Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglene mine


Ara
 Share

Recommended Posts

For et fantastisk fint lys og klare bilder du tar! :) Har du ekstern blitz på kameraet eller er det faktisk bare dagslys? Hva slags kamera er det?

De i dusjen er bare tatt med blitzen som er på kamera, de andre har jeg hatt på ekstern blitz ja. Kamera mitt begynner å trekke på åra, er et Nikon D80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ønsker dere alle en kjempefin påske

Polly er sexy og vet det, god helg

Jeg har hele 10 fugler, hatt fugler siden jeg var rundt 10 år,. Så blir snart 22 år jeg har hatt fugler i hus og kunne ikke levd uten. Er herlige vesner, smarte lettlærte og morsomme. Selvsagt en del

Jeg har hele 10 fugler. Men det er ikke så slitsomt som det sikkert høres ut, de er som en flokk. Så de krever ikke like mye fra meg om du skjønner. Og de skriker ikke heller, bare prater og pludrer. Men når jeg sier til folk jeg har så mange, så føler jeg ofte de ser for seg jungel tilstander hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du se ene kakaduen som får litt kos

Hun der er skikkelig kosete og, kommer gjerne å legger seg ved halsen og ligger der på ryggen og vil bare kose. Men det er litt verre å filme hehe, men du får iallefall se litt pippekos .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei ;) kjente igjen papegøyene fra papegoye.no siden ;) det er jeg som er kaninepus89 der så jeg la deg til som venn her om det er greit :D koselig og se at det er andre papegøye glade mennesker her hihi :D legger nok ut noen bilder av Kida her inne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg og sambo har MANGE ganger vurdert ara, men det å anskaffe en og vite hvordan har vi aldri funnet helt ut av. Var en som stod på dyrebutikken i Trondheim en gang, men den hadde lært seg å si f*** og sa ikke annet ;) De som solgte den kunne heller ikke nok, så vi har lagt det på hvil - helt til jeg nå fant denne tråden :D (Slapp av, blir ikke kjøpt noen ara på dagen!)

Men hvordan er de egentlig å temme? Klørne og nebbet må vel kunne klare å skade heftig om den velger å "angripe"? Regner med at såpass store fulgler krever en del plass? Ikke minst oppmerksomhet? Vi hadde også regnet med å ha kun en, eller er det mest gunstig med to?

De er så sykt fasinerende, men har ikke peiling på om en ara kunne ha passet oss :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg ville gått for den blågule om dere ikke har vært så mye borti ara før. De er de med mildest temperament :) Selvsagt kan de gjøre skade, men har aldri blitt bitt av mine to. Så lenge de er tamme og du leser kroppspråket demmes (noe du kommer ganske kjapt inni) så unngår man fint bitt.

For folk som skal ha sin første ara så anbefaler jeg at dere oppsøker en oppdretter som håndoppmater ungene. Da får dere en baby som er vant til mennesker og dere slipper oppgaven med å temme den. Selvsagt må dere bygge opp tillit til hverandre, men selve temminga blir langt enklere da fuglen er så vant med mennesker og forbinder de med hygge og mat etc.

Araer er sykt sosiale vesner, ekstremt utpregede flokkdyr. Langt mer krevende innendørs enn feks en hund, for fugler tar seg kanskje bare en fiesta en time og to på dagen, ellers er de våkne hele tiden. Og en enslig fugl ser på dere som flokken og vil da kreve MYE mer enn om den har en kompis. Så her er det jo opp til enhver hva man orker og har tid til. I mine øyne er det eneste riktige å ha to eller flere nettopp pga de er så utpregede flokkdyr og at menneskene ofte ikke har nok tid. Noe som kan resultere i skriking og i verste fall plukking. Araer er herlige vesner, morsomme skøyerfanter :) Vet om flere som bare har en ara og at det går fint altså, men man MÅ ha tid til den, de kan også leve oppi 80 pluss år. Så er virkelig en livslang venn og et stort ansvar man tar på seg. Jeg prøver ikke skremme dere altså hehe, men mange tenker ikke over det alltid :) Men ønsker dere virkelig en ara så ville jeg gått for en blågul baby, og når den var et år eller to og dere har blitt skikkelig trygg på å være fugleeiere så ville jeg anskaffet den en kompis. Det gjør hverdagen mye enklere når dem er to , mine to er veldig knytta til hverandre men alikevel er de det til oss også, siden vi venta en stund før nummer to kom i hus. Å få to samtidig kan resultere at de ikke bygger opp noe interesse for dere i det hele tatt, og da går jo litt av poenget bort hehe.

