Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt tilfeldige spørsmål


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Man reiser seg for dem som er eldre enn en selv. Alltid.

Barn/ungdom reiser seg for voksne. Alltid.

Det er grunnleggende folkeskikk, på linje med å si "takk for maten".

(Lettere sjokkert over alle egotripperne uten oppdragelse som har svart i denne tråden, kjenner jeg :blink: )

Så det er en selvfølge at jeg, som er sytten, skal reise meg for en 20-åring? Er det det du mener? Hvis jeg reiser sammen med min 19-årige kompis, så skal han sitte før meg, fordi han er eldre? Selvfølgelig tilbyr jeg han plassen, men det har ingen ting med alder å gjøre. Det er ren høflighet.

Eller min venninne som er 16, som er veldig dårlig til bens og sliter med å stå lenge på buss, hun skal reise seg for en som er litt eldre? Man ser ikke at hun sliter, og derfor ville du tenkt at hun var frekk som satt?

Hadde en yngre tenåring eller et barn reist seg for meg, hadde jeg ikke skjønt hvorfor, overhodet. Nå som jeg verken går på krykker eller halter lenger hadde jeg synes det var veldig rart. Hadde det vært et lite barn som ikke så forskjell på ungdom og voksne, hadde det vært supersøtt. Men jeg liker jo å tro at jeg er i like fin form til å stå som en 12-åring?

Du har rett i at man skal vise respekt. Men det er ikke respekt jeg hadde følt om noen reiste seg for meg. Det finnes andre, langt hyggeligere måter å vise respekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Stram deg opp, din frekke fjortis! Neste gang du ser meg på bussen, har du å reise deg!

Holde kjeft i voksent selskap? Jeg lærte å kommunisere med voksne som barn, jeg?

Enten leser du ikke hva jeg skriver, eller så misforstår du... Jeg sier bare helt enkelt og greit at jeg ikke synes det er noe VIKTIGERE at barn har respekt for voksne, enn at voksne har respekt for

Jeg ser overhode ikke noe poeng i at en unge skal reise seg for meg. Etter mitt syn har ikke respekt noe med tåpelige innlærte regler å gjøre. Begge har betalt for å reise med bussen, og så sant ikke en har større behov for å sitte pga fysiske problemer, så er det helt logisk at det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder. Man skal ta hensyn til hverandre og vise respekt. Men det å alltid reise seg for fremmede voksne på bussen ser jeg virkelig ikke poenget med. Det er ingen uting å vise respekt. Jeg syns bare ikke det å reise seg for folk som ikke trenger å sitte har noe med respekt å gjøre.

Jeg er fundamentalt uenig med deg, og jeg synes det er direkte latterlig å diskutere om man skal være 19,5 år for å tilby andre voksne plassen sin, eller om 13-åringen min skal reise seg for en mann på 25. Den uskrevne regelen om å reise seg for dem som er eldre, sier også at man selvsagt gir plassen sin til syke og svake - inklusive 16-åringer på krykker. Det skjønner alle, som vil. ;)

Mine barn lærer at man reiser seg for voksne, eldre og gravide, de lærer også å si ja takk og nei takk, de kan spise med kniv og gaffel, holde kjeft når de er i "voksent selskap", ta pent i hånda når de møter nye mennesker og presentere seg. Jeg mener at respekt og høflighet dreier seg om helt banale, selvsagte ting, og så konstaterer jeg at majoriteten av "verden" er uenig med meg. (Det kommer ikke akkurat som noen bombe, siden jeg jo lever i den samme verden som folk flest, mesteparten av tida... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen?

Jeg reiser kollektivt med tog og tbane hver dag. Jeg reiser meg for eldre mennesker og gravide, eller om det er noen som ser slitne/dårlige ut. Moren min fikk hetetokt antfall på toget og svimte nesten av, uten av person på et overfylt tog brydde seg.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

Prøver annen hver uke, men burde sikkert hver uke siden jeg har hunder i senga

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Vasker/skylder de i kaldt vann hver dag når jeg bytter vann. Ikke så ofte med varmtvann og såpe ...aldri i oppvaskmaskinen

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Brukte det mye før, men hørt at det ikke er bra for bukser og håndkler, så nå bruker jeg det nesten ikke

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

Føler meg skjeldent uthvilt ....

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Prøver å finne det selv

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Sliter ikke så mye med sengetøy, men fleece jakker/genser blir aldri fri for hundehår ...Noen tips?

