Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk Lapphund


Kaffe
 Share

Recommended Posts

Dere med Finsk Lapphund, hvordan ser dagene deres ut?

Hvor mye tur og hjernetrim får hunden daglig? Klarer den seg i perioder med ganske lite tur?

Hvordan er den å trene?

Jakt/Gjeterinstinkter?

Hvilke helseproblemer er vanlige på rasen?

Forslag til gode oppdrettere man bør se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lappis får mellom 30-60 min morgen luftetur før jeg drar på jobb, da har han hvert ute å tisset tidligere med samboer. Så er han hjemme alene i gangen, sover hele dagen, jeg jobber så og si bare 5 timer av gangen så stort sett blir han bare alene i ca 6 timer, blir møtt av en trøtt glad fyr. Da er det en liten rusletur til postkassa for å hente post og tisse. Så når samboer kommer hjem får han den ordentlige turen sin på ca 2 timer, stort sett springer han løs, men siden innkallingen ikke sitter 100% ser han det ann litt om han er veldig snusete på dyrespor, er han det får han ikke gå løs, da blokkerer han nemlig ut oss.

Denne helgen her er samboer borte, og jeg liker ikke å gå tur i skogen når det er mørkt, så han får litt mindre tur i dag, men han får mere hjernetrim. Vår tar ikke skade av det, pluss at han får være ute på verandaen når jeg kommer hjem fra jobb.

Vår er egentlig litt sta, og han gjør ikke alltid i hele verden for hvilkensom helst godbit, så skal vi på kurs o.l. Duger bare skikkelige godbiter, men han lærer veldig fort, men må bare ha korte økter, han blir fort lei om vi holder på for lenge.

Vår har litt gjeterinnstinkt og litt "jaktinnstink" nå som nesa virker, han finner dyrespor lett og vil gjerne følge dem. Søstra hans er kjempe god på å finne og følge dyrespor, men tror ikke hun har noe gjeterinnstinkt. Kan nevne at det er lenge siden han nå prøvde å gjete oss, men det er der hvertfall.

Vi har fra kennel fjelldronningen, og er veldig fornøyde med nåde oppdrettere og hunder derfra :) men mallalasse er gode, lappejenta, og vintervidda er 3 andre jeg kommer på nå som er gode oppdrettere :)

Tror egentlig ikke det er så veldig mange helseproblemer som er vanlige for rasen faktisk, vi kom ikke over noen når vi sjekket dette før vi falt på den rasen selv, og på listene til Agria er asen nevnt som en av de friskeste.

Gå gjerne inn på www.norsklapphundklubb.no der finner du masse info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hannhund på snart 10 mnd, forøvrig.

Dere med Finsk Lapphund, hvordan ser dagene deres ut?

Hvor mye tur og hjernetrim får hunden daglig? Klarer den seg i perioder med ganske lite tur?

Jeg (og samboer) har veldig veldig uforutsigbare dager, altså, ingen uke er lik, så har ikke noe fast mønster. Hunden min klarer seg fint med noen kjedelige dager med bare kjipe båndturer og lite trening ellers, for det er har vi lagt opp til fra han var helt liten. På dager hvor han skal være aleine på formiddagen blir det, tja, 15 min tur på morgenen (han er vant til å være i ro på formiddagen, ergo må vi enten gå kjempetur eller kort tur, ellers blir han bare gira rett før vi går fra ham, så syns det er bedre at han er i "sovemodus", det funker i alle fall for oss (: ), så aleine i x antall timer. Når en av oss kommer hjem er det da rask tissetur, før middag til folk, før en lengre gåtur på 1-2 timer. Så middag til hunden, og ofte en treningsøkt i sammenheng med det, og tilslutt en kveldstur på 20-30 minutt rett før leggetid. På dager hvor vi er hjemme får en han god morgentur på en halvtimes tid, så litt hjemmekontortid (som ofte blir treningstid på hunden hvor vi trener på kommandoer), så blir det en tur med god lengde litt tidligere på dagen, før da middaging til tobeinte og firbeinte, og en kveldstur på 20-30 minutt rett før leggetid. Og noen dager har vi hundetrening, og da blir langturen innbakt i det.

