Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nytt" alternativ til Vom og Hundemat: Nature's Menu


simira
 Share

Recommended Posts

Endelig!

Har visst om det en stund, men ikke fått tak i det selv før nå. Febo, som er grossist for mange norske dyrebutikker og kjeder, har begynt å ta inn Nature's Menu, som er råfôr fra England. Vi brukte det da vi bodde der, og Odin, kresen som han er digger det!

De har gode nettsider med det meste fôrnerdene kan begjære av info: http://naturesmenu.co.uk

De har småpakker på 300g ("blocks") og kilospakninger med kjøtt i "kjøttbollestørrelse" (de kaller det nuggets), som er lett å tine og porsjonere ut. Det er fullfôr i fire smaksvarianter som også varierer litt i energiinnhold.

Jeg har emailet med damene og snakket med dem på stand i helga, og håper at de også vil ta inn Prize Choice-fôret. Det har jeg såvidt nevnt tidligere, oppmalt kjøtt som kommer frossent i "pelletsform". Det er ikke fullfôr så man må til med grønnsaker og/eller vitaminer, men utrolig praktisk å håndtere. Dette er også en del billigere enn fullfôret deres.

Det koster rundt 40 kr kiloen (på Oslo Zoosenter ihvertfall), så omtrent dobbelt så mye som V&H per kilo. Jeg håper at dette blir bedre etterhvert som de får mer omsetning på det, og uansett synes jeg det er verdt prisen i forhold til håndterbarhet ihvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dobbelt så dyrt og man må ordne tilsettingsstoffer selv? Nei takk, da blir det fortsatt V&H på jentene her i alle fall - så mye pes er det ikke å dele opp pølsene..

Endelig! Har visst om det en stund, men ikke fått tak i det selv før nå. Febo, som er grossist for mange norske dyrebutikker og kjeder, har begynt å ta inn Nature's Menu, som er råfôr fra England. Vi

Om man får rabatt ved å bestille stort kan det jo være et variasjonsalternativ...

Dobbelt så dyrt og man må ordne tilsettingsstoffer selv? Nei takk, da blir det fortsatt V&H på jentene her i alle fall - så mye pes er det ikke å dele opp pølsene..

Neinei, det er Prize Choice som ikke er fullfôr. Nature's menu er fullfôr og kommer i fire varianter - fish & chicken, lamb, beef og tripe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de større alternativer? Iom at det går ca 2kg pr dag hos meg nå, og mer i framtia?

Ellers blir det for dyrt, for mye embalasje, og for meg mer styr med fôringen enn det er nå. Akkurat nå er det kun lam som er int, iom at VOH har de tre andre alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det hørtes ålreit ut, og kanskje noe jeg skal prøve, dersom det ikke er like "ekkelt" og fullt av lukt som V&H. Det er vel største problemet jeg har her med gubben. Får sjekke det litt ut etterhvert som det kommer.

Ellers var vel kommentaren din en smule negativ Line.. Man kan da være åpen for nye ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de større alternativer? Iom at det går ca 2kg pr dag hos meg nå, og mer i framtia?

Ellers blir det for dyrt, for mye embalasje, og for meg mer styr med fôringen enn det er nå. Akkurat nå er det kun lam som er int, iom at VOH har de tre andre alternativene.

Det største de har er kilosposene, så sånn sett så er nok V&H like greit når det går så mye om dagen. Her går det en halvkilo om dagen siden vi fôrer 50/50 på den ene, og den andre ikke liker V&H.

Fjellturmat!

Har sett de har solgt det på CC Gjøvik en stund, lurt sånn sett. Men for dyrt for min lomme i lengden, når V&H duger. :)

Ja, jeg var ganske skuffet over prisen selv, når jeg regnet på det. Men sånn sett er det jo V&H som er billig, ikke NM som er dyrt, sammenlignet med andre fôr. I tillegg kommer jo importkostnadene. Men med de mengdene vi bruker så er det verdt det for oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, det er Prize Choice som ikke er fullfôr. Nature's menu er fullfôr og kommer i fire varianter - fish & chicken, lamb, beef og tripe.

Ok, da blir det straks mer interessant. Foreløpig bare som turmat da, pga prisen.

Ellers var vel kommentaren din en smule negativ Line.. Man kan da være åpen for nye ting?

Hehe ja, jeg er faktisk negativ til å betale dobbelt så mye for et fôr, så da er det ikke så rart at kommentaren blir negativ heller? Handler ikke om å være åpen for nye ting det, handler om økonomisk sans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generellt ganske skeptisk til mat som er fraktet så langt.

Man er veldig opptatt av RAW, naturlige tilsettningstoffer osv osv. Også glemmer man litt miljøet. jeg ser mye søppel med de pakkene der og ikke minst flyfrakten.

