Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du stor varebil og lyst på en kjøretur?


Argyr
 Share

Recommended Posts

Pleier å stå i vognkortet på bilen hvor mye bilen i seg selv har lov til å trekke. Så må max tillatte totalvekt på henger og bil ikke overstige 3,5. :lol: Eventuelt tast inn skiltnr på den aktuelle bilen og få opp hva som er lov. :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ordner seg å få det opp til Eidsvoll ihvertfall, vet ikke om sjåføren vil enda lenger opp også, men den bøygen er liksom den verste, så nå er jeg veldig glad. :D

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ordner seg å få det opp til Eidsvoll ihvertfall, vet ikke om sjåføren vil enda lenger opp også, men den bøygen er liksom den verste, så nå er jeg veldig glad. :D

Så bra, da regner jeg med at den PM-en jeg fikk ikke gjelder lengre. Men si fra om det skjærer seg, altså!

Ellers kan man med B-lappen kjøre med opptil 750kg totalvekt på henger (inkl. last).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tror at med b så kan ikke hengeren ha større totalvekt enn 700kg, uansett. Men 700 kg hjelper jo mye det da :)

Såfremt bil og henger tillater det kan du kjøre inntil 3500kg totalt. eksempelvis min stvgn tillatt totalvekt på 2210kg gir meg lov til å trekke 1290kg ( 3500-2210 ) selvom bilen tillater å trekke mer ( ca 1500 ) ville det kreve BE da det går over 3500kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke ordner seg kan jeg godt kjøre :) Jeg har Toyota Hiace varebil med hengerfeste og tror jeg kan få lånt en henger gratis :D

Men jeg kan ikke kjøre før etter den 25. siden jeg er alene med valpene frem til da :innocent:

Dere er gull, altså! :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremt bil og henger tillater det kan du kjøre inntil 3500kg totalt. eksempelvis min stvgn tillatt totalvekt på 2210kg gir meg lov til å trekke 1290kg ( 3500-2210 ) selvom bilen tillater å trekke mer ( ca 1500 ) ville det kreve BE da det går over 3500kg.

Over 3500 kg må du vell ha ce? Og det kommer jo an på totalvekten på hengeren, ikke hvor mye lasset faktisk veier. Kjører man stor henger er det fort totalvekt mellom 1000 og 2000 kg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mykje vranglære ute og går :lol: . Linken til Raksha er den ein skal halde seg til. Eit samandrag av reglane:

Grunnregelen seier at ein med sertifikat klasse B kan trekkje ein hengjar med tillate totalvekt i vognkortet (!) på maks 750kg.

Ein kan trekkje tyngre hengjar enn dette når desse forutsetnadane er på plass:

Hengjarens tillate totalvekt i vognkortet ikkje er større enn bilens eigenvekt inkludert førar i vognkortet.

og

Tillate totalvekt på bil og hengjar i kvart av vognkorta ikkje blir meir enn 3500kg.

http://www.vegvesen....+%28klasse+B%29

På det punktet har Malamuten rett, det spelar ingen rolle om hengjaren er heilt tom, og ikkje veg meir enn 250kg, om tillate totalvekt på hengjaren er for stor.

Med BE er det ingen grense på totalvekta, så lenge bilen ikkje har tillate totalvekt på meir enn 3499kg, kan du trekkje så tung hengjar denne har lov til å trekkje. I optimale tilfelle kan du dermed med BE køyre "vogntog" som er 19 meter lange og veg 7-8 tonn.

Argyr: Eg skulle gjerne teke meg ein tur, om eg budde på den sida av landet. Lukke til med flyttinga :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...