Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktlabrador


Shlush
 Share

Recommended Posts

For all del :) Fullt lov å både låne tråden og å diskutere i den!

Jeg forvilla meg litt inn i gjeterland i går! Takket være en link på Kennel Deepeyes sin hjemmeside :P Så da såg jeg bilder av en nydelig kelpie hannhund, og noe som må være en av de peneste border colliene jeg har sett :)

Så har jeg snoka på et par svenske oppdrettere av jaktlabrador :)

Var på hundetrening i går hvor en i hundeklubben sa at jeg var en typisk gjeterdame :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bilde av Grumpy altså? :whistle:

Tihi, nå måtte jeg jo inn å se på Grumpy :D Og han var veldig pen BC! Men det var ikke han jeg mente på *fnis*

Drømmer BC i mitt hode er halvlang pels (ikke overdreven pels og ikke kortpelset), ståører eller vippører og i fargen bluemerle, redmerle eller brown merle :) (jada jeg er svak for merle :ahappy: ). Og da kom jeg over denne BC'en :hyper:

picsu06%20323.JPG?attachauth=ANoY7coshYRcU6tEPIE8R4MhzNZwlDwfLoIe-l77qwMaqqLmyol_oBz7HNiCbAfSgVxO3IA0Rnrq3fdT-PV2peyFR1Es44gDR3fPpdItYjQzlTYZW6jMmL1_QJ1nslI_854YokR3czJHshtmTBD80hAJNFZiNcFQzzNBqrjLzmJuFhjtH_BEQVCjfqwLE_SS9KfGNTTtstN_I6tojCVSbNAOJCZ0jAYwlQ%3D%3D&attredirects=0

kuva1%20333.jpg?attachauth=ANoY7cpl_JmgWYPFkV-PzkPhIqA6-zQW8adM6sWLGHj1NeWZUF5qLHqr0QKwcCWgwM-Veu4hyRO-GPMj7qbuCCF8fLVatcWFl-x5uoY7roaopyVhEPPEg7Ms_tNAMgo4dTLkhLpRq2UFgnBBH_Yyx53qSrpk84soGSEdukMqxWoow8o1nNmme2oMYKviMF78ooZLU1i93Oq1w9PDpHtpcsPepaOo521gpA%3D%3D&attredirects=0

(Bildene er ikke mine, kildevisning!)

Og vips var jeg solgt *ler* Men tror det skal være vanskelig for meg å finne en slik hund med det riktige ¨på innsiden (godt gemytt, solid mentalitet og god helse!) :) Ja og ikke aaalt for voldsom gjeting! :mellow: Så dette er et hint da, om noen vet av linjer/oppdrettere så er det bare å ROPE! Ikke bare norge, men også hele skandinavia og europa kan være aktuell også :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden din er veeeldig pen *sikle* Jeg har faktisk ikke sett Kelpie hannhund in real life! :huh: Kun sett tisper jeg, og de er jo pene de også! Men jeg skal jo ha hannhund :innocent: Uff, nå begynte jeg med Kelpiedrømminga mi igjeeen :icon_confused: Problemet er bare at jeg er svak for black and tan, red and tan hundene... Og ser ikke ut som det florerer av dem her i norge? Og jeg har IKKE planer om å la farge bety mer enn alt det andre. Jeg vil da ikke ha en råpen hund som er helt kake i hodet og syk både foran og bak :blink: Da vil jeg heller ha en GRØNN en :twitch:

JeanetteH. Du er kennel Deepeyes? (jeg har fått med meg riktig, sant?) :) Hvordan står det til med red and tan hundene i norge? (black and tan også forsåvidt). Hva er den mest vanlige fargen (brun eller?) :P

Takk takk, skal ikke si meg uenig da! :P

Ang tan farger, så har jeg inntrykk av at de hundene er ganske mye grovere bygget ift sportsmoddellen som jeg har her hjemme.

Nå har jeg riktignok bare sett 2-3 stk IRL, men utifra de + bilder så ser de for grove ut for min smak.

Han er ikke så verst han her da.... ;)

020.jpg

058.jpg

For all del :) Fullt lov å både låne tråden og å diskutere i den!

