Gå til innhold
Hundesonen.no

Eurasier, Pomeranian og Mittelspitz - erfaring? andre raser?


Car00line
 Share

Recommended Posts

Heihei :)

Jeg kikker etter min 2. rase og er litt interessert i rasene nevnt i tittelen.

Jeg har hatt finsk lapphund i 4 aar, men gidde hun til bestefaren min nettopp siden jeg flyttet til Australia i fjor og skal forbli der nede. Jeg er kjempefornoeyd med rasen og skulle saa absolutt hatt en til! Men naa vil jeg ikke tygge over mer enn jeg klarer, her hjemme hadde jeg fjellet og bil, naa som fulltids student har jeg liten plass aa bo, lite fjell aa gaa lange turer i, ikke bil og vil ha en litt mer selskapshund. Det er ufattelig trist aa vaere uten hund. Jeg er enda i planleggings fasen, og tenker hund om 1-2 aar naar jeg er sikker paa fremtiden min.

Jeg er interessert i en hund som har lite aktivitetsbehov, jeg er fulltids student, har egentlig mye tid, men vil ikke ta mer enn hva jeg klarer aa bite over eller hva det heter :P

Den maa taale aa vaere alene i noen timer, men egentlig er jeg som regel bare vekke i 3-4 timer de dagene jeg har skole..(som er 3 dager i uken)

Den skal ikke bjeffe mye, lite vakt elle jakt instinkter.

Pelsstell er ikke noe stort problem, men helst ikke mer enn middels.

Jeg har lest litt paa Eurasieren, Pomeranian og Mittelspitz, men vil gjerne hoere med dere som kan ha erfaringer med rasen eller som kan komme med andre rasetips til meg.

- Caroline :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier kan nok bli for aktiv, de er gjerne mer aktive enn hva folk tror.

Pomeranian og Mittelspits er jo begge kjent for å bjeffe. Men er jo mulig å begrense det litt, men å regne med å få en lydløs spisshund ville jeg ikke satset på, da kan du bli fryktelig skuffet..

Hva med Kinesisk Nakenhund/Powder Puff? Bichon Havanais? Fransk Bulldog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe: aha okei. Ja tenkte det, men derfor jeg er ute etter erfaringer :) Jeg regner ikke med en lydloes hund, men ikke en kvepsehund som ikke taaler noe^^ Har tenkt litt paa kinesisk nakenhund, men har nettopp begynt aa like den :P

Ingidano: Lite aktivitetsbehov vil vaere paa det minste 1 time tur til dagen, og halvtime tissepauser morgen og kveld og vanlige smaa lufteturer. I helger saa blir det stoerre turer.

Hm ja det tenkte jeg ikke paa i farten, er hjemme naa med -10 grader :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingidano: Lite aktivitetsbehov vil vaere paa det minste 1 time tur til dagen, og halvtime tissepauser morgen og kveld og vanlige smaa lufteturer. I helger saa blir det stoerre turer.

Hm ja det tenkte jeg ikke paa i farten, er hjemme naa med -10 grader :P

Ta med litt lydighet/triks eller tilsvarende, så holder det for en eurasier. En eurasier som kjeder seg blir fort veldig oppfinnsom :)

Nevnte det med varmen, da min hanne sliter med varmen når det blir mer enn 20grader. Turer og sånt begrenses veldig da, med mindre eg vet at det finnes bekker/vann/elver på veien som han kan kjøle seg ned i. Vet også om flere eurasiere som trives dårlig med høyere temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi har 2 eurasiere og en mittelspitz (6mnd), det er mye mer lyd i mittelen en Eurasierene, den ene eurasieren bjeffer så og si aldri, den andre boffer 1 gang på ringeklokka og hvis han har drømt noe spesielt, mens mittelen bjeffer bare noen går litt bråkete i 2 etasje, det begynner å bli litt bedre men fortsatt litt slitsomt.

sånn med tanke på aktivitetsbehovet så har jeg en oppfatning om at eurasierne er veldig forskjellige, den ene våres får mer enn nok med den mengden du kan gi, mens den andre kan gjerne få mer, men han ville nok klart seg bra med det du kan gi også :)

våres eurasiere blir forresten veldig sjeldent ''oppfinnsomme'' selv når de får lite tur, men det er nok ikke alle som er like greie der ;)

Mittelspitzen er det verre med derimot.

Og varmen blir nok ett problem ja, tror mittelen er litt bedre, men han er såpass ung at han har ikke hatt mye pels under sommeren enda så har ingen erfaringer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke sett på japansk spisshund da? :) De fleste spisshunder har lett for å bjeffe, men det går an å dempe litt. Mitt inntrykk er at den japanske spisshunden er lettlært og krever middels mosjon. De fleste hunder er tilpasningsdyktige så de tilpasser seg livet ganske bra :) verdt å se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde japansk spisshund i mange år. Enklere hund har jeg igrunn aldri vært borti. Krevde ikke stort, selvsagt turer osv og hun var veldig lettlært. Hun var en vennlig sjel og bjeffet kun om det ringte på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingidano: Ja det vil jo vaere daglig med lydighet! :) Ja jeg tror jeg maa undersoeke litt om omraader der jeg bor, men tror jeg maa slaa fra meg den rasen :/

SSP: takker for info :)

Slush og Ara: Ja skal ta en titt paa dem! :)

jma: aha, ja men det blir nok ikke en kinesisk nakenhund, har kikket litt rundt naa. Men takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...