De griser, de kan være høylydte, de trenger stor plass, bur man kjøper i butikken er sjelden store nok, så beste er igrunn å bygge et selv. De er veldig aktive så krever litt plass :) Nå skal jeg ikke høres bare negativ ut her hehe, er mange positive sider ved dem. De er som nevnt utrolig morsomme, litt klønete og rare. De elsker somregel kos, de kan bli flinke å prate og har skikkelig skarrete papegøyestemme ofte. De er sosiale, sjelden enmannsfugler, de er lynende intelligente og lærer triks fortere enn en hund. De liker gjerne å vise seg frem, danse etter musikk . Ja de liker å være litt midtpunkt rett og slett hehe. Det er helt fantastiske fugler, og vet man hva man går til så er det en glede å ha dem i hus :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et godt og utfyllende svar! :D Synes de høres ut som noen herlige vesener. Sambo leste også, og vi har begge stor interesse for å ha en i hus en dag :)

Og flere spørsmål dukker selvfølgelig opp, håper det går greit? Bare si fra om du ikke vil bruke tråden til spørsmål altså, hehe :)

Hva pleier prisen å ligge på? Hvor stort bør i så fall buret være? Regner med at de krever mye av sin tid på å ut å fly, og i buret på nattetid, eller? OG oppdrettere, er det mange av de i Norge? Hadde vært morsomt å tatt turen innom å få sett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare Poter først her :

Hjernetrim er viktig for fugler, da de jo i det fri bruker nesten hele dagen på leting etter mat. Så kjøpe foringsleker eller lage til selv er veldig viktig. Slik de kan bruke en del tid på å finne mat/jobbe med å få den ut av ting. Og ikke bare servert i en skål. Så har man jo klikkertrening, noe de fleste fugler tar utrolig kjapt. Så her setter jo bare fantasien grenser for hva man kan lære de til. De har ikke så lang konsentrasjonsevne da, så korte økter om gangen er mest effektivt. Ellers så er jo greiner og pinner /leker noe som kan holde dem i aktivitet.

Til hundefrelst :

Prisen på en blågul ara ligger somregel på 10 tusen hos en oppdretter, er en del oppdrettere og jeg vet om to som er veldig dyktige. Ei som holder til i bergen og en som holder til i stavangerområdet. Fins også folk andre steder da som driver ,men de jeg kom på i farta nå. Hvis du sier hvor du bor, så kan jeg sjekke opp for deg :)

Angående bur, så stort som du har plass til. Et bur kan aldri bli for stort. De er store fugler med veldig lang stjert, og de er aktive og lekne så de må ha en del plass å romstere på. Mine har like greit et eget rom haha. Fugler sover på nettene, da er de helt stille så lenge det er rolig og mørkt rundt dem. Ville ikke hatt en ara løs i stua om natta eller når du ikke er hjemme , treverk er som smør i nebbet på dem hehe. Er bare å spør om du lurer på noe mere, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eget rom, ja, der sa du noe :rofl: Har et rom ledig, må bare undersøke om samboeren er enig i at det blir et fuglehus :) Må fuglesikre det en del først.

Jeg bor i Trondheim, men er villig til å flytte litt på meg for å ta meg en tur for å se altså! Er greit å få et lite innblikk i hvordan det er i praksis også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har fotostudio hjemme, og tok med araene dit . Syns mange av bildene ble bra. Litt dårlig kvalitet når jeg lasta de opp men..Ikke lett å få de til å sitte stille eller noe i en slik setting, men gikk greit med litt mandler som bestikkelse hehe. Fikk et par vingebilder av Rio også, utrolig greit å ha lært ham å løfte de på kommando :)

Molly_7671.jpg

MollyogRio_7709.jpg

Molly_7702.jpg

RioogMolly_2_7669.jpg

RioogMolly_2_7674.jpg

RioogMolly_7672.jpg

RioogMolly_7674.jpg

RioogMolly_7775.jpg

Rio_2_7675.jpg

Rio_2_7759.jpg

Rio_7759.jpg

Rio_7762.jpg

Rio_7779.jpg

Rio_7787.jpg

Rio_7786.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det helt sikkert, nå har ikke jeg lett etter slike ting i den størrelsen da. Men du kan jo lage til ting selv, Toalettrull hylser som du stapper litt papir inni og har noe godt inni papiret feks. Trenger ikke være mer innvikla enn som så til en så liten fugl som en undulat. En liten pappboks med godbiter inni innrulla papir feks , bare ikke ha ting inni hver eneste slik den må lete litt. Jeg har ikke verdens beste fantasi haha, men mye man kan finne på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er fascinerende lesning :) Selv kunne jeg imidlertid aldri tenkt meg fugl, da jeg syns de søpler for mye (har hatt både finker og undulater i barndommen) og bråker for mye. Men de er uten tvil fascinerende og vakre å se på!

Håper du fortsetter å legge ut så flotte bilder og "siste nytt" om papegøyene dine i denne tråden. Det er gøy å følge med på! :D

Jeg lurte litt på noe ang. papegøyene dine, og håper det er ok at jeg spør? :- ) Du har gitt papegøyene dine sånne gutte-og jentenavn. Betyr det at du VET 100% sikkert hvilket kjønn de er, eller bare navner du dem etter hvilket kjønn du tror de er? Hvordan ser man egentlig forskjell på kjønn på de forskjellige papegøyene du har? F.eks araene dine, og den grønne edelpapegøyen med det svært mannlige navnet Tarzan? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er DNA testet :) Napper ut noen fjør på brystet og sender dem til en lab i england , så finner de utav det. Så får man et kjønnsbevis. På Tarzan er det enkelt da, siden hannene er grønne og hunnene røde. Men på de fleste papegøyeartene må man DNA teste for å finne utav det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...