Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte og hvordan trener du?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan folk trener? Jeg vil veldig gjerne bli mer aktiv, men sliter litt med å presse meg selv. Jeg har nettopp begynt å jogge en halvtime-time hver morgen, før frokost. Jeg gjør det så tidlig fordi jeg som regel er trøtt når jeg kommer hjem etter en lang skoledag, og jeg klarer da ikke å presse meg selv til og ut å jogge. På dag/kveldstid går jeg tur med Laika... Hvor lenge turen varer varierer veldig. Noen dager blir det ikke mer enn en halvtime, mens andre dager går vi i to timer.

Så, hva trener du, har du noe fast opplegg du følger? Og hvorfor trener du? For å holde deg i form, gå ned i vekt, holde vekta, andre grunner?

Og til sist, hva motiverer deg?

Det som motiverer meg er vel helst hunden. Jeg vet at hun krever en del, og da føler jeg meg bra om jeg gir henne en lang gåtur, og en joggetur. Jeg hører ikke på musikk når jeg jogger, fordi jeg må høre hva som skjer rundt meg, spesielt når Laika er med. Jeg sliter med motivasjonen, men prøver likevel å presse meg ut hver dag :) Å trene med venner funker ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på spinning hver mandag, jeg liker at noen andre forteller meg hva jeg skal gjøre. Siden jeg er personlig trener selv syns jeg det er veldig kjedelig å måtte tenke for meg selv, jeg vet hva som er fornuftig og hva som virker osv, men blir som sagt lei av å trene meg selv eller bestemme hva jeg skal gjøre.

Nå holder jeg også bootcamp en gang hver uke, og når jeg kommer tilbake fra ferie blir det to ganger i uka. Så jeg må planlegge de øktene, og da kjører jeg gjennom de fleste øvelsene hjemme for å finne ut av hvordan det føles og fungerer sammen, og så gjør jeg også en del av det sammen med deltakerne mens de holder på (men ikke hele programmet sammen med dem, da hadde jeg ikke klart å instruere samtidig, pluss at jeg må se på dem for å sørge for at de gjør ting rett). Med PT-timer så viser jeg også hva de skal gjøre, men det er jo kanskje to tre repetisjoner på hver øvelse så jeg blir ikke akkurat sliten av det.

Prøver å få til en dag med styrketrening også i løpet av en uke. Så har jeg også et nytt mål om at jeg vil bli bedre til å jogge, men det er nedprioritert for tiden gitt :P

Min motivasjon er i prioritert rekkefølge:

1. Fysisk utseende

2. Forbedre prestasjon

3. Helse

Helse er sist fordi jeg er fortsatt ung og ikke har noen helseproblemer, jeg er balansert i musklene (altså ikke noe knær som vingler inn eller ut, bra holdning, ingen hverdagsproblemer osv). Jeg vil tro at når jeg blir eldre endrer rekkefølgen seg og helse kommer til å krype oppover :)

Akkurat nå er den sterkeste motivasjonen at jeg skal til Thailand om 33 dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at jeg brydde meg mye mer om å trene, og likte det. At jeg hadde blitt motivert av resultater og sånt... Men det blir jeg absolutt ikke. Så treningen min er at jeg rir 3-4 dager i uken, og de dagene jeg ikke rir så longerer jeg/går tur med han. Itillegg går jeg jo tur med de fire hundene våre, og er på zumba to dager i uken om jeg rekker + agility trening en dag i uken. (Som jeg blir usannsynlig svett og får brukt meg selv, faktisk :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å trene igjen nå, og trener 3 ganger i uka. Gjør det utelukkende fordi jeg har en kropp som trenger trening for å ikke få vondt i knær og rygg, + hvis jeg lar kroppen forfalle vil jeg få hunchback når jeg blir gammel pga arvet ryggrad som er teit :| Også syns jeg treningsstudio er kjeeedelig, så jeg trener kun styrke, helst frivekter og ganske intenst for å bli fort ferdig, hehe. Er aldri på treningsstudio mer enn en time, men nå er jo den måten å trene på veldig effektiv også :)

