Gå til innhold
Hundesonen.no

For mye mosjon? - miniatyrhund


Barney
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en papillon som er med på sykkel og skiturer. Det er flere som har sagt at en hverken kan sykle eller gå på ski med en liten hund, for det blir for mye for de. Spurte dyrlegen og han sa at jeg burde begrense det og ikke sykle lenger enn 15 min med en hund på den størrelsen.(Han er vel 28 cm høy og veier 5 kg).

Til daglig får han vel 1,5-2 t tur i skogen. Ca to ganger i uka sykler vi opptil en mil. Jeg sykler ikke fortere enn han kan trave, og han trekker ikke, han løper ved siden av i springer. På ski så er tempoet litt raskere, men turene er kortere. Han trekker ikke her heller, jeg har lært han å løpe ved siden av i ytterkanten. Vi trener og konkurrerer i agility og lydighet så jeg vil at han skal være i god fysisk form.

Er dette for mye? Jeg syns jo ikke det er spesielt langt, men jeg blir jo litt redd for å ødelegge hunden min når jeg får så mange tilbakemeldinger på at det er for mye. Jeg har aldri sett han fysisk sliten. Inne så hviler/sover han stort sett, men han er helt med når han skjønner at det skal skje noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden henger med, er frisk og rask og ikke ser sliten ut så hadde jeg tatt den med.

Selvsagt tenker over underlage den løper på som man gjør med alle andre hunder.

Mine tibetanske spanieler var med ut på ride/kjøretur på flere timer 2-4 ganger i uken når jeg holdt på med det. Det hang med de, og ble det for høy fart så fikk de sitte i vogn/i jakken.

Miniatyrer klarer helt fint å bli trimmet like mye som alle andre raser. Bare de fysisk klarer å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på så lenge hunden synes det er greit du :) Vi har hadt med oss papilion på mange lange fjellturer, opptil 9-12 timer med gåing hver dag og de koser seg minst like mye som de andre hundene som er med, eneste forskjellen er at de springer ikke så mye rundt om de går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

"Regelen" er jo at man aldri skal presse en hund for mye fysisk, men se an hunden hva han/hun faktisk tåler/orker selv.

Så slik som du skriver, ser jeg overhodet ikke noen grunn til at dette skal være for mye.

Er mange som undervurderer små hunder, de tåler mye mer enn folk flest tror, og har da absolutt like godt av å få brukt seg som en stor rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka, phalene som nå eies av Ia her på sonen, var med på tur over Besseggen hun. Null stress det, ikke noe sitting i sekk eller noe heller.

Hun var klart sliten når vi kom fram, men det var jeg også, og etter litt søvn var hun i farta igjen!

Virker på meg som at hunden din har det fantastisk. Vet ikke om du har gjort noen helsesjekker, type HD osv, men det kan jo være en god idé, selvom rasen ikke er veldig utsatt for slike ting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt med en helsesjekk.

Om hunden sover hele tiden når den er inne kan det være litt mye aktivitet.

Jeg fikk noen grundige aha opplevelser av den helsesjekken.

Jeg har også en aktiv frøken, vi har bare halvparten så mye mosjon som det dere har. Men i perioder er hundene ikke i form, kan ha vondt i ledd eller være syke på andre måter å da sover de hele tiden når vi er inne, ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt med en helsesjekk.

Om hunden sover hele tiden når den er inne kan det være litt mye aktivitet.

Jeg fikk noen grundige aha opplevelser av den helsesjekken.

Jeg har også en aktiv frøken, vi har bare halvparten så mye mosjon som det dere har. Men i perioder er hundene ikke i form, kan ha vondt i ledd eller være syke på andre måter å da sover de hele tiden når vi er inne, ellers ikke.

Vel, mine sover nesten hele tiden når vi er inne, med noen unntak riktignok. De får varierende aktivitet alt ettersom. Idag har de slappet av hele dagen (jeg er ikke i form og har liggi på sofaen med unntak av en liten tur på jordet ista). At hunder sover hele tiden kan være så mangt det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være lurt med en helsesjekk.

Om hunden sover hele tiden når den er inne kan det være litt mye aktivitet.

Jeg fikk noen grundige aha opplevelser av den helsesjekken.

