Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangs hundeeier


Sebb
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg skal kjøpe meg en japansk spisshund valp rundt august. Jeg sitter veldig pris på råd og erfaring om hvordan man oppdrar hunden på best mulig måte. Selv ser jeg for meg positiv forsterkning på ønsket atferd og en slags lite og negativt signal når huden utøver uønsket atferd. Jeg ser mange snakker om "klikker" ? Hva er dette? Andre tips?

Sitter pris på gode tips og råd:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en spennende tid fremfor deg! For det er veldig mye man kan sette seg inn i før man får hund. Å utdype ulike treningsmetoder overlater jeg til andre, men jeg kan jo fortelle deg hva en klikker er.

I prinsippet er en klikker bare en boks som lager en klikkelyd i det du presser på "knappen" på den. Men den brukes som det man kaller for en betinget forsterker. Du kan sammenlikne det med å si "bra" til hunden. I stedet klikker du. Men klikkeren er ikke en belønning i seg selv. Lyden den avgir forteller hunden at en belønning er på vei, og derfor kan du ved hjelp av klikker belønne akkurat den atferden du vil ha veldig presist og greit. Du vil at hunden skal sitte. Hunden sitter, du klikker og gir hunden en godbit/leke. En annen fordel med klikker fremfor å bruke stemmen er at det er den samme lyden hver eneste gang.

Ok forklaring? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for to gode og utfyllende svar! Jeg skal invistere i den boken tror jeg, og gleder meg masse til valpetiden!

Maria: jeg tar jo dette veldig alvorlig, og driver jo derfor allerede nå med å planlegge og å sitte meg inn i alt, selv om jeg ikke skal kjøpe før i august:)

Kjempe god forklaring på klikker, slik jeg ser det så er klikker betinget stimulus som fører til betinget respons , NÅR betinget stimulus blir betinget/assosiert med godbit/belønning som

Konsekvens, altså en form for klassisk betinging. Har jeg forstått rett?:)

Nok en gang takk for utfyllende og godt svar Maria!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å se ann valpen før du bastant bestemmer deg for treningsmetode ihvertfall, valper er individer og fungerer like forskjellig som oss! :)

Siden du ikke har hatt hund før så er det nok også lurt å delta på et valpekurs! :)

Masse lykke til, du har en morsom, utfordrene og ikke minst slitsom tid foran deg :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja klart det, men er jo greit å ha noen tanker i bakhodet.

Valperkurs er et must for meg :)

Hehe takk for det :) Jeg er så valpesyk som en kan bli tror jeg, sitter hver dag og lærer meg nye ting. Så jeg er vell kjempe klar når jeg får valpen i august. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canis har sikkert valpekurs som er basert på positiv forsterkning og klikker. Følg med her: http://www.canis.no/...=22&mid=282&s=1

Det finnes andre i Bergen også som baserer seg på samme filosofi.

Takk for tipset! Jeg har vært der inne, men ifølge min forståelse av terminlisten så var det ikke noen spesielle valpekurs og slikt i høst 2012?

Jeg har også sett på fjellanger, og foreløpig er det på fjellanger jeg ønsker å gå på valpekurs. Men klikkerkurs virker veldig interessant også:)

Er det btw slik at jeg må bestille plass på valpekurs FØR jeg får valpen? Eller er det ok å vente til du har fått valpen?

Tenker iforhold til antall ledige plasser på kursene.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er flott for å lære hunden triks, men det er enda viktigere å gi hunden disiplin. Hvis du behandler den som et menneskebarn får den gjerne for seg at den er sjefen i huset. Det blir litt mye ansvar for et dyr, og resultatet blir en usikker hund med masse atferdsproblemer.

Cesar Milan, også kjent som "hundehviskeren" har masse fine bøker og DVDer om disiplin og respekt, men du finner også det meste av materialet hans her: http://www.dogbreedinfo.com/articles/naturaldogmanship.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er flott for å lære hunden triks, men det er enda viktigere å gi hunden disiplin. Hvis du behandler den som et menneskebarn får den gjerne for seg at den er sjefen i huset. Det blir litt mye ansvar for et dyr, og resultatet blir en usikker hund med masse atferdsproblemer.

Hvor i all verden tar du dette vrøvlet fra? :blink:

Velkommen til Hundesonen, forøvrig, her kan du lese mye nyttig fra flinke hundefolk. Du trenger det! :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er flott for å lære hunden triks, men det er enda viktigere å gi hunden disiplin.

Hva? Ja øra skal høre mye før de detter av.. I all verden, jeg trener ikke med klikker selv, kun til ny-innlæring av en øvelse, men jeg vet da mange som har lært hunden alt den kan med en klikker, som både er veloppdragne, har det gøy og ikke virker som de mangler en ting i sine liv.

Edit: Beklager OT :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Jeg har vært der inne, men ifølge min forståelse av terminlisten så var det ikke noen spesielle valpekurs og slikt i høst 2012?

De oppdaterer etterhvert. Fjellanger er også flinke.

EDIT: Du trenger selvsagt ikke å melde deg på valpekurs før du har valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Ja øra skal høre mye før de detter av.. I all verden, jeg trener ikke med klikker selv, kun til ny-innlæring av en øvelse, men jeg vet da mange som har lært hunden alt den kan med en klikker, som både er veloppdragne, har det gøy og ikke virker som de mangler en ting i sine liv.

