Gå til innhold
Hundesonen.no

Jogge med unghund


Zera
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på hvor skadelig det kan være å jogge med en hund på 8 mnd?

Kjæresten min trener jevnlig, og det passer jo bra at han tar med seg hunden. Har prøvd det et par ganger nå, og Zera elsker å være med han. Kjører på så det holder (av egen fri vilje :P)

Hun blir ikke sliten (sånn at hun vil stoppe og hvile sliten), men holder følge hele veien.

Hele slekta hennes (så langt man ser på stamtavlen) har HD A eller B. Også søsken av far er alle HD A.

Jeg har vært veldig avventende og litt hønemor når det gjelder om kjærsten får ta henne med seg på joggetur eller ikke. For jeg vil jo ikke "ødelegge" henne ved å begynne å "bruke" henne for tidlig, og for at jeg skal "slippe" å gå en tur.

Så hva syns dere? Kan jeg risikere at hun får HD eller AD.

Joggeturene han pleier å ta ligger mellom 30 min til 1 time, jeg har foreløbig sagt at han kun får ta henne med seg max 1 gang i uka. Men er det greit om hun feks blir med 2 ganger?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det eneste jeg ville lagt til er varier terenget dem løper i. Altså asfalt er hardt.Skogen er best ellers ville jeg saklt at dem kunne ta turer, men hunden strekker seg gjerne langt når den er ute på tur se på hvor mye vile hunden vil ha etter turen for å se på hvor sliten den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ville lagt til er varier terenget dem løper i. Altså asfalt er hardt.Skogen er best ellers ville jeg saklt at dem kunne ta turer, men hunden strekker seg gjerne langt når den er ute på tur se på hvor mye vile hunden vil ha etter turen for å se på hvor sliten den er.

Sant det.

Merker hvertfall at hun er blitt unghund på aktivitetsnivået hennes. Hun vil mer og mer at det skal skje noe hele tiden. Etter sist joggetur (som varte en time) var hun vel klar for action igjen innen 2-3 timer. Hunden vi hadde på besøk derimot (6 år gammel BC), var død resten av dagen :P

Men er hun for sliten da tror du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter ting litt i perspektiv, hvor hardt/tungt tror du det er for hunden og jogge en tur kontra og løpe villmann med andre hunder? Jeg vil påstå at en ung hund som ikke kan være med på joggeturer fra den er 4-5 mnd med unntak av utfordringer mtp størrelse eller (naturlige)vekst problemer er en utrolig dårlig hund, iallefall om den tar fysisk skade av det.at den kanskje synes det er kjedelig og monotont er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter ting litt i perspektiv, hvor hardt/tungt tror du det er for hunden og jogge en tur kontra og løpe villmann med andre hunder? Jeg vil påstå at en ung hund som ikke kan være med på joggeturer fra den er 4-5 mnd med unntak av utfordringer mtp størrelse eller (naturlige)vekst problemer er en utrolig dårlig hund, iallefall om den tar fysisk skade av det.at den kanskje synes det er kjedelig og monotont er en annen sak.

Men det må da vel være forskjell på når de springer i bånd feks/blir "tvunget" til å løpe på en måte ved siden av eier kontra å bevege seg fritt i terrenget?

Monti er med på joggeturer - men da går han løst og vi er i skogen. Det kan jeg ikke se for meg er for tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter ting litt i perspektiv, hvor hardt/tungt tror du det er for hunden og jogge en tur kontra og løpe villmann med andre hunder? Jeg vil påstå at en ung hund som ikke kan være med på joggeturer fra den er 4-5 mnd med unntak av utfordringer mtp størrelse eller (naturlige)vekst problemer er en utrolig dårlig hund, iallefall om den tar fysisk skade av det.at den kanskje synes det er kjedelig og monotont er en annen sak.

Tja, det er ganske stor forskjell på å spurte rundt i eget tempo og holde et jevnt tempo på jogging. Mine hunder blir mye mer slitne av å jogge en halvtime enn å løpe rundt i skogen i eget tempo i en time(selv om de spurter hele tiden). En annen ting er asfalt. Jeg kjenner jo selv hvor belastende asfalten er å jogge/gå på for leddene mine.

Jeg jogga for første gang med Kuma på asfalt forrige uke. Nå er hun snart 1 år. Hun er av en rase med lite HD, og har mye muskler etter å ha løpt mye fritt i skogen, men allikevel har jeg villet vente så lenge.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I den alderen så høres det helt greit ut. Men ville ikke at vilen skulle bli noe lengere heller fordi hunden vokser enda litt og utvikler seg mer så derfor vil jeg ikke at hunden skal ta seg for mye ut. Nå har ikke jeg hatt helse til å jogge før nå men alle hundene har da blitt med på turer fra dem ahr vært små på en time og dem har likt det godt, tror ikke mine har vilt så mye en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger da nesten hver dag med min BC gutt på 8 mnd, både på asfalt og skog...tanken om att det er skadelig har aldri slått meg...det er først nå vi har begynt med det og han elsker det + da er han rolig resten av dagen! :) Jeg bruker sele på han med slik strikk bånd som jeg fester i en sele på meg selv, kjempe gøy. :) mine jogge turer er ikke lengere en 20 - 30 min da, med litt gåing også! xP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man setter ting litt i perspektiv, hvor hardt/tungt tror du det er for hunden og jogge en tur kontra og løpe villmann med andre hunder? Jeg vil påstå at en ung hund som ikke kan være med på joggeturer fra den er 4-5 mnd med unntak av utfordringer mtp størrelse eller (naturlige)vekst problemer er en utrolig dårlig hund, iallefall om den tar fysisk skade av det.at den kanskje synes det er kjedelig og monotont er en annen sak.

