Gå til innhold
Hundesonen.no

Fastlege


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt i tenkeboksen rundt det om jeg skal bytte eller beholde fastlege. Og det pga ventetiden for å få time når jeg trenger det. Men så vet jeg ikke hva som er vanlig, og om det er noe vits.

Har sett noen som kan komme inn til fastlegen på dagen om det skal være noe som "haster", mens jeg kan jo komme inn på dagen på samme legekontor på en såkalt hastetime, men ikke til fastlegen min.

Syns det er litt dumt at jeg sjelden er hos min egen lege så hun ikke kommer helt inn i min situasjon, og om jeg skal få time hos henne må jeg planlegge det 3uker og opptil 1,5mnd i forveien.

Så hvor lang tid er det som regel fra du ringer og bestiller time, til du får time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får time samme dag hvis det haster og jeg ringer tidlig på dagen. For ting som ikke haster får jeg time i løpet av halvannen uke, maks to. Nå har de i tillegg begynt med sms-bestilling så man slipper telefonkø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 1-2 uker, spørs litt hva det er. Jeg sier alltid hva jeg skal, da finner de noe som passer. Sier jeg ikke hva jeg skal, så blir det gjerne 3-4 ukers venting. Sier jeg at jeg skal henvises til rønken, er syk, eller må sjekke noe så får jeg tidligere. Trenger jeg f.eks sykemelding får jeg time på dagen, eller dagen etter.

Måtte jeg alltid vente 3-5uker, uansett, så ville jeg byttet lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får time samme dag, om det haster og jeg ringer tidlig på morgenen, og jeg kommer bestandig til min lege og ikke til den andre legen på kontoret. Ellers er det to til tre ukers ventetid.

Det å bytte lege har vist seg å ikke være så enkelt. Mamma vil bytte lege, fordi han hun har rett og slett holdt på å ta livet av henne før jul. Men ut fra oversikten over fastleger i distriktet, er det ingen som tar nye pasienter, så hun står på venteliste hos flere - og det har hun gjort i over to måneder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får alltid time på dagen om jeg ønsker det, dvs om det er akutt/jeg føler at det er viktig å bli sett raskt, men da er det ikke garantert at jeg blir sett av min fastlege - i 90% av tilfellene får jeg time hos fastlegen min. Om det ikke dreier seg om noe akutt må jeg vente mellom 10-14 dager.

Det som er viktig for meg hos fastlegen er at jeg får time raskt når jeg trenger det/er syk, men også at fastlegen og jeg kommuniserer godt og ikke minst at fastlegen gjør som jeg sier.. :P Det høres flåsete ut, men fastlegen min forstår (heldigvis) at det er jeg som er eksperten på min kropp og at når jeg sier jeg trenger en henvisning/legeerklæring etc så får jeg det. Det betyr ikke at jeg kan bestille medisiner/behandling, men at fastlegen min tar meg på alvor og setter i gang tiltak når jeg sier jeg skal ha det. Er i grunn veldig fornøyd med fastlegen min altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender sms og skriver hva som feiler meg, symptomer, etc. Om legen mener det er viktig får jeg time samme dag (men han har sånn tid midt på dagen som er satt av til akutte ting) og om han mener det kan vente får jeg time kanskje toppen en uke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legesenteret har akutt-timer man får samme dag om man ringer tidlig.

Da garanterer de ikke at man får si egen lege.

Min lege har rundt 3 ukers ventetid, men på nett finner jeg ofte avbestilte timer når jeg trenger, så de siste gangene har jeg vel hatt ei ukes ventetid.

De har mailsystem som gjør at man kan kommunisere trygt med legen, så ofte tar jeg spørsmålene om min kroniske sykdom der, og bestiller time for andre ting som oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig for meg hos fastlegen er at jeg får time raskt når jeg trenger det/er syk, men også at fastlegen og jeg kommuniserer godt og ikke minst at fastlegen gjør som jeg sier.. :P Det høres flåsete ut, men fastlegen min forstår (heldigvis) at det er jeg som er eksperten på min kropp og at når jeg sier jeg trenger en henvisning/legeerklæring etc så får jeg det. Det betyr ikke at jeg kan bestille medisiner/behandling, men at fastlegen min tar meg på alvor og setter i gang tiltak når jeg sier jeg skal ha det. Er i grunn veldig fornøyd med fastlegen min altså. :)

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, sånn utenom at det kan ta litt lang tid før jeg får time. Jeg syns hun er enkel å ta opp ting med (og det er litt viktig for meg, som syns sånt kan være vanskelig), og hun har alltid tatt meg alvorlig. Men så er det jo alt det andre - Om jeg trenger time for noe mer akutt enn å planlegge time for å få noen smertestillende, ta nye blodprøver ol. Jeg får jo time på dagen på samme legekontor om jeg ringer før 9, og har vært kjempefornøyd med den legen jeg alltid har kommet til.

Så bør jeg bytte? Eller er det "greit" å ha det sånn?

