Gå til innhold
Hundesonen.no

Katten vår Max


Poter
 Share

Recommended Posts

Max har det fortsatt fint og har begynt sitt selvvalgte inneliv nå som det er blitt vinter. Han er ute noen snarturer, men begrenser det til ti-femten minutter. Ellers er han inne og koser seg.

3F9C7C3A-8B44-43A0-A873-ED90670AC26D_zps

Det kom visst litt mye snø...

Vi har foressen greid å slanke ham! Han har jo bestandig veid noe for mye, men vært heller umulig å få til å gå ned i vekt. Men nå etter at naboene har tatt inn kattematen sin og han har spist Hills sitt slankefor i noen måneder, ser vi resultater. Et annet resultat av at naboene har tatt inn maten, er at det er betraktelig mye mindre slossing. Nabolagets katter trekker ikke hit mer og det er blitt fredelig ute her. Helt supert!

EDIT: Glemte å legge til dette bildet:

E30B9D48-C4DB-4595-B8FC-49EBE368B6E8_zps

Endret av Poter
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 160
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tråden til Max har forsvunnet, så da starter jeg en ny Max, eller Maximus som han heter på "stamtavlen", er født sommeren 2002. Han er en omplasseringskatt som kommer fra dyrebeskyttelsen. Han måt

Undercover Max

Dårlig dag?

Posted Images

  • 1 month later...

Tidligere i uka kom Max inn etter å ha vært ute ei stund og er som vanlig kald, så han vil opp i fanget. Jeg får noe vått på hånden min, sjekker nærmere og tenker det kanskje er bæsj. Er en hvit, liten klump. Lukter på den, men lukter ikke noe. Også begynner den å bevege på seg!! Æææsj! Bendelorm! Så skrekkelig ekkelt!!

Han fikk ormekur i går, så i morgen skal det vel være ute av systemet hans, da kan jeg hæres å kose med ham igjen... Så blir det ny tabelett om 14 dager.

Max virker å være litt trøtt, så mulig han merker noe til det. Kan ikke være noe særlig med makk i magen...!

10958970_10152956185772559_1091979337906

Her ligger han helt salig ned mellom putene etter ei god massasjeøkt hos Optimal Hund.

10959814_10152971676457559_8954367356974

Her har han lagertelling over lekene sine :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Max er glad og fornøyd for tiden og liker veldig godt at det er blitt varmere i været sånn at han kan være ute mer. Her om dagen fikk han også massasje fra Anneli på Optimal Hund, så nå er han i storform :)

kveldslek_zpsheytv5vb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Max har vært hos veterinæren i dag og gjort seg klar for å være med på sommerferie. Han fikk rabiesvaksine og ormekur, også tok vi blodprøve av ham for å sjekke leververdiene hans. Har tenkt å gi ham smertestillende ved behov og da er det greit å sjekke at han tåler å få det. Han er jo 13 år gammel nå og begynner å bli litt stiv, i noen perioder ser vi at han har vondt, så da hadde det vært ok å gi ham smertestillende. Han får også jevnlig massasje og nå skal han også få laserbehandling, foretrekker det fremfor medikamenter, men det er jo fint å ha flere ting å spille på.

11257247_10153251660152559_3925184329612

Er han ikke kul i trekkselen sin? :D

Han er rød i tannkjøttet igjen, han plages virkelig med det tannkjøttet sitt og de tennene sine, så må bli flinkere å pusse tennene hans -de få han har igjen :P

Skal også gå over til Hills sitt J/D fôr sånn at han får ekstra hjelp med leddene sine.

Veide ham og han er jo ingen lettvekter, det har han forsåvidt aldri vært, men må prøve å få ham ned i vekt igjen. Han veier 5,7 kg. Han har verdens søteste hengemage, men den gjør jo ikke godt for leddene, så får spinke inn på fôret hans nå fremover. Vi har det stående fremme til ham hele tiden, så jeg tipper det blir noen sure miner når han bare får nøye tildelt dose.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Slankingen av ham har gitt resultater, han har gått ned 300 gram siden i juni og det syntes veterinæren var bra :) Han var og fikk sin årlige vaksine i går og da ble han veid igjen. Får håpe vi greier å holde ham der iløpet av vinteren. Han er nesten ikke ute på den årstiden, så han får ikke trimmet like mye og da legger han på seg igjen. Jeg får bli flinkere til å aktivisere ham med lek og triks. Han er jo egentlig ganske klikkerklok og liker å trene. Å følge target og å sitte bamse er favoritten :) Eller så skulle vi bare fått oss ei til katt, som jeg har drømt om i en evighet nå, så kunne de trimmet hverandre!