Jeg har også en aktiv frøken, vi har bare halvparten så mye mosjon som det dere har. Men i perioder er hundene ikke i form, kan ha vondt i ledd eller være syke på andre måter å da sover de hele tiden når vi er inne, ellers ikke.

Men hva gjør de når de ikke sover inne? Ligger de og hviler eller går de rundt og leker osv? Han sover mye, ofte så dypt at han drømmer. Det hender han spiser litt, bytter liggeplass, og kommer for å bli klødd på magen, men ikke noe mer enn det. Det skal sies at han er en veldig rolig type. Slipper jeg han feks ut i hagen så løper han ikke rundt å herjer, men går å setter seg et sted hvor han har oversikt over byggefeltet og bare sitter å kikker.

Han er ikke røntget, men kneleddene er sjekket uten anmerkning, han har aldri vært syk e.l. Vi er på sånn generell sjekk hvert år, og det var da dyrlegen sa at han ikke burde sykles med i mer enn 15 min, Kommer jo ikke lange stykket på den tida, men jeg tenkte at når dyrlegen sa det så er det kanskje noe i det.

Han viser tydelig at han syns det er gøy å være med, og det er jo ikke sånn at jeg sykler med hunden etter i stram line. Han har enten slakt bånd, eller så løper han veldig mye løs. Passer på å varme opp og gå ned, og sykler bare på grus/skogsveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres veldig bra ut jeg! Du ser jo fort om hunden følger med fordi den liker det, eller om den kun henger med fordi den "må"/redd for å bli etterlatt. Selv kan jeg ikke være like aktiv med Chien i hus, desverre, fordi han rett og slett ikke gidder, han liker ikke å være så aktiv. Han får jo selfølgelig turer i skogen der han løper tulling løs, men blir turen for lang stopper han å nekter å gå. :aww:

Så se an på hunden, å kanskje ha noen dager der dere går litt kortere hvis du ser at hunden er generelt mer sliten etter tur enn det den ellers pleier å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her sover inne uansett de, fordi de har lært det, jeg gidder ikke herjing inne. Selvfølgelig kan de bytte liggeplass eller bruke litt tid på et tyggebein, men thats it. Det gjelder også på dager med lite trim. Når det er sagt så er det jo ikke dumt, uansett og vite hvordan det står til med hofter og albuer.

TS: 15 min med sykling, det er jo ingen ting, selv ikke for en miniatyr hund. Det er jo ikke porselensdokker liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si jeg vet bedre enn veterinærer angående helse og sånt, men vi har noen miniatyrer i familien, bl.a har mamma en dvergdachs. Nå kan det hende at det er visse forskjeller på dachs og papillon, men hun har aldri hatt vondt av, eller hatt problemer med å være med på lengre turer. Nå har jeg ikke hatt henne med på sykkelturer og sånt, da.

Jeg tror det er lett å tro små hunder er gebrekkelige på grunn av størrelsen, men om det er noe jeg har lært om små hunder, så er det det at de har TÆL! Små hunder kan være beintøffe og jeg tipper flesteparten av disse hundene har kjempegodt av mosjon!

Likheten med store og små hunder er at ingen av delene bør ha MOSJON om det er noe galt med hofter/ ledd/ andre ting.

Min teori (jeg har ingen medisinsk utdannelse eller kompetanse) er at friske hunder, uansett størrelse og fasong har godt av skikkelig fysisk og mental aktivitet. Hadde jeg eid en miniatyr, måtte nok den innfinne seg at livet som sofapute også måtte innebære et liv i skog og hei.

Men, som sagt, jeg har ikke peiling :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er hund! Selv om den er liten eller stor. Jeg tenker ikke på om den ene min er for liten til å være være med på fysiske utfordringer.

Var en gang med på en fjelltur på ca 5 timer med bikkjene mine. De løp og løp, opp og ned (den lille også på 6 kg), så kom vi hjem igjen, de var jo slitene men de var hele tiden med på alt som skjedde. Bordercollien som også var med var dødssliten og orket ikke en dritt resten av kvelden. Den hinket også dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever faktisk i mange tilfeller at mine små (begge rundt 5 kg) har mer energi og mer utholdenhet enn mange store hunder. Forrige lundisen min (veide ca 7-8) holdt tempoet med pointere i skogen i timesvis, pointerne lå som slakt etterpå, mens han var ikke nevneverdig sliten.

