Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinær(studenter) - fentanyl?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Bikkja har fått fentanylplasteret sitt av, men i anledning min nysgjerrighet for legemidler søkte jeg opp plasteret.

Fentanyl plaster (durogesic) er tydeligvis noe kreftpasienter i ekstreme smerter får som "siste utvei" før de slipper taket til vår jord. Det er (noe av?) det mest heavy smertestillende som finnes på norsk marked, så vidt jeg forstår?

Hvorfor får våre beste venner dette plasteret "sånn helt uten videre" etter operasjoner? Er dyreoperasjoner så hinsides jævlige at de må ha så sterke smertestillende preparater? Hvilke studier finnes på fentanyl-bruk på kjæledyr?

Fentanyl er iflg. min googling sterkere enn morfin.

EDIT: Nå hørtes jeg skikkelig fnurt ut, men jeg er egentlig bare overrasket og nysgjerrig på hvorfor hunder (og katter) får så utrolig heavy smertestillende "så lett", mens det sitter lengre inne å gi slikt til mennesker.

Dette i tillegg til at hunden helt parallellt med fentanylplasteret fikk smertebehandling gjennom tramagetic (eller no i den duren) - som er et morfinetterligndende stoff mot moderate smerter. Også dette var menneskemedisin, som jeg måtte vise legitimasjon for og skrive under på når jeg hentet ut på apoteket. For å si det sånn - det har jeg aldri gjort før :P Bikkja hadde ingen ubehagelige bivirkninger, men var veldig "bæsen" og misfornøyd (forvirret kanskje?). Veldig var på en hver lyd og bevegelse, mulig blikket var sløret og hørselen var "rar" for henne i den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men du må bare svare, jeg er nysgjerrig!

Nå er jo både plasteret og pillene "menneskemedisin", hvordan er det forskjell i toleransedoser? Hvorfor?

(Nå er jeg sånn plagsom 5åring...:lol: "men HVORFOR"! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine forrige hunder fikk foreskrevet skyhøye doser av tramadol, type farlig for folk. Apotekdamen ringte selvsagt vetten og hørte, hun var helt :o , men det stemte det. Som den ovenfor sier, det kan være enorm forskjell på doseringer og medikamentvalg mellom mennesker og dyr.

Hvorfor? Nei, sikkert noe med metabolismen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nøyaktig hvorfor vet jeg ikke, men det ikke som Lola sier. Hunder tar opp stoffene og nyttiggjør seg av dem på en helt annen måte enn oss. Akkurat som hund vs katt, for eksempel. Katten kan dø av selv små doser exspot, men hunden ikke. Katter kan dø av små doser smertestillende for mennesker, som vi igjen har høy toleranse overfor. Hjertemedisin til hund (som også brukes til mennesker) må gis i mange ganger høyere dose for å i det hele tatt ha effekt på dem, and the list goes on.

Hadde vært fint om noen hadde et litt mer kunnskapsrikt svar, jeg vet bare AT det er sånn, men ikke HVORFOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksine forresten, så er terskelen jo veldig lav (lavere) på mennesker vil jeg si. Man vaksinerer jo glatt spebarn for sykdommer som nærmest ikke finnes engang. Og flått, og influensa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen veterinærstudent, men googla litt og så at farlig inntak vises (på oss mennesker) på samme måte som annen overdose. Altså, man tar inntar et stoff som er i utgangspunktet for sterkt for kroppen (med mest tanke på leveren) til å bryte ned raskt, og større inntak over kort tid fører da til at alt for mye av dette stoffet kommer til blodet, og videre dit det ikke skal (hjernen, hjertet, etc.).

