Gå til innhold
Hundesonen.no

Svulst i pungen


Recommended Posts

Noen som har vært borti dette før?

Oppdaget i helga at min tre år gamle bichon havanais har en kul/klump/svulst på pungen. Det er litt vanskelig å forklare men det er en kul på størrelse med en ert. Den sitter ca midt mellom testiklene under huden. Vi var hos dyrlege i går og han hadde ikke vært borti en akkurat maken kul, men han sa at han var generelt veldig redd/skeptisk til kuler (det er jeg også). Han mente det ikke var en fettkul og den satt heller ikke fast i noen av testiklene. Nå har han litt forskjellig pigment på ballene, litt rosa og litt svart så det er litt vanskelig å si sikkert men det ser ut som at pigmentet er rosa der kulen er - men det kan det jo ha vært fra før av også da ;)

Biopsi ville han ikke anbefale meg så vi ble enige om å vente to uker så skal han sjekke den på nytt og kjenne etter forandring og så får vi finne ut hva vi gjør etter det. Men sånn som jeg skjønte det var det kastrering som var alternativet da det ikke gikk an til å skjære der kulen er for å bare fjerne den.

Er jo selvfølgelig veldig skeptisk og redd til å kastrere - har jo ikke lyst til at han skal endre personlighet og kanskje få andre mén av operasjonen. Men har jo heller ikke lyst til at hunden skal bli syk!

Noen andre som har vært borti noe lignende og har råd/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville han ikke anbefale biposi (jeg har ikke vært borti dette før, men er nyskgjerrig)

Krysser fingre for at det ikke er noe farlig! :)

Takk for det, krysser fingre og tær selv og er veldig bekymra - liker ikke at han kan være syk :(

Sånn som jeg skjønte det var det en fare for at man stakk litt for langt inn, og hvis det da var kreft i kulen kunne det gjøre at den ble hissig og kreften spredte seg fort :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for unødvendig kastrering, men om dyrlegen mener at det her kan være kreft og hunden din ikke er plaget med fryktaggresjon e.l. så ville ikke jeg nølt et sekund med og kastrere. Ikke så lenge alternativet kan være hund med kreft. Men og vente et par uker og se eptter forandringer er jo en grei plass og begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en kul på en av testiklene til vår forrige collie. Veterinæren sa noe om at det holdt å fjerne den ene testikkelen fordi det var sjelden det spredde seg fra testiklene. Husker ikke helt hva han sa, men det var noe sånt. Et år senere virket han så rar, klødde seg mye til ansiktet osv, og vi fikk en ordentlig sjekk på han, i narkose. Da viste det seg at han hadde kreft omtrent over alt, og levde et halvt år etter dette (på medisin, og uten tydelige plager). Det er ikke for å skremme, jeg var litt redd for å skrive dette. Grunnen til jeg gjorde det er at dersom veterinæren anbefaler å fjerne bare en testikkel, el, av samme grunn, så har du denne historien i bakhodet :) Må nesten nevne at vår hund ble 12,5 år, og det er fullt mulig svulsten og kreften (vet at ondartet svulst er kreft, men bare for å dele episodene) ikke hadde noe med hverandre å gjøre.

Krysser fingrene for at det ikke er noe farlig med din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en kul på en av testiklene til vår forrige collie. Veterinæren sa noe om at det holdt å fjerne den ene testikkelen fordi det var sjelden det spredde seg fra testiklene. Husker ikke helt hva han sa, men det var noe sånt. Et år senere virket han så rar, klødde seg mye til ansiktet osv, og vi fikk en ordentlig sjekk på han, i narkose. Da viste det seg at han hadde kreft omtrent over alt, og levde et halvt år etter dette (på medisin, og uten tydelige plager). Det er ikke for å skremme, jeg var litt redd for å skrive dette. Grunnen til jeg gjorde det er at dersom veterinæren anbefaler å fjerne bare en testikkel, el, av samme grunn, så har du denne historien i bakhodet Må nesten nevne at vår hund ble 12,5 år, og det er fullt mulig svulsten og kreften (vet at ondartet svulst er kreft, men bare for å dele episodene) ikke hadde noe med hverandre å gjøre.

Krysser fingrene for at det ikke er noe farlig med din hund

Er jo vesentlig da å vite om det var testikkelkreft som spredde seg, eller om kreften i testiklen var spredning fra en annen kreft..