Legen på smerteklinikken på ahus mente at jeg måtte ha en lettere tilgjengelig fastlege, men det er også noe i det du sier, LivB, at man skal føle at fastlegen tar deg alvorlig, og at kan kommunisere. Og bytter jeg, så er det vel egentlig bare et legekontor til som er aktuelt pga reisevei, og jeg har hatt fastlege der tidligere (og der kommer man inn på dagen). MEN jeg syns de er sløve, og jeg har møtt dårlige holdninger og ikke følt at de tar meg helt alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen på smerteklinikken på ahus mente at jeg måtte ha en lettere tilgjengelig fastlege, men det er også noe i det du sier, LivB, at man skal føle at fastlegen tar deg alvorlig, og at kan kommunisere.

Hvorfor ikke bestille en time og snakke med legen din om dette da? Slik at du blir en "prioritert" pasient, om man kan si det sånn. Samtidig må man huske at hver lege har rundt 2000 fastpasienter, og det er umulig at alle skal komme inn på kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får komme inn på dagen hvis et er noe spesielt.. Hvor lenge det tar hvis det ikke er noe spesielt, aner jeg ikke.. Men nå har jo jeg en såpass skjellig grunn at hvis jeg trenger lege, må jeg inn på dagen.. Så legekontoret mitt gjør sitt aller aller beste for at jeg får den hjelpa jeg trenger, hvis jeg ringer tidlig på dagen vel og merke.. Ellers så må jeg inn dagen etterpå.. Bestandig til fastlegen min hvis hun er på jobb.. Ellers så har hun informert en annen lege som stiller opp som back-up hvis det er noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det viktigste å ha en fastlege som tar meg alvorlig, for som LivB sier, så er det jeg som er eksperten på min kropp og hva slags form jeg er i, det er viktig for meg å bli hørt. Det er ikke alle leger som faktisk hører etter.

Fastlegen min har egne hastetimer, så jeg kan ringe om morgningen og få time samme dag hvis det er noe akutt. Til sånne rutinetimer er det vel en 3-4 ukers ventetid. Hvis det er ordentlig akutt og jeg ikke får time hos min lege, så har jeg ikke noen større problemer med å gå til en annen heller, selv om det er litt pes å alltid måtte forklare hva som feiler meg og hvilke medisiner jeg står på, og hvordan behandling jeg har nå, hva slags behandling jeg har prøvd før (og konstatert at ikke virker), de pleier som regel å kunne hjelpe meg med det akutte, så får jeg heller bestille time hos fastlegen til oppfølging av det akutte (ble det forståelig? hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: får time på dagen om jeg ringer på morgenen, ringer jeg på ettermiddagen får jeg påfølgende dag hos min lege nesten alltid. To ganger har jeg vært hos en annen på senteret. I trondheim var det samme tingene. De hadde vanlige bestilt timer frem til 12og haste timer etterpå. Også i tønsberg.

Jeg hadde byttet fordi jeg faktisk trenger å få tak i legen min på dagen eller dagen etterpå.

og jeg er glad jeg har verdens triveligste fastlege som virkelig står på, så da bruker jeg heller 40min på å komme meg dit enn å bytte til en på røa.

haster timene på alle sentere/og bare 1 doktor kontorene har vært brukt til alt mulig. Få resepter, lege erklæringer, og mer akutte ting.

Og det er ingen forskjell over at jeg er mer syk osv, Thorstein får like fort time

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bestille en time og snakke med legen din om dette da? Slik at du blir en "prioritert" pasient, om man kan si det sånn. Samtidig må man huske at hver lege har rundt 2000 fastpasienter, og det er umulig at alle skal komme inn på kort tid..

Time er hvertfall bestilt. Men jeg føler ikke at jeg skal prioriteres, for jeg har ingen alvorlig sykdom i den forstand. Som du sier har hver lege mange pasienter, så hvorfor skal jeg prioriteres da?!

Det var for meg mest merkbart at jeg hadde vært lite hos fastlegen min da jeg skulle sende inn papirer med søknaden til NAV, for fastlegen min hadde ikke noe "på" meg til å skrive noe omfattende. Men det er jo fordi det har vært lettere å bruke privatlegen jeg går til pga like lang ventetid.

Nå vil jeg ikke ha det behovet om jeg får ordnet med at jeg kan ringe inn for resepter, sånn bortsett fra om jeg får noe akutt (som ikke har noe med "sykdommen" min å gjøre. Og da er det vel likegreit å bruk akuttimer på samme legekontor, selvom jeg ikke kommer inn til fastlegen min? Alt blir jo lagret i journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min er en travel mann! Virkelig travel og opptatt :lol: Men når jeg bestiller bare for en sjekk pga noe, så får jeg time alt fra to uker - 1 mnd fram i tid. Den eneste akutt-timen jeg har vært på ble til noen andre. Men er andre kvaliteter hos han som gjør at jeg aldri ville byttet! Han er en fantastisk lege, enorme mengder medmennesklighet, empati og han hører på meg og tar meg alvorlig! Dette er ting jeg ikke kunnet være foruten i en lege. Så at han har det litt travelt å sånt gjør ikke så mye. Men om han hadde vært travel og i tillegg manglet mange av egenskapene beskrevet over, da hadde jeg byttet tvert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...