Gå til innhold
Hundesonen.no

In pursuit of beauty - I morgen blir Pedigree Dogs Exposed 2 sendt på TV


Artemis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In pursuit of beauty, artikkel fra express.co.uk. I morgen blir oppfølgeren til Pedigree Dogs Exposed sendt på TV i Storbritannia.

Synes det er fint at noen følger opp dette, jeg. At det ikke bare blir glemt bort - for hundeeiere, oppdrettere og dommere MÅ til stadighet gjøres oppmerksom på at en hunds sunnhet MÅ være 1.prioritet

Her! http://www.youtube.com/watch?v=_kYDRjPqBgM http://www.youtube.com/watch?v=rTgIZFBJojM&feature=related

Synes det er fint at noen følger opp dette, jeg. At det ikke bare blir glemt bort - for hundeeiere, oppdrettere og dommere MÅ til stadighet gjøres oppmerksom på at en hunds sunnhet MÅ være 1.prioritet i ethvert avlsprogram.

Men samtidig har det faktisk bare gått 4 år siden engelskmennene "våknet", da.. Endel flere år siden de Nordiske Kennelklubbene gjorde sine endringer i rasebeskrivelsene.

Det er ikke så mange generasjoner av hunder som har "rukket" å fødes, ennå mindre få valper selv. Ergo vil det neppe være noen synlig endring riktig ennå.

Og de som står bak Pedigree Exposed er kanskje ikke helt innstilt på engang å lete etter de endringene som kanskje(!) finnes heller? Så troligvis vil dette bare være en gjentakelse fra forrige dokumentar.

Dog kan man jo håpe at det er foretatt noen regelendringer ang. innavls- og matadorpolitikken, da. DET kan jo gjøres ved et pennestøk fra Kennelklubbens hold, liksom.

Og med litt flaks kanskje disse veterinærkontrollene som har blitt innført på utstillinger (for vinnerne) hatt noen virkning? Men hvis det er tilfellet vil det neppe bli belyst i den dokumetaren det heller, vil jeg tro.

Åpenhet om sykdommer, et felles register som veterinærer er nødt til å rapportere til (dersom diagnoser kan stilles til nærmest 100% såklart) og en aktiv Kennelklubb som ser til at innavlsproblematikken faktisk blir tatt på alvor, er ting jeg kommer på sånn akkurat her og nå. Burde ikke være så vanskelig å få til heller.

Men å fremme blandingsavl er kanskje litt vel drastisk, da. Noen tror jo dèt er løsningen på alt ondt, liksom.

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at denne går på NRK en gang dersom det fortsatt er en BBC dokumentar?

Skal se den når den sendes :)

ellers kan man jo følge med på hva folka "gjør" her: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com/

ikke alltid helt objektive i bloggen i alle fall. Man kan jo håpe at de er litt mer balanserte i den nye dokumentaren og ikke bare "sensasjonsmateriale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ofte jeg følger med på ting på TV, men i morra skal jeg sette alarm og klistre meg til skjermen, skal få typen til å benke seg også om han er hjemme.

Har dere sånn der opptaksmulighet så er det nok mange som er interessert i en kopi..? Ikke for at jeg oppfordrer til kriminalitet altså! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§1.1

Det er ikke under noen omstendigheter lov å poste innlegg som strider mot Norges lover. Du står selv personlig ansvarlig for alt du skriver. Alle innlegg som informerer om, eller kan lede til lovbrudd, slettes.

:)

Jeg kan ta det opp uansett, og se om det går an på en slags lovlig måte.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som bor i Storbritannia går det på BBC4 kl 9 i kveld. Vet ikke når det evt. blir sendt/blir tilgjengelig for folk i Norge.

Aha... takk for svar. Den kommer sikkert på nrk etterhvert, de er flinke på dokumentarer. Mulig den blir å oppdrive på youtube også, mener den forrige var/er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§1.1

Det er ikke under noen omstendigheter lov å poste innlegg som strider mot Norges lover. Du står selv personlig ansvarlig for alt du skriver. Alle innlegg som informerer om, eller kan lede til lovbrudd, slettes.

:)

Jeg kan ta det opp uansett, og se om det går an på en slags lovlig måte...