Edit: Beklager OT :icon_redface:

Jeg sier ikke at klikkertrening ikke virker, men at disiplin er nødvendig. At hunden ikke lærer noe annet enn gjennom klikkertreningen faller vel på sin egen urimelighet. Det er godt mulig de ikke jobber bevisst med disiplin, men det er nok litt grensesetting allikevel..

Ellers er jeg enig i at dette blir OT og ikke er det minste til hjelp for trådstarter, og takker for meg i denne tråden. Send meg gjerne en PM eller noe slikt hvis dere vil diskutere videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er flott for å lære hunden triks, men det er enda viktigere å gi hunden disiplin. Hvis du behandler den som et menneskebarn får den gjerne for seg at den er sjefen i huset. Det blir litt mye ansvar for et dyr, og resultatet blir en usikker hund med masse atferdsproblemer.

Cesar Milan, også kjent som "hundehviskeren" har masse fine bøker og DVDer om disiplin og respekt, men du finner også det meste av materialet hans her: http://www.dogbreedi...ldogmanship.htm

Takk for et knall tips om hjemmeside! Min oppfatning av viktige punkter i "oppdragelsen" fant jeg igjen her, og en hel haug mer, samt var de flink å forklare og skape forståelse for hunden og alt rundt den. Kjempe nyttig og lærerikt!

TAKK :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikkertrening er flott for å lære hunden triks, men det er enda viktigere å gi hunden disiplin. Hvis du behandler den som et menneskebarn får den gjerne for seg at den er sjefen i huset. Det blir litt mye ansvar for et dyr, og resultatet blir en usikker hund med masse atferdsproblemer.

Cesar Milan, også kjent som "hundehviskeren" har masse fine bøker og DVDer om disiplin og respekt, men du finner også det meste av materialet hans her: http://www.dogbreedi...ldogmanship.htm

Nå er det veldig mange hunder der ute som er beviser på at man ikke må "disiplinere" hundene. Klikkertrening kan gi en trygg, sosial, glad og lydig hund, uten noe form for "grensesetting" som du refererer til. Og det er veldig mange delte meninger om Cecar Milan sine trening metoder..

Til ts, kom deg på et valpekurs en plass der de trener med positivforsterkning om det er det du vil. Bruk sunn fornuft, les noen hundebøker, spør og grav her inne på sonen, finn deg en måte å "oppdra" hunden som du trives med, og du etter hvert føler dfeg trygg på å som fungerer på deg og din hund. Det tror jeg er det viktigste.

Det står veldig mye forskjelig på nettet, så ikke ta alt for god fisk, vær litt kritisk, og det viktigste av alt, kos deg masse med valpen :D Lær den å kjenne, så skal du se det går veldig fint :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette pris på om du ikke drar fram et innlegg jeg har skrevet i en hel annen tråd og i en hel annen sammenheng, for å underbygge uttalelser jeg ikke er enig i på noen måte. Ønsker du mine synspunkter i denne tråden, kan du få det. Siden du vet hva en betinget stimulus er, regner jeg med at du har litt mer å fare med enn du later som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at klikkertrening ikke virker, men at disiplin er nødvendig. At hunden ikke lærer noe annet enn gjennom klikkertreningen faller vel på sin egen urimelighet. Det er godt mulig de ikke jobber bevisst med disiplin, men det er nok litt grensesetting allikevel..

Ellers er jeg enig i at dette blir OT og ikke er det minste til hjelp for trådstarter, og takker for meg i denne tråden. Send meg gjerne en PM eller noe slikt hvis dere vil diskutere videre..

Man kan forøvrig fint sette grenser uten å være ihuga opptatt av denne disiplineringa. Just sayin'. Min hund er vant med klikker til ny-innlæring av det meste, samt til perfeksjonering av kommandoer. Grunnprinsippet i mitt hundehold er forsterking av adferd jeg vil ha mer av i alle situasjoner, og jaggu har tenåringskrapylet fått grenser og klarer å overholde dem, uten at han en eneste gang har mottatt noen form for disiplin. Går fint an om man bare vil og gidder å sette seg litt inn i hva dette individet man har av en hund fungerer best på :)

Til trådstarter: er ikke noe kjent i Bergen, men vil varmt anbefale Canis/Fjellanger på bakgrunn av det jeg har hørt fra andres erfaringer. Samt vil jeg også på det varmeste anbefale følgende bøker;

Karen Pryor - Ikke skyt hunden

Jean Donaldson - Kulturkollisjonen mellom hund og menneske.

Du får ikke så mange treningstips på enkeltkommandoer i disse bøkene (noe er det), men for min del ga de meg et nytt syn på hund og hundehold, og veldig nyttige grunnprinsipper jeg daglig bruker ovenfor min hund. Og, det funker :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil sette pris på om du ikke drar fram et innlegg jeg har skrevet i en hel annen tråd og i en hel annen sammenheng, for å underbygge uttalelser jeg ikke er enig i på noen måte. Ønsker du mine synspunkter i denne tråden, kan du få det. Siden du vet hva en betinget stimulus er, regner jeg med at du har litt mer å fare med enn du later som.

Jamen Ida, dette er jo deg! :blink::D :D (ironi! ;) )

men det er enda viktigere å gi hunden disiplin. Hvis du behandler den som et menneskebarn får den gjerne for seg at den er sjefen i huset. Det blir litt mye ansvar for et dyr, og resultatet blir en usikker hund med masse atferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...