Jeg forvilla meg litt inn i gjeterland i går! Takket være en link på Kennel Deepeyes sin hjemmeside :P Så da såg jeg bilder av en nydelig kelpie hannhund, og noe som må være en av de peneste border colliene jeg har sett :)

Så har jeg snoka på et par svenske oppdrettere av jaktlabrador :)

Var på hundetrening i går hvor en i hundeklubben sa at jeg var en typisk gjeterdame :)

Var såvidt innom tanken på både langhårsbelger og bc før valget falt på ak.

Belger utgikk da jeg helst ville ha hannhund og synes belgerne ble store, samt litt annet småplukk.

En god bc kunne jeg gjerne hatt, en med fin av/på knapp og god mentalitet. Men synes det da ble lettere å finne frem i kelpieland ettersom mange av hundene mh testes, ikke bare enkeltindivider men også hele kull :)

Og igjen, mine erfaringer med jaktlabbe/kelpie er at de er ganske like. Begge lærer fort, er sosiale, enkle å motivere og er førerorienterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tihi, nå måtte jeg jo inn å se på Grumpy :D Og han var veldig pen BC! Men det var ikke han jeg mente på *fnis*

Drømmer BC i mitt hode er halvlang pels (ikke overdreven pels og ikke kortpelset), ståører eller vippører og i fargen bluemerle, redmerle eller brown merle :) (jada jeg er svak for merle :ahappy: ). Og da kom jeg over denne BC'en :hyper:

picsu06%20323.JPG?attachauth=ANoY7coshYRcU6tEPIE8R4MhzNZwlDwfLoIe-l77qwMaqqLmyol_oBz7HNiCbAfSgVxO3IA0Rnrq3fdT-PV2peyFR1Es44gDR3fPpdItYjQzlTYZW6jMmL1_QJ1nslI_854YokR3czJHshtmTBD80hAJNFZiNcFQzzNBqrjLzmJuFhjtH_BEQVCjfqwLE_SS9KfGNTTtstN_I6tojCVSbNAOJCZ0jAYwlQ%3D%3D&attredirects=0

kuva1%20333.jpg?attachauth=ANoY7cpl_JmgWYPFkV-PzkPhIqA6-zQW8adM6sWLGHj1NeWZUF5qLHqr0QKwcCWgwM-Veu4hyRO-GPMj7qbuCCF8fLVatcWFl-x5uoY7roaopyVhEPPEg7Ms_tNAMgo4dTLkhLpRq2UFgnBBH_Yyx53qSrpk84soGSEdukMqxWoow8o1nNmme2oMYKviMF78ooZLU1i93Oq1w9PDpHtpcsPepaOo521gpA%3D%3D&attredirects=0

(Bildene er ikke mine, kildevisning!)

Og vips var jeg solgt *ler* Men tror det skal være vanskelig for meg å finne en slik hund med det riktige ¨på innsiden (godt gemytt, solid mentalitet og god helse!) :) Ja og ikke aaalt for voldsom gjeting! :mellow: Så dette er et hint da, om noen vet av linjer/oppdrettere så er det bare å ROPE! Ikke bare norge, men også hele skandinavia og europa kan være aktuell også :icon_clapping:

Får ikke sett bildene..

Nei, det er jo det som er vanskelig, da de aller fleste har 1 fokus i avlen og det er hvordan hunden fungerer som gjeterhund. Man har ikke like mye informasjon om slekta (MH osv) som med kelpien. Ikke missforstå, bc'n SKAL være en gjeterhund og det er kjempesynd å avle på hunder som ikke gjeter, men det går ann å ha flere enn én prioritet i avlen mener nå jeg :) Nå har jo i tillegg NSG tatt bort kravet om HD-status for avl (.....) og det gjør det ikke saken bedre. Det hjelper ikke om foreldrene til hunden har B/A hofter når besteforeldre/søsken er urøntgede eller har HD. Jeg synes det virkelig er synd at HD-kravet faller bort, folk kan i teorien parre to hunder med E-hofter (si at de er urøntgede og unge og ikke viser symptomer) uten at det får noen konsekvenser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi snur og retter snuten mot Kelpieland igjen! :D hahaha! Altså, nå har jeg dalmis og rottweiler her da. Så en kelpie blir nok ikke så grov for meg :) Den blir nok sportsmodell i forhold til mine *ler*

