Gå til innhold
Hundesonen.no

Groenendaelen Jackpot av Vikholmen


Ingidano
 Share

Recommended Posts

Endelig er valpene født :D Oppdretter har også bekreftet at det blir valp på meg :D

Eg har stått på venteliste hos Kennel Vikholmen en stund nå, og i morges ble det født 4 hanner og 4 tisper, etter Yatzie og Chuck. Kryssparring mellom terv og groenendael, alle valpene er sorte :) Fortsatt kan jo en del gå galt, men vi krysser fingre og tær for at alle lever opp :)

Stamtavlenavnet regner eg med oppdretter bestemmer selv, så da trengs det ett hverdagsnavn. Av en eller anna grunn er det bare tispenavn som dukker opp i nøtta mi for tida, og det er litt upraktisk siden det er hannhund eg skal ha :)

Så ja, hannhund, fra J2-kull. Liker best korte navn, gjerne med to stavelser. Bamse, Chico, Enzo, Max og Ailo er "oppbrukt" av hannhundnavn (tidligere/nåværende hunder/katter heter det). Navnet trenger ikkje begynne på J for min del. Fyr løs :)

Ett navn eg har hengt meg litt opp i er Tahlly - "vampyrspråk" for kjære/elskede, men føler det kanskje blir for feminint?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Jackpot av Vikholmen - aka Tahlly Henter lille krapyl i ettermiddag Og ja, det ble mørkeblå

Endelig er valpene født Oppdretter har også bekreftet at det blir valp på meg Eg har stått på venteliste hos Kennel Vikholmen en stund nå, og i morges ble det født 4 hanner og 4 tisper, etter Yat

5,5 uke Var en tur i helga og hilste på de, greie og flotte valper. En smule trøtte etter mye besøk før eg kom dit. Veldig jevnt kull, vanskelig å se forskjell på de. Måtte stadig vekk sjekke halsbån

Endelig er valpene født :D Oppdretter har også bekreftet at det blir valp på meg :D

Eg har stått på venteliste hos Kennel Vikholmen en stund nå, og i morges ble det født 4 hanner og 4 tisper, etter Yatzie og Chuck. Kryssparring mellom terv og groenendael, alle valpene er sorte :) Fortsatt kan jo en del gå galt, men vi krysser fingre og tær for at alle lever opp :)

Stamtavlenavnet regner eg med oppdretter bestemmer selv, så da trengs det ett hverdagsnavn. Av en eller anna grunn er det bare tispenavn som dukker opp i nøtta mi for tida, og det er litt upraktisk siden det er hannhund eg skal ha :)

Så ja, hannhund, fra J2-kull. Liker best korte navn, gjerne med to stavelser. Bamse, Chico, Enzo, Max og Ailo er "oppbrukt" av hannhundnavn (tidligere/nåværende hunder/katter heter det). Navnet trenger ikkje begynne på J for min del. Fyr løs :)

Ett navn eg har hengt meg litt opp i er Tahlly - "vampyrspråk" for kjære/elskede, men føler det kanskje blir for feminint?

Gratulerer med muligens valp da.. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med muligens valp da.. :) :)

Takk, det er bekreftet at en av hannene skal til meg :)

Så spennende da! Gratulerer :)

Jeg fikk Nico, Miko, luka(s), Mike, Taiko og Mikus(?) i hodet, vet ikke om jeg hadde brukt noen av dem selv, men det var de som poppa opp, hehe.

Takk for forslag :) Noen av de er brukt på hunder eg kjenner, og noen er for like dagens hunder. Taiko er med på listen.

Gratulerer så masse! Spennede å vente på valp med oppdateringer og bilder fra oppdretter :D

Navneforslag har jeg vist ikke nå, det er så vanskelig!

Takk, navn er vanskelig ja :) Håper det kommer noen bilder når tispe og oppdretter har fått tid til å slappe av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med snart valp fra veldig vakker kombinasjon! :-) Jeg var i kontakt med oppdretterne ang. akkurat den parringen da jeg var på valpejakt :-) Var det gronnis du håpet på eller? Navneforslag; Jako, Karo, Kane, Billy, Macho, Kodak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Blir kullet registrert? Synes Thally var fint jeg :)

Ang. akkurat det, jeg trodde det ikke gikk ann å registrere krysning mellom terv og gronnis ? Eller har det komt nye regler?

Kom til å tenke på et annet navn siden du hadde Taiko, da er kanskje Tairo også et alternativ? :) Eller kanskje det blir for "grovt" ? Ser for meg en litt kraftigere hund til det navnet, kanskje fordi jeg selv ga det navnet til en Amstaff en gang i tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billy er et godt navn.

Takk for forslag :)

Grattis! Blir kullet registrert? Synes Thally var fint jeg :)

Takk :) Ja, kryssparringen er godkjent av klubben og valpene blir registrert. Liker navnet ja, men som sagt, er litt usikker på om det blir for feminint?

