Gå til innhold
Hundesonen.no

"Butikkfor"/ butikkgodbiter


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

Har sett en del diskusjoner om såkalt "butikkfor" på forum, og at dette foret ikke er like næringsrikt som det foret en kjøper i dyrebutikker og hos vet. - Men hvordan er det med godbitene som selges i dagligvaren? Min hund er veldig kresen på godbiter, men så viser det seg at han faktisk liker et par av godbittypene vi får kjøpt på Rema 1000...Det er jo ikke snakk om menger han får i seg, men bør jeg ha motforestillinger mot å bruke "butikkgodbiter", eller er de like bra som de dyrebutikken fører (men som min lille kresne ikke vil lukte på en gang... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis en hund har et sunt og godt grunnkosthold, så skal det ikke bety noenting for en normalt frisk hund å få en dæsj godbiter som kanskje ikke er like balansert. Spesielt når jeg tenker på at hunder har levd oppgjennom tidene med ofte matrester og det som nå var tilgjengelig som mat - og likevel levd lange og energiske år, så ufarliggjør det straks noen godbiter fra dagligvaren i min lille verden ;)

Virkelig gode godbiter for trening synes min hund er ost, skinke, leverpostei, karbonader, lungemos og så videre, og det har jo heller ikke den perfekte sammensetning for en hund mtp fett, sukker, salt, tilsetningsstoffer.... men som sagt, normalt friske hunder tåler helt fint å få et variert tilbud av godbiter i tillegg til sitt ellers så gode kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn er min også, funnet to typer godbiter fra Rema 1000, og en type fra dyrebutikk (sånne leversnitter man kjøper i løsvekt) som hun liker. Jeg også tenker som hundevennen, at så lenge hun får mat fra dyrebutikk spiller ikke godbitene så kjempestor rolle. Godbiter fra dyrebutikk er nok en del sunnere, i hvertfall om man kjøper det som er 100% rent kjøtt osv., men når jeg ikke får henne til å spise det hjelper ikke det så mye. Min er så slank at det ikke er noen fare, hadde hun hadde tendenser til å legge på seg ville jeg vært mer skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkgodbiter er veldig dyrt. Untatt Frolic. Men etter å ha delt bil med Tinka fra Rena til Oslo etter en dag det kom til å regne Frolic der (fire dager før hun flyttet hit, var det ikke?), bruker vi aldri mer Frolic, annet enn når vi bommer av andre. Her er doco hverdagsgodbiter. Prøveposer fra her og der, løsvektgodis fra Sverige og annet tørt snop, funker også. Skal det jobbes seriøst, går det i pølser eller fiskekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå Ida, jeg husker det frolicregnet over Tinka, lillen var jo såååååå søt, og så fikk hun gdstr på frolicbitene av meg :lol:

Ellers er ikke dyrebutikkgodbitene så mye sunnere enn de fra butikken sånn generelt, det er like mye korn og lite kjøtt i de fleste ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer det de andre sier. Jeg bruker forskjellige ting som godbiter, mest pølser og de er ikke akkurat så bra, men nå er det ikke slik at de får sååå mye. Jeg har ikke tenkt på å kjøpe "kvalitets" godbiter egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå Ida, jeg husker det frolicregnet over Tinka, lillen var jo såååååå søt, og så fikk hun gdstr på frolicbitene av meg :lol:

Ellers er ikke dyrebutikkgodbitene så mye sunnere enn de fra butikken sånn generelt, det er like mye korn og lite kjøtt i de fleste ;)

For så vidt stemmer det, men du kan også finne godbiter i dyrebutikk uten så mye tilsatt (Provit og Lets Bite f. eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stor forskjell på tørrfôret fra Rema kontra tørrfôret fra dyrebutikkene som hundefolk helst vil ha det til heller..

Uansett.

Mine får helst ørret som godbiter, den skal selvsagt være opptint, og ikke varmebehandlet.

Det er noe skikkelig klin å gi, men så gjør hundene hva som helst for en bitteliten smakebit og.. I tillegg til at det er noe av det sunneste jeg kan gi de.

Siden jeg er litt bevisst på hva jeg selv spiser er det kun unntaksvis at de får oppdrettsfisk, som regel er det fin villfisk jeg serverer..

Er jeg tom for ørret blir det gjerne laks, det er de ganske nøyaktig like glad i.. (Men jeg selv foretrekker ørret, og de får restemat som ikke er tilberedt..)