Så noen bilder av finingen:

446741B3-CC23-4BBD-9841-C5B57F9E9AAC_zps
Han responderer så bra på laserterapi!

 

IMG_8362_zpsqi08cq2h.jpg
Han ser litt skeptisk ut, men gikk og la seg ved siden av Eine selv 

 

FullSizeRender_zpsfmvojqxn.jpg
Poter :wub:

 

IMG_8375_zpsb6yn5yuk.jpg
Er det noen som kan nyte livet som katter?

 

C76DB7EE-AA71-47A3-98F6-5975E7E6AFAB_zps
Spaner på livet

 

IMG_8445_zpsqd6eh36q.jpg
Han har ganske god utsikt fra verandaen vår! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå har Max startet sitt frivillige inneliv for vintersesongen. Han er bare ute en eller to snarturer i løpet av dagen og er ellers inne, etter eget valg. Sånn har han gjort det i alle år, liker ikke å fryse på småpotene ;) I starten bruker han å kjede seg noe veldig, han er jo aktiv brukskatt, må vite, så da må det ekstra aktivisering til. Favoritten er godbitsøk, gjerne sammen med Eine. Å leke med knitreleke med fjær på eller ekte kaninskinnleke er også stas. Bruker å shape ham litt innimellom og har bestandig intensjoner om å lære ham masse triks, men nå som 13-åring kan han fortsatt bare to :P 

Nå i starten av innelivet er han nesten mer masete og krevende enn får mest høyintensive aussie, så det er litt slitsomt. Mjauer og maser om å bli leket med, bært på, kost med eller aktivisert på andre måter. Godt dresserte som vi er, så bærer vi ham, leker med ham og koser med ham som bare det! Bortskjemt? Nei, det har vi ikke hørt om.

Har dere forslag om noen aktiviseringsleker, triks eller annet gøy vi kunne funnet på med ham?

12105747_10153551686272559_1794890341991

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Max imponerer for tiden. Kjører bil uten å tisse eller bæsje seg ut, går med sele i flexiline og i går var han med til Optimal Hund for å få laserterapi og tok det nye miljøet helt på strak pote -finingen!

laserterapimax1_zps2mskxzfd.jpg
Det er noe med at eldre dyr skjønner mer den gode behandlingen de får

laserterapimax2_zpsstuzuqcx.jpg
Godt å behandle litt stive nakkemuskler

laserterapimax4_zpsqyurcnyk.jpg
Å sitte på behandlingsbordet var bare fint, det 

laserterapimax3_zpscdyvxjvy.jpg

Med så god service vil han gjerne igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Max har det fint som snart 14-åring :) Han har vært litt halt i to perioder, en gang etter en slosskamp og andre gang etter at han hoppet rett ut av armene mine og landet hardt på gulvet, tullingen. Laserbehandling hjalp på, så nå er han i fin form igjen.

IMG_9171_zpsjvieq7eu.jpg
Her gruer han seg for vaksinen

Han hadde sin årlige kontroll hos veterinæren her om dagen, fikk vaksine og ormekur, så nå har han piggsveis bak i nakken ;) Veide ham og vekta har holdt seg stabil siden i høst. Han veier 5, 35 kg og er jo ikke akkurat en liten mons. Han har omtrent like vanskelig for å gå ned i vekt som eieren (jeg sier ikke hvem av dem) :P

IMG_9172_zps8l9bjbbi.jpg

Ellers er han frisk og rask. Han hadde ikke særlig til tannstein og de tennene han har igjen ser fine ut. Han bruker å plages med tennene, så det var fint å se at ikke noe trengtes å gjøre denne gangen. 