Gratulerer med snart valp fra veldig vakker kombinasjon! :-) Jeg var i kontakt med oppdretterne ang. akkurat den parringen da jeg var på valpejakt :-) Var det gronnis du håpet på eller? Navneforslag; Jako, Karo, Kane, Billy, Macho, Kodak...

Takk :) Ja, håpet på svart, synes de er penere :) Hadde nok blitt valp derfra om valpene hadde blitt røde også altså :) Takk for navneforslag.

Ang. akkurat det, jeg trodde det ikke gikk ann å registrere krysning mellom terv og gronnis ? Eller har det komt nye regler?

Kom til å tenke på et annet navn siden du hadde Taiko, da er kanskje Tairo også et alternativ? :) Eller kanskje det blir for "grovt" ? Ser for meg en litt kraftigere hund til det navnet, kanskje fordi jeg selv ga det navnet til en Amstaff en gang i tiden :P

De blir registert i den fargen de er. Slik som eg har forstått det er det lov å krysse variantene, så lenge en søker klubben om det i forkant. Eg har nevnt til oppdretter at eg ønsker å drive litt med utstilling, og hadde nok fått beskjed tidligere om de ikkje hadde blitt registrert. Men akkurat dette er det nok andre som kan mye mer om enn meg.

Lurer litt på om Tairo/Taiko blir litt for likt Ailo (som eurasieren heter). Men liker navnene :)

Endret av Ingidano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man måtte søke raseklubben i Belgia jeg sjø, litt usikker på hvor jeg har fått det fra. Men så spennende! Jeg vet ikke hvorfor det er spennende, jeg har jo alltid ment at en langhårsbelger er en langhårsbelger uansett farge, og jeg har møtt kryssparrede valper etter uhell, men lovlig kryssparringsvalp på sonen da gitt :D

Stas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fullt mulig å registrere valper etter en kryssparring, så lenge parringen er godkjent av NBFK og kennelnavnet er registrert i NKK. Det må dog foreligge en begrunnelse for hvorfor oppdretter ønsker akkurat denne kombinasjonen/hva oppdretter ønsker å forbedre. Begge foreldrene må i tillegg kunne vise til kull innen egen variant. Kryssparringene NBFK tillater er: groenendael x tervueren, tervueren x malinois og malinois x laekenois :)

Takk for svar! Så spennende da. Men da kan det i teorien komme både røde og svarte valper i et kull ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :)

Dette er forøvrig et historisk kull, ettersom det er det første godkjente kryssparingskullet i NBFK's historie :)

For de som stusser på reglene:

http://nbfk.no/kryss.html

Det må jo oppdretter selv egentlig svare for. *klippe*

Takk :) Får jo nesten rent prestasjonsangst av å skulle oppdra/trene en valp etter så flinke foreldre, men, vi får gjøre så godt vi kan :P Gleder meg stort til å få en galning i hus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Får jo nesten rent prestasjonsangst av å skulle oppdra/trene en valp etter så flinke foreldre, men, vi får gjøre så godt vi kan :P Gleder meg stort til å få en galning i hus :D

Det går nok helt strålende skal du se :) Og kjempekjekt at det blir noen igjen her i "nærområdet" ;)

Håper vi får se dere i action til våren/sommeren (du får ta deg en tur på Myrbø og ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så spennende da. Men da kan det i teorien komme både røde og svarte valper i et kull ?

I teorien kan det det, dersom tispen har gen for rødt. Det vet man ikke dersom ikke tispen har fått rødt med svart tidligere. Tispen her er helt tydelig dominant svart, siden det er 8 valper og ingen er røde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en være medlem i nbfk for å trene på Myrbø? Så langt har eg ikkje komt enda.

I bunn og grunn, ja, men det er ingen som sier noe på om du kommer uten å være medlem (ingen sjekk av leg ;) ). Vi er bare glad for å få flere som har lyst til å komme på treningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løhhlen, slik jeg har forstått det.

Ameriansk Ø, ikke norsk, om du forstår?

Ja, eg forstår :) Tror det blir litt for vanskelig for mine ikke-engelsktalende foreldre.

I bunn og grunn, ja, men det er ingen som sier noe på om du kommer uten å være medlem (ingen sjekk av leg ;) ). Vi er bare glad for å få flere som har lyst til å komme på treningene :)

Ok, da får eg se hva det blir til. Litt langt å kjøre hver uke, men en gang i blant må da gå :)

På irsk ville man sagt "luehlynn"

Takk :)

Endret av Ingidano
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På irsk ville man sagt "luehlynn"

Jupp, det stemmer, men "vampyrspråket" er delvis basert på rumensk og bulgarsk, og så amerikansiert.

Ja, eg forstår :) Tror det blir litt for vanskelig for mine ikke-engelsktalende foreldre.

De kan jo si lølen, bikkja bryr seg ikke den. Valpis sitt navn blir såååååå ødelagt på trøndersk, men hun forstår det lell, hun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...