Vi går minimum 1 time for dagen (minus tisseturer som også er på 15 min gange 3) og dette er virkelig minimum for meg altså. Enda mer bichonen på 9 år holder ut 3-4 timer i skogen. Lundisen på 2 år tåler langt mer og elsker det! Det finnes en lundisoppdretter som hadde samojed og lundehunder. Og der var lundehundene maskoter på sledeturer, så ja, di henger med :D Vi får alltid skryt for at vi har godt muskulerte og sunne hunder hos dyrlegen, dette pga god trim! Nå kan våre fint ha rolige perioder også, der det bare blir tisseturer, og det tåler di også helt fint^^

Men det beste tipset er jo helt klart å se an hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er hund! Selv om den er liten eller stor. Jeg tenker ikke på om den ene min er for liten til å være være med på fysiske utfordringer.

Var en gang med på en fjelltur på ca 5 timer med bikkjene mine. De løp og løp, opp og ned (den lille også på 6 kg), så kom vi hjem igjen, de var jo slitene men de var hele tiden med på alt som skjedde. Bordercollien som også var med var dødssliten og orket ikke en dritt resten av kvelden. Den hinket også dagen etter.

Litt ot, men ang. bcen, har du rtg den? Min taklet kjempe godt mange fjellturer, men begynte å halte mer og mer etter turer, og da jeg rtg henne igjen hadde hun forkalkning i hoftene og begynnende i rygg. Bare for å være ops om den har taklet slik fin før, bedre og sjekke en gang for mye etter min mening. (er bare litt ops på dette etter min så og si helt friske bc jente halta noen ganger etter tur, og den dag idag ikke kan gå en halvtime uten å halte uten smertestillende. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men ang. bcen, har du rtg den? Min taklet kjempe godt mange fjellturer, men begynte å halte mer og mer etter turer, og da jeg rtg henne igjen hadde hun forkalkning i hoftene og begynnende i rygg. Bare for å være ops om den har taklet slik fin før, bedre og sjekke en gang for mye etter min mening. (er bare litt ops på dette etter min så og si helt friske bc jente halta noen ganger etter tur, og den dag idag ikke kan gå en halvtime uten å halte uten smertestillende. )

OT her også ;) Er ikke min hund ( er onkelen til typen sin), men ja tror de har røntgen henne og de var ikke overasket at hunden var sliten. Mer vet jeg dessverre ikke.

Edit: men pointet med "historien" var at små hunder også har godt av mye fysisk mosjon :) mener jeg iallefall..

Endret av sham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bedre at miniatyrer får litt for mye mosjon enn litt for lite. Når det er sagt, hvis dyrlegen anbefaler kortere økter med sykling o.l så ville jeg faktisk ha tatt det til etteretning. De har sikkert sett en del slitasjeskader og slikt i løpet av sin praksis. Så er det jo forskjell på de små rasene også, en papillon er nok litt mer mobil enn en shih tzu f.eks :) Min ene mini fikk veldig skryt for sine muskler sist vi var hos dyrlegen, og hun får mye mosjon, men ikke fullt 1-2 timer hver dag og sykling skal jeg ærlig innrømme.

En annen ting verdt å nevne er at jeg synes det har vært lurt få slenge inn noen hviledager også en gang iblandt, altså dager hvor hundene ikke får 1 time ++ mosjon daglig. Rett og slett fordi noen hunder vil gå på veggene hvis de ikke får sin daglige trim, og det kan jo være man f.eks blir syk en dag og ikke kan holde på ute i flere timer, og da kan det ha vært lurt å trene litt på det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, jeg elsker å høre om små hunder som faktisk får oppleve å være HUND! Små hunder tåler mer enn det de fleste tror.

