Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av blandigs Chihuahua


Brita
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk tilbud om å kjøpe en hanne som er blanding av Chihuahua og dverg pincher. Hun som selger ville ha 8500 for den uten chip og vaksinering. Og stamtavlene til foreldrene hadde hun ikke fått selv enda. Men jeg skal skrive et papir på at jeg skal ha stamtavlene senest 3 mnd etter at jeg har hentet hunden som hun skal skrive under på. Papiret går også ut på at om ikke stamtavlen kommer innen 3 mnd får jeg tilbake pengene, men får beholde hunden.

Er det fler som er enig med meg i at det er dyrt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått navnene til foreldrene for å sjekke helse til foreldre og søsknene deres, men stamtavlen har du vel ingen bruk for. Jeg synes det var mye å betale for en blandingshund også, men på den størrelsen der er det vel ganske billig...

Hvor gammel er hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres veldig spesielt ut for å være ærlig. Hun som selger valpen har ikke fått stamtavle på foreldredyrene selv? Jeg synes også 8500,- var litt mye for en blanding... Hvis du vil ha papirer, så få heller rede på om foreldredyrene er sjekket for PL og øyelyst fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags papirer er det snakk om? Hjemmesnekra stamtavle laget i word? Reg. i NOX registeret til NKK?

Du snakker om en blanding, og slike finnes det ingen rase-registrering på.

NKK har nylig startet et "Nox" register for blandingshunder, men jeg er ikke sikker på formål og funskjon med dette,

Du vil uansett ikke kunne stille ut på offisielle eksteriørutstillinger/ oppnå championat i noen hundesport uavhengig av hvor mye eller lite "papirer" en blandinshund har.

Jeg synes definitivt 8.500 er mye for en bladingshund, men i dagens marked er det faktisk en vettig pris. Små blandingshunder har vært annonsert for adskillig mer- dessverre.

At noen er villig til å betale det for en blandingshund er bak min fatte-evne, men det er kjøper som styrer markedet.

Personlig hadde jeg heller betalt litt mer og fått en valp fra en seriøs oppdretter som kjenner linjene bakover i generasjoner, har helsetester både i ledd bakover og til siden, avler på dyr som er omgjengelige og rasetypiske i sin væremåte (da vet du også i mye større grad hva du får) og du står fritt til å stille ut/ drive aktivt med f.eks. lydighet/ oppnå championat i AG / LP.

Valpen vil da (fra de fleste oppdrettere) også være reg. i NKK, ID-chippet og ,med helseattest.

Lykke til!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er idag bare 3 uker, men skal jo selvfølgeli ikke leveres før ved 7-8 ukers alder.

Ja, det blir vel lettere å søke opp foreldrene, skal prøve det.

Takk for svar ;)

Hva slags papirer er det snakk om? Hjemmesnekra stamtavle laget i word? Reg. i NOX registeret til NKK?

Du snakker om en blanding, og slike finnes det ingen rase-registrering på.

NKK har nylig startet et "Nox" register for blandingshunder, men jeg er ikke sikker på formål og funskjon med dette,

Du vil uansett ikke kunne stille ut på offisielle eksteriørutstillinger/ oppnå championat i noen hundesport uavhengig av hvor mye eller lite "papirer" en blandinshund har.

Jeg synes definitivt 8.500 er mye for en bladingshund, men i dagens marked er det faktisk en vettig pris. Små blandingshunder har vært annonsert for adskillig mer- dessverre.

At noen er villig til å betale det for en blandingshund er bak min fatte-evne, men det er kjøper som styrer markedet.

Personlig hadde jeg heller betalt litt mer og fått en valp fra en seriøs oppdretter som kjenner linjene bakover i generasjoner, har helsetester både i ledd bakover og til siden, avler på dyr som er omgjengelige og rasetypiske i sin væremåte (da vet du også i mye større grad hva du får) og du står fritt til å stille ut/ drive aktivt med f.eks. lydighet/ oppnå championat i AG / LP.

Valpen vil da (fra de fleste oppdrettere) også være reg. i NKK, ID-chippet og ,med helseattest.

Lykke til!

Nei det er ikke papir på valpen, men på foreldrene. Så er ikke noe hjemmesnekkra nei. Å jeg har uansett ikke tenkt å bruke hunden til noe annet spesielt. Blir bare et nytt familiemedlem og en kosehund :)

Ble jo totalforelsket i valpen, men jeg tror kanskje det lønner seg å legge litt mer i det å vite mer hva jeg får på en måte.

Prisene på blanding er jo helt sinnsyke. Egentli, skulle det vært forbudt å "avle" blandingshunder. Mange av hundene mister jo mye av sine gode egenskaper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller en renraset liten en med papirer, evt. nå ligger det jo masse småhunder ute til omplassering, eller redusert pris.

Syns det lukter snuskete av at "oppretter" ikke har fått papirene enda..Du får ikke chip, du får ikke første runde med ormkur/vaksine.. hva er positivt med dette salget, egentlig?

