Gå til innhold
Hundesonen.no

Utholdenhetsprøve (AD)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har litt lyst til å ta utholdenhetsprøven med dalmatinergutten min :) Så lurer jeg på hvordan jeg skal trene mot denne (sykkelprøven). Noe spesiellt jeg bør gjøre? :)

Ellers, noen som vet hvor man får kjøpt billig speedometer til sykkel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

litt merkelig aldersgrense? 6 år er da ikke mye for de fleste raser`?

Ahh!  Selvsagt  

Litt morsomt at denne kom opp igjen nå. Sitter og rydder i gamle dokumenter og fant en artikkel jeg skrev til terrierbladet etter vi hadde tatt UHP. For de som er interessert, her er mine erfaringer:

Posted Images

Det første det er lurt å gjøre er å lese regelverket og sette seg inn i hvordan prøven foregår.

Dernest er det bare å sykle i vei og bygge kondisjon :). Sykle korte turer i høyt tempo, lengre turer i lavere tempo, legg inn litt spurter her og der - rett og slett tren allsidig utholdenhet. Det er også viktig at DU som syklist trener deg - der gikk jeg på ei blemme, for på slutten av turen ble løypa litt tyngre og da må jeg innrømme at JEG sleit med å holde tempo oppe (Willy hadde jo ikke noe problem med det) :).

Det er jo 2 mil som skal tilbakelegges, med innlagt to obligatoriske pauser. I pausene skal dommeren sjekke at hunden er tilgjengelig og i god form fortsatt. Er hunden utmattet, avbrytes testen for den hunden. Den skal la seg sjekke mht poter og øvrig kondisjon.

Jeg trente litt med GPS som logget tempo og sånt - det var kjekt å ha med for å finne ut hvor fort man faktisk måtte sykle for å holde korrekt tempo (mellom 12 og 16 km/t - tror jeg det var).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dernest er det bare å sykle i vei og bygge kondisjon :). Sykle korte turer i høyt tempo, lengre turer i lavere tempo, legg inn litt spurter her og der - rett og slett tren allsidig utholdenhet. Det er også viktig at DU som syklist trener deg - der gikk jeg på ei blemme, for på slutten av turen ble løypa litt tyngre og da må jeg innrømme at JEG sleit med å holde tempo oppe (Willy hadde jo ikke noe problem med det) :).

Signerer denne.

Her holder vi selv på akkurat slik, planen er å ta prøven i september :) Siden prøven KAN komme på asfalt sykler vi en del på asfalt også, ikke bare grus, slik at hun blir vandt til det OM prøven skulle vise seg å være på asfalt. Det er mange delte meninger om det å sykle på asfalt, men jeg mener at om man gradvis tilvender hunden det, og ikke har full galopp på hunden, så går det greit.

Jeg kjøpte billig speedometer på XXL jeg :) Trodde den hadde "alt", men den mangler gjennomsnittsmåling dessverre :( Så det må jeg regne ut... Men den måler fart, distanse, høyeste fart og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden prøven KAN komme på asfalt sykler vi en del på asfalt også, ikke bare grus, slik at hun blir vandt til det OM prøven skulle vise seg å være på asfalt. Det er mange delte meninger om det å sykle på asfalt, men jeg mener at om man gradvis tilvender hunden det, og ikke har full galopp på hunden, så går det greit.

Egentlig skal vel ikke prøvene gå på asfalt, men jeg har hørt andre oppleve det (min prøve - ja, jeg var helt alene om å ta den :)) gikk stort sett bare på grusveier, med kun et lite innslag av asfalt et kort stykke.

Jeg sykler stort sett bare langs asfalterte veier, men hunden løper i grøfta eller på vegkanten der det ikke er asfalt, så det har aldri vært noe problem for mine hunder :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan alle hunder ta slik test og hvor finner man mer om den ?

Jeg har ikke sett at det skal være noen begrensninger på rase for deltakelse på UHP. Regelverket finner du under RIK-prøver (ligger inne på NKK). Dette er jo en internasjonal prøve med stambokberettiget tittel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Alle hunder kan starte på en UHP prøve. Det er opp til dommer om du får sykle med to hunder samtidig eller om du må sykle prøven to ganger. Mannen syklet med to hunder samtidig. Det er som regel ikke noe problem å komme gjennom en uhp hvis man selv og hunden er i normal god kondisjon og hvis man er litt taktisk ift hvilken klubb som arrangerer, altså hvilket terreng prøven går i. Fint på Trandum/gardermoen distriktet for der er det relativt flatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel ikke noe problem å komme gjennom en uhp hvis man selv og hunden er i normal god kondisjon og hvis man er litt taktisk ift hvilken klubb som arrangerer, altså hvilket terreng prøven går i. Fint på Trandum/gardermoen distriktet for der er det relativt flatt...