Snart blir han å bli innekatt. Vi flytter til et område hvor det ikke egner seg for en eldre herremann å være fritt ute. Jeg er veldig spent på hvordan det kommer til å gå, han som har vært vant til å være ute hele livet sitt. Hadde han vært yngre, ville jeg kunne vurdert å la ham være ute, men jeg ser at han ikke er like kvikk og rask som han var, selv om han ikke er særlig preget av alderen. Vi blir å bo rett ved marka og sånn sett hadde det vært supert for ham med skogen så nært, men "alle" går med hundene sine løse der og som hundeeier vet jeg jo godt hvordan hunder (og eierne!) kan være. Jeg vil ikke ta noen sjanser med lillegullet vårt :heart:

Om han venner seg til innelivet, må vi nok bli flinkere til å leke med ham og aktivisere ham sånn at han får trimmet seg noe. Han er veldig rolig og gidder sjeldent å leke mer enn i noen få minutter. Det blir nok sikkert litt mer fres når han ikke bruker opp energien ute, det ser vi bare på vinteren når han velger å være mer inne. Jeg har tenkt tanken på ei til katt, en kattunge, som kunne holdt ham i ånde, men han er jo ikke verdens mest sosiale og hyggelige fyr ;) Jeg sikler på et sibirkattkull med hvit pels...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, TullBull skrev:

For en nydelig gammel herremann :wub: Minner meg om gamlepusen vår Junior, som ble 18 år.

Takk, han er en skikkelig goding :wub: Håper vi får ha ham i mange, mange år til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Poter skrev:

Jeg har tenkt tanken på ei til katt, en kattunge, som kunne holdt ham i ånde, men han er jo ikke verdens mest sosiale og hyggelige fyr ;) Jeg sikler på et sibirkattkull med hvit pels...

Jeg solgte kattunge til noen som har en sær, eldre herremann fra før, og det har gått bra :) Nå hadde denne katten bodd med annen katt tidligere, så det var nok med på å gjøre det lettere å introdusere en ny. Kattunger er veldig robuste. Hvis dere vil, og tar tiden til hjelp så er jeg sikker på han vil godta en kattunge ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chako skrev:

Jeg solgte kattunge til noen som har en sær, eldre herremann fra før, og det har gått bra :) Nå hadde denne katten bodd med annen katt tidligere, så det var nok med på å gjøre det lettere å introdusere en ny. Kattunger er veldig robuste. Hvis dere vil, og tar tiden til hjelp så er jeg sikker på han vil godta en kattunge ;) 

Det var jo oppløftende å høre! Jeg håper han ville kunne godta en på sikt. Han var triveligere med andre katter før, hadde til og med en kattunge han brukte å leke med i nabolaget, men etter vi flyttet hit for 6 år siden, har det blitt så mye slossing og konflikter. Har jo et håp om at han vil finne tilbake til det og at det vil være enklere med en kattunge. Er det sånn at kattunger har "valpelisens" en periode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Poter skrev:

Det var jo oppløftende å høre! Jeg håper han ville kunne godta en på sikt. Han var triveligere med andre katter før, hadde til og med en kattunge han brukte å leke med i nabolaget, men etter vi flyttet hit for 6 år siden, har det blitt så mye slossing og konflikter. Har jo et håp om at han vil finne tilbake til det og at det vil være enklere med en kattunge. Er det sånn at kattunger har "valpelisens" en periode?

Ja, de har jo på en måte det. Det er forståelse for at kattunger er kattunger. Det er også forskjell på katter som man treffer på utendørs, og katter som man må forholde seg til i hjemmet. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
2 timer siden, frk-franzen skrev:

For en fin pus! ♡

Det var en veldig uvanlig fargekombinasjon til å være hannkatt? :) Jeg trodde nesten ikke fertile hannkatter kunne være padder? 

Han er ikke padde, han er "blå-tabby", så vidt jeg kan se. De kremfargede feltene er "vilt-tegningen" en tabby har.

Vakker katt :) Heldig som har så dedikerte eiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Han er ikke padde, han er "blå-tabby", så vidt jeg kan se. De kremfargede feltene er "vilt-tegningen" en tabby har.

Vakker katt :) Heldig som har så dedikerte eiere :)

Ja jeg var litt usikker, med en gang jeg ser tre farger og den ene rød tenker jeg automatisk padde :)

Det ser ut som han har der som plommen i egget ja !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...