Gå til innhold
Hundesonen.no

Tamaskan


Tigerstedt
 Share

Recommended Posts

DNA testen sier ingenting om det er ulv eller hund, den sier utelukkende om mor er mor og far er far.

Den jeg fikk utført ser etter genetiske markører i DNA'et. Jeg er av typen "trust and verify", og med tanke på andre avlsprogram ville jeg se om ulv eller ulvekrysninger kunne finnes i henne. Det de fant var Schæfer og Sibirsk Huskey. Ingen spor av ulv (herunder Tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tamaskan Tamaskan er en stor hund med et ulvelignende utseende. Den er mindre enn Europeisk ulv, omtrent på størrelse med rød ulv (Canis Rufus), dvs litt høyere enn en Schæfer. Utseendemessig har T

Nå ble jeg faktisk veldig glad for at du ikke stupte ned i skyttergraven eller gikk rett i strupen på meg! Det er en ærlig sak å velge hund etter utseende, så lenge man har et bevisst forhold til hva

Fant noen bilder gitt. Aner ikke hvordan jeg får lastet dem opp på siden, så prøver via FB 3 mnd gammel (ny i nysnø) Koseklump på 5 mnd Rundt 9 mnd og ca 1 år En uvane i henne e

Men sånn gemyttmessig :)?

Fantastisk! Jeg har vært langt heldigere enn jeg fortjener :)

Lav aggresjon og høy nyskjerrighet. Fremdeles veldig leken (14 mnd gammel). Glad i lek med andre hunder, store som små, og så langt er katter bare spennende (men ikke bytte eller trussel/konkurranse). Absolutt ikke en enmannshund. Så langt er familien (les flokken) bestående av alle hjemme pluss svigerfedre, egne mødre og søstre, samt Schæferen i huset. Kan være utagerende om hun kjeder seg (bakteppe i bilen eller gjerde til innhegningen, men her unskyller jeg med alderen hennes).

Som alle valpelignende hundekrek kan hun finne på å stikke av, men aldri mer enn 50 meter hjemmefra (tror flokkinstinktet står bak dette). Absolutt samarbeidsvillig og krever kos. Jeg pleier å finne henne ved føttene mine i sengen når jeg våkner, uavhengig av hvor hun la seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg fikk utført ser etter genetiske markører i DNA'et. Jeg er av typen "trust and verify", og med tanke på andre avlsprogram ville jeg se om ulv eller ulvekrysninger kunne finnes i henne. Det de fant var Schæfer og Sibirsk Huskey. Ingen spor av ulv (herunder Tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos).

Ah. Sikkert den samme testen som sa at min venninnes renrasete pit bull var en border collie. Sorry, jeg mener ikke å være negativ, en slik test vil kanskje tale i din favør om nå myndighetene vil blande seg inn i tamaskan, men såvidt meg bekjent er ikke disse DNA testene for rase særlig til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Jeg har vært langt heldigere enn jeg fortjener :)

Lav aggresjon og høy nyskjerrighet. Fremdeles veldig leken (14 mnd gammel). Glad i lek med andre hunder, store som små, og så langt er katter bare spennende (men ikke bytte eller trussel/konkurranse). Absolutt ikke en enmannshund. Så langt er familien (les flokken) bestående av alle hjemme pluss svigerfedre, egne mødre og søstre, samt Schæferen i huset. Kan være utagerende om hun kjeder seg (bakteppe i bilen eller gjerde til innhegningen, men her unskyller jeg med alderen hennes).

Som alle valpelignende hundekrek kan hun finne på å stikke av, men aldri mer enn 50 meter hjemmefra (tror flokkinstinktet står bak dette). Absolutt samarbeidsvillig og krever kos. Jeg pleier å finne henne ved føttene mine i sengen når jeg våkner, uavhengig av hvor hun la seg.

