Gå til innhold
Hundesonen.no

Chihuahua med 1 øye


Brita
 Share

Recommended Posts

Jeg har sett på en Chihuahua jeg vil kjøpe. Det er en hanne på 8 uker, men han mangler et øye.

dyrlegen sier at hain ikke har vondt, og han ser bra me det øye han har.

Jeg har en svakhet for slike hunder og dyr. Jeg synes så syns på de, og vil heller ha en med ett øye enn en med to. Har dere hørt om noe sånnt før? Burde jeg kjøpe han ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke kjøpe hunden kun grunnet du synes synd på han/hun.

Men er hunden den perfekte hund for deg, som er frisk og rask ellers, papirer i orden og foreldre er helsesjekket for sykdommer som ligger til rasen, trenger ikke et manglende øye å bety så veldig mye, så lenge hunden har fullt synt på det som enda er der.

Hvorfor har hunden bare ett øye, er det grunnet en sykdom det ble fjernet, en skade eller ble hunden født slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på en Chihuahua jeg vil kjøpe. Det er en hanne på 8 uker, men han mangler et øye.

dyrlegen sier at hain ikke har vondt, og han ser bra me det øye han har.

Jeg har en svakhet for slike hunder og dyr. Jeg synes så syns på de, og vil heller ha en med ett øye enn en med to. Har dere hørt om noe sånnt før? Burde jeg kjøpe han ? :)

Er det den uregistrerte kjekkasen på Finn til 3000,-? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bör köpa chihuahuavalpen med ett öga är det du själv som måste tänka igenom.

Men om jag ska säga vad jag tänker utan att filtrera det först så är det att: om du vill köpa den hunden enbart för att du tycker synd om honom så riskerar du att få en odräglig hund. Det bör vara andra orsaker till att du vill ha just den hunden, förutom att du tycker synd om honom.

Endret av Vimsan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ikke kjøpe hunden kun grunnet du synes synd på han/hun.

Men er hunden den perfekte hund for deg, som er frisk og rask ellers, papirer i orden og foreldre er helsesjekket for sykdommer som ligger til rasen, trenger ikke et manglende øye å bety så veldig mye, så lenge hunden har fullt synt på det som enda er der.

Hvorfor har hunden bare ett øye, er det grunnet en sykdom det ble fjernet, en skade eller ble hunden født slik?

Hunden er født slik, men det er ingen innavel eller noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje lese over den andre tråden din en gang til, hvor du har fått masse råd og tips som går IMOT å kjøpe valp med litt tåkete bakgrunn? :)

Signerer!

Nå vet jeg ikke om denne hunden har stamtavle, helseattest osv. Men har den det, og foreldredyr er pl-sjekket og øyenlyst, og dette er en seriøs oppdretter, og du liker hunden av andre grunner også, enn at den kun har 1øye, så ser jeg ikke noe galt i å kjøpe den(så lenge det ikke kan være mye problemer for hunden i ettertid).

Har forresten sendt deg en pm :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri kjøpt en hund som jeg VISSTE at var syk i alle fall.

Den er jo ikkesyk.

I mine øyne er iallefall syk noe helt annet enn handicap som dette.

Sjekk helsen, prøv å finne ut om helsen bakover i slekten. Hvis alt ser bra ut, og dette er hunden du vil ha, synes jeg ikke du skal ladet stanse deg at den har et øye. Hunden er født slik, og vet ikke om noe annet. Hvis den er frisk og rask er det jo bare flott at noen vil gi den et fullverdig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg og min er faring med rasen ville ikke kjøpt hunden. Har desverre møtt på alt for mange som er en eller annen grad av nervøse.

Også vet du ikkke hvordan mentaliteten/psyke på valpen er. Skal det være et aktivt liv med hunden så er det faktisk ikke sikkert det går, har du da mulighet til å skjerme den i det behovet den har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min er faring med rasen ville ikke kjøpt hunden. Har desverre møtt på alt for mange som er en eller annen grad av nervøse.

Også vet du ikkke hvordan mentaliteten/psyke på valpen er. Skal det være et aktivt liv med hunden så er det faktisk ikke sikkert det går, har du da mulighet til å skjerme den i det behovet den har

Kan jeg bare be deg utdype hvorfor du mener at et manglende øye har sammenheng med nervøsitet? Og hvorfor den ikke skulle kunne leve et aktivt liv på grunn av et slikt handicap?

Jeg kan gå med på det at det er dumt å kjøpe en uregistrert hund, men ærligtalt. Hvis jeg får bruke oss som eksempel: Vi har en hund med flott stamtavle og alt som hører med - hun er totalt gæ'ærn. De to andre vi har er begge uregistrerte, og er sunne, friske og snille begge to. Det jeg vil frem til er at man aldri vet hva man får, uregistrert eller ikke. Jeg har tro på at en hunds atferd er en kombinasjon av gener og miljø - og om du sørger for at sistnevnte blir idéel, vil du i de aller fleste tilfeller ende opp med den hunden du ønsker.