Ellers er jeg generelt aktiv, det er en halv mil til skolen og jeg sykler hver vei (nå er det bare nedoverbakke på vei til skolen, og det er ikke akkurat en treningsøkt, men da får jeg til gjengjeld en heftig treningsøkt på vei tilbake. Klarer liksom ikke å sykle uten å ta i så mye jeg klarer :P ). I tillegg får Nansen gjennomsnittlig en mil tur om dagen; 2-3 ganger i uka jogger jeg med ham (evt sykler, men da blir jeg ikke akkurat særlig svett treig som han er), og om vinteren blir det noen mil på ski i løpet av uka, men det er liksom ikke trening det er bare koooos :)

Før trente jeg kampsport, på det meste var jeg oppe i 25 timer i uka. Veide nesten åtti kilo (nå veier jeg 60...) og hadde ikke høyere fettprosent enn nå. Ganske butch, og veldig rart, for egentlig er jeg et naturlig beinrangel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å trene minst tre ganger i uken. Har hatt et lite opphold rundt eksamenstiden, men er i gang igjen nå. Har startet på et slags løpeprogram fordi jeg har store (litt for store) planer om å løpe halvmaraton til høsten.

Min motivasjon prioriteres veldig likt som IW. Helse er på en måte en bakgrunnsfaktor for meg, fordi jeg ønsker å forebygge.

Opplegget mitt nå er tre kondisjonsøkter i uka (foreløpig intervaller). Skal få presset inn minst en styrkedag i tillegg til noen styrkeøvelser etter en løpetur i uka. Jeg syns det er lettest å trene om morgenen. Mest fordi hjernen ikke er helt i gang så jeg rekker ikke fortelle meg selv at jeg ikke orker :P Hvis jeg planlegger trening om ettermiddagen må det bli en time på studio (fellestrening), som spinning, step eller lignende. Var flinkere til å gå på sånne timer før fordi de har så godt utvalg på Elixia. Men har byttet studio (pga pris) så er skjeldent på timer nå. Bortkastede penger egentlig :lol:

Har skikkelig lyst til å starte på en egen sport, eks tennis, squash, dans eller noe... Liker godt trening hvor man må tenke mye :) (jogging er med andre ord en dum aktivitet for meg, men jeg har et håp om at jeg vil like det bedre hvis jeg får litt mer mestringsfølelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger 8-9km annen hver dag. Også skal jeg begynne å trene styrke på treningssenter, men det har jeg ikke begynt med enda.

Det som motiverer meg er at jeg vil komme i litt bedre form frem mot sommeren. Ned i fettprosent og opp i muskelmasse. Og selvfølgelig at joggeturene er noe Nora liker og har godt av også! :D Jeg bruker også Runkeeper appen som man kan laste ned på mobilen, som tar tiden, måler kilometrene, gjennomsnittsfart, kaloribruk og legger turen inn på et kart. Veldig motiverende synes jeg! Også bruker jeg god musikk på øret når vi er ute. Veldig motiverende til å gi litt ekstra når man egentlig vil stoppe opp å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater trening, men er så heldig at jeg har tilgang på Aktiv på dagtid, som i Oslo har et utrolig bra tilbud. Dermed kan jeg veksle mellom hva jeg trener, og går ikke så fort lei.

Noe av treningen min består åpenbart av turer med hundene, jeg prøver å få minst en langtur i løpet av uka. Jeg har også fri to dager i uka (ufør/aap), og trening er prioritert de dagene. Tirsdager har jeg valget mellom vanngymnastikk (som jeg liker, men har gått litt lei av) og saltimer som spinning, styrke, zumpa, pilates, yoga eller aerobic-ish. Fredager går jeg ofte en lang tur med lillesøster som også prøver å trene (det er ofte da den ene langturen med hundene). I tillegg blir det ofte en tur til med litt lengde i løpet av uka, og nå til uka skal jeg prøve å sykle til jobb en dag (7 km nedoverbakke til jobb, helt fint, hjem igjen, ikke fullt så mye).

Gikk på dansing (Lindy hop) en stund, veldig bra trening men gikk lei av det. Lurer på å prøve meg på jazz- eller musikaldans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har forøvrig tips til hvordan unngå å se på klokken når man er på saltimer :whistle: Jeg egentlig ikke å konsentrere meg fordi jeg synes det er helt gørr, så ender med å bare telle ned hele tiden... Yey, om 5 min er det bare 25 min igjen :P Osv... Ååå, skulle ønske jeg likte det. Hadde gjort ting så mye enklere!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden jeg for det meste liker å trene ute og det er en dårlig kombo med pollenallergi så hadde jeg i tankene å labbe langturer så ofte som mulig jeg kom meg av gårde 1 mai men etter det så satte kroppen en stopper for det. Så til mandagen skal jeg spørre pent om når jeg får time til konsultasjon før reparasjon. For endelig å kunne være i aktivitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Simira sa det var noe som het Aktiv i Oslo har jeg funnet ut at YAY jeg kan svømme to dager i uken :D Og det koster ikke flesk!

