Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten/mellomstor korthåret "familiehund"?


runner
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og samboeren min er på jakt etter den perfekte hund for oss og håper noen her kan komme med litt tips :) Skal prøve å gi en så god beskrivelse av hva vi er på jakt etter som mulig:

Aller helst vil vi ha en korthåret hund som ikke er så stor på grunn av begrenset plass i bilen også videre. Den vil få mye tur og aktivisering så den kan gjerne være aktiv (ikke noe krav), men vi vil gjerne ha en litt rolig type som ikke er helt hurra-meg-rundt hele tiden. Gjerne hengiven ovenfor mennesker og barn. Har hatt border collie før, og de synes jeg er litt vel...stressa, om man kan kalle de det.

Vi leier leilighet også, så vil ikke ha en typisk gneldre-hund. Ingen planer om å konkurrere innen noen hundesport, bare agility eller lydighet for hobby og gøy.

Hvis det er noe mere dere trenger å vite så bare spør, så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdshunden har en veldig fin av-knapp inne, og turboen kommer på ute :) De kan være litt krevende som unghunder, men kun en av mine tre har vært en "håndfull" som ung.

En vill unghund er vi forberedt på, den rolige og bedagelige hunden inne vi ser for oss er selvfølgelig som voksen. Hvordan er de med bjeffing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke pinscheren ganske lett for å bjeffe? Har sett på DSG en del faktisk, men har fått inntrykk av at de er veldig hypre? Greit nok ute, men vil ha en som er litt mer bedagelig inne.

Pinscheren og dsg er ganske like, de er aktive hunder, men som fint kan lære å slappe av inne. De er vakthunder som gjerne varsler når det kommer folk, men gneldrete skal de ikke være. Dsg har jevnt over lavere terskel for bjeffing enn pinscher, men jeg (som er vant til begge rasene :P ) synes ikke noen av dem er spesielt plagsomme, av de som har lært at det ikke er deres jobb å si fra når naboen går ut døra... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt, og litt hva du gjør det til selv. De er jo voktere, så de bjeffer ett par tre ganger når de ringer på døra, men de er ikke gneldrete. 2 av mine 3 bjeffer når det ringer på. Når vi var hos oppdretteren til den ene tispen min, kom det ikke ett bjeff når vi ringte på døra. Og hun hadde 5 stk. Så veldig individuelt, og en treningssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, de er lekne og aktive hunder som er på pletten straks det skjer noe. Her i huset merker vi helt tydelig forskjellen etter at vi fikk en ridgeback i hus, som knapt gidder å lee på øret når det skjer noe, mot gårdshunden som spretter opp og er klar med en gang. Men når det ikke skjer noe så ligger han også og sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, de er lekne og aktive hunder som er på pletten straks det skjer noe. Her i huset merker vi helt tydelig forskjellen etter at vi fikk en ridgeback i hus, som knapt gidder å lee på øret når det skjer noe, mot gårdshunden som spretter opp og er klar med en gang. Men når det ikke skjer noe så ligger han også og sover.

Ja, drømmehunden min er helt klart en av de større rasene som virkelig er bedageligheten selv inne men allikevel er skikkelig PÅ når det først gjelder. Desverre har vi ikke mulighet til ha særlig stor hund nå. Finnes ikke en av disse store i liten forpakning? Det hadde vært noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det du i all hovedsak ønsker er en kul turkompis som beriker livet og er en morsom følgesvenn, og som gjerne er med på alt som er gøy, kan du også sjekke ut min rase, shiba. Lite lyd, MYE personlighet, og en utrettelig energi på tur, og veldig rolig inne. :) Stor hund i liten forpakning. De kan også læres hva som helst, men du blir nok skuffa om du ønsker en NM-kandidat, for de pleier å bestemme sjøl når de gjør ting, nemlig. :ahappy: Du kan lese mer om rasen her på sonen i raseleksikonet eller på raseklubbens side, eller du kan ta kontakt med meg om du er nysgjerrig. Hundene mine har også sin egen tråd. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, drømmehunden min er helt klart en av de større rasene som virkelig er bedageligheten selv inne men allikevel er skikkelig PÅ når det først gjelder. Desverre har vi ikke mulighet til ha særlig stor hund nå. Finnes ikke en av disse store i liten forpakning? Det hadde vært noe :)