Hjernetrim er enten litt sånn problemløsning, eller trening på kommandoer, og det er vel nesten daglig. Vi bruker mye godtbitsøk ute, og det er det vel nesten på alle langturer.

Hvordan er den å trene?

Det er en polarhund med egne meninger, og det merkes. Den har heller ikke samarbeidsviljen eller arbeidskapasiteten til en Border Collie. Min er relativt sta, men samtidig, har man rett belønning er han treningsvillig som fy. Jeg syns stort sett min er ganske lettrent, men mulig folk som er vant til enda enklere hunder er uenige :P Jeg syns det er artig med en utfordring jeg da, og det motiverer meg masse for å prøve når jeg får fingern av bikkja, selv om kanskje ikke alle ser på det sånn, hehe.

Jakt/Gjeterinstinkter?

Min har mest av det første. Men samtidig har han såpass liten radius når han er løs (som passer meg perfekt) at han ikke stikker noe særlig etter spor allikevel (dvs, han stikker til han ikke ser meg eller samboeren min, også oppdager han at "shiiiit, de er jo ikke med", så kommer han løpende tilbake, dritfornøyd, så han her får stort sett alltid gå løs. Både jakt og gjeter-instinkt er veldig varierende mellom linjene hos FL, så du må nesten kjenne din egen hund.

Hvilke helseproblemer er vanlige på rasen?

Tja, du bør være obs på HD, selv om rasen er såpass lett at de klarer seg stort sett fint. I Norge er det kun lov med A/B-hofter i avl (gis dispensasjon på C om hunden ellers er super), mens i Sverige avles det på C-hofter. Ellers er prcd-PRA et problem på svensk lapphund, og det testes også for det på finsk. Ikke avlskrav på finsk enda, men det burde være det. De fleste som avler på hundene sine tester, og dette er viktig. Øyelysning er et krav. Ellers er finsk lapphund en veldig frisk rase, og som Krilo skriver, en av de friskeste ifølge Agria. Og er også latterlig billig å forsikre ;) (jeg betaler vel under tusenlappen i året).

Forslag til gode oppdrettere man bør se på?

Stiller meg bak noen av de samme som Krilo nevnte, samt Fjällfarmen i Sverige er flinke folk. Samt vil jeg også nevne at min egen oppdretter planlegger nytt kull til sommeren, www.hakasitas.com, og jeg har ikke vært noe annet enn fornøyd med dem (: Dog er det blitt en EKSTREM økning av popularitet på denne rasen, noe som strengt tatt aldri er positivt for en rase... Det er mye jeg oppfatter som "avl for å avle", fordi, rasen er jo så fin og flott og frisk og snill og verdens beste atte bare rakkern.. Det er ikke mange tispeeiere i dette landet som ikke planlegger valpekull, er mitt inntrykk, og det kjenner jeg meg litt skeptisk til.. I enkelte tilfeller er jo omtrent kullet og partner planlagt når valpen er 3-4 mnd gammel, noe jeg syns er horribelt. Men, dette er noe man unngår ved å faktisk ha is i magen og holde seg til mer seriøse oppdrettere! Det er også noe økende tendens til hannhundknuffing, og det ser jeg på som et symptom på økt popularitet. Jeg er kanskje veldig negativ, men jeg er redd for å se en så fantastisk rase ødelagt. Jeg syns ikke man skal bli helt villt strenge med avlskrav og sånn, men nå er eksempelvis avlskravene til NLK (lapphundklubben, Krilo linket til siden) ikke akkurat høye, og når en ikke engang "gidder" å oppfylle de når man skal parre hunden sin, blir jeg skeptisk.

I mine øyne er uansett gemytt og helse primært, og i god balanse med eksteriør, og det burde det i alle fall være for oppdrettere, synes jeg (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...