Føler meg sur og gretten som sier dette, men det er så mange som kjøper valp på denne måten og går i ei felle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg veldog sterkt å kjøpe en renraset hund, hos en seriøs oppdretter, både pågrunn av du vet mer hva du får, hvordan helsa er bakover, og forhåpentligvs en oppdretter som avler for å fremme rasens beste, og som er der om du har spørsmål osv. Jeg synes også det er altfor dyrt å betale så mye for en blandinshund, er ikke så mye mer så har du en renraset.

Det er veldig mange som avler i vei på småraser kun for penger, og kjøper du av disse støtter du bare useriøs avl(skal ikke påstå denne personen har gjort det). Håper for morens skyld at hun var dp?

Veldig mange gode oppdrettere der ute både av Chihuahua og DP, så bruk heller noe mer penger og tid å finn deg en renraset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer interessert i å se dokumentasjon av foreldredyrenes helsestatus (øyelysning og PL-undersøkelse) enn å ha kopi av stamtavlene deres. Strengt tatt har du ikke noe bevis for at stamtavlene er for de to dyrene heller, og hvilken nytte skal det gi deg å få de lenge etter at du har kjøpt valpen? Hva gjør du om du da ser noe i stamtavlene du ikke liker?

Hvilke garantier har du for å få pengene tilbake om oppdretter ikke gir deg papirene?

Jeg ville som de andre lagt i litt mer penger, og kjøpt valp fra en oppdretter hvor det går an å sjekke mer bakgrunn gjennom rasens statistikk og helseregister, en kan høre med raseklubb og andre oppdrettere om denne personen har et rykte, en kan dra på utstilling og treffe familie og slekt til valpen din for å se hvordan de er, også videre.

De aller, aller fleste her inne har hunden som et familiemedlem, som en kosehund og som en turkompis - om vi trener og konkurrerer, stiller og avler kommer det i tillegg. Hunden er rundt oss hver dag hele året, og da må den fungere som en familiehund - det vil si være sunn og frisk, både psykisk og fysisk. Har en bakgrunnsinformasjon, helsestatus og andre mer objektiv fakta med seg, er det lettere å skjalte ut hvor en skal og ikke skal kjøpe valp fra. Renraset avl vil også kunne være mer forutsigbart enn blandingsavl, i forhold til hva slags genetiske utslag en ser i valpekassa. Nå er ikke DP og chi det verste å blande, men det er likevel raser med ulike trekk på mange måter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere andre,du trenger ikke stamtavle når det er en blanding. Og synes også dette virker veldig useriøst og ikke minst dyyyyrt. Men som vi vet spiller jo ikke prisen noen rolle når man har forelsket seg i en valp...det har jeg erfart,men likevel verdens beste investerin :D. Uansett ,jeg vil råde deg til å kjøpe en valp ( hvis renraset) som er billigere men du må da også være 100% sikker på at oppdretter er seriøs,gjerne hør med andre oppdrettere som kjenner til hverandre .

Lykke til uansett hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere andre,du trenger ikke stamtavle når det er en blanding. Og synes også dette virker veldig useriøst og ikke minst dyyyyrt. Men som vi vet spiller jo ikke prisen noen rolle når man har forelsket seg i en valp...det har jeg erfart,men likevel verdens beste investerin :D. Uansett ,jeg vil råde deg til å kjøpe en valp ( hvis renraset) som er billigere men du må da også være 100% sikker på at oppdretter er seriøs,gjerne hør med andre oppdrettere som kjenner til hverandre .

Lykke til uansett hva du velger :)

Hvor finner man en renraset chihuahua-valp / annen miniatyrhund til under 8500 kroner?

Eller synes jeg du skal følge magefølelsen. Hvis hunden er frisk, rask, og det er den du vil ha - så tar du den. Jeg er i prinsippet imot planlagt blandingsavl, men denne hunden er jo allerede født, og trenger et hjem. Det kan like gjerne være hos deg, hvis det er det du ønsker, og er klar over hvilke ulemper som kommer med en uregistrert hund.

Det er mange penger, men penger er vel ingen ting i sammenhengen, når man tenker på hva man får igjen. Synes du det er for dyrt, ønsker du det kanskje ikke nok uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner man en renraset chihuahua-valp / annen miniatyrhund til under 8500 kroner?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32648554

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32477848

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32554851

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32525991

Dette er jo selvfølgelig dersom utseende iforhold til utstilling ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet imot planlagt blandingsavl, men denne hunden er jo allerede født, og trenger et hjem.

Hvis oppdrettere av planlagte blandingsavler ble sittende lenge med sine valper, ville de kanskje ikke hatt et nytt kull igjen om kort tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oppdrettere av planlagte blandingsavler ble sittende lenge med sine valper, ville de kanskje ikke hatt et nytt kull igjen om kort tid.

Det er slik de klarer å stoppe endel BYB's og de minste puppymillene i USA, spesielt på store/gigantraser. De klarer å forhindre folk i å kjøpe valper med ymse problemer (parasitter, innavl, underernæring, usosiale osv) til skyhøy pris og dermed blir oppdretter sittende med 6-8-10-12 valper som blir større og større, og eter og driter mer og mer, samtidig som de venter sitt neste kull.. Rett nok må mange av disse valpene avlives, de heldige havner i shelters der de får nye eiere.. men etter to-tre slike kull gir endel opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...