Men jeg er svak for tan-fargede hunder :P haha! Syns de er syyykt pene *ler* Men men, jeg syns brun er fint også jeg da *ler* Og Mokken! Kommer fremdeles og kidnapper Kelpien din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi snur og retter snuten mot Kelpieland igjen! :D hahaha! Altså, nå har jeg dalmis og rottweiler her da. Så en kelpie blir nok ikke så grov for meg :) Den blir nok sportsmodell i forhold til mine *ler* Men jeg er svak for tan-fargede hunder :P haha! Syns de er syyykt pene *ler* Men men, jeg syns brun er fint også jeg da *ler* Og Mokken! Kommer fremdeles og kidnapper Kelpien din :D

Hehe, han skal passes godt på fremover skjønner jeg! :lol:

Et par eksempler på sportsmodell vs "traktorkelpie" :P

En som er 18 mnd gml på bildet og en annen her 10 mnd gml på bildet.

En som er 4 1/2 år på bildet og en annen her knappe 5 år på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han skal passes godt på fremover skjønner jeg! :lol:

Et par eksempler på sportsmodell vs "traktorkelpie" :P

En som er 18 mnd gml på bildet og en annen her 10 mnd gml på bildet.

En som er 4 1/2 år på bildet og en annen her knappe 5 år på bildet.

Haha, du bor heldigvis langt unna *ler* Eller uheldigvis? ;) Anyway! Han er jo PEN da :D

Altså, jeg likte begge på bilde 1 og 2 (18 og 10 mnd). Likte INGEN av de under *ler* Og den tan-tegnede hunden hadde jo utrooolig stygg pels, såg småfet ut og såg mer ut som den var 10 år enn 5! :D

Men er det ikke litt avhengig av linjer også da? :)

Btw! Her er en av de jeg syns er PEN :D Red and Tan tispe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du bor heldigvis langt unna *ler* Eller uheldigvis? ;) Anyway! Han er jo PEN da :D

Altså, jeg likte begge på bilde 1 og 2 (18 og 10 mnd). Likte INGEN av de under *ler* Og den tan-tegnede hunden hadde jo utrooolig stygg pels, såg småfet ut og såg mer ut som den var 10 år enn 5! :D

Men er det ikke litt avhengig av linjer også da? :)

Btw! Her er en av de jeg syns er PEN :D Red and Tan tispe!

Poenget var forsåvidt ikke pen eller ei, men forskjellen på massen. Den på ti mnd kommer nok til å være ganske grov når den er 4-5 år gml.

Jo såvidt jeg vet, så er det mer masse på noen linjer. Det er enkelte oppdrette jeg overhode ikke ville vurdert fordi jeg synes hundene defra er for grove, nesten som cattledog.

Mulig jeg har bommet totalt her, isåfall får noen rette på meg! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, han skal passes godt på fremover skjønner jeg! :lol:

Et par eksempler på sportsmodell vs "traktorkelpie" :P

En som er 18 mnd gml på bildet og en annen her 10 mnd gml på bildet.

En som er 4 1/2 år på bildet og en annen her knappe 5 år på bildet.

Litt OT kanskje, men utenom grovheten, er det andre forskjeller på "disse" linjene? Tenker gjeting, skarphet osv? Eller er det mest utsende forskjellene er? Jada, kanskje veldig dumt spørsmål men, jeg spør nå alikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT kanskje, men utenom grovheten, er det andre forskjeller på "disse" linjene? Tenker gjeting, skarphet osv? Eller er det mest utsende forskjellene er? Jada, kanskje veldig dumt spørsmål men, jeg spør nå alikevel :)

Jeg har ikke studert linjene på noen av disse, men forskjeller finnes jo på de fleste raser så jeg ville ha satt meg inn i linjer før jeg vurderte å kjøpe noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke studert linjene på noen av disse, men forskjeller finnes jo på de fleste raser så jeg ville ha satt meg inn i linjer før jeg vurderte å kjøpe noe. :)

Er klar over det :) Men tenkte om det var noen "store" forskjeller på linjer der hunder var grovere. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener så sent på natta, hehe. Spør egentlig kun av ren nysgjerrighet, kommer nok ikke noen AK inn i hus her, hvertfall ikke før om mange år. (selv om de er noen veldig fasinerende skapninger, de jeg har møtt, desverre ikke møtt så mange.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det :) Men tenkte om det var noen "store" forskjeller på linjer der hunder var grovere. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener så sent på natta, hehe. Spør egentlig kun av ren nysgjerrighet, kommer nok ikke noen AK inn i hus her, hvertfall ikke før om mange år. (selv om de er noen veldig fasinerende skapninger, de jeg har møtt, desverre ikke møtt så mange.)