Har ikke tørketrommel. Rister godt før putter i vasken og før jeg henger til tørk. Men de er like hårete ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holde kjeft i voksent selskap? Jeg lærte å kommunisere med voksne som barn, jeg?

Jeg regner med at Lotta mener at barn skal kunne vente på tur med å snakke, og ikke bryte inn i samtaler og kreve oppmerksomhet? Ikke at de ikke får lov til å snakke i det hele tatt i voksenbesøk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen? Jeg satt på en middels full buss ene dagen, og jenten ved siden av meg spretter opp foran en ganske sprek 60-åring (ca) og sier "Vil du sitte?". Jeg tror han ble litt flau, og svarte "Neida, det går helt bra", men hun insisterte med at hun snart skulle av uansett, og han satte seg litt brydd ned på plassen.

- Ingen aldersgrense her, de som ser ut til å ha behov for det, får min plass.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

- En gang i uka.

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

- Ett par ganger i uka.

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

- Ja, fordi det lukter godt.

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

- vet ikke

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

- Leter litt før jeg spør, kommer an på hvor god tid jeg har.

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

- Tømmer filter for hår hver eneste gang jeg legger i nytt tøy, så har ikke det problemet egentlig. Selv ikke i verste røytetid sliter vi med det.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer jammen på mye rart.. :lol:

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen? Jeg satt på en middels full buss ene dagen, og jenten ved siden av meg spretter opp foran en ganske sprek 60-åring (ca) og sier "Vil du sitte?". Jeg tror han ble litt flau, og svarte "Neida, det går helt bra", men hun insisterte med at hun snart skulle av uansett, og han satte seg litt brydd ned på plassen.

Jeg ser an om de ser ut som om de leter etter et sted å sitte. Og om de "går bakover" for å finne en plass. En supersprek mann på 80 som ser kjempefornøyd ut med sin egen helse spør jeg ikke - de blir fornærmet. Og om noen oppriktig sier "neitakk" så spør jeg i alle fall ikke igjen :P

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

Uhm, når vi husker det? Og i alle fall en gang i uken, jeg er allergisk mot midd.

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Jeg skyller de hver gang jeg har i nytt vann og tørker de med en klut. VASKER de gjør jeg vel aldri..

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja. Men aner ikke hvorfor, mannen som insisterer :lol:

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

6-7 timer. Nærmer jeg meg 8 er jeg stuptrett når jeg våkner.

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Jobber på matvarebutikken jeg handler på, så jeg finner så å si alltid det jeg leter etter.

Når det er sagt synes jeg det er skammelig hvordan folk på butikker styrter unna når man ser spørrende på de. På min butikk tilbyr vi service og spør ofte "er det noe du trenger hjelp til?" om de har gått forbi et par ganger eller man ser tydelig at de leter. SÅNN skal det være.

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Mitt gjør ikke det.. Kanskje det kommer an på vaskemaskinen/tørketrommelen? Vi kjøpte begge deler nytt før jul og det er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen? Jeg satt på en middels full buss ene dagen, og jenten ved siden av meg spretter opp foran en ganske sprek 60-åring (ca) og sier "Vil du sitte?". Jeg tror han ble litt flau, og svarte "Neida, det går helt bra", men hun insisterte med at hun snart skulle av uansett, og han satte seg litt brydd ned på plassen.

Nå er det en stund siden jeg har reist kollektivt, men når jeg tok bussen til og fra skolen, reiste jeg meg for de som så ut til å trenge plassen mer enn meg, uavhengig av alderen.

- Jeg tenker ikke at et barn/tenåring er respektløs om h*n ikke reiser seg for en 25-åring. Det som derimot er respektløst er å la sekken/veska, eller bena hvile på et ledig sete når det er mange på bussen.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

Jeg vet egentlig ikke, ikke så alt for skjeldent. Skifter når jeg føler at det er på tide, pleier ikke å gå så kjempelenge mellom hver gang.

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Skjeldent. Skyller vannskåla hver gang jeg bytter vann..

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei. Mest fordi det er en ekstra utgift, og så liker jeg ikke så myke håndklær. :P

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

Vet ikke, kan ikke huske sist jeg våknet uthvilt etter en natts søvn.

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Jeg leter stort sett en god stund på egenhånd først. Har jeg dårlig tid, og ikke finner det jeg skal ha selv, går jeg heller et annet sted. :icon_redface:

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Nå har ikke jeg tørketrommel, men det kryr som regel av hundehår etter en vask. Rister håndklærne før vask, og før jeg skal henge det opp. Lar det henge til tørk på badet - hvor det ikke er lov for hunden å være. Tørker også av hårrester i maskinen etter en vask, så den er "ren" til neste vask.