Ække ulovlig å lage torrenter, bare å dele materiale på ulovlig vis. Så ikke driv med ulovlig fildeling! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at jeg må betale for 1 mnd med overplay da. :ahappy:

Kan jeg både se denne dokumentaren og den om kamphunder. (hva het den?)

Death Row Dogs heter den dokumentaren, men tror den kun var tilgjengelig i en uke etter den ble vist på TV.

Hvis det er noen ikke har fått med seg den første dokumentaren, så ligger den ute på youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=GhXHFOrBbEc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fått sett den nye dokumentaren nå. Tidvis var det litt mye tilbakeblikk til den andre dokumentaren synes jeg, men absolutt interessant ellers. Forhåpentligvis dukker den opp på youtube snart så andre kan få se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute, men tok det opp og har nettopp sett det nå. Er fortsatt like målløs som jeg var første gangen over folks likegyldighet.

Vemodig å se de som virkelig kjemper for rasen sin, men som ikke kommer igjennom.

Flott at de fulgte opp - håper på en part 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kom de med noen kommentarer eller konklusjoner om evt forbedringer og endringer, da?

Eller drev de bare på med å messe om akkurat det samme som sist? Virket det som om de faktisk ville finne forbedringer, eller bare overse evt. endringer i rasebeskrivelser, dommerutdanning og offentlige oppfordringer til dommere/oppdrettere om å jobbe for dette?

For det er jo ingen tvil om at det har blitt mer åpenhet om dette nå de senere årene. Dessverre kanskje ikke så mye i England som her oppe i nord, men endog. Alle forbedringer er jo bra, liksom.

Håper de faktisk viser at de kan jobbe "med" systemet - ikke bare poengtere feilene igjen og igjen. For det vil neppe nå fram så godt som det å faktisk spille på lag med de som faktisk kan gjøre noe med det.

Blir spennende å se den når den kommer ut på f.eks, YouTube.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en film laget av the kennel club rundt det samme emnet. Jeg så den nå, og synes den var bra. Selvsagt er fokuset flyttet fra "kritisere KC og alle oppdrettere" til "hva vi faktisk gjør", men det var ikke uhemmet selvskryt heller. De sier jo at enkelte raser har problemer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en film laget av the kennel club rundt det samme emnet. Jeg så den nå, og synes den var bra. Selvsagt er fokuset flyttet fra "kritisere KC og alle oppdrettere" til "hva vi faktisk gjør", men det var ikke uhemmet selvskryt heller. De sier jo at enkelte raser har problemer osv.

Og her er en grei oppsummering av den videoen...

Edit:

Dette må nesten få være med.

"14. We must unite to fight "inherited diseases." Having just told us that the Kennel Club has complete control over pedigree dogs, and that it has always put canine health front and center, the announcer tells us (at 2.45) that the world of pedigree dogs must unite to fight inherited diseases. What?! There are widespread health problems in the world of pedigree dogs? How did that happen if the Kennel Club has complete power and has been putting breed health first for nearly 150 years? Suddenly, the entire narrative comes crashing down, and it comes crashing down for a very good reason: almost everything we have heard up to now has been a lie."

Endret av Argyr
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er en grei oppsummering av den videoen...

Edit:

Dette må nesten få være med.

"14. We must unite to fight "inherited diseases." Having just told us that the Kennel Club has complete control over pedigree dogs, and that it has always put canine health front and center, the announcer tells us (at 2.45) that the world of pedigree dogs must unite to fight inherited diseases. What?! There are widespread health problems in the world of pedigree dogs? How did that happen if the Kennel Club has complete power and has been putting breed health first for nearly 150 years? Suddenly, the entire narrative comes crashing down, and it comes crashing down for a very good reason: almost everything we have heard up to now has been a lie."

Jada, de som kun vil leite etter feil og mangler ved alt KC eller andre kennelklubber foretar seg, sier og gjør, finner selvsagt det.

Nå har jeg ikke lest hele bloginnlegget, for det gidder jeg ikke akkurat nå. Men hvis vedkommende virkelig ikke ser at det har blitt forandringer i HOLDNINGENE (steg 1) til KC, store forandringer, på de knappe 2-3 siste årene så burde han se pedigree dogs exposed en gang til (den første), og sammenligne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...