Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene med dekk


vima2k
 Share

Recommended Posts

Tenkte og forhøre meg om det er noen her inne som har trent med dekk på hundene sine ?

hva startet dere med 13'' eller 14''? brukte dere dekk på hver tur? brukte dere trekk sele ? eller brukte dere vanlig sele og hekta på tau? Håper på svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tispa mi trekker innimellom, men hun trekker kjetting. Jeg føler at dekk blir så stort og klumpete :P

Det er lurt å investere i en god trekksele. Nå vet ikke jeg hvordan sele du har, men mange turseler får ihvertfall feil trekkpunkt, oppå ryggen. Trekkpunktet bør ligge bak hunden, slik at den trekker med forparten. Og fra selen til dekket/kjettingen bør du feste et ekstra tau på 0,5-1 meter slik at trekkpunktet ikke blir for høyt. Så bør du vende hunden til trekking i starten med flasker eller noe, slik at hunden blir vant til bråkingen bak, og at man gradvis legger på vekt :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke starta treninga med min enda, hun er for ung, men kommer til å starte rolig til våren regner jeg med. En ting som er viktig å huske på er å ikke bruke dekk/kjetting på alle turer. Skill mellom arbeid og fritid for hunden. Om hunden alltid må jobbe hardt på turer kan motivajsonen synke, og en kan få en hund som syns det er et slit rett og slett å være med på tur. Jeg har hørt om flere tilfeller der eier er overiverig på dette og dreper hundens egen trekklyst etter en stund. Det er mye tungre for en hund å trekke rundt på hjul enn å være med i et spann f.eks. De tilfellene jeg har hørt om har bare vært av polare trekkhunder, men vil tro at det også gjelder andre raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) det er en slik sele jeg har. Den er vel igrunn ikke beregnet til slik trekking da forstår jeg, men mest pulk og hundekjøring?? 3411-4-430032.jpg

Heldigvis er Lazy (det er hun som skal trekke) glad i godbiter, så jeg får få henne til og ignorere at hennes beste leketøy er hengt på henne bak, så jeg skal prøve på en parkeringsplass, der det ikke er så mange folk, men nå spørs det jo da, vis den sela ikke er bra for slik trekking så må jeg jo nesten få tak i en helt ny en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen du har funker bra for trekk, bare pass på at du har tau/bånd som vertfall er over 1 meter langt, slik at det ikke blir så bratt vinkel.. Jeg har alltid bare begynt rett på dekk(med felg faktisk) Null stress, jeg bare tilpasser lengden og begynner kort. Helt nede i hundre meter, ros, klips av dekket, strekk litt på føttene, lek, rusle en runde også trekke hundre meter tilbake. Jeg skjeldent med dekk to dager på rad, men det er ikke noe problem og gjøre det om du har en sterk hund som er vant til og jobbe. Blir jo ikke så veldig annerledes enn og trekke på ski to dager på rad, eller gå en helg i fjellet med kløv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) det er en slik sele jeg har. Den er vel igrunn ikke beregnet til slik trekking da forstår jeg, men mest pulk og hundekjøring?? 3411-4-430032.jpg

Heldigvis er Lazy (det er hun som skal trekke) glad i godbiter, så jeg får få henne til og ignorere at hennes beste leketøy er hengt på henne bak, så jeg skal prøve på en parkeringsplass, der det ikke er så mange folk, men nå spørs det jo da, vis den sela ikke er bra for slik trekking så må jeg jo nesten få tak i en helt ny en ;)

Den selen gir et helt feil trekkpunkt når de skal trekke noe som henger etter på bakken, de er beregnet for et høyere trekkpunkt, altså å trekke noe som er festet høyere. Selene som er avbildet vil legge press på krysset til hunden dersom det de trekker ligger på bakken. Jeg anbefaler WP sele hvis man tenker å drive aktivt med trekking, evt å lage en løsning med to snorer på hver side av hunden... Hm veldig vanskelig å forklare.

Her er bilde av en WP-sele

9.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Den selen gir et helt feil trekkpunkt når de skal trekke noe som henger etter på bakken, de er beregnet for et høyere trekkpunkt, altså å trekke noe som er festet høyere. Selene som er avbildet vil legge press på krysset til hunden dersom det de trekker ligger på bakken. Jeg anbefaler WP sele hvis man tenker å drive aktivt med trekking, evt å lage en løsning med to snorer på hver side av hunden... Hm veldig vanskelig å forklare.

