke ha kommodene mine med, for de tok for stor plass den veien, da må jeg kjøpe tv skjenk. Jeg syns egentlig løsningen så rotete ut :P Sengen helt til høyre.

dWlMm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Og tror absolutt ikke str skal være noe problem her nei :)

Syntes du har fått mye gode tips og vet ikke helt om jeg har noe å komme med, selvom jeg har flyttet noen ganger de siste årene. Kan vel heller komme med en advarsel om at mat er dyyyyrt når du faktisk betaler ALT selv, men kjør på med tilbud, frys ned rester som allerede nevnt osv.

Også sist men ikke minst! Hold av en liten plass om noen soniser bil besøke Bergen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte best løsning 1 - bortsett fra at sengen bak blir sitteplass for besøkende. Da blir dem liksom litt gjemt bak der :lol:

Om det er slik at du ofte har besøkende tilsvarende at du må bruke sengen som sitteplass, så tror jeg at jeg hadde gått for løsning 2.

Løsning 3 gjør du rett i å legge fra deg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...