Brita, jeg synes det er kjempeflott at du ønsker å gi denne hunden det livet den fortjener! Jeg håper for all del at du får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en hund som bare hadde ett øye en gang, og den var litt nervøs av seg, likte ikke ting som kom plutselig på. Den hadde hatt to øyne før, men hadde mistet det i en slosskamp med en katt.

Jeg kan helt klart se en sammenheng mellom nervøsitet og ett manglende øye, ting kommer brått på, den får ikke med seg alt som skjer rundt seg hele tiden osv. Men det trenger heller ikke bli sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente en hund som bare hadde ett øye en gang, og den var litt nervøs av seg, likte ikke ting som kom plutselig på. Den hadde hatt to øyne før, men hadde mistet det i en slosskamp med en katt.

Jeg kan helt klart se en sammenheng mellom nervøsitet og ett manglende øye, ting kommer brått på, den får ikke med seg alt som skjer rundt seg hele tiden osv. Men det trenger heller ikke bli sånn.

Jeg tenker også slik når en hund mister et øye. Da skjer det jo en brå forandring i hundens liv. Men denne hunden er født slik, og vet ikke om noe annet, så jeg vil tro den takler det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den fra finn-annonsen? Kan være bildet er dårlig, men jeg syns det ser ut som den har skjev kjeve også? (skjevt bitt!). Jeg ville hvertfall krevd en grundig veterinærattest før jeg fikk valpen hos meg :) Sjekk linjene bakover, hvem er mor? hvem er far? Og ikke minst hvorfor er ikke valpen registrert i NKK??

Å kjøpe en valp fordi man syns synd på den syns jeg er feil grunnlagg for kjøpet hvertfall! :)

En venninne av meg hadde en hund som mistet øyet som valp (4 uker gammel). Denne hunden slet med usikkerhet hvertfall, likte ikke om ting ble forandret, store ting o.l... Veterinæren sa noe om dårlig dypdesyn og at dette kunne påvirke hunden til å takle ting litt dårligere. Ja og selvsagt om ting kom brått på hunden på den siden den ikke hadde syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan godt utdype hvorfor. Altså det handler om hvordan hunden tar sitt eget handicap. Er hunden trygg med stabile nærver så vil en med stor sansynelighet ikke merke noe eller bare bitte litte gran. Er hunden nervøs så vil et handicap som et øye vil medføre noe som vil gi mange problemer.

Kan fortelle om vår Border Collie som har en bra psyke. Hun har gråstær på høyre øye. Når vi går tur langsmed veien om kvelden og det kommer bil bakfra så stresser hun og vet ikke om hun skal gå til høyre eller venstre. Dette fordi hun ikke ser på det ene øye. Hun orienterer seg godt i mørket san ellers. Hun var ikke redd for raketter før men har begynt med det fordi hun sliter med skarpt lys når det er mørkt. Hun har en god avreagering når hun blir redd. Har også sett at hun blir litt dum noen ganger men hun må løse situasjonen selv og da er hun like blid igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shlush: Ja, når man kun ser på et øye mister man mye av dybdesynet. Dette gjelder mennesker også. Det er klart det er vanskelig, men absolutt mulig å leve med :)

lijenta: Takk for forklaring. Jeg liker når noen snakker litt rundt og bak ting :) Jeg er enig i det du sier om at hunden ikke nødvendigvis vil la dette påvirke levestandarden. Men jeg må si jeg synes det høres ut som om din hund har et strålende liv - også ut ifra andre tråder å dømme.

Jeg mener bare at et manglende øye ikke nødvendigvis er et opphav til en bunke problemer. Og om man alltid skal tenke det verste på forhånd, kommer man ikke langt i livet. Ting kan alltid gå galt, men det å gi denne chihuahua'en en sjanse vil jeg se på som beundringsverdig. Klart, du må få den sjekket godt først, og prøv å finne ut litt om foreldrenes helse. Viser den seg å være frisk, og det er hunden du vil ha, synes jeg ikke du skal la handicapet stoppe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ia her har jeg for det meste snakket om Urbi Strihåret Vorsteh men det er Maja Border Collie som er bilnd/sterkt svaksynt på høyre øye. Vi bor i tilleg sn til at om hun skulle bli helt blind kan hun ha et godt liv. Det kommer ann på hvordan hun tar det psykisk sett. Og psyken hennes er god. Så her ligger alt til rette for at damen skal bli gammel. Hadde jeg bodd i byen som jeg gjorde før så er jeg ikke sikekr på om hun kunne leve til hun ble gammel og mett av noe annet. Selv om hun har det bra nå så er det ikke sikkert hun har godt av å flytte med min sønn når tiden er inne for det. Men da blir hun her det er nemlig min sønn som eier hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøy - den er billig jo.... veskehund for nesten ingen penger - kan'ke henge seg opp i bagateller som manglende øyne, skjevt bitt og slike bagateller...

Nå var det vel mer snakk om hunden var verdt å redde. Siden den ikke ble avlivet ved fødsel, er den altså vurdert levedyktig og noen må ta seg av den på lik linje med andre levende hunder. Hvorfor bli så spydig? TS spør oss jo om vi syns det er dumt av henne å kjøpe hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...