Gå til innhold
Hundesonen.no

Knepping/knekking i hofte/kne?


Athleticas
 Share

Recommended Posts

Etter hva jeg kan kjenne, så TROR jeg at det stammer fra hoftene.

Frisk og fin tidligere idag, så en tur ut og etter dette så "knekker/knepper" det i hoften hennes for hvert skritt hun tar.

Er ganske høyt så man kan ikke unngå å legge merke til det.

Viser ingen tegn til smerter når jeg tar på, og alle bevegelser er som normal og hun hopper og spretter rundt.

Bestilt time til veterinær til imorgen om det ikke gir deg, men lurte på om det kanskje er noen her inne som kan ha noen formening om hva dette er?

Virker som at "knekk/kneppingen" kommer når høyre bakbein går innunder buken for å ta "fraspark" om dere skjønner hva jeg mener..

Håper at noen kan komme med noen fornuftige svar på dette.

Hunden det er snakk om er en stafforshire bull terrier på 22 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto (17 mnd gammel shiba) lagde kneppelyder i ledda idet hun reiste seg og begynte å bevege seg etter å ha ligget flatt en stund. Fordi jeg har en annen hund med skjelettproblematikk, syntes jeg ikke dette var spesielt trivelig, men både oppdretter og veterinær mente at det kun var luft i leddene. Fra hun var ca 10 mnd gammel har ikke lyden dukka opp igjen. Hun er nå avlest med A på både albuer og hofter.

Krysser fingra for at det ikke er noe mer dramatisk for staffe-frøkna di! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har aldri hatt denne kneppingen før, men den har nå gitt seg nå da, så time til vet. imorgen er avlyst, og så ser jeg det ann til over helgen om det kommer tilbake eller ikke...

Virker som at hun kanskje kan være litt halt i det benet som det knakk i, så får bare ta det med ro og prøve å få henne til å være så rolig som mulig tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være snapping hipp ? det er når ledd båndet kommer midt på ledd kulen og når den strammes snapper den tilbake, dermed en sånn kneppe lyd som du sier...

vet ikke hvor utbredt dette er hos hunder men..

Tilogmed hos oss mennesker er det ofte slike tilfeller...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer og går veldig sporadisk..

klarer ikke se noen mønster i det, men hun oppfører seg helt som normal, og har ikke noen smerter når jeg bøyer og tøyer foten hennes i alle mulige retninger..

Hun har det altså da fortsatt..

Kommer plutselig og forsvinner like plutselig igjen..

Ser ut som at hun er ørlite grann halt av og til, så det er sikkert litt ubehagelig...

Skal ringe vet. imorgen og høre hva hun mener jeg skal gjøre..

men om det er noen flere som har forslag til hva det kan være, så tar jeg gjerne imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hm.. Hvis du tenker sånn det er med oss mennesker, så kan det komme av luftbobler eller væskeansamling i ledda. Dette er ikke stort farlig (kan tenke på de som knekker med fingra med vilje, det gjør ikke vondt som oftest). Det er derimot lurt å sjekke det, tenker iallefall jeg, da hvis dette ikke gir seg, kan tyde på leddgikt. Hunden din er jo ikke gammel, men svake tegn nå kan bli smerter senere om det ikke tas hensyn til. Leddgikt er smertfullt, spesielt i Norge hvor vi har kald vinter og varm sommer (når temperaturen endrer seg som det, kjenner man det godt dersom man har leddgikt, eller senebetennelse for den sakens skyld. Kan også være temp.en som gjør at væske/luftbobler samler seg i ledda og det knekker litt).

Dette med knekkinga kan godt være ingenting, men sjekk det, få vet.en til å se på det og spør om evt. fremtidige plager som kan bli av det. Alltid kjekt å vite, spesielt med leddene, som gjerne kan skape langvarige plager ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...