Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekt hjørnetann


Zera
 Share

Recommended Posts

Hei

Valpen min på 3 mnd har knekt tuppen på den ene hjørnetanna oppe. Er det nødvendig å dra til dyrlegen, ta røntgen og ev trekke tanna? Det er jo en melketann og hun kommer jo til å miste den snart uansett. Er det uansvarlig av meg å heller se den an, og ta det om jeg ser hun begynner å få vondt? :)

Koster jo sikkert litt også, så jeg syns det blir litt bortkastede penger på en tann hun ikke kommer til å ha om 3 mnd. Spes hvis det ikke plager henne.. Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amira har i løpet av noen knekt alle hjøretennene og alle fortennene (fange fluer på hellene om sommeren er en fin hobby...), og har fått de kontrollert av flere veterinærer. Alle har sagt at så lenge hun ikke har vondt skal det ikke gjøres noe. Jeg ser en nerven (som nå er død og sort) på samtlige tenner, men hun har aldri vært plaget. Selv om jeg stiller en nål inn i "nerven" reagerer hun ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg fikk beskjed av dyrlegen om at en sånn tann må trekkes selv om valpen ikke plages av det akkurat i øyeblikket. Jeg husker ikke helt hva begrunnelsen var, men tror det kunne ha vært at det kan sette seg betennelse i den, eller noe slik? I hvert fall kunne ting bli veldig ille for valpen om tanna ikke ble trukket, i følge veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen jeg har knakk sin rundt den alderen han også, hønemor som jeg er, sprang jeg til veterinæren. Men veterinæren sa at nervene allerede var døde (de pleier å miste tennene rundt 4 måneder), så det er ikke noe man kan gjøre med det, og det er ikke spesielt lurt å legge en så ung valp i narkose.

Hjørnetanna har han mista nå, vi titter jevnt og trutt på alt, så det ikke vokser noe feil eller noe, men vi har blitt godt beroliget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt en vetrinær. Sist jeg var der og tok røntgen kostet det meg 3000 kr. Hun ville at jeg skulle ta røntgen så fort som mulig. (men jeg er litt skeptisk av natur, så tenkte kanskje de bare ville ha pengene mine før tanna datt ut :P)

Dessuten har katten min hatt samme problem. Dvs han knakk hjørnetanna for et par år siden, og det er ikke en melketann. Vet sa at det ikke var noe særlig å gjøre med, men at det kunne gå betennelse og at den da måtte trekkes (og at dette var en litt stor operasjon). Han er fortsatt frisk og fin nå, 2 år senere, så da mener jeg at et par mnd ikke kan gjøre så mye? Spes siden hun skal få en ny frisk og fin tann. Hvis det ikke hadde vært melketann hadde det jo vært en annen sak.

Det er ikke mye av tanna som er knekt, men jeg kan se en liten svart prikk i midten der.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til dyrlegen med Lazy da hun var valp og tanna var knekt, jeg viste jo ikke at det var det da, men det viste seg at hun hadde fått kraftig betennelse pga ei knekt hjørnetann.. så ville anbefalt deg og trekt den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min hund knakk hjørnetanna som sjuåring. Også der kunne man se nerva. Han reagerte ikke om man (veterinær) pirka borti tanna. Levde til han ble 14, uten problem med tanna. Hør med veterinæren din. Forhåpentligvis er det ikke en som er ute etter å fylle på lommeboka mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag så jeg at tannkjøttet over tanna som er knekt hadde blitt litt rødt. Så da tenkte jeg at nå må det røntges og narkoses og trekkes :P

Så jeg ringte dyrlegen (ikke samme som sist), og spurte hva jeg skulle gjøre. H*n sa at jeg skulle se det an litt lenger, gi henne harde biteleker (fryste gulrøtter) og vrikke, gnikke på den knekte tanna flere ganger om dagen (altså prøve å løsne den selv). Måtte følge med om hun hovnet opp eller begynte å få vondt, for hvis det skjedde måtte de nok trekke den.

Så jeg har glemt på tannkjøttet der det er rødt... ingen reaksjon.. og hun har spist all maten sin uten problem. virker ikke som hun har vondt :)

Følte at denne dyrlegen var mye mer oppriktig og ærlig (og ikke bare ville ha penger). Likte han/henne kjempegodt, da h*n ikke bare sa "kom hit så får vi trekt den", men faktisk sa flere ting og ga gode alternativer, sa hva man burde bli bekymret hvis man så osv. Var jo sikkert litt fordi de ikke hadde tid til oss før helga uansett, men syns allikevel det viser hvor forskjellige dyrleger kan være, og hvor viktig det er å finne en man stoler på :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt en vetrinær. Sist jeg var der og tok røntgen kostet det meg 3000 kr.

*klipp

Tror noen vetter er glad i penger, jeg :icon_redface:

Tenker det samme som ida! Jeg betalte 845kr for røntgen av tenna til GG når han 6mnd'r, dog måtte han trekke 2 tenner som var kjempe betente uten å være knekt, de falt liksom bare ikke ut og tenna under lå å presset.

Gjør som veterinær nr.2 sa, se det ann, kjenn på den og bare forsikr deg om at hunden ikke har smerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...