Utenom at det ikke er tilsatt vitaminer o.l. så er jeg heller ikke imponert over protein og fett innholdet, om jeg husker rett nå så virker det veldig likt innholde til boksene Norsk Hundemat selger på felleskjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket litt mer, og det er jo så magert? 7% protein og 13% fett er liksom ikke så mye å skryte av, og det er det høyeste.. Er faktisk nede i 3% fett også på en av variantene. Nix, dette er ikke noe for meg, men som sunn slankemat tror jeg at jeg kan anbefale noen av variantene. Men jeg finner ikke kaloriinnholdet noen plass, såeh...

EDIT: JeanetteH, det kommer nok ikke på fly, men som cargo på båt/tog. Men det er langreist for "så lite". Og provit sitt er vel varmebehandlet, iom at det ligger i gele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kikket litt mer, og det er jo så magert? 7% protein og 13% fett er liksom ikke så mye å skryte av, og det er det høyeste.. Er faktisk nede i 3% fett også på en av variantene. Nix, dette er ikke noe for meg, men som sunn slankemat tror jeg at jeg kan anbefale noen av variantene. Men jeg finner ikke kaloriinnholdet noen plass, såeh...

EDIT: JeanetteH, det kommer nok ikke på fly, men som cargo på båt/tog. Men det er langreist for "så lite". Og provit sitt er vel varmebehandlet, iom at det ligger i gele?

Mine hadde iallefall måtte ha opp mot 8-900 gram om dagen med det innholde der.

Husker ikke om Provit er varmebehandlet, bruker det bare som tilskudd på farten akkurat som det frystørkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd det fikk tre kg gratis for å teste ut.

Zebra synes det var helt okei, men ho måtte jo hatt uhorvlige mengder for å fått i seg nok.

Jeg kommer ikke til å bytte, pga pris, og virker ikke som et like godt for som vogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, jeg er faktisk negativ til å betale dobbelt så mye for et fôr, så da er det ikke så rart at kommentaren blir negativ heller? Handler ikke om å være åpen for nye ting det, handler om økonomisk sans ;)

Men det er jo faktisk et enklere fór en V&H, ihvertfall det inntrykket jeg har. Spesielt for de som ikke har samme fryse/dele kapasitet til V&H. Jeg betaler gjerne noen kroner ekstra for at det skal være enklere, men heller ikke interessert i dobbelt så mye.

Derimot om prisen er høy sånn nå i starten, og går ned etterhvert som flere kjøper det, så er det jo absolutt et alternativ :)

Også har jeg ikke så innmari økonomisk sans når det kommer til hund, og heller ikke at ting er mer lettvinte (lat av natur :P) Men neida, jeg ser poenget ditt, og godt mulig jeg oppfattet det som litt mer negativt enn nødvendig. Men ser absolutt at man skal tenke litt på prisen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo faktisk et enklere fór en V&H, ihvertfall det inntrykket jeg har.

Hva er forskjellen på å dele opp en 500g pølse og den posen på 300g? Er det virkelig verre å skjære gjennom pølsa med enn kniv enn å banke posen i bordet slik at innholdet deler seg opp? For det er ingen garanti for at bitene i posen ikke har frosset sammen, det skjer ofte det.

i tillegg er det som sagt omtrent ingen næring i det (virkelig lavkalori) og da må man gi dobbelt så mye, minst. Og da trenger man mer fryseplass enn med VOH. til dobbel pris atpåtil.

Ideen er god, men dessverre er det ikke "godt nok" til å fôre middels aktive (og over) med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å dele opp en 500g pølse og den posen på 300g? Er det virkelig verre å skjære gjennom pølsa med enn kniv enn å banke posen i bordet slik at innholdet deler seg opp? For det er ingen garanti for at bitene i posen ikke har frosset sammen, det skjer ofte det.

i tillegg er det som sagt omtrent ingen næring i det (virkelig lavkalori) og da må man gi dobbelt så mye, minst. Og da trenger man mer fryseplass enn med VOH. til dobbel pris atpåtil.

Ideen er god, men dessverre er det ikke "godt nok" til å fôre middels aktive (og over) med det.

Ifølge pakningen skal ikke Kovu har noe mer av dette fôret enn av V&H. Og om man kjøper 500 grams pølser så er ikke dette fôret noe særlig dyrere enn V&H, da er prisen ganske lik (NM 12,50 for 300g, V&H 16,- for 500g).

Den på 300g er forøvrig ikke oppstykket, det er bare kilospakningene som er laget i "kjøttbollestørrelse".