Sent fra min iPad ved bruk av Tapatalk HD ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en kul på en av testiklene til vår forrige collie. Veterinæren sa noe om at det holdt å fjerne den ene testikkelen fordi det var sjelden det spredde seg fra testiklene. Husker ikke helt hva han sa, men det var noe sånt. Et år senere virket han så rar, klødde seg mye til ansiktet osv, og vi fikk en ordentlig sjekk på han, i narkose. Da viste det seg at han hadde kreft omtrent over alt, og levde et halvt år etter dette (på medisin, og uten tydelige plager). Det er ikke for å skremme, jeg var litt redd for å skrive dette. Grunnen til jeg gjorde det er at dersom veterinæren anbefaler å fjerne bare en testikkel, el, av samme grunn, så har du denne historien i bakhodet :) Må nesten nevne at vår hund ble 12,5 år, og det er fullt mulig svulsten og kreften (vet at ondartet svulst er kreft, men bare for å dele episodene) ikke hadde noe med hverandre å gjøre.

Krysser fingrene for at det ikke er noe farlig med din hund :)

Oi dette var skummelt å lese :cry: Husker du om kulen satt fast i den testikkelen som ble fjernet eller om den var "løs"? Kulen på min ligger midt mellom testiklene så blir det kastrasjon blir nok begge to fjerna - men tusen takk for at du delte for dette var viktig informasjon og hvis det blir foreslått å fjerne en så blir det ikke aktuelt fra min side! :twitch:

Jeg er ikke for unødvendig kastrering, men om dyrlegen mener at det her kan være kreft og hunden din ikke er plaget med fryktaggresjon e.l. så ville ikke jeg nølt et sekund med og kastrere. Ikke så lenge alternativet kan være hund med kreft. Men og vente et par uker og se eptter forandringer er jo en grei plass og begynne :)

Ja du har rett, jo mer jeg tenker at det kan være kreft jo mer sikker blir jeg på at det riktige er å kastrere. Er redd for at hvis jeg ikke kastrerer men venter å ser og han plutselig får kreft med spredning kommer jeg aldri til å få sove om natta igjen. Prøver å ikke sjekke kulen hver dag (fikk beskjed om å ikke tafse for mye på ham - sikkert både for å ikke irritere den og hvis jeg skjekker den fire ganger hver dag så ser jeg jo ikke om den endrer seg) men det er vanskelig :gaah: Kjempebekymra for fine gullet mitt :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du skal gå for kastering , hvis hunden din ikke har noe ''frykt'' ( hvis du skjønner hva jeg mener?)...

Vår er kastrert , siden ene testiklen hans falt ikke ned i pungen , den båre lå i buken ... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ble kasterert i går, veterinær syntes den hadde vokst litt og jeg kunne ta biopsi men jeg bestemte meg for å gjøre kastreringen med en gang siden jeg har vært så bekymra i over tre uker nå. Etter kastereringa viste det seg at den var større enn vi først trodde så da følte jeg litt mer at det var riktig valg.

Stakkars vofsen er ikke i form og er veldig irritert på såret så nå har jeg lagd en slags "body" han må ha på seg når han slikker mye på det og han er IKKE fornøyd for å si det mildt. Håper det går fort over. Om mellom en og to uker får vi svar på prøven om det er kreft eller ikke, er veldig spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, skal oppdatere når vi får prøvesvarene :)

Har ikke krage enda fordi veterinæren mente at vi kunne vente å se hvordan han reagerte først.

Noen var veldig opptatt av såret sa han mens andre brydde seg ikke noe særlig. Han nevnte noe om at noen hunder ble mer "desperate" hvis de fikk krage på og da ikke fikk røre såret i det hele tatt for å undersøke hva det var for noe :) Men skal se hvordan det går med den fantastiske bodyen jeg lagde først, han er mye roligere med den på så får jeg se om jeg får tak i krage hvis det ikke fungerer videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: har han ikke krage på seg ? det hadde vår

Hun skriver jo at hunden har body på istedet. Det er bedre. Da er det ingen vits med den plagsomme kragen, hvis man har body på. Gitt av bodyen sitter skikkelig da, og hunden ikke får kommet til såret. Hensikten er jo (med både body og krage) og forhindre hunden i å komme til på såret så det holder seg rent og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da fikk vi resultatet, det var heldigvis ikke kreft i kulen :) Så jeg føler meg slem som lot ham gjennomgå kastrasjonen med påfølgende komplikasjoner som endte med at såret måtte tas opp renskjæres og sy på nytt :/ Men føles samtidig veldig veldig godt at det ikke var kreft og jeg håper jeg får beholde hunden min i mange mange år :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi resultatet, det var heldigvis ikke kreft i kulen :) Så jeg føler meg slem som lot ham gjennomgå kastrasjonen med påfølgende komplikasjoner som endte med at såret måtte tas opp renskjæres og sy på nytt :/ Men føles samtidig veldig veldig godt at det ikke var kreft og jeg håper jeg får beholde hunden min i mange mange år :)

Så bra det ikke var kreftceller i kulen!

Flott at du oppdaterte oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...