Gå til innhold
Hundesonen.no

AD


Stine
 Share

Recommended Posts

Kopiert fra NKK; AA/AD: Begge brukes som en samlebetegnelse på flere feilutviklinger som kan skje i leddbrusken i albueleddet hos blant annet hundedyr. AD er en feilutvikling i albueleddet hos hunder, mens AA er forkalkninger som oppstår som følge av slik feilutvikling. AA kan også komme av andre faktorer. AD vil etter hvert gi smerter og forkalkninger (artroser). Alvorligheten av symptomer avhenger også av graden av feilutvikling og miljøfaktorer.

Så nei, ikke alle AD statuser er med forkalkninger men vil mest sannsynlig føre til det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vil jeg tro. Jeg har lenge gått og trodd at AA og AD er det samme, men én ting er jeg fortsatt veldig sikker på og det er at forkalkninger alltid gir smerter.

Det ville jeg tro det gjør for hunder også, for det gjør det iallefall for mennesker. Mine skuldre har forkalkninger pga utallige senebetennelser (kroniske) og det er blitt til forkalkninger. Det er vondt, og kan være ganske hemmende... (visse bevegelser kan gi store smerter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg tro det gjør for hunder også, for det gjør det iallefall for mennesker. Mine skuldre har forkalkninger pga utallige senebetennelser (kroniske) og det er blitt til forkalkninger. Det er vondt, og kan være ganske hemmende... (visse bevegelser kan gi store smerter)

Hatt hund med forkalkninger, og det gjør vondt for hunden også.. Særlig hvis det blir ille.. Men finnes jo flere forskjellige saker man kan bruke for å forebygge forkalkninger mest mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra stjørdal dyreklinikk "Feilutviklingen i albuen (AD) kan resultere i tre forskjellige utviklingslidelser: -Brudd av Processus Coronoideus -Osteochondrose i albueleddet -Løsning av Processus Anconeus. Alle hunder med albuleddsdysplasi bør opereres. Artroskopi er minimal invasiv, dvs ingen store operasjonssår. Hundene bruker foten allerede dagen etter operasjonen og er ofte allerede da mindre halt enn før operasjonen.Spesielt når det gjelder albueleddet er metoden mye bedre enn tradisjonell kirurgi på veterinærsiden, da dette leddet er vanskelig tilgjengelig med åpen kirurgi. Eldre hunder med artroseforandringer har også god effekt av kirurgisk behandling."

Ser noen steder når jeg søker på nett så står det at AA som oftest diagnoseres allerede ved 4-6mnd'r alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...