Gå til innhold
Hundesonen.no

Olje i maten vs rå fisk


Gjest
 Share

Recommended Posts

Hvordan foregår hvalfangst den dag i dag, mener du?

Altså, av jakt på storvilt, om man er en flink jeger der skal man treffe hodet til dyret på første skudd, gjør man dette og dyret dør momentant, er det ikke dyreplageri.

Hvordan mener du en diger hval i havet skal dø like raskt? Brukes det ikke spyd først til å sikte inn hvalen, og mange fler til å direkte drepe?

Jeg spør for jeg vet ikke selv, men det virker ikke logisk for meg at denne typen jakt skjer raskt, og det jeg har sett selv på TV er grusomt av hvordan det foregår.

Les linken Godless la ut. Ellers forsøker nok de fleste jegere og treffe hjertet på dyret...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvalkjøtt? Det digger Gaia, og da trengs ikke olje. http://www.hvalprodukter.no/ selger kvernet avskjær til hund. Litt over 300 for 10kg fraktet til nordland.

Les linken Godless la ut. Ellers forsøker nok de fleste jegere og treffe hjertet på dyret...

Hos mennesker er det vist større helsegevinst av å spise fisk enn å ta tilskudd med fiskeolje. Kilde, eks. denne http://www.forskning.no/artikler/2010/april/248587 . Jeg går ut i fra at det først og

Hvalkjøtt? Det digger Gaia, og da trengs ikke olje. http://www.hvalprodukter.no/ selger kvernet avskjær til hund. Litt over 300 for 10kg fraktet til nordland.

Høres interessant ut :twitch: Er det kjøtt, brusk, sener, fett osv? Kommer det oppkvernet som en stor klump eller er det bare delt opp i stykker? Frossent,ferskt? Hvordan blir det pakket og sendt mtp holdbarhet i postgang?

Jeg skal ringe på mandag, men blir jo nysgjerrig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, av jakt på storvilt, om man er en flink jeger der skal man treffe hodet til dyret på første skudd, gjør man dette og dyret dør momentant, er det ikke dyreplageri.

Tøv... Jegeren skal ALDRI sikte på hodet til et dyr under jakt. Der er målet å sikte på hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres interessant ut :twitch: Er det kjøtt, brusk, sener, fett osv? Kommer det oppkvernet som en stor klump eller er det bare delt opp i stykker? Frossent,ferskt? Hvordan blir det pakket og sendt mtp holdbarhet i postgang?

Jeg skal ringe på mandag, men blir jo nysgjerrig nå :)

Malt kjøttavskjær , sendes i sånn hurtigpost i spesialesker, frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godless: Hvor mye hvalkjøtt gir du ifht annet kjøtt?

Kjenner at jeg må lese meg opp litt på råfôring nå, for jeg husker ikke overhodet hvordan jeg skal sette opp en komplett diett...

Begynte å lese, og fant ut at V&H var enklest :D

Men nå prøver jeg å fôre mest mulig rått fordi jeg har tilgang på kjøtt og slakteavfall gratis og/eller ekstremt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du :)

Om den er frossen eller tint har ikke noen betydning, men ikke gi bein som er varmebehandlet.

Så det betyr at så lenge fisken ikke er kokt eller stekt så er det trygt å gi ? Hvilke fisketyper og størrelse er "best" å gi da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det betyr at så lenge fisken ikke er kokt eller stekt så er det trygt å gi ? Hvilke fisketyper og størrelse er "best" å gi da? :)

Legger ved en link til en lettlest artikkel (om råfôring) http://www.amerikanskbulldog.no/index.php?option=com_content&view=article&id=46%3Araforing-om-hunden-fikk-velge-selv&catid=34%3Aernaering&Itemid=56

Jeg har prøvd å gi ørret (hel, uten innvoller, og selvfisket :D )

Og biter av torsk og laks.

Jeg tror du kan gi det meste av fisk, men hvor mye aner jeg ikke.

Kommer an på om du skal gi kun fisk til måltidet, eller om du skal gi det utenom osv osv.

Jeg har funnet ut at mine hunder skal ha mellom 80-100 gram V&H daglig, og prøver å gi ca. samme mengde på andre ting (rått kjøtt, bein med kjøtt osv.)

Noen dager blir det litt ekstra.

Jeg prøver meg fram selv her, så jeg ville sjekket ut mengde ifht vekt i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godless: Hvor mye hvalkjøtt gir du ifht annet kjøtt?

Kjenner at jeg må lese meg opp litt på råfôring nå, for jeg husker ikke overhodet hvordan jeg skal sette opp en komplett diett...

Begynte å lese, og fant ut at V&H var enklest :D

Men nå prøver jeg å fôre mest mulig rått fordi jeg har tilgang på kjøtt og slakteavfall gratis og/eller ekstremt billig.

Gir en gang i uka, full dagsrasjon. Men så får hun litt fisk til frokost nå og da ila en uke, men det er sånn typ 30 g. Så en gang i uka får hun 250 g hval.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved en link til en lettlest artikkel (om råfôring) http://www.amerikans...ering&Itemid=56

Jeg har prøvd å gi ørret (hel, uten innvoller, og selvfisket :D )

Og biter av torsk og laks.

Jeg tror du kan gi det meste av fisk, men hvor mye aner jeg ikke.

Kommer an på om du skal gi kun fisk til måltidet, eller om du skal gi det utenom osv osv.

Jeg har funnet ut at mine hunder skal ha mellom 80-100 gram V&H daglig, og prøver å gi ca. samme mengde på andre ting (rått kjøtt, bein med kjøtt osv.)

Noen dager blir det litt ekstra.

Jeg prøver meg fram selv her, så jeg ville sjekket ut mengde ifht vekt i første omgang :)

Takk for svar og link! Intressant dette her :)

Hvor finner jeg forhandler av V&H i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvaler har intelligens på nivå som mennesker, det er en av grunnene til folk er imot fangsten kun for mat.

Og griser er vel omtrent like intelligente som hunder. Hvilke dyr vi spiser eller ikke spiser er basert på tradisjoner, ikke på dyrenes intelligens, så det argumentet mot hvalfangst er vel kanskje ett av de svakeste (og ja, jeg er klar over at det er gode argumenter både for og i mot hvalfangst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer heller ikke å få meg til å spise hval selv, grunnet hvor intelligente jeg vet de er, og heller ikke hest siden jeg har erfart hvor intelligente dyr dette er også. Gris har jeg ingen personlig erfaring med, men jeg vet at om jeg hadde eid en gris selv eller fått bekreftet hvor smarte de faktisk også er, så hadde jeg ikke klart det heller.

Kall meg kynisk for at jeg tenker slik, men det er nå en gang slik.

En ting er å jakte for at det er overpopulasjon i en bestand, men kan ikke helt tenke meg at dette gjelder hval i Norge, da de har så enorme områder å forholde seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg kynisk for at jeg tenker slik, men det er nå en gang slik.

Tror du har byttet om litt på betydningen av ordet kynisk ;) Kynisk er det stikk motsatte av hva du er, når du ikke klarer å spise de dyrene du nevner av de grunnene du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...