DET var liksom det jeg ikke tenkte på da jeg meldte på... :aww: Var LITT mer kupert enn jeg hadde sett for meg i den løypa jeg fikk gitt *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mange prøver i Tr.heims-området? :) Og hvilket terreng og hvordan løypa blir seende ut da? Jeg tror ikke hunden min vil ha problemer med dette liksom, men JEG må nok i bedre form! Og jeg vil opparbeide potene til gutten min først slik at DE tåler dette :)

I pausene, sjekkes tilgjengelighet? Hva menes med det? Min er forsåvidt alltid hypertilgjengelig :) har dalmatiner! Alle hunder blir jo litt anpustne av sykling.

Hunden min er nå 15 mnd! Jeg kunne tenkt meg å tatt prøven til høsten egentlig, men tenker at det er lurt å vente til hunden min er røntget?? :) Samtidig er jeg usikker på om det er noen prøver til høsten da... :) hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pausene, sjekkes tilgjengelighet? Hva menes med det? Min er forsåvidt alltid hypertilgjengelig :) har dalmatiner! Alle hunder blir jo litt anpustne av sykling.

Hunden min er nå 15 mnd! Jeg kunne tenkt meg å tatt prøven til høsten egentlig, men tenker at det er lurt å vente til hunden min er røntget?? :) Samtidig er jeg usikker på om det er noen prøver til høsten da... :) hehe!

For det første: Det er bare å sjekke terminlista så finner du ut hvor og når prøvene avholdes.

Følgende står i regelverket:

Gjennomførelsen: D skal forvisse seg om at hundene er i god form. UHP-prøven kan kun avholdes når temperaturen ute ikke overskrider +22 grader C. Prøven skal avholdes på gater og veier av forskjellig beskaffenhet. På sykkel skal det tilbakelegges en strekning på 20 km med en gjennomsnittshastighet på 12 - 15 km i timen. D og prøvelederen skal følge hundene, enten på sykkel eller i bil. Hundenes identitet skal kontrolleres ved start og ved avslutning.

I pausene skal D undersøke hundens tretthetstegn eller nedslitte poter. Hundene skal i pausene ha

mulighet til å bevege seg fritt uten tvang. Hunder som under pote- og tretthetsundersøkelsen viser vesensmangler, kan utelukkes fra videre deltakelse. Sterkt utmattede hunder, samt hunder med nedslitte poter utelukkes fra videre deltagelse. Prøvedeltakerne skal følges av en bil som kan ta med hunder som ikke klarer anstrengelsene eller som utelukkes fra videre deltakelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om bruksschäfere som strøk, så det er ikke SÅ lett tydeligvis..

Dette er sikkert litt dommeravhengig, noen dommere snillere enn andre :) slik som på mange andre "grener"/konkurranser! :)

Jeg har hvertfall bestillt og betalt speedometer til sykkelen min nå :D hahaha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jeg tenkt meg å tatt med Nora etterhvert! kanskje en vorsteh også.. Får man noe tittel på hunden ved gjennomført test? Hva er den?

AD.

Ellers er det verdt å merke seg dette fra reglene:

Adgangsbetingelser: For å delta skal hunden ha fylt 16 måneder, og den må ikke være eldre enn 6 år. Hunder som er syke, ikke i god form, samt løpske, drektige eller diende tisper må ikke delta.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det der hørtes litt morro ut! Det skal jeg jaggu få tatt med Lundii enten til høsten eller neste år. :ahappy: (jeg må bare ha flatere veier å trene MEG opp på, jeg klarer jo ikke å sykle oppover alle bakkene her, da vingler jeg sånn at jeg nesten kjører ned Lundii.) :P Så først bygge muskler på eier, så trene opp poter på hund. :ahappy: Utholdenheten hennes er nok rimelig i orden, men såklart bygge/vedlikeholde kondis der også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det er mange prøver i Tr.heims-området? :) Og hvilket terreng og hvordan løypa blir seende ut da? Jeg tror ikke hunden min vil ha problemer med dette liksom, men JEG må nok i bedre form! Og jeg vil opparbeide potene til gutten min først slik at DE tåler dette :)

I pausene, sjekkes tilgjengelighet? Hva menes med det? Min er forsåvidt alltid hypertilgjengelig :) har dalmatiner! Alle hunder blir jo litt anpustne av sykling.