Og når det kommer til økonomisk sans... tja, i forhold til andre folks budsjett for halsbånd og dill til hundene, så spanderer jeg heller noen kroner ekstra på mat som hunden gidder å spise. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på å dele opp en 500g pølse og den posen på 300g? Er det virkelig verre å skjære gjennom pølsa med enn kniv enn å banke posen i bordet slik at innholdet deler seg opp? For det er ingen garanti for at bitene i posen ikke har frosset sammen, det skjer ofte det.

i tillegg er det som sagt omtrent ingen næring i det (virkelig lavkalori) og da må man gi dobbelt så mye, minst. Og da trenger man mer fryseplass enn med VOH. til dobbel pris atpåtil.

Ideen er god, men dessverre er det ikke "godt nok" til å fôre middels aktive (og over) med det.

Posen kan snippes opp i hjørnet og bare helles i skålen, mens pølsa må snittes opp og presses ut. Ikke sjeldent jeg får V&H på hendene, men det er nå stort sett eneste forskjellen på selve foringsdelen.

Men dersom det du sier stemmer, noe jeg vil tro siden du kan utrolig mye om slik foring, så er jeg enig i at det er like greit med V&H. Og siden V&H er litt for vanskelig for meg akkurat nå, selvom jeg vurderer å gå til 500g pølsene dersom de passer med en sånn på et måltid på Yaris, for da er det jo enkelt å tine osv. Men da er ihvertfall ikke dette så mye enklere at det er verdt det dessverre. Jeg må nesten lese meg mer inn på det, og så tilslutt prøve de forskjellige forene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til økonomisk sans... tja, i forhold til andre folks budsjett for halsbånd og dill til hundene, så spanderer jeg heller noen kroner ekstra på mat som hunden gidder å spise. ;)

Gidder ikke hundene dine å spise V&H? ;)

Posen kan snippes opp i hjørnet og bare helles i skålen, mens pølsa må snittes opp og presses ut. Ikke sjeldent jeg får V&H på hendene, men det er nå stort sett eneste forskjellen på selve foringsdelen.

Men dersom det du sier stemmer, noe jeg vil tro siden du kan utrolig mye om slik foring, så er jeg enig i at det er like greit med V&H. Og siden V&H er litt for vanskelig for meg akkurat nå, selvom jeg vurderer å gå til 500g pølsene dersom de passer med en sånn på et måltid på Yaris, for da er det jo enkelt å tine osv. Men da er ihvertfall ikke dette så mye enklere at det er verdt det dessverre. Jeg må nesten lese meg mer inn på det, og så tilslutt prøve de forskjellige forene osv.

Når man bruker pølser på 1 kg så er det ikke mer grisete enn man vil vel? Jeg deler pølsene når de er nesten helt frosne i porsjonsbiter, og legger de i fryseren igjen. Når de får et måltid tar jeg opp en ny bit og legger i kjøleskapet. Den er da halvfrossen til den serveres - riv av plasten og server. Ikkeno pes og ikkeno gris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke hundene dine å spise V&H? ;)

Når man bruker pølser på 1 kg så er det ikke mer grisete enn man vil vel? Jeg deler pølsene når de er nesten helt frosne i porsjonsbiter, og legger de i fryseren igjen. Når de får et måltid tar jeg opp en ny bit og legger i kjøleskapet. Den er da halvfrossen til den serveres - riv av plasten og server. Ikkeno pes og ikkeno gris :)

Odin spiser ikke V&H, og bare utvalgte merker tørrfôr.

Det er ikke dobbelt så dyrt som kilospølsene til V&H heller, forresten, ihvertfall ikke der vi pleier å handle V&H. Jeg tok utgangspunkt i minimum 5 kg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bruker pølser på 1 kg så er det ikke mer grisete enn man vil vel? Jeg deler pølsene når de er nesten helt frosne i porsjonsbiter, og legger de i fryseren igjen. Når de får et måltid tar jeg opp en ny bit og legger i kjøleskapet. Den er da halvfrossen til den serveres - riv av plasten og server. Ikkeno pes og ikkeno gris :)

Det er ikke så innmari tungvint nei, men jeg sliter med å dele 1kg pølse, men det er jo heller manglende verktøy til det da. Meeen lurer litt på om jeg skal prøve til Yaris, for han spiser ca. en 500g pølse om dagen, og det er jo enkelt å legge en hele pølsa i kjøleskapet.

Har bare ikke plass til mer en ca en ukes verdt av for, men kjører jo nesten forbi en dyrebutikk på vei hjem fra jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så innmari tungvint nei, men jeg sliter med å dele 1kg pølse, men det er jo heller manglende verktøy til det da. Meeen lurer litt på om jeg skal prøve til Yaris, for han spiser ca. en 500g pølse om dagen, og det er jo enkelt å legge en hele pølsa i kjøleskapet.

Har bare ikke plass til mer en ca en ukes verdt av for, men kjører jo nesten forbi en dyrebutikk på vei hjem fra jobb..

Som sagt, hvis du likevel kjøper 500g pølser så er ikke dette fôret noe dyrere enn V&H. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...