Her er bilde av en WP-sele

9.jpg

Forsovet enig, men den sela der er jo så stor i halsen at trykket ligger på skuldrene og hindrer overamsbevegelsene. Ellers er nok en godt tilpassa og balansert WP-sele det beste for å trekke tunge ting som ligger på bakken ja. Nomesela er konstruert for å trekke slede, dvs et trekkpunkt ganske rett ut fra hunden (og litt ned for de to bakerste hundene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som produserer, de jeg vet om er i sverige

http://www.hardcoreharness.se/WpSelar.htm

http://xitemsswe.webs.com/wpsele.htm Her har jeg ifra, veldg fornøyd :)

Seleverkstedet lager også sele, men jeg har snakket med en WP dommer, og han anbefaler ikke WP seler med justeringsmuligheter. Den bør være skreddersydd til din hund :)

http://seleverkstedet.no/Sider/seletoy08.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet enig, men den sela der er jo så stor i halsen at trykket ligger på skuldrene og hindrer overamsbevegelsene. Ellers er nok en godt tilpassa og balansert WP-sele det beste for å trekke tunge ting som ligger på bakken ja. Nomesela er konstruert for å trekke slede, dvs et trekkpunkt ganske rett ut fra hunden (og litt ned for de to bakerste hundene).

Ja, jeg bare tok et bilde jeg :P Men det stemmer, den skal være ganske tight rund halsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet enig, men den sela der er jo så stor i halsen at trykket ligger på skuldrene og hindrer overamsbevegelsene. Ellers er nok en godt tilpassa og balansert WP-sele det beste for å trekke tunge ting som ligger på bakken ja. Nomesela er konstruert for å trekke slede, dvs et trekkpunkt ganske rett ut fra hunden (og litt ned for de to bakerste hundene).

Det er ikke noe problem og trekke dekk med vanlig nomesele. På en slede er det jo også gjerne festet lavere enn ryggen på hunden, bakken blir litt lavere igjen, men da har man bare et litt lengre bånd så blir vinkelen mindre. Dessuten er det ikke så veldig mye vekt på ett dekk, med mindre man trekker på asfalt da :P Men gidder man og kjøpe en WP sele så er det selvfølgelig ikke noe galt i det heller da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke noe problem og trekke dekk med vanlig nomesele. På en slede er det jo også gjerne festet lavere enn ryggen på hunden, bakken blir litt lavere igjen, men da har man bare et litt lengre bånd så blir vinkelen mindre. Dessuten er det ikke så veldig mye vekt på ett dekk, med mindre man trekker på asfalt da :P Men gidder man og kjøpe en WP sele så er det selvfølgelig ikke noe galt i det heller da. :)

Helt enig i at det ikke er noe problem å trekke dekk med nomesele, men da ville jeg ha hatt mye lengere tau enn den metern som ble nevnt lengere opp her for å få mindre vinkel. Men om man gidder, tror jeg helt klart en godt tilpassa WP-sele er bedre egna til å trekke tungt på bakken enn en nome (hvor tungt dekket er kommer helt an på hvordan dekk som brukes og om man har på felgen). Grunnen til det er at det blir mindre belastning på krysset (og kanskje også ryggen?). Men å trekke litt lett dekk går sikkert bra med nomesele også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det ikke er noe problem å trekke dekk med nomesele, men da ville jeg ha hatt mye lengere tau enn den metern som ble nevnt lengere opp her for å få mindre vinkel. Men om man gidder, tror jeg helt klart en godt tilpassa WP-sele er bedre egna til å trekke tungt på bakken enn en nome (hvor tungt dekket er kommer helt an på hvordan dekk som brukes og om man har på felgen). Grunnen til det er at det blir mindre belastning på krysset (og kanskje også ryggen?). Men å trekke litt lett dekk går sikkert bra med nomesele også.

Jeg trekker dekk med felg med mine og det er ikke mye vekt på krysset da altså. Dekket veier jo litt men det sklir lett bortover, med mindre man prøver seg på asfalt. Meter er litt lite ja, tror jeg skrev mer enn en meter min. Var iallefall det jeg mente. Tror bandet jeg bruker er 2m eller 2.30..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...