Hun høres helt fantastisk ut! (Nysgjerrige sjeler vil ha bilder, forresten! :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Sikkert den samme testen som sa at min venninnes renrasete pit bull var en border collie. Sorry, jeg mener ikke å være negativ, en slik test vil kanskje tale i din favør om nå myndighetene vil blande seg inn i tamaskan, men såvidt meg bekjent er ikke disse DNA testene for rase særlig til å stole på.

Vil dette være samme type test de har gjort for å skille mellom sloughi og saluki? Ref. denne artikkelen: http://sloughi.tripod.com/SFAA/MitochondrialDNA.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det handler om at de er mer "estetisk pleasing" - "beauty is in the eye of the beholder", som kjent. Her handler det vel mer om målgruppen, det er vel neppe "vanlige familier med småbarn" som ønsker seg en frisk og røytefri hund som står på kundelisten? De skaffer seg som krompe-familien en doodle, ikke en tamaskan?

Du tar den på kornet der. Man har naturligvis ikke lov til å si at man lar utseende til en hunderase være et av valgkriteriene (selv om det naturlig nok har mye å si). Jeg må nok innrømme at jeg var innom flere hunderaser og vurderte disse opp mot hverandre. Samtlige hadde "tilfeldigvis" noe av det samme utseende ;)

For min del er Tamaskan et ulvefritt alternativ til Tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos med et enklere lynne og litt lavere krav til eieren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah. Sikkert den samme testen som sa at min venninnes renrasete pit bull var en border collie.

Ikke noe border collie å spore heller :)

Svaret jeg fikk stemte overens med hva jeg har blitt fortalt er rase-basisen, så jeg slapper av der og kan trygt (mener jeg selv) anta at oppdretter spiller med åpne kort (det var naturligvis ikke oppdretteren som sendte inn testen, så den, i seg selv, er uavhengig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe border collie å spore heller :)

Hehe, nei. :)

Svaret jeg fikk stemte overens med hva jeg har blitt fortalt er rase-basisen, så jeg slapper av der og kan trygt (mener jeg selv) anta at oppdretter spiller med åpne kort (det var naturligvis ikke oppdretteren som sendte inn testen, så den, i seg selv, er uavhengig)

Du, jeg tror ikke det er ulv i hunden din altså. Jeg tenkte rent juridisk, siden her i Norge så er hunder skyldige til det motsatt er bevist når det kommer til ulveblandinger og bullehunder. En DNA-test i seg kan være verdiløs. Det er ulv i de færreste som faktisk påstår det er ulv i hundene sine, så jeg er ikke i tvil om at hunden din er hund. :)

Jeg pirker altså. Du kommer nok til å få gå i fred. Men det er jo greit å påpeke skyggesiden ved å importere hunder med et visst utseende, spesielt de som ikke er godkjent av FCI. Jeg har hatt amerikansk bulldog i noen år nå og det er akkurat den samme greia. Bare at du har ulv mens jeg har pit bull, ikke sant? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pirker altså. Du kommer nok til å få gå i fred. Men det er jo greit å påpeke skyggesiden ved å importere hunder med et visst utseende, spesielt de som ikke er godkjent av FCI. Jeg har hatt amerikansk bulldog i noen år nå og det er akkurat den samme greia. Bare at du har ulv mens jeg har pit bull, ikke sant? ;)

Som Mari skriver kan det være en risikosport å importere ulvelignende blandingshunder til Norge. Ikke minst fordi enkelte oppdrettere av Tamaskan også avler andre hunder med ulvelik utseende, inkludert Saarloos og Tsjekkoslovakisk ulvehund samt iflg diverse hjemmesider også holder ulv og reklamerer med å levere "hybrider". I slike tilfeller har DNA-testing etter min mening liten verdi fordi de ikke beviser noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen bilder gitt. Aner ikke hvordan jeg får lastet dem opp på siden, så prøver via FB

408858_10150481920171630_636566629_9295574_839157838_n.jpg

3 mnd gammel (ny i nysnø)

