Gå til innhold
Hundesonen.no

Malamutene Mayah og Nuka


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Takk! :) Nå er det flere ulike raser her vi holder til da. Bl.a. en amerikansk akita. Men jeg syns det er supert å få vise frem allsidigheten til malamuten :heart:

Ja, jeg tenkte på sånn generelt. Er endel som tenker at det enten må være miniatyrhunder eller golden som er det eneste som duger både i utseende og gemytt, og det er jo bare tull :) Mange raser fungerer jo strålende, det er individet som er viktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Må bare få skryte litt av Nuka. I går gikk vi opp til bronsemerkeprøven i lydighet, og hun stod med glans! Enkeltdekken ble gjort felles, og det var jeg spent på. Nuka er usikker på andre hunder, men

Kan jo oppdatere litt med bilder av malamutefrøkene her. Vi har flytta fra Østlandet til Nordland, og trives utrolig godt her. Nydelig natur utenfor døra, og fantastiske muligheter for fjellturer og t

Takk for godord om jentene Legger ut noen bilder tatt av @Arcticaa (Bluejay Photography)

Posted Images

Ja, jeg tenkte på sånn generelt. Er endel som tenker at det enten må være miniatyrhunder eller golden som er det eneste som duger både i utseende og gemytt, og det er jo bare tull :) Mange raser fungerer jo strålende, det er individet som er viktig :)

Det er vel ingen raser man ikke kan gjøre det med med et godt individ? :) Er jo en her med boerboel feks., som sikkert ingen tenker er hund til det :P Men de som vil kjøpe hund for formålet prøver vel å "safe" med retriever. De fleste polarhunder er jo gullegode med folk, så rart ikke flere gjør det :) Vil ta kurset med Ida og.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen raser man ikke kan gjøre det med med et godt individ? :) Er jo en her med boerboel feks., som sikkert ingen tenker er hund til det :P Men de som vil kjøpe hund for formålet prøver vel å "safe" med retriever. De fleste polarhunder er jo gullegode med folk, så rart ikke flere gjør det :) Vil ta kurset med Ida og.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det er akkurat det jeg mener :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen raser man ikke kan gjøre det med med et godt individ? :) Er jo en her med boerboel feks., som sikkert ingen tenker er hund til det :P Men de som vil kjøpe hund for formålet prøver vel å "safe" med retriever. De fleste polarhunder er jo gullegode med folk, så rart ikke flere gjør det :) Vil ta kurset med Ida og.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, men de som driver med det sier de ikke har så god erfaring med polarhunder og trekkhunder. De er jo gode med folk, men de fleste er kanskje litt for selvstendige. Er ikke mange polarhunder jeg kjenner til som virkelig vil kose lenge med fremmede menneske om det er mer spennede ting rundt. Heldigvis gjør jo Mayah det, men ikke voldsomt mye. Vi må trene mer på det i forbindelse med intervensjonene. Men veldig morro er det! Det er ikke tvil om at andre raser er mer "safe", men der får man jo selvfølgelig og individer som ikke egner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nuka er 1 år om en uke! Hun er en hund med mye futt og energi. Fantastisk trekk- og turhund. Mye krefter og mye positiv energi :) Digger virkelig den bikkja!

De to frøknene mine er som natt og dag. Nuka er en skikkelig brukshund med alt det medfører. Veldig selvstendig med sterkt jaktinstinkt og voldsomt pågangsmot. Hun elsker å ligge i front, og jobber godt foran sykkel, ski, pulk og slede. Hun har også fått prøvd seg både med kjettingtrekk og å gå med lett kløv på ryggen. Hun brydde seg ikke nevneverdig om noen av delene. Bare durer på. Hjemme er hun verdens største kosetroll! Det beste hun vet er å ligge oppå meg og snorksove. Får hun ligge inntil meg i senga om natten er hun i himmelen :wub: Ute er hun derimot ikke tilsnakkenes..

Mayah er en rolig, sterk og seig. Hun er ingen god, stabil trekkhund, men hun er sterk som juling! Fungerer supert som tur- og kløvhund. Vi er nå klare for den amerikanske kløvtesten. Den skal tas så snart mulighetene byr seg. Hun er ellers god som gull. Jobben som besøkshund tar hun utmerket, og det er tydelig at hun liker oppmerksomheten hun får av de eldre.

Her er noen bilder tatt på dagens skogtur. Fotograf: @Arcticaa

IMG_7743_zps6f552c92.jpg

Nuka er i pelsskifte. Likevel syns jeg hun er en vakker sak :heart:

IMG_7652_zps2ca8095e.jpg

IMG_7644_zps89b89655.jpg

IMG_7625_zpsbd94ef73.jpg

IMG_7781_zpsa70ca0cc.jpg

:wub:

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Noen nye bilder av tulletrolla!

Nuka er blitt 14 mnd gammel. Hun er nå ca. 60 cm høy og veier ikke mer enn 26 kg. En nett liten frøken, enn så lenge :)

IMG_8661_zps689cce95.jpg

IMG_8461_zps7736239b.jpg

Her er vi på tur med Mayahs bror, Niut.

