Gå til innhold
Hundesonen.no

Underbitt


Ara
 Share

Recommended Posts

For noen dager siden var jeg på tannsjekk med Oscar hos dyrlegen. Jeg er ikke vant til valper og tannfelling, og siden de har gratis tannsjekk tok jeg han med. Han er 5 og en halv mnd nå og dyrlegen sa han hadde et lite underbitt. men at det kunne hende det ville rette seg På utstillinga idag sa dommer at han hadde noe underbitt idag, men siden rasen trenger så lang tid på å utvikle seg kunne dette rette seg opp siden det var så lite.

Det jeg lurer på er om dette stemmer? syns å ha lest at overbitt kan rette seg mens underbitt ofte blir verre ? Det var jo ikke snakk om mye da. Jeg er heller ikke super utstillingsfiksert, men fått litt sansen for det da. Og håper jo litt dette vil rette seg med tanke på det. Hvis ikke så griner jeg ikke av den grunn altså, han er verdens beste uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 2x underbitt, der ingen har rettet på seg.

Den sista, Shibaen, har et heller uheldig tannsett. Vi fikk også høre at det kunne rette seg, men det ble bare verre. Men det kan helt sikkert rette seg, siden både oppdretter og veterinær fortalte oss det, men sjangsen er vell større for at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 2x underbitt, der ingen har rettet på seg.

Den sista, Shibaen, har et heller uheldig tannsett. Vi fikk også høre at det kunne rette seg, men det ble bare verre. Men det kan helt sikkert rette seg, siden både oppdretter og veterinær fortalte oss det, men sjangsen er vell større for at det ikke gjør det.

Det retter seg nok ikke nå, for lengden på snuta og over- og underkjeven er ferdigvokst før de fyller året, mens bredden på skallen gjerne fortsetter å fylles ut gjennom de første åra til hunden.

Jeg trudde forøvrig at st. bernharder kunne ha underbitt, jeg, det ser jo sånn ut... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det retter seg nok ikke nå, for lengden på snuta og over- og underkjeven er ferdigvokst før de fyller året, mens bredden på skallen gjerne fortsetter å fylles ut gjennom de første åra til hunden.

Jeg trudde forøvrig at st. bernharder kunne ha underbitt, jeg, det ser jo sånn ut... :icon_redface:

Jeg mente rette seg for TS's hund. Toget har gått for Kuma for mange månder siden. Har det ikke rettet seg før andre tannsett har begynt å vokse seg ferdig så skal det mye til for at det retter seg.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente rette seg for TS's hund. Toget har gått for Kuma for mange månder siden. Har det ikke rettet seg før andre tannsett har begynt å vokse seg ferdig så skal det mye til for at det retter seg.

Altså, jeg liker ikke at Kuma har underbitt, men jeg liker fordi du har rett. :lol:
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står i standaren at de skal ha forresten : Kraftige kjever. Regelmessig, jevnt og komplett sakse- eller tangbitt. Omvendt saksebitt er tillatt. Manglende P1 (premolar) tolereres.

Vi får bare vente å se hvordan det utvikler seg ja, får håpe det går greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underkjeven sies å utvikle seg saktere enn overkjeven, derfor er overbitt "bedre" enn underbitt om valpen først skal ha bittfeil - i mitt forrige kull solgte jeg en valp som hadde overbitt, men det rettet seg og ble korrekt bitt da han var rundt fem måneder.

Ja, bittet kan enda endre seg - det kan bli et kraftigere underbitt, og det kan bli et korrekt bitt, eller noe midt i mellom. Både din og min rase er hunder som trenger tid på å utvikle seg i kroppen, så ikke mist motet enda.

Du kan jo også høre med oppdretter om det ligger mye bittfeil på linjene, eller om h*n har noen erfaring med midlertidig bittfeil på linjene.

Det er uansett ikke noe du får gjort noe med, og du kan godt fortsette med valpeshow for treningens skyld. Mange dommere vil ikke legge stor vekt på bittet heller, nettopp fordi det er valper i utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...