Fordi jeg ser over her at noen nevner at hunder har veldig høy toleranse generelt for smertestillende/dopingmidler, gjetter jeg på at hundenes lever er "sterkere" enn vår, eller den produserer iallefall ikke ut nøyaktig lik "leversaft" (det er dette som bryter ned stoffene leveren skal rense kroppen for). Leversafta kan sees på som en kjemisk væske som inneholder forskjellige stoffer, og hvis hunden har annerledes leversaft (bygd opp av andre stoffer enn oss) vil den jo også kunne bryte ned andre ting lettere/vanskeligere. Jeg har ikke peiling på om det har noe med saken å gjøre, men hunden skal jo ikke ha sjokolade fordi det er et stoff i det de ikke tåler, kanskje er dette stoffet noe vi kan bryte ned med vår leversaft, men som de ikke kan bryte ned med sin.

Håper dette hjalp bittelitt, men som sagt er jeg ikke veterinær, så jeg kan jo ikke være 100% sikker jeg heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksine forresten, så er terskelen jo veldig lav (lavere) på mennesker vil jeg si. Man vaksinerer jo glatt spebarn for sykdommer som nærmest ikke finnes engang. Og flått, og influensa osv.

Sykdommene finnes ikke i vår del av verden FORDI vi vaksinerer barna våre. Drar du feks til øst-europa med barn som ikke er vaksinert får du erfare en del av disse sykdommene på nært hold. Er du heldig har du levende barn å ta med hjem etter besøket dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har fått fentanylplasteret sitt av, men i anledning min nysgjerrighet for legemidler søkte jeg opp plasteret.

Fentanyl plaster (durogesic) er tydeligvis noe kreftpasienter i ekstreme smerter får som "siste utvei" før de slipper taket til vår jord. Det er (noe av?) det mest heavy smertestillende som finnes på norsk marked, så vidt jeg forstår?

Hvorfor får våre beste venner dette plasteret "sånn helt uten videre" etter operasjoner? Er dyreoperasjoner så hinsides jævlige at de må ha så sterke smertestillende preparater? Hvilke studier finnes på fentanyl-bruk på kjæledyr?

Fentanyl er iflg. min googling sterkere enn morfin.

EDIT: Nå hørtes jeg skikkelig fnurt ut, men jeg er egentlig bare overrasket og nysgjerrig på hvorfor hunder (og katter) får så utrolig heavy smertestillende "så lett", mens det sitter lengre inne å gi slikt til mennesker.

Dette i tillegg til at hunden helt parallellt med fentanylplasteret fikk smertebehandling gjennom tramagetic (eller no i den duren) - som er et morfinetterligndende stoff mot moderate smerter. Også dette var menneskemedisin, som jeg måtte vise legitimasjon for og skrive under på når jeg hentet ut på apoteket. For å si det sånn - det har jeg aldri gjort før :P Bikkja hadde ingen ubehagelige bivirkninger, men var veldig "bæsen" og misfornøyd (forvirret kanskje?). Veldig var på en hver lyd og bevegelse, mulig blikket var sløret og hørselen var "rar" for henne i den tiden?

Fentanyl brukes ikke bare på kreft, men også på en del andre typer smerter. Bla nevrogene. Og samme med Tramadol, som også eks brukes etter brudd og amputasjoner. Og der det ikke holder med paracet og ibux.

Det medikamentet som faktisk er det "verste" å bruke hos mennesker, er codein som finnes i paralgin forte og tilsvarende. Det er det som lettest gir avhengighet og sterke abstinenser.

Vedr dyr så har de en annen metabolisme i lever og nyre enn mennesker, så doseringen kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja har fått fentanylplasteret sitt av, men i anledning min nysgjerrighet for legemidler søkte jeg opp plasteret.

Fentanyl plaster (durogesic) er tydeligvis noe kreftpasienter i ekstreme smerter får som "siste utvei" før de slipper taket til vår jord. Det er (noe av?) det mest heavy smertestillende som finnes på norsk marked, så vidt jeg forstår?

Hvorfor får våre beste venner dette plasteret "sånn helt uten videre" etter operasjoner? Er dyreoperasjoner så hinsides jævlige at de må ha så sterke smertestillende preparater? Hvilke studier finnes på fentanyl-bruk på kjæledyr?