I mine øyne virker det som at hunden din lever det gode hundeliv. :) Og så lenge det virker som hunden din trives med det, så ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal fortsette med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og ta alle under en kam her, men nå er ikke dyrleger nødvendigvis ekspert på noe annet enn det som innegår i jobben sin og de trenger ikke ha peiling på mosjon og trening.. De kan like godt som alle andre mennesker være feilinformert om hva en liten hund tåler. Og om en hund(hvilken som helst egentlig) ikke tåler mer enn 15 min i sitt tempo, så er det fryktelig dårlig stelt med rasen.. Har man en hund som allerede har fått påvist HD/AD forkalkninger i rygg, dårlig hjerte eller annet helseproblem som hemmer de fysisk så er selvfølgelig saken litt annerledes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for og ta alle under en kam her, men nå er ikke dyrleger nødvendigvis ekspert på noe annet enn det som innegår i jobben sin og de trenger ikke ha peiling på mosjon og trening.. De kan like godt som alle andre mennesker være feilinformert om hva en liten hund tåler. Og om en hund(hvilken som helst egentlig) ikke tåler mer enn 15 min i sitt tempo, så er det fryktelig dårlig stelt med rasen.. Har man en hund som allerede har fått påvist HD/AD forkalkninger i rygg, dårlig hjerte eller annet helseproblem som hemmer de fysisk så er selvfølgelig saken litt annerledes.

Jeg tenker ihvertfall det må finnes en mellomting mellom 15 minutter mosjon, og 2 timer hver dag, med sykling på over 1 mil et par ganger i uka - for miniatyrer :) (Det høres nesten mye ut for 'gjennomsnittshunden' her til lands..)

Men jeg er helt klar forkjemper for at miniatyrer ofte klarer mer enn hva mange tror, såfremt de er frie for PL, HD eller andre lidelser som burde tas hensyn til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok kjempe forskjell på rasene. Mine som går tre 20 min tur i eget tempo eller to turer pluss en tur til gymsalen for å trene, trener mer enn shih tzuer flest. På shih tzu forum sies det at det holdes tilbake hunder. Dvs selges ikke til folk som overtrener.

Nå har begge mine middels grad av HD og jeg merker en kjempeforskjell på HD med og uten forkalkninger. Det hender han med forkalkninger må bæres opp till to tredjedeler av turen. Mens lille frøkna løper kontinuerlig frem og tilbake. Når de er i form og ikke slitne, kan lillefrøkna leke rundt i huset med baller og sloss om hun kjeder seg. Men det er klart hunder sover mye, dette varierer vel også med hva slags bruk hundene er avlet til. En på jobben som lufter sine hunder skjeldent(huskyer) påstår at de gjerne sover et døgn og derfor ikke trenger å luftes så ofte. Så hvor mye hunder skal sove vil nok variere. Men små hunder er jo ofte avlet til selskap og bør vel derfor være våkene der etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Syntes det høres bra ut jeg da. Høres ut som et lykkelig hundeliv. :D Minner meg om da jeg skulle gå på tur med min "store" flat og hu andre hadde en phalene. Vi holdt igjen så phalenen skulle få bestemme tempoet. Hva vi fikk : en phalene som snur seg og nekter å gå videre så lenge vi ikke kan fløge på nærmere. Den dama som eide denne phalenen syklet nærmere en mil hun også og da tok hun phalenene opp i kurven forran på sykkelstyret og syklet videre. Ser som en fordel at du mosjonerer hunden gjevnt enn i store svigninger. Tror jeg hadde tatt røndken av albue og hofter for å se hvordan det ligger ann. Hadde også vært veldig nøye på poter at dem er hele uten sprekker og myke. Dette ting for å være i forkant for så klart er det større slitasje på en hund som blir brukt enn den andre varianten. Men jeg har stor tro på at det er en lykligere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe lijenta, det høres kjent ut, har flere venner med store hunder som blir overrasket over at han greier holde følge med deres hunder. Fikk tilogmed spørsmål fra ei om jeg trodde turen vi skulle gå ble for lang for min hund, da var det snakk om en lysløype på 2,5 km.

Jeg har også sykkelkurv, veldig greit hvis jeg vil sykle ekstra langt, eller skal sykle et stykke på asfalt:)

Det med HD røntgen har jeg tenkt på, men det er vel ikke så vanlig å gjøre på små hunder. De har jo hoftekuler de og, så jeg tror jeg skal gjøre det når jeg får råd, så jeg er sikker på at han er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...