404960_10150481920306630_636566629_9295575_18812922_n.jpg

Koseklump på 5 mnd

402975_10150481920511630_636566629_9295576_280824080_n.jpg

Rundt 9 mnd

397178_10150481920821630_636566629_9295577_1253094887_n.jpg

og ca 1 år

En uvane i henne er en total mangel på samarbeid med kamera, så jeg må bruke de jeg klarer å knipse mens hun står stille :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar den på kornet der. Man har naturligvis ikke lov til å si at man lar utseende til en hunderase være et av valgkriteriene (selv om det naturlig nok har mye å si). Jeg må nok innrømme at jeg var innom flere hunderaser og vurderte disse opp mot hverandre. Samtlige hadde "tilfeldigvis" noe av det samme utseende ;)

For min del er Tamaskan et ulvefritt alternativ til Tsjekkoslovakisk ulvehund og Saarloos med et enklere lynne og litt lavere krav til eieren

Nå ble jeg faktisk veldig glad :) for at du ikke stupte ned i skyttergraven eller gikk rett i strupen på meg! Det er en ærlig sak å velge hund etter utseende, så lenge man har et bevisst forhold til hva man gjør, og ikke tar anskaffer seg hund som har egenskaper som kan bidra til å gjøre det vanskelig for alle som er glad i bikkjer i Norge. :icon_clapping:

Hats of for å forsøke å få i pose og sekk; ulv uten ulv! Lykke til videre med dyret, og velkommen til Sonen! :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt amerikansk bulldog i noen år nå og det er akkurat den samme greia. Bare at du har ulv mens jeg har pit bull, ikke sant? ;)

Jeg har jo et håp som jeg deler med mange at man en dag kan ha spred nok informasjon der ute til at folk flest forstår at det er forskjell på hunderaser, selv om rasene kan se like ut om man legger godvljen til :)

Hats of for å forsøke å få i pose og sekk; ulv uten ulv! Lykke til videre med dyre, og velkommen til Sonent! :)

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Lotta :)

Og der kom Susann med noen kvalitetsbilder også. Sier alltid mer enn tusen ord :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • 7 months later...

jeg klarer ikke annet enn å være skeptisk til at en rase med disse "opphavsrasene" avles for ikke noe annet enn utseendet.... bakgrunnen er et ønske om en hund som ser ut som en ulv. "koste hva det koste vil"?? Flotte er de :) men likevel. bekymringsverdig at en slik "blandingstype" blir så populær utelukkende fordi folk vil ha en ulv i bånd. Ser i UK at etterspørsel etter husky øker etter diverse tv- serier der "ulver" er med (dessverre øker også andelen som omplasseres eller avlives når folk finner ut at ehm, dette var ikke helt det jeg hadde tenkt meg), vil tro dette påvirker etterspørselen etter Tamaskans også - folk vil ha en "ulv"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå føler jeg ikke at det har "kostet" så mye hos Tamaskan akkurat når det gjelder å være avlet på utseende, sånn mtp fysisk helse(men det var kanskje ikke det du tenkte på @Meg?) . det er andre aspekter av tamaskan "rasen" som er bekymringsverdig, som uærlighet om "rasens" sammensetning av rasegrunnleggerene. de utrykket at rasen skulle være en ulvehund uten ulven, det er på en måte hele gimikken, men de har tatt i ulvelinjer bla fra tjekkisk vlak. og igjen, dette er bekymringsverdig for folk som ønsker seg en ulvehund uten ulv, og tenker at det er dette de får.

en annen ting er at rasen fremstilles som en flott hund til alt, og det kan nok stemme om mange individer, men denne rasen er i stor grad bygd på polare hunderaser og har mye derfra. egenrådighet, og mye jaktinstinkt.

og en god del har vært plaget med seperasjonsangst. om dette er følger av en dårlig tankegang bak avlen, eller tilfeldige uheldige individer vet jeg ikke.

jeg tror det er veldig tilfeldig hva man får når man anskaffer seg en tamaskan, når det kommer til gemytt. rasen er veldig ung og ikke veldig homogen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...