Før jeg tar av sengetøyet på sengen, drar jeg over et par runder med en hårmagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn som er gamle nok til å reise alene på buss er gamle nok til å ha grunnleggende folkeskikk inne.

Hvorfor er det en uting å vise respekt? *Holder pusten i spenning*...

Det er fint å ha respekt, men det må være gjensidig. Barn skal ha respekt for voksne (og spesielt eldre), men også motsatt: voksne har å vise respekt for barn og unge.

Det jeg synes er en uting, er frasen "barn skal ha respekt for voksne" fordi det kun dreier seg om ensidig respekt. Jeg mener at man skal vise respekt for alle rundt seg, voksne som barn. Jeg synes jeg treffer vel så mange gamle uten folkeskikk, som barn uten folkeskikk... Jeg tror også barn lærer seg normer og skikker (derav respekt/folkeskikk) ved å bli respektert selv. De voksne er forbilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å ha respekt, men det må være gjensidig. Barn skal ha respekt for voksne (og spesielt eldre), men også motsatt: voksne har å vise respekt for barn og unge.

"Voksne har å vise respekt"... Å vise respekt for meg handler om å følge spilleregler og ta hensyn, 1 av reglene i mitt regime handler om å reise seg for voksne / "syke" / "svake" på kollektive transportmidler dersom det ikke er sitteplasser til alle.

Det blir absurd om den typen for omtanke/respekt bare skal kunne gis hvis mottakeren (den gamle/voksne) FØRST skal gjøre et eller annet for å få ungdommen / barnet / den yngre til å reise seg.

Enkelte ting GJØR man bare, no questions asked.

Det jeg synes er en uting, er frasen "barn skal ha respekt for voksne" fordi det kun dreier seg om ensidig respekt. Jeg mener at man skal vise respekt for alle rundt seg, voksne som barn. Jeg synes jeg treffer vel så mange gamle uten folkeskikk, som barn uten folkeskikk... Jeg tror også barn lærer seg normer og skikker (derav respekt/folkeskikk) ved å bli respektert selv. De voksne er forbilder...

Jaha, og hvilke mangler på folkeskikk av voksne mot barn/unge er det du tenker på spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Voksne har å vise respekt"... Å vise respekt for meg handler om å følge spilleregler og ta hensyn, 1 av reglene i mitt regime handler om å reise seg for voksne / "syke" / "svake" på kollektive transportmidler dersom det ikke er sitteplasser til alle.

Det blir absurd om den typen for omtanke/respekt bare skal kunne gis hvis mottakeren (den gamle/voksne) FØRST skal gjøre et eller annet for å få ungdommen / barnet / den yngre til å reise seg.

Enkelte ting GJØR man bare, no questions asked.

Jaha, og hvilke mangler på folkeskikk av voksne mot barn/unge er det du tenker på spesielt?

Enten leser du ikke hva jeg skriver, eller så misforstår du...

Jeg sier bare helt enkelt og greit at jeg ikke synes det er noe VIKTIGERE at barn har respekt for voksne, enn at voksne har respekt for barn. De er likeverdige. Det er ikke snakk om tjenester og gjentjenester. Selvfølgelig bør barn reise seg for gamle eller syke på bussen. Det burde også friske voksne gjøre med like stor selvfølge som barn. Barn fortjener å bli hørt, og bli snakket til med respekt/på en høflig måte, akkurat på samme måte som at det er viktig at barn er høflige mot voksne.

Jeg tenker ikke på spesielle mangler på folkeskikk som voksne mangler. Det går på mye av det samme som hos barn - å være takknemlig og omtenksom mot de rundt seg.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen?

Jeg sitter stort sett langt bak i bussen, så det er sjeldent et issue. Men de gangene det har skjedd har jeg reist meg for de som ser ut som de trenger det. En gang jeg tok en halvfull buss med hunden jeg passet før satte han tiggeøynene sine i en eldre dame som satt (jeg sto ved barnevognplassene), og hun spurte leende om hun burde reise seg, for det så ut som hunden min hadde lyst på plassen hennes ^^ Det ble til en hyggelig samtale hvor jeg fikk høre om hundene hun vokste opp med :)

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

Har ingen fast rutine på det, så det blir nok litt for sjeldent. Dog gjør jeg som tulip og lufter godt hver dag. Dyna helt bort, og har det alltid beinkaldt med åpent vindu på soverommet. Har middallergi nemlig :)

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Når det trengs, ergo antageligvis for sjeldent

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nai, aldri vært vant til det, så blir bare ikke sånn.