Nei dessverre... har enda ikke funnet de der. Visst finnes det mange individer i mange små raser som har god avknapp, men den der bedageligheten man finner i mastiffene har jeg enda ikke funnet som generell egenskap i en liten rase. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det du i all hovedsak ønsker er en kul turkompis som beriker livet og er en morsom følgesvenn, og som gjerne er med på alt som er gøy, kan du også sjekke ut min rase, shiba. Lite lyd, MYE personlighet, og en utrettelig energi på tur, og veldig rolig inne. :) Stor hund i liten forpakning. De kan også læres hva som helst, men du blir nok skuffa om du ønsker en NM-kandidat, for de pleier å bestemme sjøl når de gjør ting, nemlig. :ahappy: Du kan lese mer om rasen her på sonen i raseleksikonet eller på raseklubbens side, eller du kan ta kontakt med meg om du er nysgjerrig. Hundene mine har også sin egen tråd. :)

Disse skal jeg absolutt ta en kikk på ! :) Har ingen ambisjoner om å konkurrere i det hele tatt egentlig, så det er ingen fare!

Redigert: Kanskje ikke så korthåret som jeg håpet på. Hvordan er pelsen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse skal jeg absolutt ta en kikk på ! :) Har ingen ambisjoner om å konkurrere i det hele tatt egentlig, så det er ingen fare!

Redigert: Kanskje ikke så korthåret som jeg håpet på. Hvordan er pelsen? :)

Den er strihåra, med mjuk underull og strie dekkhår. Røyter ca to ganger i året. Oppleves ikke som langhåra, men er selvsagt noe helt annet enn korthårspels uten ull.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Basenji er nesten som en glatthåret shiba. Så er det pelsen som er hindring for shiba, ville jeg definitivt sett mer på basenji. Begge rasene har urhundpreg, og personligheter som gjør de til noe annet enn "en vanlig hund". Det er ikke mye golden retriever over noen av disse to. Jeg vet ikke hvordan det er med basenji ifht til jaktlyst, men shiba er egentlig en jakthund, og en meget selvstendig sådan (dvs, innkalling vil være et evig tema fra fødsel til grav) :frantics:

edit: Noen shiba varsler, andre er stille. Vår bjeffer aldri. Men lager mye andre lyder da :wub: Basnji kan vel ikke bjeffe, men det betyr ikke at den heller er stille. Den bare lager andre lyder enn VOFF VOFF :lol:

Endret av Rødhette&Ulven
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji er nesten som en glatthåret shiba. Så er det pelsen som er hindring for shiba, ville jeg definitivt sett mer på basenji. Begge rasene har urhundpreg, og personligheter som gjør de til noe annet enn "en vanlig hund". Det er ikke mye golden retriever over noen av disse to. Jeg vet ikke hvordan det er med basenji ifht til jaktlyst, men shiba er egentlig en jakthund, og en meget selvstendig sådan (dvs, innkalling vil være et evig tema fra fødsel til grav) :frantics:

edit: Noen shiba varsler, andre er stille. Vår bjeffer aldri. Men lager mye andre lyder da :wub: Basnji kan vel ikke bjeffe, men det betyr ikke at den heller er stille. Den bare lager andre lyder enn VOFF VOFF :lol:

Dette er veldig sant! Det er en veldig spesiell personlighet både shibaen og basenjien. :P Mye mer selvstendig enn det du er vant med fra border collie.

Det er ganske vanlig at shibaen varsler, men det er ikke noen overdriven voffing. Mer sånn stille "møff". Noen ganger blir jeg litt usikker på om hunden min bjeffer eller hoster. :P Det er absolutt ikke plagsomt mye lyd.

En av grunnene til at jeg digger shibaen er at det absolutt ikke er noe "hurra meg rundt". Utrolig rolige hunder uten noe som helst stress, som allikevel er med på alt mulig moro ute! Endeløse turer i skogen er ikke noe problem. Når det gjelder pelsen, så liker jeg og egentlig korthåret hunder. Jeg synes de er penere. :P Men jeg kommer nok alltid til å velge shibaen framfor basenjien. Det er utrolig deilig å ha en hund som bare fikser seg selv. Den tåler mye kulde om vinteren og takler også det varme været om sommeren. Jeg har en korthåret hund fra før, og det faktumet at han må kles på når det er kaldt og fryser så lett ødelegger mye av turgleden om vinteren. Jeg synes det blir mye greier bare for å gå tur. Shibaen sin pels er selvrensende, så de drar ikke med seg noe særlig møkk heller.

Ellers så må jeg og henge meg litt på whippeten og. Det er også en herlig rase som burde sjekkes ut. :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...