Foreløpig har jeg kun litt "inntrykk" av forskjeller, men det er litt tynt grunnlag å uttale seg på synes jeg. Å lese MH er nok en god plass å begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det er en tråd om jaktlabradorer låner jeg den til å komme med egne spørsmål, håper det er greit :)

Jeg har kelpiehannhund nå, men kunne ikke tenkte meg å ha retrieverhannhund.

Dette nettopp pga mitt inntrykk om at de er mer hormonelle. (Derfor vil jeg også finne ut om andre mener er riktig eller ikke.)

Hvis jeg skulle hatt jaktlabrador så måtte det altså blitt tispe. Men om de har lett for å få innbilt så ville det være negativt i forhold til å konkurrere med hunden, og da ville det vært bedre å velge en annen rase

Det er det VÆRSTE jeg har hørt Marie!! ;)

Jaktlabbe hannene er ikke mer hormonelle! Jeg kan trene med høyløpske tisper uten at Ember går ut av treningsmodus! Han ligger på fellesdekken rett ved siden av løpetisper, går kjeder RETT etter at løpetisper han kommet flyvende for å dytte rumpa si opp i nesa hans.. uten å vise det minste tegn til å henge igjen i noen hormon/parre tanke!

Kan ikke si jeg har møtt noen jaktlabbe hann som har vært overhormonell.. og da HAR jeg faktisk et godt grunnlag å uttale meg på!

Min jaktlabbe er kranglete med andre hannhunder, men dette kommer ALLER MEST SANNSYNLIG av at han ved 4 mnd alder måtte sy 9 sting etter et hundeangrep. 2 hunder angrep og btt tak + ristet han så kraftig at han fikk et i underkant 10cm lang revne på ene siden. Jeg var ikke flink nok til å sosialisere med mange forskjellige- og fine hunder etter dette. Der jeg bodde fantes det ikke så mange av dem.

Han er derimot ikke mer kranglete enn at han ikke liker andre hannhunder TETT opptil seg. Han ligger/ sitter i fellesøvelser, trener løs uten å bry seg nevneverdig om andre løse hunder, utagerer IKKE på tur etc etc. Det byr derfor ikke på større utfordringer enn at han får leke med VENNENE sine, og ikke enhver hund vi møter på tur!

Hvorvidt tispene er mer innbilt vet jeg ikke. Den eneste grunnen JEG kan se til å velge tispe framfor hannhund er størrelsen! Tispene er mindre og hannhundene kan bli ganske store. Ember veier 34 kg, noe som er mye masse å dra på i farts- og intensitetsmomenter!

Mvh Meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er det VÆRSTE jeg har hørt Marie! ;)

Jaktlabbe hannene er ikke mer hormonelle! Jeg kan trene med høyløpske tisper uten at Ember går ut av treningsmodus! Han ligger på fellesdekken rett ved siden av løpetisper, går kjeder RETT etter at løpetisper han kommet flyvende for å dytte rumpa si opp i nesa hans.. uten å vise det minste tegn til å henge igjen i noen hormon/parre tanke!

Kan ikke si jeg har møtt noen jaktlabbe hann som har vært overhormonell.. og da HAR jeg faktisk et godt grunnlag å uttale meg på!

klipp

Oi dette så jeg litt sent!

Men bra jeg skrev at det var for å høre om noen kunne avkrefte det da, og det er det jo bare fint at du gjorde. :) Har jo glemt å spørre deg hvordan Ember er sånnsett.

Forresten syntes jeg det er bra at du har meldt deg inn og håper du blir her og nerder med oss!

Bare si fra om du trenger forklaring på siteringen.

Også må jeg finne ut mer om (de inntakte) tispene, helt klart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...