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

Ca 8. Blir sjeldent det da :P

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Har jeg god tid leiter jeg. Er litt mann på sånt ^^

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Hunden min røyter veldig lite, så ikke et stort problem, ei gjør jeg ikke noe spesielt for å unngå det. Han får sove i senga iblant, men blir for varmt for ham til at det blir hver natt etc. For hans del tror jeg at han skulle ønske han kunne kle av seg pelsen sin på natta, for han elsker kroppskontakt :P

Er kjolen vasket? Hvis ikke, legg den i kaldt vann noen timer, gni lett på flekkene innimellom, og bruk så biotexspray før du vasker i maskina. Er den allerede vasket, ville jeg satset på et renseri om kjolen er i et delikat stoff. Neste gang du søler rødvin, skyll av så mye du kan med en gang med kaldt vann, og hell salt på. Saltet trekker til seg fargestoffene, ofgfaller av når plagget tørker. Og søler du ofte rødvin anbefaler jeg deg suttekopp for barn :lol:

En gang jeg var på en snurr og fikk masse rødvinsflekker på en topp som jeg ikke oppdaget før et stykke utpå kvelden dagen etter, funka det faktisk med å legge toppen i hvitvin før jeg vasket den. Kom over et kjerringråd om det via google. Har ikke prøvd det igjen, men det funka da i alle fall.

Jeg sier bare helt enkelt og greit at jeg ikke synes det er noe VIKTIGERE at barn har respekt for voksne, enn at voksne har respekt for barn. De er likeverdige. Det er ikke snakk om tjenester og gjentjenester. Selvfølgelig bør barn reise seg for gamle eller syke på bussen. Det burde også friske voksne gjøre med like stor selvfølge som barn. Barn fortjener å bli hørt, og bli snakket til med respekt/på en høflig måte, akkurat på samme måte som at det er viktig at barn er høflige mot voksne.

Jeg tenker ikke på spesielle mangler på folkeskikk som voksne mangler. Det går på mye av det samme som hos barn - å være takknemlig og omtenksom mot de rundt seg.

Både barn og voksne tilhører arten menneske, og gjensidig respekt er en selvfølge. Jeg har aldri vært noe fan av "barn skal sees men ikke høres", og mine fremtidige barn skal få oppleve å bli verdsatt også i voksne selskap. De er barn og det er en selvfølge. Altså, enig med deg borderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen?

- Reiser meg for di som trenger det, være seg barn, voksne, eldre, skadde osv.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

- Varierer, men sånn 1-4 ganger i mnd

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

- Vasker vannskål hver dag. Matskålene ved behov.

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

-Bruker edikk til klær, ellers ingenting til sengetøy, håndkle osv. Det må være stivt så det er mulig å tørke seg xD

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

-Jeg våkner sjelden uthvilt, samme hvor lite/mye.. Dårlig søvn uansett!

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

-Leter rundt til jeg finner det jeg skal ha.

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

-Har ikke tørketrommel, men ja, mye dyrehår! Ikke så krise da, så gjør ikke stort!^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wuhu, random spørsmål å svare på natterstid. :D

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen? Jeg satt på en middels full buss ene dagen, og jenten ved siden av meg spretter opp foran en ganske sprek 60-åring (ca) og sier "Vil du sitte?". Jeg tror han ble litt flau, og svarte "Neida, det går helt bra", men hun insisterte med at hun snart skulle av uansett, og han satte seg litt brydd ned på plassen.

Øhm... Jeg tar aldri bussen.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

Hver 2-3 uke.

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Alt for sjeldent. :icon_redface: Et par ganger i måneden? :whistle:

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Nei. Synes tøyet blir mykt nok uten.

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

Ca 10 timer.

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Det varierer.

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Håndklær/sengetøy blir hårfri etter en runde i tørketrommelen her - men så har ikke hunden min allverdens med hår heller, da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt random, men jeg får ikke sove fordi jeg har så mange rare spørsmål i hodet!

1. Hvor "gammel" skal noen være før dere reiser dere på bussen? Jeg satt på en middels full buss ene dagen, og jenten ved siden av meg spretter opp foran en ganske sprek 60-åring (ca) og sier "Vil du sitte?". Jeg tror han ble litt flau, og svarte "Neida, det går helt bra", men hun insisterte med at hun snart skulle av uansett, og han satte seg litt brydd ned på plassen.