Så da skal jeg begynne å være med der, også ellers går jeg tur på 5-15km et par ganger i uka. svømte masse før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner null glede i trening som ikke inneholder hund eller hest...

Gikk en periode på helsestudio, 3 dager i uka, men endte opp som støttemedlem de siste 5 månedene av året.

Ufattelig kjedelig!

I tillegg bor jeg et stykke fra byen, og kan i perioder pga medikamentbruk ikke kjøre bil.

Buss + trening på helsestudio = 100% uaktuelt.

Så jeg kjøpte meg tredemølle tidligere i vinter som jeg prøver å bruke 5-6 dager i uka da kjører jeg intervall med rask gange og løping i mellom 20 og 60 minutter alt etter dagsformen.

Sliter med mye hodepine daglig, og høy puls gir mer skallebank, så jeg sliter mye med motivasjonen innimellom.

Nå kan man jo ta ut sykkelen, så det spørs om ikke enkelte av dagene på tredemølla blir erstattet med sykkelturer.

I tillegg er jeg mye ute med hundene, men merker at jeg ikke er like aktiv etter at vi måtte avlive ponnien i mars, så jeg må nok øke hundeaktiviteten litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner null glede i trening som ikke inneholder hund eller hest...

Gikk en periode på helsestudio, 3 dager i uka, men endte opp som støttemedlem de siste 5 månedene av året.

Ufattelig kjedelig!

I tillegg bor jeg et stykke fra byen, og kan i perioder pga medikamentbruk ikke kjøre bil.

Buss + trening på helsestudio = 100% uaktuelt.

Det høres jo ut som sykkel til byen da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jeg er onsdagsunderholdning på Zumba-timene på Elixia på Bekkestua. Makan til stiv og ukordinert person skal man lete lenge etter... Ellers er jeg glad i spinning. Men ikke med alle instruktører. Ikke sånn som hu puppedama på Sandvika som skal stå HELE tiden og BARE hører på technomusikk. Da blir jeg irritert og vil helst gå.

Men jeg sliter også med motivasjon, altså. Det er så vanskelig å komme i gang sånn etter jeg har falt ut litt (f.eks. etter sykdom, ferie etc...).

Jeg har veldig lyst til å lære meg å jogge så jeg kan gjøre det ute med hunden når han blir stor nok. Ellers må jeg også bli flinkere til å trene styrke på de stakkars "kontorpultarmene" mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste treningen jeg bedriver er tur med hunden... :D Jeg trives overhodet ikke på treningssenter, verken alene eller sammen med andre. Føler meg veldig malplassert på sånne steder. Derfor trener jeg ikke der.

Så det eneste treningen er turene med hundene. På langturen prøver jeg å gå i en og halv time til to timer... Er også i skogen et par ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min trening består hovedsakelig av å gå tur med hunden, går vanligvis mellom 1-2timer daglig. For noen uker siden bestemte jeg meg for å få den flaut dårlige kondisjonen min opp et par hakk, så nå legger jeg inn noen intervaller med jogging på turene også. Klarer bare å jogge 3-4 minutter sammenhengende foreløbig (haha! ja, SÅ ille er denne kondisen min! :D ). Har også begynt å ta i bruk treningssykkelen min som står å støver ned, sykkler 15-20 minutter 3 ganger i uka... Skal øke intensiteten og tiden etterhvert som formen blir bedre. :)

EDIT: La til et ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som sykkel til byen da? ;)

Bor 20 minutter unna nærmeste treningsstydio med bil.