Det anbefales å ha disse godbitene i en pose, å ha de løse i lommen er nok ganske ekkelt.

I tillegg bør man ha med våtservietter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse er billig og fungerer fint :) Ikke trenger man og bruke så mye heller, min jobber iallefall gladelig for små pølsebiter. Jeg har jo en passe stor hund, med noen problemer, og de dagene jeg går ut for og virkelig trene på dette problemet, og blir en foringsautomat, så trenger jeg bare litt mer enn 1 grillpølse. Ikke det aller beste kanskje men 1 rå grillpølse på 45kg hund er neppe noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikkgodbiter er veldig dyrt. Untatt Frolic. Men etter å ha delt bil med Tinka fra Rena til Oslo etter en dag det kom til å regne Frolic der (fire dager før hun flyttet hit, var det ikke?), bruker vi aldri mer Frolic, annet enn når vi bommer av andre.

Åååå Ida, jeg husker det frolicregnet over Tinka, lillen var jo såååååå søt, og så fikk hun gdstr på frolicbitene av meg :lol:

Ellers er ikke dyrebutikkgodbitene så mye sunnere enn de fra butikken sånn generelt, det er like mye korn og lite kjøtt i de fleste ;)

Chicka har pakket køven sin og vil flytte til Rena ASAP hvis det regner Frolic der, skulle likt å sett Chicka i Frolic regn :banana: :banana: :banana:

Vi bruker bittesmå forkuler fra Doggy som mamma kjøpe en 3kg sekk til oss fra Sverige, ellers så går det i Frolic, Shmacoes (feil skrevet,men vanskelig ord da...) fra Pedigree, små kjøttbein fra Rema osv.

Når vi trener skikkelig så gå det i pølser, fiskekaker, kyllingkarbonader osv.

Var inne på Pedigree sidene og så, jeg vil ha sånne til Norge: http://www.pedigree.com/really-good-food/good-bites-hip-joints-treats.aspx

Det er så lite spennende godbiter osv her i Norge :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en del frolic fordi den er lett å dele og ikke kliner til. Men liker også Doggy sine godbiter og handler flere poser når jeg er i Sverige.

På utstillinger har jeg begynt å bruke karbonade eller kjøttboller, for da kan jeg spise litt selv også, og hundene synes det er veldig stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder?

HAHA, kilde? Det får du søke opp selv eller fortsette å gi den usunne godbiter.. Alle må jo ha kilde til alt fortiden, tror de ikke på det de hører så får de finne ut av ting selv. Det er grunner til at det finnes sunne og usunne godbiter. Noen godbiter bør unngåes, sånn er det bare. Les innholdsfortegnelsen og ta konklusjonen.

Når det gjelder kilden så såg jeg den for litt siden om en video av hundefòr og godteri. De snakket om innholdet osv.

En annen kilde er veterinærer som har snakket om det. Jeg hadde ikke noe recorder på meg så jeg får ikke lastet la deg lytte til den kilden.

Tror du ikke på deg jeg sier, at usunne godbiter kan lage skade på hunden så får du bare fortsette å gi, mine får det hvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er usunn godis like usunt for bikkja som for oss.. Og de får enda til mye mer av det! Loke fikk kylling, leverpostei på tube, makrell i tomat på tube , kattemat og frolic. Frolic ble han dårlig av hvis han fikk for mye, men jeg ga det av ren latskap allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis er megasær på godbiter, og spiser KUN Handlers sine :P Bytter litt på smakene, så han ikke skal gå lei, men Handlers blir handlet inn i store poser her - går vel 1-2 kg i uken på begge hundene...

Edit for å si at godbiter er kun til trening, ellers får de frosne koteletter, hjortebein eller frossen fisk som snacks ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dennis er megasær på godbiter, og spiser KUN Handlers sine :P Bytter litt på smakene, så han ikke skal gå lei, men Handlers blir handlet inn i store poser her - går vel 1-2 kg i uken på begge hundene...

Edit for å si at godbiter er kun til trening, ellers får de frosne koteletter, hjortebein eller frossen fisk som snacks ;)

1-2kg i uken?? Chicka vil bo hos deg!! :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mengden de får av godbiter er myyye mindre enn mengden de får av mat, så jeg bekymrer meg sånn egentlig ikke at det skal bli så skummelt. Det går som regel i frolic, ellers så har jeg alltids leversnitter liggende. Også passer jeg på å kjøpe blodpølse når det er på tilbud, kutter de opp i biter og legger de i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...