Hunden min er nå 15 mnd! Jeg kunne tenkt meg å tatt prøven til høsten egentlig, men tenker at det er lurt å vente til hunden min er røntget?? :) Samtidig er jeg usikker på om det er noen prøver til høsten da... :) hehe!

NSchK avd Nordenfjeldske arrangerer UHP prøver. Om du ser i terminlista tror jeg det skal være mulig å ta UHP hver gang det arrangeres RIK prøver. NSchK avd Nordenfjeldske har i snitt minimum 1 RIK prøve pr måned, så mulighetene skal være der. Løypa man sykkler går på grus hele veien og er 95 % i flatt terreng.

http://www.team-nordenfjeldske.com/

Send en mail til brukshundkomiteen og spør om det du lurer på - bruks@team-nordenfjeldske.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSchK avd Nordenfjeldske arrangerer UHP prøver. Om du ser i terminlista tror jeg det skal være mulig å ta UHP hver gang det arrangeres RIK prøver. NSchK avd Nordenfjeldske har i snitt minimum 1 RIK prøve pr måned, så mulighetene skal være der. Løypa man sykkler går på grus hele veien og er 95 % i flatt terreng.

http://www.team-nordenfjeldske.com/

Send en mail til brukshundkomiteen og spør om det du lurer på - bruks@team-nordenfjeldske.com

Takk :) Da skal jeg kontakte dem når jeg har røntget hunden min jeg!

Men hører så mye forskjellig. Noen som sier at det er VANSKELIG å bestå denne prøven, og andre at det ikke er vanskelig og at det er potene det avgjøres på :) Så da blir jeg jo usikker på om det er vits. Jeg har ikke akkurat noen brukshundrase, men dalmatineren skal jo i utgangspunktet ha en GOD utholdenhet og kunne trave i jevnt tempo laaangt... Og jeg syns hunden min selv ALDRI blir sliten :) Så må jeg trene opp meg selv litt! Usikker på hvor raskt 15 km/t er, men blir bra når jeg får speedometeret...

Virker som du har peiling på denne prøven :) Er det veldig vanskelig å bestå den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Da skal jeg kontakte dem når jeg har røntget hunden min jeg!

Men hører så mye forskjellig. Noen som sier at det er VANSKELIG å bestå denne prøven, og andre at det ikke er vanskelig og at det er potene det avgjøres på :) Så da blir jeg jo usikker på om det er vits. Jeg har ikke akkurat noen brukshundrase, men dalmatineren skal jo i utgangspunktet ha en GOD utholdenhet og kunne trave i jevnt tempo laaangt... Og jeg syns hunden min selv ALDRI blir sliten :) Så må jeg trene opp meg selv litt! Usikker på hvor raskt 15 km/t er, men blir bra når jeg får speedometeret...

Virker som du har peiling på denne prøven :) Er det veldig vanskelig å bestå den?

Nei, det er ikke vanskelig å bestå om man har en normalt frisk hund i normalt god form. Vi har hatt alle mulige typer raser på UHP hos oss og det er kun unntakene som ikke består prøven. De få som jeg vet har strøket har fått halt hund underveis el.l. 15 km/t er ikke spesielt raskt, mitt problem med UHP har vært at hundene har løpt for fort. 15 km/t vil jeg si er normalt trav. Løypa som en sykkler til Schäferhundklubben her i Tr.heim er veldig lett og man trenger ikke være i noen panser god form hverken hund eller fører, normalt god form er mer enn tilstrekkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanskelig å bestå om man har en normalt frisk hund i normalt god form. Vi har hatt alle mulige typer raser på UHP hos oss og det er kun unntakene som ikke består prøven. De få som jeg vet har strøket har fått halt hund underveis el.l. 15 km/t er ikke spesielt raskt, mitt problem med UHP har vært at hundene har løpt for fort. 15 km/t vil jeg si er normalt trav. Løypa som en sykkler til Schäferhundklubben her i Tr.heim er veldig lett og man trenger ikke være i noen panser god form hverken hund eller fører, normalt god form er mer enn tilstrekkelig. :)

Ah, supert :) Det var det jeg egentlig ville høre!

Takk, da skal vi jammen prøve oss på denne utholdenhetsprøva ja ;)

Må bare få arbeidet opp potene til hunden litt ;) De er litt oppsprukket nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke potsokker?

Ikke på prøven nei :) Potene skal sjekkes underveis, om det er mye slitasje så får man ikke fullføre...

Jeg ha begynt å gi min hund lakseolje nå :) Det skal vist hjelpe på potene! Så er det å begynne å sykle litt på asfalt/grus f.eks, forleng strekningen etterhvert slik at potene blir sterkere og vant til slik bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...