Så nei takk... :D

Da er det jo mye mer fornuftig å sykle turer med hundene, enn å sykle i timesvis hver gang for å gjøre en aktivitet som jeg virkelig ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å røre på meg og prøver å utnytte alle de muligheter som byr seg i løpet av dagen og uka:

  • Når jeg følger barn på trening, så trener jeg samtidig selv istedetfor å sitte sammen med de andre foreldrene og bare vente…Så når datteren er på svømming - svømmer jeg også - når hun er på dans, tar jeg en løpetur (med hund) i området rundt dansesenteret osv.
  • Jeg løper trapper på jobb istedetfor å ta heisen.
  • Jeg sykler eller løper til og fra jobb så sant jeg kan - en del dager MÅ jeg dessverre ha bil pga jobbreiser.
  • Jeg løper med hundene - og DET er den beste treningen i løpet av dagen. Da løper vi fra 6 − 10 km hver gang. Enten løper jeg om morgenen, eller så løper jeg om ettermiddagen rett etter jobb FØR middagen skal på bordet.
  • Jeg drar med meg barna mine og ektefelle på sykkelturer og pikniker når været tillater det. Og tar med meg sønnen min på joggeturer (med hund også -selvfølgelig).

Min motivasjon er helse og overskudd og aktivt samvær med hundene. Jeg får overskudd av å trene, godt humør, god kondis, god søvn og mye mer. Utseende osv bryr jeg meg i denne sammenhengen katten om - det i seg selv har aldri noengang motivert meg for aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forbedre kondisen min og ta av bittelitt, så da sa jeg til meg selv at jeg skulle jogge hver dag det regnet. I og med at jeg bor i Bergen, så burde jeg komme i form ganske kjapt tenkte jeg. Men det har egentlig vært temmelig pent vær siden jeg sa det :lol: (Wooops, nå bare jinxer jeg det igjen). Jeg jobber skift, så arbeidsdagene varierer veldig hver eneste dag, så da passer det ikke for meg å ha faste dager å trene, men jeg måtte ha noe som fikk meg ut. Så da ble det regnet :P

Jeg tenker å sykle litt nå fremover også, da det er noe jeg syns er gøy. Ellers trener jeg styrke i ryggen, prøver å få det til 2 ganger i uken, men det kommer litt an på. Er jeg ute hos kjæresten så klarer jeg ikke å gjennomføre det. Jeg trener også litt yoga og zumba innimellom.

Det som motiverer meg er helse, å se bra ut og føle meg vel med kroppen min også syns jeg musikk hjelper kjempe mye når jeg er ute å jogger. Har du en up tempo sang så kan man bare ikke gå. Da må man jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Sykler 2 mil noen ganger i uka, dette er da til og fra jobb. Ellers sykler jeg/går jeg 5 km + med Angus hver dag i tillegg :) Hadde jeg spist sunt hadde jeg nok vært tynn og schmexy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Går mye turer med hunden, blitt 2-timersturer hver dag det ikke har regnet de siste ukene. Ellers har jeg tredemølle som jeg må bli flinkere til å bruke flittig igjen. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer litt egentlig! I utgangspunktet elsker jeg å trene styrke, særlig på saltimer i military bootcamp stil. To dager i uken i hele høst og vinter var jeg med på en times "power"-trening, en kombinasjon av styrke og utholdenhet. I tillegg var jeg på en spinningstime og iallefall en joggetur. Nå trener jeg mot mini-triatlon, og min elskede styrketrening må derfor vike plassen for forhatt utholdenhetstrening. Jeg sykler og jogger, og har minimum tre økter i uken. Ønsker å øke til fire økter hvor minst en er en ren intervalløkt, men det er tungt å motivere seg selv! I likhet med IW er jeg ingen fan av å tenke selv under trening, jeg fungerer ekstremt bra når andre pusher meg, brøler til meg og presser meg videre. Tenker jeg selv blir jeg fort sliten, hehe ...

Jeg tror det er viktig å kutte vekk så mye av "vurdere om man skal trene"-aspektet som mulig. Derfor har jeg spikret tre dager i uken hvor jeg SKAL trene, det er liksom ikke noe valg jeg tar. Jeg bestemmer meg også på forhånd hva jeg skal gjøre, og prøver å holde meg til planene. Det er vanvittig mye enklere å trene hvis man trener sammen med noen og ikke alene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går turer med bikkjene og løper i skauen med musikk i øra, fordi jeg er veldig glad i å løpe og gå tur :) Iallefall å få løpekick å beinfly i skauen, herregud! Også innbiller jeg meg at hvis jeg pluttselig slutter å løpe og gå så kommer jeg til å ese ut som et pottetsekk.. :P

Agilitytrening 1-2 dager i uka, og er ikke det styrketrening så veit ikke jeg! De kannene med sand og felthinderne er tunge skal jeg si dere! Treningsstudiotrening gidder jeg ikke bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...