IMG_8769_zpsa0338376.jpg

Meg og frøknene

(Bildene over er tatt av @Arcticaa )

Også noen bilder fra litt leking i hagen:

05042014148_zps89b347b1.jpg

05042014018_zps286aeff8.jpg

05042014213_zpsae7c46f2.jpg

05042014261_zps838c6778.jpg

Vesle Nuka er en skikkelig unghund på godt og vondt. Hun gir meg nye utfordringer hele tiden, men gir også veldig mye glede! En utrolig herlig hund, men ja. Gleder meg til hun blir mer voksen :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

I dag har vi vært på torget i Drammen og kjørt barn i vogn :) Det var et stort arrangement med DNT Drammen og Omegn, så da laget vi et lite opplegg for Barnas turlag og DNTung Drammen.

Hundene var superflinke! Det er første gang de kjøres sånn med vogn i bymiljø. Flinke voffsene :ahappy:

IMGP5790_zps0475ea65.jpg

IMGP5797_zps75ff74b4.jpg

Min mor ville prøve å løpe med hundene :)

IMGP5782_zpsb059a0a7.jpg

IMGP5835_zps4ad3b406.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Mayah er nå blitt 3 år (2. juli - hvor blir tiden av!?), og Nuka er blitt 17 mnd gammel. Det er litt småkonflikter mellom de for tiden, og det har nok med at Nuka er veldig pubertal. Mye hormoner og styr, men så lenge jeg passer på går det greit.

I sommer har det blitt en god del turer på oss. Hundene har vært med meg på jobb ved Larvik, og de har vært med på flere lange fjellturer. Nuka er håpløs rundt sau, men med mye jobbing på tur går det bedre. Det er slitsomt å gå med halvgal malamute rundt sau i flere dager, men jeg merker at hun lander sakte men sikkert. Jeg har ihvertfall sikra bikkja godt med flere halsbånd, seler og to kobler festet til meg. Mayah er veldig grei, og drømme tur- og kløvhunden. Hun er bare den perfekte turkamerat :wub: I sommer har hun båret tung kløv i tungt terreng over en uke, og jobber som en helt. Utrolig god arbeidsmoral på den hunden! :)

Her kommer noen bilder fra våre sommeropplevleser :ahappy:

Først noen bilder fra da hundene var med meg til Malmøya (utenfor Larvik) noen dager i forbindelse med jobb:

IMGP5938_zpsf1d3ecbd.jpg

IMGP6103_zpsd44b4570.jpg

IMGP5997_zps10474ca4.jpg

IMGP6297_zps6e821288.jpg

IMGP6141_zps82974a95.jpg

IMGP6389_zpsb93aac14.jpg

Et par bilder fra Mayah var med meg på Hardangervidda på sommercamp for ungdom:

IMGP6928_zpsb6824697.jpg

IMGP7676_zps4948bfb6.jpg

De siste bildene er fra en uke vi hadde med telt på vestsiden av Hardangervidda (Haukeliseter - Odda)

IMGP7785_zps3d6d9a95.jpg

IMGP7741_zps076e2323.jpg

IMGP7759_zps97f7de65.jpg

IMGP7748_zps697a1a20.jpg

IMGP7876_zps86ceb3cf.jpg

IMGP7886_zpsc249bd1d.jpg

IMGP7955_zpse57bf91c.jpg

IMGP7951_zpsae007977.jpg

IMGP7926_zpsc7f97585.jpg

IMGP7978_zpsdf65aa24.jpg

IMGP8031_zps4127907c.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene kan brukes til det meste! Denne uka har vi vært med mennesker med ulike funksjonshemminger på tur. Jeg var turleder for bølingen, mens hundene var med som trekkhunder og turkamerater. Det er nydelig å se hvordan hundene påvirker mennesker positivt! Mayah var alles kosegris. Hun var til utlån som varmepute og turfølge for de som ønsket, i tillegg til at hun var en solstråle i campen og på turen. Nuka jobba godt foran rullestolen til en av deltakerne. Hun trakk og gjorde det lettere for oss å forflytte oss i terrenget.

Dette er den desidert mest meningsfulle turen vi gjør i året! :heart:

Flere bilder er å finne i bloggen min.

IMGP8109_zpsda667275.jpg

IMGP8350_zps677f13a8.jpg

IMGP8313_zpsc4873eea.jpg

IMGP8334_zpse8865715.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig sommer! Får så lyst på min egen polarbamse hver gang jeg ser jentene dine :wub:

Var på DNT-hytta i Iungsdalen uka som var, der var det mange på turlederkurs for DNT. Er dette noe man gjør frivilling - lede turene altså - eller får du betalt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen flere bilder i bloggen? Siste innlegg var fra juli!

Hvilket merke er denne kløven? Tror du den kan passe en smal hund med stort bryst? Første kløven jeg har sett med brystsele!

imgp7748.jpg?w=500&h=754

Jeg sliter med å få oppdatert bloggen. Skjer noe galt med bildene.. Så det er ikke helt klart enda.

Det er Togokløven fra Seleverkstedet. Veldig god kløv! Jeg ville trodd det kunne passe ja. Du får ta kontakt med de, så kan de si hva de tror :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...