Gå til innhold
Hundesonen.no

rase? hundenavn ?


Marthe Langholm
 Share

Recommended Posts

Heihei. Jeg har planer om å adoptere hund fra "gatehundene i Romania", og har falt her for ei lita tispe på 9mnd. Har snakket litt med de som står for adopsjonen og vi er på god vei.

Men det jeg lurer på er hvilken rase denne hunden er. Er det noen der ute som er ekspert på raser og kan fortelle meg hvilken rase dette er(se vedlegg), evt hvilken blandingen den kan være ? Håper noen kan svare på dette :)

Jeg lurer også på om dere har noen navneforslag til denne krabaten ? De som har tatt vare på henne har kalt henne Nikita, men jeg synes ikke navnet passer henne og har lyst på ett litt mer spesielt navn, ikke noe kjedelig og originalt, men noe som beskriver hundes utseende eller personlighet, kanskje. Noen som har noe forslag? :)

Mvh Marthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt selv på forskjellige raser. Og siden jeg synes Nikita ligner litt på en chihuahua mix så søkte jeg opp dette på google, der fant jeg en lite tass som jeg syntes ligna litt på henne. Detter er en Chihuahua / Pug hybrid (chug). Tror dere at Nikita kan være en slik mix eller har dere noen andre forslag? :)

ChugTankChihuahuaPugHybrid.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vet ikke jeg, men det blir jo litt håpløst å gjette? Hunden kan jo like gjerne være blanding 10 generasjoner tilbake, og da får du fort veldig mange raser involvert. Jeg ville nå heller bare kalt det en gatemiks eller bare blandingshund uten å bry meg så mye om hvilke raser som kanskje, muligens kan ligge bak :) Ellers kanskje noe fransk bulldog?

Ellers er ikke jeg noen fan av å importere gatehunder fra andre land til Norge, men det er en annen diskusjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kortbent hund med store ører er nok det nærmeste du kommer en rase ;) . Om du velger å adoptere henne så håper jeg du kan skrive litt her om prosessen, hvordan det var for henne å komme til Norge og ikke minst.. masse bilder! Mener jeg så bilde av akkurat denne hunden i går.. kanskje på finn.no? Søt er hun i alle fall.

Synes Nikita var et fint navn, kanskje Nikki for short? Er jo litt vanskelig å finne et helt passende navn før du har møtt henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo vanskelig å gjette da, men kan jo være kjekt å ha en viss anelse om rasen også. For meg er det ikke så viktig hvilken rase hun er, for hun var bare nydelig og hun trenger jo så sårt ett nytt hjem.

Det var flere som nevnte at hun ligna på en chihuahua mix/ fransk bulldog eller mops.

Hun er ihvertfall spesiell og en søt liten hund.

Marita: Ja det kan jeg ta å gjøre, skal love det kommer masse bilder ihvertfall ;) tror det blir til at jeg adoptere denne søte skapningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja ;) først og fremst må jeg svare på ett spørreskjema, og etter dette så må de vaksinere å gjøre klar hunden, så blir den sendt når de har fått gjort alt klart og ledig plass på flyet. Er ikke nøyaktig sikker på hvor lang tid det vil ta, men vil ikke tro det tar alt for lang tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du satt deg noe særlig inn i dette med å adoptere en gatehund, med tanke på "bagasjen" den kanskje har med seg fra tidligere liv på gata?

Å adoptere en gatehund er en nobel tanke, men det er mer ved det enn å "redde" en hund.

For å nevne noen bakdeler jeg kan komme på i farten;

den er sannsynligvis ikke renslig, for eksempel, og den kan ha "issues" med både det ene og det andre når det kommer til livet inne i et hus. Spise på ting, grave overalt, bite i stykker møbler, gneldre mye på andre hunder, få panikk når du stenger en dør, osv.

Alle slags ting hunden må ha gjort for å overleve blant andre gatehunder, det er vaner og atferd som kan bli vanskelig å plukke bort. Særlig nå som den er over første valpetiden, kan (u)vaner ha blitt godt etablert.

Å adoptere en gatehund betyr en ting sikkert; og det er at alt er usikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt masse på dette og er fullt klar over hva jeg går inn i, da min søster også har adoptert gatehund fra romania. det såklart ikke bare en impuls avgjørelse, men noe jeg har tent godt over.

I å med at hun er bare 9mnd så er hun enda ung og har mye å lære, og hun ikke er husren er ikke dette vanskelig å vende på. Har hatt flere hunder tidligere, så vet hvordan det er å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...