Hmm, jeg tror jeg reiser meg hvis jeg ser at det er en person som er litt stivbeint/skjelven, evt. gravid - ser nok mer an personen enn alderen.

2. Hvor ofte skifter du sengetøy?

For sjelden ... Kanskje hver tredje uke, men så skal det sies at jeg kun sover hjemme ca halvparten av nettene i en uke da.

3. Hvor ofte vasker du hundeskålene?

Oii! Det gjør jeg sjelden! Men jeg skyller de innimellom.

4. Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

På alt annet enn jeans. Jeg elsker tøymykner, liker å at det lukter godt og blir mykt, men det ødelegger olastoff, så der er jeg nøye.

5. Hvor mange timer søvn trenger du hver natt for å våkne uthvilt?

Jeg er et sovedyr. Hvis jeg skal våkne uthvilt trenger jeg en åtte-ti timer. Helst nærmere ti :lol:

6. Når du kommer inn en i en butikk, og har god tid, og vet nøyaktig hva du leter etter. Pleier du da å spørre om hjelp til å finne det du trenger, eller leter du en god stund på egenhånd først?

Har jeg god tid kikker jeg selv først. Det er koselig!

7. Er det bare mine håndkler/sengetøy som kryr av hundehår selv etter en runde i tørketrommelen? Hva gjør dere evt for å unngå det?

Nei, mine og ... Det hjelper mye når de kan henge til tørk ute, ellers støvsuger jeg iallefall laken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket utrolig godt å rense tørketrommelen etter hver gang. Jeg har bare renset den når det begynner å bli mye i filteret, men nå tar den så og si alt av hundehår. Deilig!

Men hvordan ødelegger tøymykner jeans? Sliter det på stoffet? Klarer ikke å ta på meg stive jeans, jeg.

8. Hvor lenge kan dere gå med samme bukse, singlet/-skjorte og genser?Jeg må bytte slikt hver dag, for jeg føler at jeg klarer å gjøre alt skittent så fort. Spesielt bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ødelegger tøymykner jeans? Sliter det på stoffet? Klarer ikke å ta på meg stive jeans, jeg.

Tøymykner ødelegger alt som er elastisk, derfor skal man ikke bruke det på undertøy og sokker feks. Nesten alle jeans har elastan i seg, og vil bli bumsete og uformelige etter noen runder med tøymykner. Bruk heller tørketrommel på jeans om du synes de er stive etter vask. Eller bruk edikk som skyllemiddel ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. Hvor lenge kan dere gå med samme bukse, singlet/-skjorte og genser?Jeg må bytte slikt hver dag, for jeg føler at jeg klarer å gjøre alt skittent så fort. Spesielt bukse.

Jeg prøver å være flink til å bytte bukse i løpet av dagen - en pen dongeribukse jeg kan bruke på skolen/blant folk + en "hundebukse" med sikkel og frolic på. Da kan jeg bruke de flere dager uten at det ser ille ut - hundebuksa er det jo bare hundene som ser :lol: Vask sliter enormt på klærne, så vasker de fineste buksene mine minst mulig og prøver heller å tørke av med en klut om jeg søler litt.

Det samme gjelder egentlig gensere, men bytter stort sett singleten på innsiden eller hvis jeg har blitt svett eller sølt på klærne. Enkelt og greit. Men bruker fort 3-4 gensere om hverandre i noen dager, for jeg vil ikke gå med det samme 2 dager på rad. Det er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask sliter enormt på klærne, så vasker de fineste buksene mine minst mulig og prøver heller å tørke av med en klut om jeg søler litt.

Det er ikke vasken som sliter, men sentrifugeringa ;) Bruk lavere hastighet om du kan, men da vil det også bruke lengre tid på å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørkeskap da, sliter det noe som helst på klærne? *føle seg dum*

Jeg har et tørkerom, men bruker det aldri, men kanskje jeg skal gjøre det på fin-buksene.

Tørkeskap er veldig bra det :) tom ull kan gjerne tørkes der, iom at det kan legges flatt og blir ikke kastet rundt som i en trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. Hvor lenge kan dere gå med samme bukse, singlet/-skjorte og genser?

Jeg har et antrekk på jobben (pent) og skifter med engang jeg kommer hjem. Da er det på med hverdags/hundetøy.

Sånn sparer jeg tøyet. Da kan dressbukse brukes flere ganger og hundetøyet er ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...