Fentanyl er iflg. min googling sterkere enn morfin.

EDIT: Nå hørtes jeg skikkelig fnurt ut, men jeg er egentlig bare overrasket og nysgjerrig på hvorfor hunder (og katter) får så utrolig heavy smertestillende "så lett", mens det sitter lengre inne å gi slikt til mennesker.

Dette i tillegg til at hunden helt parallellt med fentanylplasteret fikk smertebehandling gjennom tramagetic (eller no i den duren) - som er et morfinetterligndende stoff mot moderate smerter. Også dette var menneskemedisin, som jeg måtte vise legitimasjon for og skrive under på når jeg hentet ut på apoteket. For å si det sånn - det har jeg aldri gjort før :P Bikkja hadde ingen ubehagelige bivirkninger, men var veldig "bæsen" og misfornøyd (forvirret kanskje?). Veldig var på en hver lyd og bevegelse, mulig blikket var sløret og hørselen var "rar" for henne i den tiden?

Jeg har googlet (På Google Scholar) og fant ut at de gir fentanyl-plaster til hunder etter operasjoner (som sikkert stemmer med deg?) Dette fordi at fentanyl gir god smertelindring, fort og effektivt, siden det er et plaster. Da går virkestoffet rett i blodbanen, og gir bedre smertelindring fortere (enn ved tabletter, hvor opptak ikke er like bra).

The primary use of the fentanyl patch is to provide a continuous delivery of pain reliever to a patient with on-going pain.(...) Since it is difficult to determine when an animal is in pain, the basic guideline is to consider the pain that human patients report after similar surgeries or injuries. If a human would be expected to experience pain in a similar circumstance, then it can be assumed that an animal would feel pain as well.

Syns dette forklarte jeg :)

(er ikke veterinær, men jobber i apotek..)

(tatt herfra: http://www.veterinar...x?P=A&A=534&S=2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...
På 4/28/2012 at 9:23 PM, Gjest skrev:

Fentanyl brukes ikke bare på kreft, men også på en del andre typer smerter. Bla nevrogene. Og samme med Tramadol, som også eks brukes etter brudd og amputasjoner. Og der det ikke holder med paracet og ibux.

Det medikamentet som faktisk er det "verste" å bruke hos mennesker, er codein som finnes i paralgin forte og tilsvarende. Det er det som lettest gir avhengighet og sterke abstinenser.

Vedr dyr så har de en annen metabolisme i lever og nyre enn mennesker, så doseringen kan ikke sammenlignes.

Haha at kodein er det verste opiater å ta er tull å det gir milde abstinenser, fentanyl eller oxycodon hydroclorid derimot er som å slutte på heroin. Man får oftere og mye kraftigere abstinenser av feks fentanyl en av heroin pga det er ca 50 ganger sterkere en heroin og virker fortere, kraftigere men har mye kortere halveringstid en heroin og oxy! Paralgin forte er det svakeste "morfin" preparatet man får i Norge. 

Hans Askildsen 

Endret av Hans Askildsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/5/2012 at 12:16 AM, majonor skrev:

 

Jeg har googlet (På Google Scholar) og fant ut at de gir fentanyl-plaster til hunder etter operasjoner (som sikkert stemmer med deg?) Dette fordi at fentanyl gir god smertelindring, fort og effektivt, siden det er et plaster. Da går virkestoffet rett i blodbanen, og gir bedre smertelindring fortere (enn ved tabletter, hvor opptak ikke er like bra).

 

Syns dette forklarte jeg :)

 

(er ikke veterinær, men jobber i apotek..)

(tatt herfra: http://www.veterinar...x?P=A&A=534&S=2)

Gentanyl plaster tar 12 til 24 timer før det virker etter påføring på huden, piller virker innen 30min etter inntak så det stemmer vel ikke at morfin plaster virker fortere en morfin piller!

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...