Ja, jeg vet, men "alle" sier jo at man ikke kan begynne med sånt før de er sånn 2 år osv... Så blir jo litt skeptisk vettu :) Spesielt siden jeg har null erfaring fra før :)

Zera syns hvertfall ikke det er kjedelig (enda :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet, men "alle" sier jo at man ikke kan begynne med sånt før de er sånn 2 år osv... Så blir jo litt skeptisk vettu :) Spesielt siden jeg har null erfaring fra før :)

Zera syns hvertfall ikke det er kjedelig (enda :P)

De fleste hundekjørere (jeg har vært borti iallefall) begynner med innkjøring av unghunder rundt ett år (pluss minus.), for å si det sånn. Sååå...jeg ville også vært skeptisk til mye jogging på asfalt, men i skog? Kjør på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i byen å vett, så blir langt å jogge til skogen, men kan jo prøve å holde henne i grøfta... :)

Dere kan jo jogge langs elva eller i estenstadsmarka/bymarka, litt avhengig av hvor dere bor.. Grusveier er mye bedre enn asfalt i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet, men "alle" sier jo at man ikke kan begynne med sånt før de er sånn 2 år osv... Så blir jo litt skeptisk vettu :) Spesielt siden jeg har null erfaring fra før :)

Zera syns hvertfall ikke det er kjedelig (enda :P)

Jeg mener iallefall at det bare er tull. Man kan og bør selvfølgelig ta visse hensyn til unge individer, men om de 'dør' av et par joggeturer så er min mening at det er voldsomt dårlig stillt med den rasen... Har du en frisk hund som er vant til og røre litt på seg så ville iallefall ikke jeg vært bekymra, og hva løping på asfalt gjelder så er det noe jeg alltid tar hensyn til på mine, uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da vel være forskjell på når de springer i bånd feks/blir "tvunget" til å løpe på en måte ved siden av eier kontra å bevege seg fritt i terrenget?

Monti er med på joggeturer - men da går han løst og vi er i skogen. Det kan jeg ikke se for meg er for tungt.

Beklager nå blir det dobbelpost her.

Viss jogging er så skadelig så kan det heller ikke være bra for voksne hunder. Forskjell er det nok, men man drar jo liksom ikke hunden etter seg på joggetur heller da, da bør man finne på noe annet og gjøre og man kan kjøre hunden i grøfta feks der det går istedet for mitt på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jogging er så skadelig så kan det heller ikke være bra for voksne hunder. Forskjell er det nok, men man drar jo liksom ikke hunden etter seg på joggetur heller da, da bør man finne på noe annet og gjøre og man kan kjøre hunden i grøfta feks der det går istedet for mitt på fortauet.

Så uferdig skjelett er det samme som ferdig, altså? Åpne vekstsoner, brusk som ikke er ferdigforkalket, lengdevekst som ikke er ferdig osv.

Om man kan jogge på ettergivende underlag og ha hunden løs, er det greitt å begynne rundt 8-12 mndr med korte økter, men akkurat nå finnes ikke slike områder i Trdområdet. Grusveiene er fortsatt harde av tæle, selv om snøen er smeltet vekk..

Om man setter ting litt i perspektiv, hvor hardt/tungt tror du det er for hunden og jogge en tur kontra og løpe villmann med andre hunder? Jeg vil påstå at en ung hund som ikke kan være med på joggeturer fra den er 4-5 mnd med unntak av utfordringer mtp størrelse eller (naturlige)vekst problemer er en utrolig dårlig hund, iallefall om den tar fysisk skade av det.at den kanskje synes det er kjedelig og monotont er en annen sak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så uferdig skjelett er det samme som ferdig, altså? Åpne vekstsoner, brusk som ikke er ferdigforkalket, lengdevekst som ikke er ferdig osv.

Om man kan jogge på ettergivende underlag og ha hunden løs, er det greitt å begynne rundt 8-12 mndr med korte økter, men akkurat nå finnes ikke slike områder i Trdområdet. Grusveiene er fortsatt harde av tæle, selv om snøen er smeltet vekk..

En frisk hund uten spesielle problemer knyttet til vekst tåler fint en joggetur ja... Og jeg sier at det er forskjell, og at man bør ta noen hensyn, feks, man trenger ikke jogge 3 mil pr tur eller hver dag, men ja, jeg holder meg til at en normal hund kan være med på en joggetur.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En frisk hund uten spesielle problemer knyttet til vekst tåler fint en joggetur ja... Og jeg sier at det er forskjell, og at man bør ta noen hensyn, feks, man trenger ikke jogge 3 mil pr tur eller hver dag, men ja, jeg holder meg til at en normal hund kan være med på en joggetur.

Normal hund, ja, helt enig. Men valper fra 4-5 mndr?????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ganske enkelt: Hvis Kuma får C eller mer på HD (eller andre problemer), så vil ikke jeg sitte der å angre på at jeg var utålmodig og lure på om det var min feil. Hvis jeg hadde jogga en times - turer på asfalt med en 8 måneder gammel hund, så hadde jeg angra med en C- diagnose. Jeg vil vite at jeg gjorde det jeg kunne for å få en frisk hund. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...